Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cat0
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 11-08-2023
Beste mensen,

Mijn opa gaf mij vroeger altijd met mijn verjaardag een gouden dukaat. Dit deed hij vanaf mijn twaalfde t/m mijn 21ste.

Nu ben ik 23 en heb ik mijn eerste baan, waardoor ik aan het kijken ben hoe het zit met belastingen in het algemeen. Mede hierdoor kwam ik erachter dat ik deze gouden dukaten heb moeten opgeven in box 3. Dit is echter nooit gedaan, maar zou het nu wel graag willen doen (heb verder geen vermogen, sterker nog, een enorme studieschuld, dus de belasting is het niet).

Echter ben ik bang dat de Belastingdienst mij gaat ondervragen hoe ik in een keer aan 4.000 euro kom (van de opgelopen waarde van de dukaten), als ik dat nu opeens ga opgeven in box 3.

Daarnaast ben ik ook aan het overwegen om de dukaten te verkopen, maar ik lees ook vanochtend weer over De Volksbank die een boete krijgt, omdat het niet alle transacties checkt op witwassen en criminele activiteiten. Daarnaast lees ik ook over wisselkantoren die veel te maken hebben met anti-witwasmaatregelen. Er wordt dus streng op transacties gehandhaafd. Als ik het dus zou verkopen, ben ik bang dat ik als witwasser wordt gezien, en dat ik moet kunnen aantonen dat ik het van mijn opa heb gekregen, terwijl ik dat niet (meer) kan aantonen, mede omdat mijn opa inmiddels is overleden.

Heeft iemand enige raad in wat ik het beste zou kunnen doen?

Groet, cat0

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

4000 euro is (relatief gezien) geen heel groot bedrag, je zult daar volgens mij niet snel vragen over krijgen. En zelfs als dat al zou gebeuren is er een goed verhaal bij. En is nu opgeven en niet over nog 10 jaar ook beter.

De algemene vrijstelling is boven de 50K. En al zou je 100K aan munten hebben: het gaat voor cash dan om 0,36% * 32% = 0,12% belasting. Je zou dan 50 euro belasting moeten betalen over die ton. En je zit ook onder de grens voor schenkbelasting.

En voor zo'n bedrag en dat soort munten is de uitleg denk ik ook wel logisch. Ik zou denken: vanaf nu opgeven.

[ Voor 8% gewijzigd door F_J_K op 11-08-2023 15:35 . Reden: bronvermelding ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16-05 13:31
Heel leuk dat je opa heeft gedaan, origineel :). Het is een leuk bedrag maar geen bedrag waar je je zorgen om hoeft te maken. Als je het eerlijk en safe wilt spelen dan vul je bij je eerstvolgende aangifte gewoon dat bedrag in. Ik zou echt geen oudere aangiften gaan wijzigen voor een bedrag van EUR 4.000.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:12
Je hoeft het helemaal niet op te geven volgens mij. In de aangifte staat ergens de vraag of je vermogen minder of meer is dan ~50.000 euro, en als je dan minder invult hoef je verder niet je bankrekening op te geven (weet het niet helemaal zeker of je nog wel de vraag hebt qua overige bezittingen of niet). Zou me er iig niet druk over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16-05 13:31
Hielko schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 15:37:
Je hoeft het helemaal niet op te geven volgens mij. In de aangifte staat ergens de vraag of je vermogen minder of meer is dan ~50.000 euro, en als je dan minder invult hoef je verder niet je bankrekening op te geven (weet het niet helemaal zeker of je nog wel de vraag hebt qua overige bezittingen of niet). Zou me er iig niet druk over maken.
Volgens mij staat er ergens de vraag of je meer dan 5xx contanten in huis hebt. Nu vallen dukaten onder beleggingen dus hier zou je 0 in moeten vullen - dan heb je inderdaad gelijk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:43

de Peer

under peer review

je hebt een negatief vermogen (na aftrek studieschuld) en bovendien is er 57.000 euro vrijstelling. niets aan de hand dus.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
En of je die dukaten nu of later verkoopt, dat heeft natuurlijk weinig impact op anti-witwas regels. Maar ik vroeg me al af hoeveel geld je opa je in hemelsnaam had gegeven (had geen flauw idee hoeveel zo'n ding waard was) gezien je zorgen over box 3. Maar wat andere al schreven, je zit ver onder de grens waarbij dit relevant is, en het is nofi, gerommel in de marge. Een paar duizend meer of minder vermogen tussen twee jaren is echt niet relevant voor de belastingdienst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:09

vooghel

Cunning linguist

Die dukaten hoeven natuurlijk helemaal gezien te worden als belegging; maar kunnen voor jou ook gewoon verzamelobjecten zijn, of aandenkens aan je grootvader. Roerende zaken vallen enkel onder de heffing als ze hoofdzakelijk als belegging dienen. De Belastingdienst moet dit aantonen, de bewijslast ligt niet bij jou.

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:17

Lordy79

Vastberaden

Wij geven de trouwringen ook niet op in de box3 aangifte

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:43
Je kan ook altijd nog je belastingaangiftes van voorgaande jaren corrigeren, dan komt de waarde niet "opeens" uit de lucht vallen, en als je vermogen over alle voorgaande jaren onder de grens zat voor vermogensbelasting zal je ook niets hoeven betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:44
Je hoeft dit niet op te geven bij je belastingaangifte. Net als dure schilderijen of een groot jacht vallen ducaten niet onder het box3 vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
devriesjande schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:06:
Je hoeft dit niet op te geven bij je belastingaangifte. Net als dure schilderijen of een groot jacht vallen ducaten niet onder het box3 vermogen.
Dat ligt er maar aan. Heb je het als belegging, of als kunst/gebruiksobject. Hangt een duur schilderij aan je muur, dan kan je heel goed beargumenteren dat het gewoon een kunstobject is. Hangt het schilderij in een kluis bij de bank, dan wordt dat moeilijk te beargumenteren.

Dus dan wordt de vraag hier of hij hem heeft als beleggingsobject, of als bijvoorbeeld verzameling. En nee, je kan niet claimen dat je graag gouden staven verzameld. Ik denk nog een lastige hier, maar gelukkig is het irrelevant gezien hoe ruim hij onder de grens blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:32

Managelorian

“This is the workflow.”

Deze discussie typisch des Tweakers (waar ook ondergetekende zich regelmatig schuldig aan maakt): zoeken naar de precieze toepassing van de regels terwijl dat in de behandelde casus compleet irrelevant is.

In tegenstelling tot wat je zou verwachten zijn niet alle dingen in het belastingrecht precies vastgelegd, maar hangen sterk af van de persoonlijke mening en de bui van de inspecteur die belast is met een aangifte. Dat gezegd hebbende zullen er weinig belastinginspecteurs zijn die zich ook maar in de verste verte kunnen interesseren voor een belegging van 4000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:43

de Peer

under peer review

Managelorian schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:20:
Dat gezegd hebbende zullen er weinig belastinginspecteurs zijn die zich ook maar in de verste verte kunnen interesseren voor een belegging van 4000 euro.
inderdaad. TS heeft een negatief vermogen. Er is dus totaal geen sprake van box 3 belasting betalen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-05 11:53
Zoals gezegd hoef je helemaal niks te doen. Er zit een vraag in de aangifte over je spaarrekeningen en investeringen en of die boven de heffingsvrije grens vallen (wat niet het geval is) en, er zit een vraag in over contanten (5XX,- geloof ik) waar dit niet helemaal onder valt.

Daarnaast, kan je het inderdaad ook als verzamel object zien en niet perse als investering.

Je kan deze gewoon verkopen, aangeven hoe je er aan gekomen bent (verjaardagscadeau van opa) en daarna is het dus vermogen op je rekening. Wordt dat ooit meer waard dan de heffingsvrije grens dan pas zal je met box 3 belasting te maken krijgen.
Pagina: 1