Koelingprobleem CPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey1123
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-09 15:17
Weet niet of dit topic op dit forum thuishoort maar ik heb een koelprobleem met mijn cpu.

Hardware bestaat uit een 5800x3d, 4070TI met een MSI B450m tomahawk max mobo.
De cpu koel ik momenteel met een Scythe Mugen 5 PCGH Edition.

De temperaturen lopen te hoog op, zelfs richting 90 graden. Dit gebeurt alleen tijdens het gamen.
De fans draaien op het hoogste tempo (ook fysiek gecheckt) en ik heb de FPS allemaal gecapped in-game. Ik begrijp dat de CPU een bottleneck is t.o.v. van mijn gpu maar dit kan de cpu temps niet veroorzaken lijkt me.

Verder heb ik aan de voorkant en achterkant nog een fan gemonteerd in m'n tower case.
Gaat een AIO cooler meer werk verrichten of moet mijn huidige koeler het nog prima doen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:46
Deze koeler zou voldoende moeten zijn voor een 5800X3D.
Ofwel is de koeler niet correct geïnstalleerd ofwel is de airflow in je case slecht.
Welke case heb je? Zijn de temperaturen van je GPU wel normaal?

Je CPU is trouwens geen bottleneck voor een 4070 TI, dat is een behoorlijk goede match. Maar goed, dat is verder ook niet heel relevant voor jouw probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 30-09 20:45
Kijk eens kritisch naar de manier van het aanbrengen van koelpasta. Een rijstkorrel is niet meer afdoende voor deze cpu door zijn opbouw. Gooi er iets meer koelpasta over en kijk dan wat de temperaturen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:38

Thomg

Aww yiss

5800X3D is geen bottleneck met een 4070Ti in het gros van de gevallen. Alleen bij selecte games waar 3d cache niet helpt en als je iets als 1080p 360Hz verwacht is deze statement waar. Lijkt me niet nee?

Maar zoals Anton zegt klinkt dit als een slechte mount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey1123
Heb een corsair 4000d. Ik zal eens naar de mount van de koeler kijken idd. Onlangs nog geplaatst en naar mijn gevoel wel genoeg. Gpu temperatuur is prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 08:43
De Mugen 5 PCGH heeft bij design fans die max 800rpm draaien zodat die lekker stil blijft. Voor koelere resultaten vervang je de fans.

Zie ook review: Heeft Tweakers de Mugen PCGH-killer? Wat een tweede fan wel/niet doet
Kijk vooral naar de temperaturen bij 100% CPU stress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:57
joey1123 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 15:40:
De temperaturen lopen te hoog op, zelfs richting 90 graden. Dit gebeurt alleen tijdens het gamen.
De fans draaien op het hoogste tempo (ook fysiek gecheckt) en ik heb de FPS allemaal gecapped in-game.
Misschien is dit topic ook interessant om eens te bekijken?
Undervolt van de 10700K icm MSI MPG Z490 (Aanpassen CPU Performance Boost Mode)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennnie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-09 08:17
90 graden onder gamen is inderdaad niet normaal. Waarom weet je zeker dat het aan de koelpasta ligt?

Hoe heet word de heatsink tijdens gamen? Is ie zo heet dat je je vinger er niet op kan houden? Dan is er iets mis met de stroomaanvoer

Als deze koel blijft dan is ie waarschijnlijk niet goed gemonteerd. Heb je de bescherm plastic van de koeler weggehaald? Kun je een foto sturen van hoe de koelpasta verdeelt is als de koeler los is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-09 22:26
Heb je de PBO -30 undervolt voor alle cores toegepast? Dat heeft bij mijn 5800X3D goed geholpen de temperaturen wat naar beneden te krijgen. Kan je softwarematig in Windows doen met het programma ´PBO2 Tuner.´
Link naar zip bestand waar ook ´PBO 2 Tuner´ in zit: https://drive.google.com/...Neek9c7PV-aRhM1EuOrX/view
Blijft een warme en lastig te koelen CPU vanwege het kleine oppervlakte van de core. Er zijn tegenwoordig ook offset sets verkrijgbaar om je koeler anders te positioneren zodat de core die onder de heatspreader zit meer naar het midden van de koeler uitkomt. Schijnt nog een paar graden te kunnen schelen.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey1123
Heb opnieuw koelpasta aangebracht en de fans etc. nogmaals gecheckt.

Tevens heb ik idd de voltage naar -30 gebracht via de bios. Heb het gevoel dat de cores iets koeler blijven (80 a 85 graden) maar hij tipt niet meer naar 90. Alsnog vrij warm maar hoor inderdaad heel veel dat de CPU bekend staat om zijn hoge temperatuur.
Pagina: 1