Zonnepaneel-output splitsen? Ecoflow Powerstream

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strtlttrs
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 25-08-2023
Hoi iedereen
Ik kocht een Ecoflow Powerstream, een micro-inverter voor een kleine zonnepanelen-setup bij me thuis op het dak. Ik heb een rijhuisje en woon samen met m'n vriendin, ons verbruik is dus zeker niet groot. Baseload zit zo rond de 150 watt. De micro-inverter kan tot 800 watt op je thuisnetwerk zetten via een 220 volt stopcontact.
Werkt ook nog eens goed samen met de batterijen van Ecoflow, kortom, leuk projectje.
Mijn huidige setup
Nu heb ik 2 zonnepanelen van elk 420wp gekocht, geïnstalleerd en ze in serie geplaatst. Er lopen dus 2 kabels naar mijn kelder waar de micro inverter gaat staan.
De micro inverter heeft een speciale kabel die 2 sets MC4 connectoren kan ontvangen.
Het probleem
Momenteel komt er dus 1 positieve en 1 negatieve kabel in de kelder binnen en wanneer ik deze aansluit aan de micro inverter, krijg ik een rood licht. De spanning is hoogstwaarschijnlijk te hoog om over 1 connectie te lopen.
Kan ik de twee kabels splitten in 2 positieve en 2 negatieve om zo de spanning te splitsen over de 4 connecties van de micro-inverter?
Ik hang hier even een schetsje aan voor de duidelijkheid. Thanks!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vnRF5jciyritb4CFkGxUxw0ys0E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BLolg8HOyh3hasrpztUWvrvx.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via strtlttrs op 12-08-2023 08:11)

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:37
Dat paneel heeft dus een open klem spanning (spanning die hij geeft als je geen stroom trekt. Tijdens opstarten dus) van 37.58V.

Werkspanning (optimaal opgewekt vermogen) van 31,8V

Dit betekend met 2 in serie een spanning van 75.16V die de omvormer krijgt. Zelfs als de spanning zakt door stroom te trekken naar het max met opwekking, dan is dit nog 63,6V

Dat gaat dus altijd over het maximale heen zitten.

Die omvormer heeft ook een max stroom input van 13A. Jou panelen doen in kortsluiting max 14,1, maar eigenlijk max 13.21A

Nu zal dat wel meevallen, want max vermogen leveren ze eigenlijk nooit. Maar deze panelen zijn eigenlijk te zwaar voor die omvormer.

Nu de opties: In serie gaat de spanning te hoog worden. Dit gaat dus niet. Parallel ga je ruim over zijn max input heen. Nu kan dat goed gaan, afhankelijk van de omvormer. Deze zou het kunnen limiteren zodat het enigste wat er dan gebeurt is dat je gaat aftoppen. Alleen, ik zou daar niet op rekenen! Tegen zijn max draaien kan het namelijk net zo goed beschadigen.

Deze spanning/stroom gaat een balans vinden, afhankelijk van de zon en de omvormer. De omvormer gaat namelijk proberen zo efficiënt mogelijk stroom te trekken, met een zo hoog mogelijk spanning te behouden. Dat noemen ze MPPT (maximum power point tracking) Hoe dat werkt kun je beter even zelf opzoeken.

Overigens:
Max power staat ook bij 2x400W, nu heb je 2x420. Geloof wel dat het zonder problemen kan, maar is wel buiten spec. Maar dat een paneel zijn volledige vermogen opwekt is vrijwel nooit, want dat is in optimale omstandigheden.

Ik kan zo op de site ook alleen het standaard lijstje specs vinden. Geen datasheet oid. Of die 13A dus totaal of per paneel is, durf ik niet te zeggen. Als dit per paneel is, moet je dus echt 2 extra kabels gaan leggen naar de panelen. Zo niet.. dan kun je eigenlijk maar 1 paneel aansluiten.

-edit- toch datasheet kunnen vinden. Hij heeft dus idd 2 MPPT, dus zou het moeten kunnen, met 2 extra kabels

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-10 10:53

Cr3ator

1 bar is geen bar

"Max. Input Voltage
55Vd.c. (PV Port)/ 59Vd.c. (DC Port)"

Nee, dat gaat niet werken. Je mag hooguit 1 paneel per kanaal aansluiten en zult dus een tweede set kabels naar het dak moeten brengen. 2 panelen in serie is 80-100Vdc: ik hoop dat de unit nog heel is.

[ Voor 14% gewijzigd door Cr3ator op 11-08-2023 15:10 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heggico
Jup, eens met hierboven. Die spanning van de panelen zal te hoog gaan zijn, er van uitgaande dat dit enigszins standaard panelen zijn.

Welke panelen heb je?

Als je die stekkers zo splitst en aansluit, dan split je de stroom die er doorheen gaat. De spanning blijft gelijk.
Vergelijk het maar met een stekkerdoos. Daar gaat de spanning ook niet ineens omlaag omdat je 2 apparaten aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strtlttrs
Cr3ator schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 15:09:
Nee, dat gaat niet werken. Je mag hooguit 1 paneel per kanaal aansluiten en zult dus een tweede set kabels naar het dak moeten brengen. 2 panelen in serie is 80-100Vdc: ik hoop dat de unit nog heel is.
De unit werkt nog effectief, achteraf het dak opgeklommen om te testen op 1 paneel en lukte perfect. Bedankt!
JA Solar JA Solar 420 Wp Black White heb ik momenteel, hier gekocht

Misschien nog even meegeven dat ik best een leek ben op elektrisch niveau. Ik ken de basics een beetje en ben heel voorzichtig maar de technische kant is wat complex soms.
Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• heggico
Dat paneel heeft dus een open klem spanning (spanning die hij geeft als je geen stroom trekt. Tijdens opstarten dus) van 37.58V.

Dit betekend met 2 in serie een spanning van 75.16V die de omvormer krijgt. Zelfs als de spanning zakt door stroom te trekken naar het max met opwekking, dan is dit nog 63,6V

Dat gaat dus altijd over het maximale heen zitten.

Die omvormer heeft ook een max stroom input van 13A. Jou panelen doen in kortsluiting max 14,1, maar eigenlijk max 13.21A

Nu zal dat wel meevallen, want max vermogen leveren ze eigenlijk nooit. Maar deze panelen zijn eigenlijk te zwaar voor die omvormer.

Nu de opties: In serie gaat de spanning te hoog worden. Dit gaat dus niet. Parallel ga je ruim over zijn max input heen. Nu kan dat goed gaan, afhankelijk van de omvormer. Deze zou het kunnen limiteren zodat het enigste wat er dan gebeurt is dat je gaat aftoppen. Alleen, ik zou daar niet op rekenen! Tegen zijn max draaien kan het namelijk net zo goed beschadigen.

Deze spanning/stroom gaat een balans vinden, afhankelijk van de zon en de omvormer. De omvormer gaat namelijk proberen zo efficiënt mogelijk stroom te trekken, met een zo hoog mogelijk spanning te behouden. Dat noemen ze MPPT (maximum power point tracking) Hoe dat werkt kun je beter even zelf opzoeken.

Overigens:
Max power staat ook bij 2x400W, nu heb je 2x420. Geloof wel dat het zonder problemen kan, maar is wel buiten spec. Maar dat een paneel zijn volledige vermogen opwekt is vrijwel nooit, want dat is in optimale omstandigheden.

Ik kan zo op de site ook alleen het standaard lijstje specs vinden. Geen datasheet oid. Of die 13A dus totaal of per paneel is, durf ik niet te zeggen. Als dit per paneel is, moet je dus echt 2 extra kabels gaan leggen naar de panelen. Zo niet.. dan kun je eigenlijk maar 1 paneel aansluiten.

-edit- toch datasheet kunnen vinden. Hij heeft dus idd 2 MPPT, dus zou het moeten kunnen, met 2 extra kabels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strtlttrs
heggico schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 15:56:
...
Bedankt voor de uitgebreide reactie! Ik wist inderdaad dat de panelen licht over de max van 400wp gingen maar met alle research die ik deed, leek het inderdaad mogelijk doordat een paneel nooit 100% efficiëntie haalt.

Momenteel heb ik 1 van de panelen aangesloten aan de omvormer en stoot ik op een ander probleem.
Het weer is best regenachtig en bewolkt en de werkspanning is bijna exact wat jij zei (31,9v) maar het ampère ligt op 0,0 en ik wekt dus geen stroom op. (Zie screenshot)
  • Kan dit zijn omdat de afstand best kang is tussen de panelen en omvormer? Spreken over een 15m.
  • Kan dit zijn omdat ik 6mm2 kabel heb gebruikt ipv de standaard 4mm2?
  • Heeft dit te maken met aarding?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fme2FaoyFlZn-mzfWqYFItCB-J4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rAlWQR6KGFM3EMprxGJiqDwZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heggico
Even er vanuit gaande dat die screenshot is van het moment dat je hier reageerde:
Ik zou even wachten tot vanmiddag. Mijn 5.8kW aan zonnepanelen doen nu net zo'n 450W. Ik ken die omvormer niet, maar mogelijk start hij later pas wat door.

Voor je vragen:
De afstand zorgt dan vooral voor een mindere spanning als je stroom gaat trekken. Maar je paneel kan pas stroom leveren bij voldoende zon.

6mm2 werkt dan ook alleen maar beter dan 4. Vergelijk het met een snelweg van 4 en 6 banen. Mogelijk heb je maar 4 nodig, maar die 2 extra banen kunnen in ieder geval geen kwaad. (Beetje simpele vergelijking natuurlijk)

Aardig is alleen om te voorkomen dat er spanning op het frame etc komt te staan. Dat is eigenlijk alleen veiligheid, aangezien het voor de werking niet nodig is. Dus wel belangrijk maar niet "functioneel".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strtlttrs
Dankje voor de verduidelijking. Ondertussen wordt er inderdaad gewoon lekker stroom opgewekt! 🌞

Bedankt voor de hulp!
Pagina: 1