WISP router voor openbare wifi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTechNL
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-04 16:44
Gewenste situatie:
WIFI netwerk <---Wireless LAN>WAN---> Router <--WLAN/LAN--> Laptop, (+- 6) Telefoons, Chromecast (Netflix/Videoland/Youtube)
Wij delen in een vakantie woning de wifi met de buurman maar hebben alleen in de woonkamer wifi bereik.
Momenteel is het bereik goed genoeg om in de woonkamer om degelijk 1080p netflix te kunnen kijken met voldoende throughput. Echter zodra je uit de woonkamer loopt is de wifi verbinding weg. Tevens zitten wij dan op dezelfde LAN als de buurman.

Wij zouden graag een eigen WIFI netwerk willen creeeren met eigen LAN (double NAT) zodat de buurman niet kan streamen naar onze chromecast bijvoorbeeld. Echter omdat wij mogelijk maar een paar keer per jaar daar zijn moet de oplossing zo goedkoop mogelijk zijn maar wel robuust.

Ik ben op zoek naar een degelijke router welke ondersteuning bied voor WISP (travel router).
De router dient vast geinstalleerd te worden en hoefd hierom dus niet portable te zijn of heel klein.
Zelf heb ik nog wat TP-Link routers thuis liggen en wilde deze flashen met OpenWRT om dit te bewerk stelligen. Echter gaat dit mogelijk ten koste van het bereik en/of throughput. Doordat je natuurlijk de antenne deelt voor Tx/Rx (Client mode and AP mode).

Nu had ik het idee om 1 router/AP te configureren als AP (WISP receiver) en hierna een 2de router via de WAN hier op aan te sluiten.

Echter betekend dit 2 apparaten en zoek eigenlijk een AIO oplossing die zo min mogelijk geld kost.
Heeft iemand hier nog ideeen over of kan mij in de juiste richten sturen?

Hardware die ik al heb:
  • tp-link wdr4300
  • tp-link wdr4900
Software onderzocht:

[ Voor 9% gewijzigd door ReTechNL op 11-08-2023 13:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
ReTechNL schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:18:
[...]
Zelf heb ik nog wat TP-Link routers thuis liggen en wilde deze flashen met OpenWRT om dit te bewerk stelligen. Echter gaat dit mogelijk ten koste van het bereik en/of throughput. Doordat je natuurlijk de antenne deelt voor Tx/Rx (Client mode and AP mode).
[...]
Is dat niet een kwestie van beide radio's gebruiken? Client via 2,4Ghz en weer uitzenden op 5Ghz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTechNL
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-04 16:44
ThinkPad schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:24:
[...]

Is dat niet een kwestie van beide radio's gebruiken? Client via 2,4Ghz en weer uitzenden op 5Ghz?
Dat is een mogelijkheid, echter weet ik niet of de 5Ghz bereik groot genoeg is voor het volledige appartement. Ik zou natuurlijk door middel van een AP/WIFI extender het bereik nog kunnen vergroten achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Kan natuurlijk ook andersom, ontvangen op 5 en verzenden op 2,4 (mits de buurman uitzend op 5).

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 11-08-2023 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:10
Ik heb voor eenzelfde use case het volgende:
- buiten hangt een Mikrotik RBSXTsqG-5acD in client mode verbonden met camping wifi
- utp binnen gaat in reguliere wifi router, mijn geval een deco m4

Voorheen had ik een oude netgear router met openwrt, 1 (usb) radio als client en rest als ap. Werkte ook prima maar bereik binnen was matig

CISSP! Drop your encryption keys!