[airco] water blijft staan, loopt niet weg

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:04
Twee jaar terug ongeveer heb ik een airco (mitsubishi heavy industries) laten plaatsen. Dit is gedaan door een airco installateur die inmiddels gestopt is. Eigenlijk sinds het begin lekt deze airco al. Aangezien het maar incidenteel is dat deze unit aanstaat heb ik hier nooit veel energie in gestoken en simpelweg een bak onder gezet. (ja, niet handig ;) )

Deze zomer was ik het zat en heb alle kappen er van af gehaald. Het water blijft staan in de lekbak. Deze stroom op een gegeven moment gewoon over. Afhankelijk van de temperatuur buiten / binnen heb je natuurlijk meer of minder condens ontwikkeling. De ene keer is het dus na 2 uur dat hij overstroomt, de andere keer duurt het meerdere uren.

Als ik zoek op internet dan vindt ik veel over dat de slang verstopt kan zitten, maar dat is dus in mijn geval niet het geval.

Ik heb alle kappen ook van de binnen buizen gehaald om te kijken hoe de leiding loopt. Ik zie hier niets geks. Als ik buiten aan het eindstuk 'zuig' dan is hij ook niet verstopt oid, en begint het water direct te lopen.

Wat kan ik zelf hier aan doen, het lijkt mij dat hier toch iets slims voor te bedenken is. Ik wil het graag zelf oplossen omdat, ondanks dat ik natuurlijk wel garantie heb, dat best een uitdagende onderneming gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:00
Lijkt er op dat het water over een hobbel moet om weg te lopen. Dat is onhandig. Zorgen dat de afwatering alleen naar beneden gaat.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
Je kunt eenvoudig een pomp installeren in de lekbak van de airco, er zijn specifieke pompen hiervoor gemaakt. In verband met het geluid is het ook mogelijk om verderop in de leiding ergens een pomp te installeren, al zit er wel een limiet aan hoe ver weg dit kan zijn. Zo heb ik op mijn thuiswerkkantoor de pomp in de behuizing van de airco zitten, maar op de slaapkamer zit die boven het plafond zodat deze niet hoorbaar is in de kamer. Uiteindelijk maakt de pomp een verwaarloos geluid tov de ventilator en het geborrel van de airco zelf, maar toch.

Zelf heb ik een Refco Combi condenspomp, maar er zijn heel veel modellen op de markt die hiervoor goed werken. Ik heb ook een MHI airco.

Indien er geen pomp wordt toegepast, moet het water natuurlijk kunnen aflopen, dus enkel omlaag lopen met een afschot van enkele centimeter per meter. Als dat niet het geval is, dan moet er altijd een pomp worden toegepast.

Het water in de lekbak laten staan of in een bak eronder is heel gevaarlijk, dit is namelijk een broedplaats voor legionella. Sterker nog, de eerste grote uitbraken van legionella werder veroorzaakt door condenswater van aircos.

Normaal gezien zit er aan twee zijden van de lekbak een aansluiting voor een rubber slang. Normaal zit de ene dicht en de andere zit een kort stuk slang op. Deze is dan verbonden met een langere slang, waarmee het water naar buiten of in het riool afgevoerd kan worden.

[ Voor 10% gewijzigd door happysan op 11-08-2023 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1
LordSinclair schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:40:
Lijkt er op dat het water over een hobbel moet om weg te lopen. Dat is onhandig. Zorgen dat de afwatering alleen naar beneden gaat.
ja, zo lijkt het idd. De buis moet als het ware zo'n 3 / 4 mtr over de muur afleggen, hoe ga je dat dan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1
En zo'n condens pomp zou dan bijv https://www.cvkoopjes.nl/...OIwUWjhmspe8aAjBzEALw_wcB zijn?

Heb je hier ook goedkopere pompen voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happysan
Ja zo'n soort pomp inderdaad. Belangrijk is dat het een klein opvangbakje met sensor heeft, hieraan sluit je de rubberen slang van de lekbak. Als dit kleine bakje vol met water komt te staan, gaat de pomp automatisch pompen en pompt die het water door de langere slang naar buiten. Dit geheel werkt volledig automatisch, waardoor er nooit water achterblijft in de airco.

Ik denk dat ergens rond de 125-150 euro wel het laagste is dat je dit soort pompen gaat vinden. De wat betere (en dus stillere) pompen zijn wat duurder, maar naar mijn mening is dat ruim de moeite waard. Niet alleen zijn ze stiller en efficiënter, ze gaan ook langer mee. Gezien het vervangen van zo'n pomp best wat kost en ook wat moeite is, vind ik de prijs van 200-250 euro best goed voor de betere merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:14
Waarom een pompje als het nu al zo is aangelegd dat het met natuurlijk afschot zou moeten werken? Is alleen maar een extra single-point of failure zo'n pompje (naast irritant bromgeluid vaak). Als het niet op afschot had gekund dan was er waarschijnlijk direct al wel een pompje geplaatst.

Ik zou gewoon nog eens goed kijken naar de condensslang. Desnoods even demonteren en opnieuw in de leidinggoot leggen en zorgen dat hij niet ergens omheen draait/omhoog kronkelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
Das waar, als er ergens een bobbel omhoog zit, dan vormt dat een luchtslot waardoor het water niet zomaar weg zou lopen.

Zorgen dat het goed vlak ligt zou wellicht kunnen zorgen dat het netjes wegloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1
Dan ga ik de boel gewoon nog een keer openhalen en nog een keer alles controleren. Dank voor alle antwoorden en suggesties.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sa1
Alles open gehaald.De afwatering liep keurig horizontaal, maar gezien het feit het een flexibele leiding is, denk ik dat ergens gewoon een opstopping ontstond.

Heb dus alles los gehaald en een iets schuine afwatering gecreëerd. Water loopt nu keurig weg.

Dank voor alle reacties en tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 00:12
Ik heb een gelijkaardig probleem gehad. Rechtstreeks door de slaapkamermuur naar buiten, enkel zat hier ook een gipswand voor en was er een bobbel in het buisje tussen de gipswand en de muur. Van buitenaf met een tang getrokken zodat de bobbel weg was, probleem opgelost.
Pagina: 1