Extra kosten bij retour van "afgeprijsde" artikelen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-09 14:56
Retour binnen 14 dagen onder herroepingsrecht. Mag een webshop een uitzondering maken en "retour" kosten in rekening brengen zoals benoemd in onderstaand plaatje? De webshop betreft namen noemen is niet nodig, zie beleid

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Ht0zm0B/winkelstraat.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Outerspace op 11-08-2023 11:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:36

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Bij Thuiswinkel.org krijgen we regelmatig de vraag of een webshop de consument kan verplichten om voor de retourzendingen te betalen. Het antwoord hierop is duidelijk: ja. Als je gebruikmaakt van je herroepingsrecht, komen de retourkosten voor jouw rekening als de webshop dit aangeeft op zijn website.

Omdat enkele webshops gratis retourneren aanbieden, verwachten consumenten soms dat het retour sturen van een bestelling altijd gratis moet zijn. Dit is zeker niet het geval.

Gratis retourneren is een service, maar zeker geen verplichting.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
De kosten voor het retoursturen begrijp ik, aka verzendkosten. Maar dit gaat niet over retour verzendkosten. Hier wordt het woord retour misbruikt om een bedrag per besteld product in te houden.

[ Voor 28% gewijzigd door C00KW4US op 11-08-2023 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:50

D4NG3R

kiwi

:)

C00KW4US schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:50:
De kosten voor het retoursturen begrijp ik, aka verzendkosten. Maar dit gaat niet over retour verzendkosten.
Als ik de tekst zo lees wel, er onder staat immers dat je ook (op eigen kosten) mag kiezen voor een eigen vervoerder.

Ze spreken expliciet over een bedrage in de retourkosten.

[ Voor 9% gewijzigd door D4NG3R op 11-08-2023 11:53 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:36

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

De kosten voor het retoursturen begrijp ik, aka verzendkosten. Maar dit gaat niet over retour verzendkosten. Hier wordt het woord retour misbruikt om een bedrag per besteld product in te houden.
Dan moet je je zin iets duidelijk omschrijven. Je vraagt eigenlijk: mag een bedrijf kosten in rekening brengen bij het retour sturen van een product. Het antwoord is daarop: Ja, dat mag.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
Ja dat begrijp ik. De vraag is dus: mag een webwinkel een bedrag per product inhouden wanneer deze retour wordt gestuurd terwijl we hier feitelijk niet over de verzendkosten van het retour sturen praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
D4NG3R schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:51:
[...]

Als ik de tekst zo lees wel, er onder staat immers dat je ook (op eigen kosten) mag kiezen voor een eigen vervoerder.

Ze spreken expliciet over een bedrage in de retourkosten.
Vandaar mijn punt. Het woord "retourkosten" wordt misbruikt om zo geld in te kunnen houden per product. Een webshop is toch verplicht om het volledige aankoopbedrag van een gekocht product terug te storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dengregg
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-09 11:00
als je die kosten niet wil betalen kan je toch steeds het pakket zelf verzenden?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

En dat doen ze ook, minus de retourkosten? Jij maakt er van dat ze hier misbruik maken.

Lees de regel er onder nog een keer, als jij er voor kiest om geen verzendlabel bij hun af te nemen en het zelf die kant op stuurt, zal je ook gewoon braaf je volle aankoopbedrag terugkrijgen.

Dat gaat je waarschijnlijk iets meer kosten dan die €3,50.

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 11-08-2023 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenw
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-01-2024
Als ze het van tevoren melden op hun website weet je exact waar je aan toe bent en heb je de keuze of je er wel of niet besteld
Heb je dit pas achteraf gezien dan is het vervelend voor je maar misschien een wijze les om je van tevoren te verdiepen in het retour beleid van een winkel

en het is maar 3,50 daar kom je vast wel overheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
dengregg schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:57:
als je die kosten niet wil betalen kan je toch steeds het pakket zelf verzenden?
Dat klopt maar dan zullen ze alsnog 3,50 per product inhouden wanneer het product als "afgeprijsd" is verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

C00KW4US schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:58:
[...]

Dat klopt maar dan zullen ze alsnog 3,50 per product inhouden wanneer het product als "afgeprijsd" is verkocht.
Dat is helemaal niet wat er staat? Ze vragen om een bijdrage in de retourkosten van afgeprijsde artikelen, er wordt geen woord gerept over iets van een restock-fee.

Vraag het anders gewoon eens na bij hun klantenservice?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
Steenw schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:58:
Als ze het van tevoren melden op hun website weet je exact waar je aan toe bent en heb je de keuze of je er wel of niet besteld
Heb je dit pas achteraf gezien dan is het vervelend voor je maar misschien een wijze les om je van tevoren te verdiepen in het retour beleid van een winkel

en het is maar 3,50 daar kom je vast wel overheen
Dat is het punt toch ook niet. De vraag is of een webshop zogenaamde "retourkosten" per product mag verrekenen wanneer je het herroepingsrecht gebruikt? M.i. wordt er misbruik gemaakt van het woord "retourkosten". Als jij een videokaart koopt en deze is afgeprijsd, je stuurt hem terug en de webshop hanteert een regel: bij retour van een afgeprijst artikel houden we 50 euro in onder het mom van retourkosten. Beetje gek niet?

Of het nu 3,50 is of 50 of 100 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:00
Waaruit maak je op dat die €3,50 niet voor de verzendkosten zouden zijn? Want zo lees ik het dus wel.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
D4NG3R schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:58:
En dat doen ze ook, minus de retourkosten? Jij maakt er van dat ze hier misbruik maken.

Lees de regel er onder nog een keer, als jij er voor kiest om geen verzendlabel bij hun af te nemen en het zelf die kant op stuurt, zal je ook gewoon braaf je volle aankoopbedrag terugkrijgen.

Dat gaat je waarschijnlijk iets meer kosten dan die €3,50.
Dat staat er toch ook niet? Waar lees jij dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
Hahn schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:03:
[...]

Waaruit maak je op dat die €3,50 niet voor de verzendkosten zouden zijn? Want zo lees ik het dus wel.
Omdat er een gratis retourlabel wordt aangeboden. Er staat nergens dat deze 3,50 komen te vervallen bij gebruik van verzending onder eigen kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:22
C00KW4US schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:58:
[...]

Als dat zo is(dus even een voorbeeld)

Product: 95 euro
Verzendkosten 5 euro.
Totaal vactuur 100 euro.

En je stuurt retour op eigen beweging moeten ze 100 euro terug storten. En niet 96,50

Stuur je via hun retourlabel dan mag het inderdaad 96,50 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
loki504 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:04:
[...]

Als dat zo is(dus even een voorbeeld)

Product: 95 euro
Verzendkosten 5 euro.
Totaal vactuur 100 euro.

En je stuurt retour op eigen beweging moeten ze 100 euro terug storten. En niet 96,50

Stuur je via hun retourlabel dan mag het inderdaad 96,50 zijn.
Naar wat nou als het 10 producten van 9,50 zijn?

Dan krijg je dus maar 60 euro retour.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
C00KW4US schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:04:
[...]

Omdat er een gratis retourlabel wordt aangeboden. Er staat nergens dat deze 3,50 komen te vervallen bij gebruik van verzending onder eigen kosten.
Ze bieden gratis retourlabel voor artikelen die niet afgeprijsd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
Hahn schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:03:
[...]

Omdat er over retourkosten wordt gesproken. Nogmaals, het woord "retourkosten" wordt misbruikt. Stel, je koopt 50 producten en deze zijn afgeprijst. Je gaat alles retour sturen. Er wordt 3,50 per product ingehouden op je retour. Je "verzendkosten" zijn dan 175 euro maar je hebt wel een "gratis" retourlabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
Sethro schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:05:
[...]

Naar wat nou als het 10 producten van 9,50 zijn?

Dan krijg je dus maar 60 euro retour.
Dan moet je dus op eigen beweging terug sturen. Dan komen er geen kosten vanuit hun.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

C00KW4US schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:04:
[...]

Dat staat er dus wel, ze kunnen geen retourkosten in rekening brengen als ze zelf de retour niet regelen.
Je maakt er zelf constant van dat ze "misbruik maken van het woord retourkosten".

Ik kan de tekst oprecht niet anders lezen dan dat je bij afgeprijsde artikelen geen gratis retourlabel krijgt, maar daar €3,50 voor betaald. In de regel er onder staat dus dat je er ook voor kan kiezen dat niet te doen, en de boel zelf aan PostNL of DHL of whatever mee te geven.

Neem nu gewoon even contact op met hun klantenservice.

[ Voor 29% gewijzigd door D4NG3R op 11-08-2023 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenw
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-01-2024
C00KW4US schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:02:
[...]

Dat is het punt toch ook niet. De vraag is of een webshop zogenaamde "retourkosten" per product mag verrekenen wanneer je het herroepingsrecht gebruikt? M.i. wordt er misbruik gemaakt van het woord "retourkosten". Als jij een videokaart koopt en deze is afgeprijsd, je stuurt hem terug en de webshop hanteert een regel: bij retour van een afgeprijst artikel houden we 50 euro in onder het mom van retourkosten. Beetje gek niet?

Of het nu 3,50 is of 50 of 100 euro.
Als de webshop mij van tevoren daar over informeert via hun website heb ik toch een keuze om iets wel of niet bij hun te bestellen
als jij beslist om er iets te bestellen ge je akkoord met hun manier van zaken doen dus mogen ze het doen
Dus ja als ik iets bij hun bestel en de retour kosten zouden 50 euro zijn dan mogen ze dit doen omdat ze het van te voren aangeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:16

Fanta

FordPerformance™️

Wat maakt het nou uit welke kosten er precies allemaal onder retourkosten vallen? Ik vind het vrij logisch dat de kosten van een retour uitgebreider zijn dan alleen de verzendkosten. Daarbij vermelden ze het blijkbaar gewoon netjes op de website.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
Steenw schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:11:
[...]

Als de webshop mij van tevoren daar over informeert via hun website heb ik toch een keuze om iets wel of niet bij hun te bestellen
als jij beslist om er iets te bestellen ge je akkoord met hun manier van zaken doen dus mogen ze het doen
Dus ja als ik iets bij hun bestel en de retour kosten zouden 50 euro zijn dan mogen ze dit doen omdat ze het van te voren aangeven
Kennelijk is dat het grijze gebied van retourneren en mogen webshops aanvullend zelf kosten en de hoogte daarvan bepalen, zelfs PER item.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
D4NG3R schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:07:
[...]

Dat staat er dus wel, ze kunnen geen retourkosten in rekening brengen als ze zelf de retour niet regelen.
Je maakt er zelf constant van dat ze "misbruik maken van het woord retourkosten".
En waarom kunnen ze geen retourkosten in rekening brengen bij eigen verzending? Wellicht is de verwerking van het retour per item zo kostbaar dat die doorbelast worden naar de klant. Want dat mag onder het mom van "retourkosten". Retourkosten is iets anders dan verzendkosten. Onder retourkosten kan je alles laten vallen. Vandaar dat het woord, wat zeer breed interpreterbaar is, misbruikt wordt om na retourzending extra geld in te houden op het volledige aankoopbedrag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

@C00KW4US gezien jij het allemaal zo open vind voor eigen interpretatie, en ik inmiddels in herhaling begin te vallen, nog 1 keer:
D4NG3R schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:01:
Vraag het anders gewoon eens na bij hun klantenservice?
D4NG3R schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:07:
Neem nu gewoon even contact op met hun klantenservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:20

EiT

Wehkamp vraagt nu ook 0,50 per item die je retourneert. Schijnbaar mag dat gewoon. (Zou mij ook niet verbazen als dit bedrag toeneemt en standaard wordt bij andere shops).

Ook wel logisch, mensen bestellen veel kleding en houden dan 1 item. Dat gaat natuurlijk nergens over. Er zitten redelijk wat kosten aan verbonden om kleding opnieuw te kunnen verpakken en verkopen. Soms gaat dat zelfs niet en wordt het vernietigd, toch krijg je dan je geld terug.

Echter vind ik dat Wehkamp dit zelf in de hand heeft gewerkt door mensen eerst aan te moedigen meerdere maten etc te bestellen.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:31
C00KW4US schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:17:
[...]

En waarom kunnen ze geen retourkosten in rekening brengen bij eigen verzending?
In de wet staat dat alleen de "rechtstreekse kosten van het terugzenden" voor rekening van de consument komen. Als je dus op eigen houtje iets met PostNL terugzendt dan zijn de rechtstreekse kosten datgeen wat je aan PostNL betaalt en mag de webwinkel dus verder geen kosten in rekening brengen.
C00KW4US schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:12:
[...]

Kennelijk is dat het grijze gebied van retourneren en mogen webshops aanvullend zelf kosten en de hoogte daarvan bepalen, zelfs PER item.
Als de webshop zelf een verzendservice aanbiedt (bijvoorbeeld een vooruitbetaald retourlabel) dan mogen ze daar kosten voor rekenen. De winkel biedt een retourlabel aan, dat kost ze bij PostNL €5, en dan berekenen ze €5 door. Dat mag.

Ik vind het net als jij wel twijfelachtig of dat €3,50 per item mag zijn. In de wet staat expliciet "rechtstreekse kosten". Je kan je afvragen of als je bijvoorbeeld 10 items retourneert en de winkel €35 in rekening brengt terwijl ze zelf maar €5 aan PostNL betalen voor het retourlabel of die €35 dan nog wel "rechtstreekse kosten" zijn van het terugzenden?
De wetgever heeft het niet voor niets over "rechtstreekse kosten". Ik denk dat je als je daarover zou procederen een goede kans maakt, maar niemand heeft nog geprobeerd dat uit te vechten. Het is veel makkelijker om dan maar gewoon zelf voor frankering te zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
Tom-Z schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:28:
[...]

In de wet staat dat alleen de "rechtstreekse kosten van het terugzenden" voor rekening van de consument komen. Als je dus op eigen houtje iets met PostNL terugzendt dan zijn de rechtstreekse kosten datgeen wat je aan PostNL betaalt en mag de webwinkel dus verder geen kosten in rekening brengen.

[...]

Als de webshop zelf een verzendservice aanbiedt (bijvoorbeeld een vooruitbetaald retourlabel) dan mogen ze daar kosten voor rekenen. De winkel biedt een retourlabel aan, dat kost ze bij PostNL €5, en dan berekenen ze €5 door. Dat mag.

Ik vind het net als jij wel twijfelachtig of dat €3,50 per item mag zijn. In de wet staat expliciet "rechtstreekse kosten". Je kan je afvragen of als je bijvoorbeeld 10 items retourneert en de winkel €35 in rekening brengt terwijl ze zelf maar €5 aan PostNL betalen voor het retourlabel of die €35 dan nog wel "rechtstreekse kosten" zijn van het terugzenden?
De wetgever heeft het niet voor niets over "rechtstreekse kosten". Ik denk dat je als je daarover zou procederen een goede kans maakt, maar niemand heeft nog geprobeerd dat uit te vechten. Het is veel makkelijker om dan maar gewoon zelf voor frankering te zorgen.
Dank voor je toelichting. Dit is precies het punt.
Pagina: 1