Welke NAS biedt mij de oplossing?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geka76
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
Hoi, ik wil een oplossing voor de opslag van alle foto's die in het gezin gemaakt worden. Telefoons raken vol, de gratis opslag van Google ook en weggooien is jammer. Ik kan natuurlijk Google one aanschaffen maar op de een of andere manier ben ik liever niet afhankelijk van Google of een andere partij voor de opslag van mijn foto's.

Wat ik graag zou willen is het volgende:
- de foto's op onze mobiele telefoons worden automatisch geüpload naar een NAS
- de geback-upte foto's kunnen makkelijk verwijderd worden van de telefoon (optie in de app)
- ieder gezinslid krijgt een map op de NAS voor opslag van persoonlijke bestanden
- deze bestanden zijn via een app makkelijk te benaderen en te bewerken op je telefoon
- van de NAS wordt een back-up gemaakt (voor het geval deze crasht)

Het back-uppen van de NAS kan via Strato.nl heb ik gelezen (1 TB voor 60 euro per jaar). Betere suggesties zijn uiteraard welkom.

Maar welke NAS zou hier goed voor zijn. Welk merk? En aan welke specificaties moet deze minimaal voldoen? Ik zie door de bomen het bos niet echt meer...

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:05

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Het automatisch uploaden naar een NAS ken ik niet.

Maar heb je al aan bv Onedrive gedacht? bv Samen met office family krijg je voor 60/jaar 5x 1 TB onedrive, en daar kan je wel automatisch je fotos naar uploaden. en dan bv syncen naar je NAs als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geka76
Heb ik inderdaad naar gekeken (is overigens 99 euro per jaar volgens mij, maar dat terzijde). Ik ben dan wel weer afhankelijk van Microsoft. Verhogen die de prijs of verlagen de opslagruimte zit ik mooi te kijken. Wil daarom dat de nas de opslag wordt en de backup als reserve. Wordt de backup duurder, geen probleem...heb mijn nas nog.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:40

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Praktisch elke Synology NAS kan dit.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
als het alleen om foto'opslag gaat zijn er veeeeel goedkopere nasjes dan synology. dus waarom microkid hier specifiek met een syno aanbeveling komt is me een raadsel.

in deze usecase moet ik eerlijkheidshalve ook wel zeggen dat ik de aanbeveling van o365 wel deel,

voor ongeveer 60 a 75 euro (afhankelijk van aanbiedingen etc) kun je doorgaans wel aan een activatiecode komen voor o365-family die 99 is alleen als je het via de windows store bij microsoft zelf koopt. de laatste keer dat ik kem kocht was ie geloof ik 72. en dan heb je inderdaad 5 te activeren licenties voor onedrive van 1tb + natuurlijk het gebruik van MS office op al je pc's tablets telefoons etc.

maar goed als je dan toch liever zelf iets wilt zou ik in deze wellicht overwegen om een nasje als dit te kopen: https://www.amazon.nl/TER...er%2Caps%2C68&sr=8-6&th=1 de reden ervoor is dat het een basaal ding is voor heel goedkoop, dat er intel hardware in zit in de vorm van een dualcore celeron waar je ook een eigen OS (bijvoorbeeld: nextcloudPI op zou kunnen installeren. met nextcloudPI heb je direct ook alle overige features zoals gedeelde mappen, bestanden, agenda's etc op orde en kun je het uit te breiden met tal van plugins terwijl het toch een turnkey oplossing is waardoor onderhoud (een eitje blijft). - denk je nou van nee ik wil meer schijfruimte opties dan bieden ze ook versie met meer schijfbays of ook versies met een intel quadcore als je wellicht ook iets met docker wilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Microkid schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 17:01:
Praktisch elke Synology NAS kan dit.
En met de nieuwe App van Synology, Photos Mobile, maakt deze niet alleen een backup, maar kan deze ook tegenwoordig indexeren qua personen en items.

@geka76 Check voor meer info en welke modellen je dan moet kiezen op deze website

https://www.synology.com/nl-nl/dsm/feature/photos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:56
Synology is inderdaad het meest uitgebreid en wat je @geka76 zoekt, is een cloud backup oplossing.

Zelf maak ik gebruik van Crashplan a 14 euro per maand voor best wel wat terrabyte opslag, maar dan niet met een Synology, maar met een server. Geloof dat er ook native geen (meer) is jammer genoeg.
Maar dacht dat Synology wel wat aanbied.

In de Cloud OneDrive of wat anders, moet je zien als backup. Verhogen ze de prijzen, kijk dan of je ergens anders je backup kunt zetten.

[ Voor 16% gewijzigd door Arunia op 12-08-2023 09:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:59

PD2JK

ouwe meuk is leuk

i-chat schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 09:12:
als het alleen om foto'opslag gaat zijn er veeeeel goedkopere nasjes dan synology. dus waarom microkid hier specifiek met een syno aanbeveling komt is me een raadsel.
Ik denk omdat Synology (en Qnap trouwens ook) ongeveer 8 tot 10 jaar software support geeft op producten, de kwaliteit van de hardware in orde is en levert een goede voeding mee, FSP dacht ik.

En dan heb je de Chinees / Taiwanees discussie nog... ;)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• delphium
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-06 16:16
i-chat schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 09:12:
Nou, bijvoorbeeld omdat Synology zeer lang ondersteuning biedt, een geschiedenis heeft met zeer weinig beveiligingsproblemen, zeer gebruiksvriendelijk is, heel erg zuinig in gebruik en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Is Synology de enige keuze? Nee. Is het voor de levensduur van een NAS, een van de beste keuzes? Ja, absoluut.

Daarom is ook mijn advies om te gaan voor een instap Synology.

PS
Ik heb mijn DS712+ (uit 2012!) nog steeds in gebruik. Er zijn nooit noemenswaardige beveiligingsissues geweest en het ding is echt zo gemakkelijk in gebruik. Naast opslag kan het apparaat nog veel meer. Verdiep je er maar eens in.

[ Voor 14% gewijzigd door delphium op 12-08-2023 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geka76
Dank allemaal, ik ga mij eens verdiepen in de linkjes die jullie gestuurd hebben 👌🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:05

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

geka76 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 17:00:
Heb ik inderdaad naar gekeken (is overigens 99 euro per jaar volgens mij, maar dat terzijde). Ik ben dan wel weer afhankelijk van Microsoft. Verhogen die de prijs of verlagen de opslagruimte zit ik mooi te kijken. Wil daarom dat de nas de opslag wordt en de backup als reserve. Wordt de backup duurder, geen probleem...heb mijn nas nog.
Geen aandelen, maar werkt hier al jaren perfect voor € 62: https://nandusoftware.eu/...ffice-365-family-download.

Maar ik kan me ook vinden bij de synology NAS adviezen, al is dat qua instap investering nog een stuk steviger. Je kan er daarentegen ook nog veel meer mee dan alleen wat je opsomt. Check als je dockers wilt draaien of de NAs dat wel aankan, dat geldt niet voor alle modellen.
Pagina: 1