Mailhosting migreren naar MS Exchange

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getest
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 28-05 12:49
Dag allemaal,

Willen jullie met mij meedenken over het volgende?

Situatie
- Ik heb een eigen domeinnaam + 'mail plus' pakket (hosting) dat ik afneem bij Strato.
- Ik wil gebruik gaan maken van Microsoft 365 Business Standard en dat koppelen aan mijn domein. Hiermee wil ik voorsorteren op de beschikbaarheid van Copilot. (Sowieso zijn de huidige features van MS365 ook fijn.)
- Het lijkt me niet meer dan logisch om mijn mail dan via Exchange te laten verlopen.

Mijn vraag aan jullie
Wat is het beste plan van aanpak?

Scenario 1: ik zet mijn domeinnaam + mail hosting om naar een MS365 pakket via Strato (link).
Scenario 2: ik sluit MS365 af rechtstreeks via Microsoft en koppel dit aan mijn domein. De mail hosting service kan dan komen te vervallen.

Mijn mail is belangrijk voor mij, dus ik wil sowieso geen mails verliezen en downtime tot een minimum beperken.

Afwegingen
Voordeel van scenario 1 lijkt me dat migratie wordt ondersteund door Strato. Echter ben ik bang dat als Copilot beschikbaar komt, ik tegen belemmeringen aanloop omdat het wordt gehost door een derde partij en ik geen admin rechten zal hebben op het MS365 account(?).
Voordeel van scenario 2 lijkt me dat ik meer controle heb. Echter heb ik dan wel wat hulp nodig bij (de volgorde van) de stappen om mijn huidige mails te migreren naar Exchange.

Wat heb ik al geprobeerd?
Ik neig naar scenario 2. Daarvoor heb ik al diverse handleidingen gevonden maar weet nog niet in welke volgorde ik de handelingen moet verrichten. Ik zou denken eerst het domein verbinden met MS365 en dan mails van Strato postvakken verplaatsen naar Exchange, maar ben bang dat mijn huidige mail hosting niet meer beschikbaar is als ik het domein verbind met MS365. Ik heb ook al gekeken naar downloaden van een backup van mijn mails om die te uploaden naar Exchange, maar backup is in .eml format en begreep dat Exchange dat niet zomaar ondersteunt. Misschien dat iemand mij hier duidelijkheid over kan verschaffen.

- Microsoft: uw domein verbinden met Microsoft 365 (klik)
- Mails van Strato postvakken naar Microsoft Exchange verplaatsen (klik)

Extra info (voor zover relevant)
- Ik maak gebruik van een catch-all, dat wil ik blijven gebruiken.
- De mails tot op heden nemen ongeveer 2GB in beslag.
- Ik maak gebruik van MacOS.
- Aankondiging MS dat Copilot (op termijn) uitgerold gaat worden op MS 365 Business Standard: klik

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emjay90
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-05 16:50
Het koppelen van een domein aan een M365 omgeving kan in twee stappen. Eerst verifieer je de domeinnaam door het toevoegen van een TXT-record. Als die actief is, kan je in M365 accounts aanmaken op dit domein.

Pas wanneer je het MX-record aanpast in de DNS wordt de mail bezorgd in jouw Exchange mailbox. Tot die tijd blijft mail gewoon binnenkomen bij de Strato box.

Hoe gebruik je de huidige mail? Als webmail of ook via Outlook? Via Outlook kan je een export naar PST maken. Die kan je weer importeren via Outlook in de nieuwe mailbox.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr Nielsson
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:40

Mr Nielsson

Born at a very young age.

De stappen die ik altijd maak:

1. Domeinnaam koppelen aan M365
2. TXT record toevoegen aan domein (strato)
3. Mailadressen aanmaken in M365.
4. Backup mail strato
5. MX, CNAME en SPF toevoegen aan domein (strato)
6. mailadressen m365 inloggen
7. backup importeren

Het makkelijkste is om dit allemaal met Outlook te doen, maar ook in M365 zit een migratie functie.

XBL: DeutscheHelm // STEAM: Nielles™

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getest
Emjay90 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:03:
Het koppelen van een domein aan een M365 omgeving kan in twee stappen. Eerst verifieer je de domeinnaam door het toevoegen van een TXT-record. Als die actief is, kan je in M365 accounts aanmaken op dit domein.

Pas wanneer je het MX-record aanpast in de DNS wordt de mail bezorgd in jouw Exchange mailbox. Tot die tijd blijft mail gewoon binnenkomen bij de Strato box.

Hoe gebruik je de huidige mail? Als webmail of ook via Outlook? Via Outlook kan je een export naar PST maken. Die kan je weer importeren via Outlook in de nieuwe mailbox.
Bedankt voor je reactie, goed om te horen dat het koppelen in 2 stappen kan, dat helpt om de downtime tot een minimum te beperken.
Op dit moment maak ik gebruik van de Apple mail applicatie, zowel op laptop, tablet als mobiel. Ik beschik al wel over Outlook dus ik zal die alvast koppelen aan mijn huidige mail hosting en via die route een backup maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Getest op 11-08-2023 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getest
Mr Nielsson schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:08:
De stappen die ik altijd maak:

1. Domeinnaam koppelen aan M365
2. TXT record toevoegen aan domein (strato)
3. Mailadressen aanmaken in M365.
4. Backup mail strato
5. MX, CNAME en SPF toevoegen aan domein (strato)
6. mailadressen m365 inloggen
7. backup importeren

Het makkelijkste is om dit allemaal met Outlook te doen, maar ook in M365 zit een migratie functie.
Bedankt voor je reactie, fijn zo'n overzichtelijk stappenplan. Ik zal nu via Outlook een backup maken van mijn huidige mails en dan deze stappen doorlopen. Ik laat weten hoe het verloopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-05 13:13
Als je bij Strato blijft kun je ook de imap-import gebruiken waar naar verwezen wordt in de link in OP.
Dit kun je doen nadat je het afleveren van mail hebt aangepast naar M365 i.p.v. Strato.
Dan moet je wel zeker weten dat Strato je huidige malhosting intakt houdt tot jij hem zelf opzegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:30

Marc H

- - Is wakker - -

Kleine tip.

Zet een dag voor de migratie in je DNS instellingen bij strato de mail records die je moet aanpassen op een TTL (time to live) van 5 minuten. Zo voorkom je dat het aanpassen van de dns tijden gaat duren omdat de oude instelling nog overal gecached staat.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getest
Outlook voor Mac exporteert mails als .olm in plaats van .pst. Een snelle zoekopdracht leert dat Exchange niet van dit format houdt. Omzetten is ook nog eens omslachtig. Iemand nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01:38

jurroen

Security en privacy geek

Ik zweer bij imapsync (CLI tool) - al zoveel migraties mee gedaan. Voor het omzetten van de DNS een sync en ergens erna nog een, dan weet je zeker dat je geen enkele mails mist. Je kunt imapsync via brew of macports installeren, je zult zelf even moeten uitzoeken hoe je oAuth instelt ivm Exchange Online. Dat wordt sowieso wel ondersteund door imapsync.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getest
Ik ga maar de IMAP migratie van Exchange proberen, zoals ook aangegeven in de instructie om mails van Strato postvakken te verplaatsen naar Exchange postvakken (link).

Ik twijfel nog over het volgende.
Ik heb het domein verbonden met Microsoft 365 en een gebruiker aangemaakt die gelijk is aan het mailadres dat ik wil migreren, laten we zeggen mail@getest.nl.
Als ik via de Exchange admin center de IMAP migratie wil doen, moet ik op een gegeven moment een CSV bestand aanmaken, conform stap 13 en 14 van de Strato instructie (nogmaals, dit is de link):
Stap 13
Maak nu een CSV- of TXT-bestand aan en voeg de volgende tekst toe aan de eerste regel:
EmailAddress,UserName,Password (zonder spaties).

Stap 14
Voer in de volgende regels onder EmailAddress het e-mailadres in van het Office 365-postvak waarnaar de e-mails moeten worden gemigreerd. Voer onder UserName het STRATO postvak (=het volledige e-mailadres) in waarin de te migreren e-mails staan. Als Password voer je het bijbehorende wachtwoord in.

Voorbeeld:
exchangepostvak@domeinnaam.nl,stratopostvak@domeinnaam.nl,wachtwoord (stratopostvakwachtwoord)

Doe dit voor elk STRATO postvak dat je wilt migreren.
Klopt het dat in het CSV bestand dan komt te staan:
mail@getest.nl,mail@getest.nl,wachtwoord? In principe is de ene mail@getest.nl het nieuwe exchange postvak en de andere mail@getest.nl het strato postvak dus kan het kloppen, maar het voelt niet helemaal goed. Zoal jullie kunnen merken ben ik niet heel zeker van de zaak. Bedankt voor de hulp!

Edit: ik heb het maar geprobeerd en het migreren van (fictief) mail@getest.nl (strato) naar mail@getest.nl (Exchange) werkte inderdaad. Nu nog de rest van de stappen doorlopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Getest op 11-08-2023 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:57
Getest schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 18:59:
Ik ga maar de IMAP migratie van Exchange proberen, zoals ook aangegeven in de instructie om mails van Strato postvakken te verplaatsen naar Exchange postvakken (link).

Ik twijfel nog over het volgende.
Ik heb het domein verbonden met Microsoft 365 en een gebruiker aangemaakt die gelijk is aan het mailadres dat ik wil migreren, laten we zeggen mail@getest.nl.
Als ik via de Exchange admin center de IMAP migratie wil doen, moet ik op een gegeven moment een CSV bestand aanmaken, conform stap 13 en 14 van de Strato instructie (nogmaals, dit is de link):

[...]

Klopt het dat in het CSV bestand dan komt te staan:
mail@getest.nl,mail@getest.nl,wachtwoord? In principe is de ene mail@getest.nl het nieuwe exchange postvak en de andere mail@getest.nl het strato postvak dus kan het kloppen, maar het voelt niet helemaal goed. Zoal jullie kunnen merken ben ik niet heel zeker van de zaak. Bedankt voor de hulp!

Edit: ik heb het maar geprobeerd en het migreren van (fictief) mail@getest.nl (strato) naar mail@getest.nl (Exchange) werkte inderdaad. Nu nog de rest van de stappen doorlopen.
Middels de search kwam ik op dit topic uit. Uiteindelijk heb ik zelf ook scenario 2 gebruikt.

1: .pst backup gemaakt van mijn IMAP account in outlook
2: MS365 business account aangevraagd zodat Exchange beschikbaar kwam
3: Mailadres aangemaakt in M365, tegelijkertijd het domein ingesteld op Strato
4: DNS verder aangepast in Strato zodat alles via eigen mailserver gaat (de exchange server dus)
5: Migratie gebruikt van M365, puur om te checken of het goed loopt.

Uiteindelijk is alles soepel verlopen en heb ik nu inderdaad een Exchange account tot mijn beschikking. Voor mij was met name de integratie van de agenda een irritant punt, dat is gewoon niet te doen bij Strato.

Staat alleen nog even open wat ik met het info@ adres doe, die heeft nu geen exchange account, maar het domein staat natuurlijk wel ingesteld om via exchange te laten lopen. :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-05 13:13
KillaZ schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:37:
[...]

Middels de search kwam ik op dit topic uit. Uiteindelijk heb ik zelf ook scenario 2 gebruikt.

1: .pst backup gemaakt van mijn IMAP account in outlook
2: MS365 business account aangevraagd zodat Exchange beschikbaar kwam
3: Mailadres aangemaakt in M365, tegelijkertijd het domein ingesteld op Strato
4: DNS verder aangepast in Strato zodat alles via eigen mailserver gaat (de exchange server dus)
5: Migratie gebruikt van M365, puur om te checken of het goed loopt.

Uiteindelijk is alles soepel verlopen en heb ik nu inderdaad een Exchange account tot mijn beschikking. Voor mij was met name de integratie van de agenda een irritant punt, dat is gewoon niet te doen bij Strato.

Staat alleen nog even open wat ik met het info@ adres doe, die heeft nu geen exchange account, maar het domein staat natuurlijk wel ingesteld om via exchange te laten lopen. :)
Je kunt voor info een gratis gedeelde mailbox aanmaken of je voegd info toe als alias toe op de bestaande mailbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:57
Piebas schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:47:
[...]

Je kunt voor info een gratis gedeelde mailbox aanmaken of je voegd info toe als alias toe op de bestaande mailbox.
Net gedaan inderdaad met succes, thanks! :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floozer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-05 13:28
Vandaag heb ik ook de stappen van scenario 2 doorlopen als leek binnen het microsoft exchange/office365 klimaat met hulp van dit topic en de handleidingen van Strato en MS. Dank aan alle bijdragers van dit topic. _/-\o_ _/-\o_

Nog wel een vraagje:
Ik heb "mail@domein.com" overgezet naar MS365 business standaard en succesvol de IMAP migratie voltooid.
Kan ik nu bij Strato de mail hosting volledig stopzetten en alleen de domeinnaam bij Strato laten staan of is het nodig om achter de schermen toch nog de mailbox van "mail@domein.com" te laten bestaan in het strato mail hosting pakket?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Getest
Floozer schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 20:40:
Vandaag heb ik ook de stappen van scenario 2 doorlopen als leek binnen het microsoft exchange/office365 klimaat met hulp van dit topic en de handleidingen van Strato en MS. Dank aan alle bijdragers van dit topic. _/-\o_ _/-\o_

Nog wel een vraagje:
Ik heb "mail@domein.com" overgezet naar MS365 business standaard en succesvol de IMAP migratie voltooid.
Kan ik nu bij Strato de mail hosting volledig stopzetten en alleen de domeinnaam bij Strato laten staan of is het nodig om achter de schermen toch nog de mailbox van "mail@domein.com" te laten bestaan in het strato mail hosting pakket?
Ja de mail verloopt nu via Exchange en niet meer via Strato dus je kunt je mail hosting pakket bij Strato stopzetten. Fijn dat het topic heeft geholpen net zoals het mij heeft gedaan.
Pagina: 1