Slaapwandelen onderbreken met sensor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasje39
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-01 08:34
Mijn vraag
Ik slaapwandel vaak en woon alleen. Ik wil dat graag doorbreken met een sensor. Ik wil graag gewekt worden want ik word vaak gebroken wakker na een slaapwandelnacht.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb weinig Smarthome, een Philips hue bridge met lampen en meerdere Google Home speakers.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik had al wel gevonden dat er deursensoren bestaan van klikaan klik uit (https://www.gamma.nl/asso...sensor-acst-606/p/B113901) maar ik slaap altijd met de slaapkamer deur open….

Ik zoek eigenlijk een sensor die ik kan koppelen aan de Google Home die zodra ik uit bed stap iets afspeelt over de Google Home en mij daardoor dus wekt. Bestaat dat?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:57
Passief Infrarood (pir) sensor zo onder je bed hangen dat hij beweging ziet zodra je je voeten naast het bed zet? Volgens mij heeft Hue een bewegingssensor, dat koppelt misschien makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasje39
HikariMisako schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:01:
Passief Infrarood (pir) sensor zo onder je bed hangen dat hij beweging ziet zodra je je voeten naast het bed zet? Volgens mij heeft Hue een bewegingssensor, dat koppelt misschien makkelijk.
Dankjewel voor de tip. Heb je een idee of het dan mogelijk is op de google home geluid af te spelen? Of kan ik alleen een lamp laten aangaan? Ik ben slechtziend en voel meer voor een geluid dat me wekt dan voor licht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stijn1309
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:55
Ik las je topic... Persoonlijk ook veel geslaapwandelt... Maar op de harde manier afgeleerd (van een trap gevallen). Sindsdien nooit meer slaapgewandeld.

Daarbij... Ik had de Tik om veel lampen aan te maken tijdens het wandelen in mijn slaap (zo wist ik ook de volgende dag, dat ik weer had gewandeld).

Ik weet dus niet of licht voldoende is om.ne wakker te maken.

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:02
Word je ook echt wakker van geluid?

Ik zou gewoon een paar lego blokjes bij de deur leggen. Dan word je wel wakker van je eigen geschreeuw denk ik.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• veetee
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 26-04 23:12
Een contactmat met sirene naast het bed leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:03
https://www.bol.com/nl/nl...ocialshare_pdp_androidapp

Zoiets zou misschien al kunnen werken? We weten niet waarvan je wakker wordt, maar deze is redelijk goedkoop en als het niet werkt (geen idee of je achteraf weet of je hebt geslaapwandeld) kan hij weer retour?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:47
https://www.aqara.com/en/product/presence-sensor-fp2/

De Aqara FP2 sensor. Deze kan detecteren waar je je in je kamer bevindt. Als je uit bed stapt, kan je een actie aanroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-05 10:16
Gewoon een alarm ophangen buiten je slaapkamer met bewegingssensor? Kies er dan een waarbij je zelf het alarmsignaal in kunt stellen, zodat je niet doof wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-05 20:53

Managelorian

“This is the workflow.”

Het fundamentele probleem bij dit soort oplossingen lijkt mij dat je af en toe terecht uit bed moet (dus zonder te slaapwandelen, maar gewoon om even naar de WC te gaan o.i.d.) en dat je jezelf hiermee conditioneert aan het alarm/licht/watdanook wat je wilt gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:46
Zou je kunnen oplossen door alarm door middel van knop tijdelijk uit te zetten.
Alleen gevaar dat dit ook word gedaan als je slaapwandelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBol
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-05 07:23
Zou het mogelijk werken als je heel bewust een item plaatst voor het slapen gaan op de loop route?
Ik slaapwandelde veel en plaatste een schoen voor de deur. Op het moment dat ik ging slaapwandelen en de schoen zag staan werd ik mij bewust van het feit dat ik aan het slaapwandelen was en ging ik terug naar bed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:28
Dit moet denk ik wel kunnen met een Hue Motion Sensor icm een IFTTT applet die zich beperkt tot bepaalde tijdstippen. Weet alleen niet zeker of dat kan zonder IFTTT pro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:31
Ik zou voor een analoge oplossing gaan. Bak met water vullen oid en die naast je bed doen. Gok wel wat je daarvan wakker wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:19

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Doorgangsmelder?
https://www.amazon.nl/gp/product/B09XFCD6LS
Buzzertje erbij?
https://www.amazon.nl/Geb...fprojecten/dp/B09K4XQFTS/

Als je iets met google home wil, heb je ook iets van domotica nodig, home assistant oid.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:52

CeesKees

I rest my Kees

Je kunt met Hue + Sonos wel wat regelen (als de sensor aangaat, dan luidspreker op X volume “sympathy for the devil” afspelen)

Of anders dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81nsd4F7_YRRzdRCLi6mNPOM4Hw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PvBDShBk5ParhLQQ0CuXTK5i.jpg?f=user_large

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:32
Ha, ik dacht er ook eventjes aan om een niet al te scherp spijker-matje voor te stellen maar kon me nog net inhouden met dit voorstel ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krulliebol
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-01 18:52
Gewoon een natte handdoek of zoiets naast je bed, is dat geen optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:03
Hue sensor

Ik heb deze in de gang waardoor de lamp automatisch aangaat maar volgens mij kan je via de Home app (als je Android hebt, geen idee hoe dat bij Apple heet) en dan onderin "automatiseren" en dan "toevoegen" een routine aanmaken waarin dan eventueel ook geluid afgespeeld wordt.
Ik zou iets van ACDC kiezen dat werkt goed als wekker 8) :+

[ Voor 7% gewijzigd door Ad de Jong op 13-08-2023 19:05 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Craysv2
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-05 09:59
Indien het slaapwandelen vaak voorkomt kan ook een sensormat naast het bed geplaatst worden waardoor een alarm afgaat als de persoon uit bed stapt. Zo een alarmmat kan je al vinden van 20-50 euro.
Ik denk dat dit zowat de goedkoopste oplossing is, dan dit zelf proberen via Homey wat al snel 300-500 euro kost. Tenzij je een leuk hobbie projectje wil doen. Aqara Door sensor + Google Home Assistant bijvoorbeeld.

Een regelmatig slaap en eetpatroon en ontspanningsoefeningen kunnen ook helpen om het slaapwandelen te beperken. Ook geen schermtijd meer uur voor slapen enzo kan helpen; Dit kost natuurlijk niets.

[ Voor 4% gewijzigd door Craysv2 op 13-08-2023 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-05 17:59
Met een aqara fp2 hen je een aanwezigheid sensor en je kunt zorgen dat het een bepaalde actie uitvoerd als je op een bepaalde plek bent.

Maar is wakker maken niet juist een probleem bij slaapwandelaren?

Maar slaap wandelen, damn wel eens van gehoord maar wist niet dat dit veel gebeurd. Enig idee wat je dan doet?

[ Voor 36% gewijzigd door ilaurensnl op 14-08-2023 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasje39
Alle reacties hartelijke dank!
Ik ga hier eens rustig naar kijken.

Ik weet niet altijd als ik heb geslaapwandeld maar soms word ik wakker op de bank of sta ik onder de douche. Ik doe alle daagse dingen zoals mijn ochtendroutine, douchen, maar het is vaak vooral doelloos en niet volledig zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
wodkabuikje schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 21:46:
Word je ook echt wakker van geluid?

Ik zou gewoon een paar lego blokjes bij de deur naast je bed leggen.
Bij de nachtelijke wandelpartijen ben je dan meteen wakker of laat je het wel om je bed uit te komen. En 's ochtends ben je ook meteen wakker wanneer je even vergeet dat je die blokjes daar neer hebt gelegd... Nou ja, het helpt in ieder geval een boel en kost maar een beetje.
Pagina: 1