Koele Nvme SSD voor gaming laptop zonder heatsink

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08-09 22:27
Het gaat om een gaming laptop waar een 115 watt videokaart in zit. Kan dus best heet worden tijdens het gamen. Er is volgens mij geen ruimte voor een SSD met heatsink en er zijn ook geen ingebouwde thermal pads.

Gaat om een pci 3 slot trouwens.

Tweakers doet jammer genoeg geen temperatuur metingen. Is vermogen/gebruik een goede indicatie voor hitte tijdens het gamen of?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:32

Thomg

Aww yiss

PCI-E Gen 3 SSD's genereren op zich zelf nauwelijks hitte en hebben geen heatsink nodig.
Hoeveel hitte er van de laptop naar de SSD gaan zelf kan een ander probleem zijn.

That said, dit is een non issue. Geen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 23:04
De WD SN570 raad ik altijd aan in laptops. Die is zuinig en is voor een nvme relatief koel met ongeveer 70 graden Celsius.
Thomg schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 23:51:
PCI-E Gen 3 SSD's genereren op zich zelf nauwelijks hitte en hebben geen heatsink nodig.
Hoeveel hitte er van de laptop naar de SSD gaan zelf kan een ander probleem zijn.

That said, dit is een non issue. Geen zorgen.
Is bij laptops toch iets om wel zorgen over te maken. Er zijn zat PCIe 3.0 x4 nvme’s die heel heet worden. Bijvoorbeeld de populaire Kingston A2000 die lang in Tweakers BBG’s stond wordt gewoon 93 graden Celsius na een behoorlijke schrijf actie. Daar hoort eigenlijk gewoon een dikke heatsink op en wat airflow. In mijn opinie ongeschikt voor een laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Klinkt meer dat de A2000 zelf een probleem is dan dat het een SSD Gen 3 probleem is.
Maar waar is waar, een probleem kan het zijn. Dus niet de A2000.
NV2 is ook een interessante optie voor wat minder.
uitvoering: Kingston NV2 2TB
https://www.techpowerup.c...-1-tb-m-2-nvme-ssd/7.html

Conclusie is dus eigenlijk dat je reviews erbij moet pakken en een moet nemen die "known good" is.

[ Voor 9% gewijzigd door Thomg op 14-08-2023 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 23:04
Punt met die is dat ie al 1,25W gebruikt in idle status. Dat is vrijwel net zo veel als een 2,5” hdd. Lijkt me niet gewenst voor een laptop.

Zie review: Ssd Best Buy Guide - Augustus 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Djarune schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:54:
[...]

Punt met die is dat ie al 1,25W gebruikt in idle status. Dat is vrijwel net zo veel als een 2,5” hdd. Lijkt me niet gewenst voor een laptop.

Zie review: Ssd Best Buy Guide - Augustus 2023
Denk niet dat het een groot concern is in een gaming laptop, maar noemenswaardig is het wel.
Sowieso weten we ook niet of dit de QLC of TLC variant is, zou kunnen dat tweakers de QLC variant heeft getest en TPU TLC of precies andersom.
Zeker met de nummers die tweakers noteert lijkt het me dat de NV2 een heethoofd had moeten zijn in de TPU test (maar is het niet echt).

Denk dat in praktijk je genoeg hebt aan praktische verbruiksnummers, als die laag zijn zal temperatuur (waarschijnlijk) ook wel laag zijn.

TS hebben we al een tijdje niet meer gezien, dus als TS het leest check reviews voor verbruik (en temperatuur) en maak hier een keuze mee.
SN570 is een topper voor laptops zoals djarune aangeeft.
Pagina: 1