Pannen volledige vervangen of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolffeew
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18-08-2024
We betrekken binnenkort ons nieuwe huis, jaren 30, waar we graag zonnepanelen op willen plaatsen, we krijgen echter wisselende adviezen over het dak.

Aannemers/dakdekkers zeggen (uiteraard) dat het verstandig is om de dakpannen te vervangen.

Andere klussers en zonnepaneel-lui zeggen dat het dak prima mee kan en dat enkel alles even goed gelegd moet worden, eventueel stukke dakpannen vervangen moeten worden en dat het lood vervangen moet worden.

Het hout onder de dakpannen lijkt allemaal nog in prima staat te zijn. Wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/31J8UoMnaZv5C0vk4OWh8nZz6Go=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ex3dNFNKjj9c8empcYWjXpoT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5GM8UD2ucVGe2JUFNID6rkNvig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/93PBnUNweiuFKjB7VbIkcg3q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5haTjvgc4Ln1xW0sL9zBr5YGMYU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DRDbOEFBRgOKeJPNfN11ZcKs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTJ3EXYd8WJeLbMX3X4X_fDhxYk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZJMwNjZXh2lzOGx4K6JRVI1k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VqYjSmtUnAl-Yje5hNInc6Kf-Cg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qe7yTSrwTtLi63jkZQ12M0RV.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

The End

!Beginning

Ik denk dat het probleem bij jouw dak is dat er teveel verschillende pannen op liggen (Ik kan het niet heel goed zien op de foto's, maar lijkt er wel op). Deze pannen hebben verschillende maten, waardoor je het nooit goed krijgt.

Ik heb dit zelf ook gehad en alle afwijkende pannen verwijderd en bij een oude bouwmaterialen zaak goede vervangende pannen gekocht. Door al die afwijkende pannen te verwijderen komt het vanzelf weer goed te liggen (en ziet het er ook weer netjes uit :) )

Ter aanvulling: Je kan wel 20 of 30 verschillende versies hebben van 1 type pan. Ik had bijvoorbeeld een kruispan en wel 20 verschillende soorten ervan op het dak liggen.

[ Voor 15% gewijzigd door The End op 11-08-2023 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:02
Ik denk dat het verschil in adviezen een beetje zit in:
Andere klussers en zonnepaneel-lui zeggen dat het dak prima mee kan en dat enkel alles even goed gelegd moet worden, eventueel stukke dakpannen vervangen moeten worden en dat het lood vervangen moet worden.

De manuren van het vervangen van het lood, uitzoeken en vervangen van kapotte pannen en het rechtleggen van de rest zijn waarschijnlijk behoorlijk. de pannen laten vervangen is dan relatief goedkoop.

Verder, ik ben geen expert, maar als het opnieuw verbeterde hollandse pannen zijn, daar zijn vele fabrikanten van welke allemaal net iets anders zijn qwa maatvoering. Het past allemaal wel, maar nooit 100% lekker. Dat is dus een rotklus om weer helemaal strak te krijgen.

Dat gezegd hebbende, als je zelf handig bent kun je ook veel zelf doen, dat maakt het kostenplaatje weer heel anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-05 09:42
Als je kijkt naar de pannen (specifiek de eerste en zeker de laatste foto) lijken heel veel pannen ook wel hoekjes eruit te hebben. Ik heb ook het idee dat (naast een andere kleur) er ook meerdere soorten op liggen?

Toen ik mijn huis kocht, zei mijn zwager (ook mijn aannemer) eerst nog "nee joh, die kan je wel gewoon hergebruiken" maar ik wilde toch wel nieuwe pannen om er geen omkijken meer naar te hebben. Toen hij ze eraf begon te halen was het duidelijk dat een groot gedeelte gewoon bros was. Ook de "lipjes" waar de pannen over de panlatten lagen waren gewoon bij de meeste dakpannen versleten.

Als ik het ook zo zie zijn het ook weer niet zo heel veel vierkante meters. Ik zou sowieso kijken hoeveel het kost om nieuwe dakpannen erop te leggen (hou er ook rekening mee dat het in uren scheelt als ze de dakpannen in een container kunnen gooien en schoon puin kost niet zoveel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The End
  • Nu online

The End

!Beginning

Joe28965 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:31:
Als je kijkt naar de pannen (specifiek de eerste en zeker de laatste foto) lijken heel veel pannen ook wel hoekjes eruit te hebben. Ik heb ook het idee dat (naast een andere kleur) er ook meerdere soorten op liggen?

Toen ik mijn huis kocht, zei mijn zwager (ook mijn aannemer) eerst nog "nee joh, die kan je wel gewoon hergebruiken" maar ik wilde toch wel nieuwe pannen om er geen omkijken meer naar te hebben. Toen hij ze eraf begon te halen was het duidelijk dat een groot gedeelte gewoon bros was. Ook de "lipjes" waar de pannen over de panlatten lagen waren gewoon bij de meeste dakpannen versleten.

Als ik het ook zo zie zijn het ook weer niet zo heel veel vierkante meters. Ik zou sowieso kijken hoeveel het kost om nieuwe dakpannen erop te leggen (hou er ook rekening mee dat het in uren scheelt als ze de dakpannen in een container kunnen gooien en schoon puin kost niet zoveel).
Dat is echt heel duur, want dan moet ook de nok vervangen worden, het lood om de schoorsteen en waarschijnlijk nieuwe panlatten. Een lading tweede hands pannen kan je er zo opleggen en kost een paar honderd euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:28
The End schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:38:
[...]

Dat is echt heel duur, want dan moet ook de nok vervangen worden, het lood om de schoorsteen en waarschijnlijk nieuwe panlatten. Een lading tweede hands pannen kan je er zo opleggen en kost een paar honderd euro.
Waarom?

Ja de nokpannen, maar waarom de hele nok?

Zou niet weten waarom je lood (mits nog goed) en panlatten (tenzij verrot) zou moeten vervangen.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The End
  • Nu online

The End

!Beginning

Glenfiddich schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:48:
[...]

Waarom?

Ja de nokpannen, maar waarom de hele nok?

Zou niet weten waarom je lood (mits nog goed) en panlatten (tenzij verrot) zou moeten vervangen.
Ik bedoelde uiteraard de nokpannen...

Ik lees nu inderdaad dat in veel gevallen de panlatten kunnen blijven liggen. Ik kan alleen niet zien hoe je onder dit lood kunt werken zonder het te beschadigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 04-05 13:49
Ik vind er redelijk uit zien, maar bedenk je dat oude pannen broos zullen zijn en dat als er dus bijvoorbeeld storm is je sneller dakpannen zult moeten gaan vervangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-05 09:42
The End schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:38:
[...]

TS zei dat lood sowieso al vervangen moet worden. Ik verwacht dat de panlatten kunnen blijven zitten. Qua nieuwe/tweedehands pannen, de pannen op mijn huis zijn ook nieuw als in dat ik op MP restpartijen heb gezocht van 1 type/merk dakpan. Ze zijn evengoed nieuw en ik heb gemiddeld 1.20 per pan betaald.

Voordeel van vervangen is trouwens ook dat ze allemaal gehaakt worden, is tegenwoordig verplicht, zal bij een jaren 30 huis waarschijnlijk niet gedaan zijn. Als ze vervangen worden zou je ook extra isolatie kunnen toevoegen, is misschien ook fijn om het dan in 1x allemaal te doen zeg maar.

[ Voor 7% gewijzigd door Joe28965 op 11-08-2023 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Een nieuw jaren 30 huis kan niet. Ik zou de dakpannen vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
M'n ouders hebben een huis uit de jaren 50, waar men het dak van gaat vervangen. De pannen waren te broos. Bij de buren heeft dit al lekkages veroorzaakt en achteraf gezien zijn er bij m'n ouders ook wat lekplekken te vinden. Als de latten niet verrot zijn, kunnen die blijven zitten. Lood zou ik wel vervangen. Check ook of er misschien asbestplaten onder het dak verwerkt zijn.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

mierenfokker schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 15:00:
Een nieuw jaren 30 huis kan niet. Ik zou de dakpannen vervangen.
offtopic:
Zeker wel, met de huidige stikstofbelemmeringen als je nu een architect wat laat uittekenen is de oplevering in de jaren 30 8)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• christianos
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:19
Ook hier een klushuis uit 1920. Zelfde verhaal: aannemers keken naar het dak en wilde meteen alles nieuw doen. We hadden actieve lekkage.

Uiteindelijk zelf het dak opgegaan met een hele set tweedehands pannen en dak opnieuw geschikt. Geen lekkage meer.

Naast mijn portemonnee waren ook de vogeltjes blij, die houden van nestelen onder oude pannen. Die nieuwe sluiten zo naadloos aan dat ze daar minder kans maken.

Als ik het zo zie, denk ik dat dit behapbaar ook goed zelf te doen is: haal een rij pannen los, beoordeel ze, koop een goede set van de soort die overwegend op je dak te vinden is en ga puzzelen. Heel leerzaam en best leuk werk om te doen. Scheelt in ieder geval veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolffeew
Lood gaan we zeker vervangen, latjes hoeven waarschijnlijk niet, maar moeten nog een uitgebreidere check doen. De buren op links (waar die zonnepanelen liggen) hebben hun dakpannen dus niet vervangen.

Asbest zit er niet gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
grootste probleem bij oudere huizen is het ontbreken van een waterkerend onderdak. schikken van pannen is leuk maar daar maak je het maar zelde echt waterdicht mee. als je toch bezig gaat zou ik een waterkerende dampdoorlatende folie plaatsen. kan je daarna binnen van hartelust isoleren. je hebt er ook verschillende pannen (niet alleen de kleur) opliggen, dat past meestal niet heel geweldig. pannen zien er over het algemeen nog best goed uit, en met een nieuw onderdak folie kunnen de meeste nog wel een rondje mee.

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 11-08-2023 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:00

pietje63

RTFM

Ik heb hetzelfde meegemaakt en inmiddels 3 jaar verder zonder problemen. Totdat ze de panelen gingen leggen en een pan verschoof -> lekkage tot de oorzaak is gevonden.

Take aways: bouw kwaliteit jaren is vaak erg goed. Kwalitatief goed hout en zeker geglazuurde pannen zijn beter dan je nu zult krijgen. Maar, inderdaad niet de nieuwste technieken (vastzetten) of opties (isolatie aan buitenkant).

heb ook nagevraagd en tijdelijk demonteren en daarna opnieuw monteren van de panelen zijn ook de kosten niet. Dus zou daarvoor het leggen niet twee jaar uitstellen

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:19
Pannen zelf zijn nog prima, als het gebakken dakpannen zijn gaan ze makkelijk 100 jaar mee. Inderdaad zorgen dat alles goed aansluitend ligt en natuurlijk de kapotte pannen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

hier nog een (1940)
Boel zo goed als mogelijk recht laten leggen, en de nokvorsten allemaal opnieuw in de flexim laten leggen.

Met harde wind en slagregen, (alleen in die combi) heb ik op 1 specifieke plek steeds wat druppeltjes binnen, maar kan de oorzaak niet vinden. Kan dus goed dat het er hier en daar toch onderdoor waait.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle2503
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:08
Die hele onderste rij is op een later punt bijgelegd lijkt het wel. Die pannen zitten veel te laag.

De pan die erboven ligt moet bij deze versie van de VH pan over de middenste ribbel heen vallen van de pan die eronder ligt.

Ik zou al deze afwijkende sowieso vervangen. Even naar een 2e hands pannen handelaar. Of op marktplaats speuren.

En als je echt bezig wil met dak opnieuw leggen gelijk spinvliesfolie eronder.

De pan zelf is nog prima in orde en kan nog enkele tientallen jaren mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-05 17:27
Als je de dakpannen vervangt, dan wil je toch ook direct een damp open waterdichte folie aanbrengen lijkt me ? Wel zo fijn voor de levensduur van je dakbeschot.
Dan kom je er niet onderuit om ook de pan latten te vervangen.

Als je er een lange tijd wilt blijven wonen zou ik het gewoon goed aanpakken.

Dus panelen er af, pannen er af, panlatten er af.
Folie aanbrengen, panlatten aanbrengen, nieuwe/tweedehands partij pannen leggen (die netjes aansluiten) en weer je panelen plaatsen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

maar dat kan op elk moment natuurlijk nog :)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

pentaw1nz schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 23:09:
Als je de dakpannen vervangt, dan wil je toch ook direct een damp open waterdichte folie aanbrengen lijkt me ? Wel zo fijn voor de levensduur van je dakbeschot.
Dan kom je er niet onderuit om ook de pan latten te vervangen.

Als je er een lange tijd wilt blijven wonen zou ik het gewoon goed aanpakken.

Dus panelen er af, pannen er af, panlatten er af.
Folie aanbrengen, panlatten aanbrengen, nieuwe/tweedehands partij pannen leggen (die netjes aansluiten) en weer je panelen plaatsen.
Levensduur dakbeschot? Ze gebruikten toen nog echt hout. Doet het hier al 86 jaar, sinds 2010 met folie en nieuwe geglazuurde pannen.

Je ziet de weerplekken van al die jaren zitten, maar dat is niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 23:34:
[...]

Levensduur dakbeschot? Ze gebruikten toen nog echt hout. Doet het hier al 86 jaar, sinds 2010 met folie en nieuwe geglazuurde pannen.

Je ziet de weerplekken van al die jaren zitten, maar dat is niet erg.
Desalniettemin verleng je de levensduur als je spinvlies aanbrengt. Helemaal bij wat oudere pannen zoals deze die niet helemaal strak liggen.
Je hebt dan een extra bescherming. Vooral bij hevige regen, stuifsneeuw etc.
Vooral ook wanneer je bijv. Vanuit binnen isoleert en het "echte hout" een langere droogtijd gaat krijgen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

pentaw1nz schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 23:42:
[...]

Desalniettemin verleng je de levensduur als je spinvlies aanbrengt. Helemaal bij wat oudere pannen zoals deze die niet helemaal strak liggen.
Je hebt dan een extra bescherming. Vooral bij hevige regen, stuifsneeuw etc.
Vooral ook wanneer je bijv. Vanuit binnen isoleert en het "echte hout" een langere droogtijd gaat krijgen.
Klopt. Doen voor je gaat isoleren. Dat laatste heb ik zelf eind 2021 gedaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06:02
Wij hebben ook een jaren 30 huis (1925) en hadden een zelfde dak als jullie.

We hebben ervoor gekozen de pannen te vervangen omdat er veel gebroken of beschadigde pannen tussen zaten, ze scheef lagen waardoor je van binnen naar buiten kon kijken door de dakpannen, en omdat de buren al nieuwe pannen hadden genomen 2 kaar eerder.

We hebben meteen spinvlies laten aanbrengen en daardoor ook nieuwe panlatten.

We hebben de pannen om en om laten vastleggen met klemmen, wat erg fijn is met de hevige stormen de laatste jaren. bij de buren ligt nog wel eens wat scheef na een storm.

Waar je zonnepanelen wilt leggen kun je dan ook rekening mee houden en er indak panelen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolffeew
@FRANQ Indak panelen zijn inderdaad ook een optie, wellicht PVT-warmtepomp combi. Ziet er naar uit dat het volledig aanpakken de meest veilige optie is voor de lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:16
Ik zou dat vervangen, lood, nokpannen, waterkerende folie eronder. Dan ben je klaar. In jouw leven hoeft het dan niet meer te gebeuren. Alles is waterdicht, je hele hebben en houden staat eronder. Als er straks panelen opleggen en er is toch wat moeten die panelen weer weg als het tegenzit.
Je kunt het maar 1 keer goed doen en de rest is lapmiddelen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
FRANQ schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 16:41:
Wij hebben ook een jaren 30 huis (1925) en hadden een zelfde dak als jullie.
1925 is natuurlijk niet de jaren 30. Jaren 30 refereert naar 1930-1939.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Hahn schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 16:25:
[...]

1925 is natuurlijk niet de jaren 30. Jaren 30 refereert naar 1930-1939.
Jaren 30 is de aanduiding van een bouwstijl.
Tijdens het Interbellum, de periode tussen de Eerste en Tweede Wereldoorlog, tussen 1920 en 1940 zijn veel karakteristieke huizen gebouwd. Deze worden vaak aangeduid met de term 'jarendertighuis' of 'jaren '30 woning'.
Nu bouwen ze ook weer "jaren-30" nieuwbouwwoningen. Dat vind ik wel discutabel.

[ Voor 46% gewijzigd door FRANQ op 13-08-2023 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Wolffeew schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 16:03:
@FRANQ Indak panelen zijn inderdaad ook een optie, wellicht PVT-warmtepomp combi. Ziet er naar uit dat het volledig aanpakken de meest veilige optie is voor de lange termijn.
Als je wilt isoleren is het misschien ook meteen mee te nemen.

Maar het is het meest praktisch om het dak te renoveren voordat of tegelijkertijd met het plaatsen van zonne of pvt panelen.

Nu kun ke alles in een keer goed doen, later gaat het veel meer overlast opleveren voor jezelf.
Geen warm water bijvoorbeeld, of eerst lekkage hebben waardoor isolatie en hout verzadigd wordt en je binnen schade hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:44
En als ervaringskundige kan ik je melden dat je lekkage pas merkt als het al te laat is. Dat repareren kost ook weer tijd en geld wat je liever ergens anders aan uit geeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:16
FRANQ schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:12:
[...]

Jaren 30 is de aanduiding van een bouwstijl.

[...]
Nee de aanduiding van een tijdsperiode, in die periode bouwden ze veel in een bepaalde stijl.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:37
Wij hadden hier ook een vergelijkbare situatie. Pannen lagen niet meer strak, bij een goede windvlaag hoorde je zo ongeveer een hele rij schuiven. Ook wren ze erg broos, schilfers kwamen er zo vanaf en braken ze snel (hagel enz).

Nieuw onderdak (was asbest) en pannen laten leggen door een paar dakdekkers in hun vakantie. Viel reuze mee qua geld, denk in totaal 8-9k.

Heb nu achteraf wel zoiets van “had ik nu maar meteen unidek platen gebruikt”, maar dan was het ineens veel duurder geworden.

Pannen waren het geld niet, denk 3k (2020). Nok en kantpannen kosten idd vergeleken met normale pannen veel meer maar je hebt er minder van nodig.

Panlatten en tengel latten moeten uiteraard wel nieuw want de nieuwe pannen zullen een andere maat hebben.

Als je handig bent is het best goed te doen zonder dat het een fortuin kost.

[ Voor 5% gewijzigd door De_Bastaard op 14-08-2023 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05:38

polthemol

Moderator General Chat
Wolffeew schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:26:
We betrekken binnenkort ons nieuwe huis, jaren 30, waar we graag zonnepanelen op willen plaatsen, we krijgen echter wisselende adviezen over het dak.

Aannemers/dakdekkers zeggen (uiteraard) dat het verstandig is om de dakpannen te vervangen.

Het hout onder de dakpannen lijkt allemaal nog in prima staat te zijn. Wat denken jullie?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik herken een pantype wat je hebt liggen met wat ik hier op het dak heb liggen (jaren 30, 'vlakke mulden pan').

Ik heb nu een paar keer een lading via marktplaats gekocht voor 'next to nothing'. Zodra mensen hun dak gaan vervangen, komt er weer een lading langs en is het goedkoop op te halen. Daarnaast daklood laten vervangen en je kunt een fikse tijd vooruit.

Let op: bij het vervangen/aanleggen van zonnepanelen heb je wel een stevige kans dat er een collectie gaat sneuvelen, ookal zijn ze degelijk, ze worden na verloop van tijd wat brozer :). Hier waren we op het complete dak een 30-tal pannen kwijt toen men de zonnepanelen kwam leggen.

Als je het kunt/durft: zelf vervangen van dakpannen is niet zo heel moeilijk en bij ons hebben de leggers van de zonnepanele niet heel moeilijk gedaan om pannen waarvan ze zagen dat ze kapot waren ook meteen door te vervangen voor me.

Lang verhaal kort: vervangen met hetzelfde type dakpan en je kunt prima vooruit. (wij hadden de meeste lekkages hier door crappy gelegde stukjes plat dak / slecht vervangen daklood).

[ Voor 4% gewijzigd door polthemol op 14-08-2023 13:16 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou eerder kijken of het lekt of niet. Als het niet lekt zou ik er niets aan doen. Wil je er zonnepanelen op leggen en het dak isoleren dan zou ik het serieus aanpakken. Maar ja dat kost dan ook wel wat.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

FRANQ schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 16:41:
Waar je zonnepanelen wilt leggen kun je dan ook rekening mee houden en er indak panelen plaatsen.
Met indak panelen waren altijd de meeste problemen, vooral t.a.v. brandveiligheid.
Is er over 25 j een nieuwe technologie en kunnen de indak panelen weg, dan moet je als nog dat dak afmaken (of de indakpanelen laten liggen...) .
De brandweer zal zeker na de recente grote brand in Arnhem waar ze maar niet onder de zonnepanelen konden spuiten, ook geen fan zijn van indak types.
Pagina: 1