Klacht postbedrijf - levert betaalde dienst niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:51
Hi Mede-tweakers,

Ik heb dit topic aangemaakt omdat ik hierover wel eens van gedachtte/kennis wil uitwisselen. Ik stuur met enige regelmaat brieven door europa, n.a.v. verkopen. Dit gaat om een kaartspel en zijn veelal lage bedragen van 5 - 50 euro. Nu heb je tegenwoordig bij PostNL van die handige digitale codes die je zelf op de brief kan schrijven en in veel landen gaat dit ook altijd goed, er is echter een 'maar' en dat zijn brieven naar het verenigd koninkrijk(Royal mail). Heb nu al 2x gehad dat de ontvanger alsnog 2,50 pond moest betalen, 1e niet moeilijk over gedaan en deze terug geboekt naar de verkoper, maar helaas kwam gister weer een koper bij mij in de lucht. Hierop heb ik uiteraard contact gehad met PostNL maar die zijn totaal niet behulpzaam, die geven aan dat ik hiervoor bij Royal Mail moet zijn. Dit is mijn inziens niet correct gezien ik een betaalde dienst bij PostNL afneem en dat zij dit dan ook moeten regelen. Ze geven aan dat het waarschijnlijk een medewerker is die de aangepaste werkwijze nog niet gelezen heeft o.i.d., maar het voelt zeker niet als mijn taak om medewerkers van Royal Mail te gaan opleiden.

Lang verhaal kort: Ga ik hier te kort door de bocht om te zeggen dat ze een betaalde dienst niet leveren of is het terecht dat ze mij verwijzen naar Royal Mail en dat ik de koper hiermee moet lastig vallen.

PostNL wil overigens bij hoog en laag niks doen, ook op reactie dat ik een klacht bij ze wil indienen of geld retour geven ze aan dat ze de klacht in het systeem gaan zetten maar ik ontvang geen terugkoppeling.

Ben erg benieuwd naar jullie meningen/ervaringen hiermee

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:56
De vraag is waar ze voor moeten betalen. Ik ontvang wel eens wat uit de UK, sinds de Brexit moet je invoerrechten betalen en ook als er al betaald is door de ontvanger. Gaat vaak om 10-15 euro en ja, daar kan je bij PostNL / Douane ook niets aan veranderen.

Kortom, UK: geen zaken mee doen of inprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Het gaat om portokosten 'No postage paid'. Ik ben bekend met douane kosten, maar dit gaat ook 'maar' om 2,50 pond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:25
Je koopt wel een code voor het VK met het goede gewicht? Want het is niet zo dat verzenden naar het VK hetzelfde kost als verzenden in NL.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Formeel heb je gelijk: je neemt een dienst van PostNL af.

Praktisch zou ik gewoon een rolletje postzegels kopen voor post naar het VK.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
BernardV schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:43:
Je koopt wel een code voor het VK met het goede gewicht? Want het is niet zo dat verzenden naar het VK hetzelfde kost als verzenden in NL.
Verzending klopt - dit wordt ook niet betwist door PostNL. Juiste code voor verenigd koninkrijk, gewicht boeit niet want het zijn speelkaarten dus dat komt er niet boven. Meet dit overigens ook af op de weegschaal thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 217290

technisch gezien mag je speelkaarten niet eens per briefpost meer versturen. Briefpost buiten Nederland mag nog uitsluitend brieven bevatten. goederen zijn niet toegestaan en daar vallen je kaarten dus ook onder. Kan zijn dat je mogelijk daardoor deze toeslag krijgt omdat je goederen stuurt per briefpost.

Hoe triest ook zelfs een m1 boutje per post aan een klant nasturen buiten Nederland mogen we tegenwoordig al niet meer. Tuurlijk springt er wel eens wat doorheen maar met de moderne scan apparatuur wordt vrijwel alles eruit gefilterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Dat wist ik sowieso niet, dus goed om te weten. Echter betwijfel of ik ze deze kaarten eruit vissen, ik heb al heeeel wat van deze brieven verstuurd + ook ontvangen uit allerlei landen ook wel.

Maar als dat de reden zou zijn verwacht ik ook wel daar een melding van te krijgen en niet 'no postage paid' sticker op de brief.

Als het daarop was afgekeurd - dan was het mijn inziens ook terecht geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-05 15:37
Ik herken je verhaal, zelf heb ik ook als hobby 'speelkaarten' en wil ik nog wel eens kaarten verkopen aan anderen.

Helaas is gelijk hebben en gelijk krijgen iets totaal anders. Na veel gedoe is het mij eenmalig gelukt dat bedrag voor mijn koper terug te krijgen van Royal mail.

Wat heb ik hierna gedaan? Besloten niet meer naar de UK te zenden :)
Het mogelijke gevaar voor die kosten, al het gedoe (support van koper & gedoe met postnl/Royal mail) wat het met zich mee bracht, en de hoofdzorgen; hebben er tot geleid dat ik daar niet meer naar stuur.

Het is het gewoon niet waard voor die paar centen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:16
SirMemeAlot schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:26:

Maar als dat de reden zou zijn verwacht ik ook wel daar een melding van te krijgen en niet 'no postage paid' sticker op de brief.
Maar krijgt de ontvanger daar ook geen verdere toelichting bij dan? Wij hebben in het verleden ook wel eens zoiets gehad met zo'n melding wanneer er niet genoeg gefrankeerd was voor het type zending. Misschien is 'no postage paid' wel een vrij algemene melding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
De koper heeft ene melding gemaakt bij Royal Mail - we zijn nog in afwachting van het antwoord. Maar ik vind het dus al gek dat ik mijn koper moet vragen of een melding te maken, andersom zegt PostNL de zender moet de melding maken.

Maar even los daarvan, ik heb toch niks te maken met Royal Mail - waarom moet ik erachter aan omdat PostNL het proces niet op orde heeft.

Als het een keer voorkomt prima, maar dit al de 2e keer en als ik reactie van @diefightdie lees komt het nog vaker voor. 1x is nog een incident, maar wil hier niet keer op keer tegenaan lopen en zelf oplossen.

[ Voor 22% gewijzigd door SirMemeAlot op 11-08-2023 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:16
SirMemeAlot schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:19:
De koper heeft ene melding gemaakt bij Royal Mail - we zijn nog in afwachting van het antwoord. Maar ik vind het dus al gek dat ik mijn koper moet vragen of een melding te maken, andersom zegt PostNL de zender moet de melding maken.

Maar even los daarvan, ik heb toch niks te maken met Royal Mail - waarom moet ik erachter aan omdat PostNL het proces niet op orde heeft.

Als het een keer voorkomt prima, maar dit al de 2e keer en als ik reactie van @diefightdie lees komt het nog vaker voor. 1x is nog een incident, maar wil hier niet keer op keer tegenaan lopen en zelf oplossen.
Jij zou de koper niet moeten vragen contact met Royal mail op te namen inderdaad. Dat is normaliter inderdaad de taak van de verzender. Hoe wij het in het verleden afhandelden is koper maakt melding bij ons, wij vragen koper de volledige melding bij ons aan te leveren (vaak een sticker of kaartje, of iets in die strekking).

Wij betalen de koper terug, als deze inderdaad betaald heeft (in Nederland is dit bijvoorbeeld optioneel, mnogelijk in andere landen ook). Mocht het de moeite zijn regelen wij het daarna met onze account manager bij PostNL (vaak niet, een paar minuten aan de telefoon hangen is vaak duurder dan het er bij laten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-05 15:37
mee eens, het zou allemaal niet nodig moeten zijn. Al helemaal niet dat Verkoper niets kan, en Koper het moet regelen.

Persoonlijk was de beweegreden voor mij; de kaartenruil/verkoop is een hobby waar ik plezier van moet krijgen. Dat kreeg ik niet van het geregel met Royal Mail / PostNL in gevallen met UK. Sterker nog, het beïnvloede het nadelig. Daarom heb ik UK laten vieren.
Hierna had ik weer hetzelfde plezier als voorheen :) Dat wil ik OP graag als gouden tip meegeven.

Als bedrijf zou ik er waarschijnlijk wel verder op in zijn gegaan, maar dat is echter niet de situatie.

[ Voor 5% gewijzigd door diefightdie op 11-08-2023 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Dennism schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:26:
[...]

Jij zou de koper niet moeten vragen contact met Royal mail op te namen inderdaad. Dat is normaliter inderdaad de taak van de verzender. Hoe wij het in het verleden afhandelden is koper maakt melding bij ons, wij vragen koper de volledige melding bij ons aan te leveren (vaak een sticker of kaartje, of iets in die strekking).

Wij betalen de koper terug, als deze inderdaad betaald heeft (in Nederland is dit bijvoorbeeld optioneel, mnogelijk in andere landen ook). Mocht het de moeite zijn regelen wij het daarna met onze account manager bij PostNL (vaak niet, een paar minuten aan de telefoon hangen is vaak duurder dan het er bij laten).
Ik heb het tweemaal geprobeerd via de chat, 1e keer is uiteindelijk de verbinding verbroken. Omdat ik bleef aangeven dat ik niet verantwoordelijk ben voor de onderaannemers en de ander bleef gewoon aangeven dat we in cirkels praten. Tja als ze niet meeveren dan wel, maar het was echt de fout van Royal Mail en PostNL kon er niks mee. Ook op aandringen voor een klacht is aangegeven dat ze hierop niet terug bellen, dus wat heb ik er dan aan, gaan zij het dan wel of niet regelen.\

Zal binnenkort nog eens bellen - maar ik verwacht hetzelfde cirkeltje met uiteindelijk geen antwoord.
diefightdie schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:40:
mee eens, het zou allemaal niet nodig moeten zijn. Al helemaal niet dat Verkoper niets kan, en Koper het moet regelen.

Persoonlijk was de beweegreden voor mij; de kaartenruil/verkoop is een hobby waar ik plezier van moet krijgen. Dat kreeg ik niet van het geregel met Royal Mail / PostNL in gevallen met UK. Sterker nog, het beïnvloede het nadelig. Daarom heb ik UK laten vieren.
Hierna had ik weer hetzelfde plezier als voorheen :) Dat wil ik OP graag als gouden tip meegeven.

Als bedrijf zou ik er waarschijnlijk wel verder op in zijn gegaan, maar dat is echter niet de situatie.
Thanks voor de tip! Ik ben bang dat dit ook het gevolg gaat worden, want hier heb ik echt geen zin in om tijd en energie in te steken voor 2 tientjes aan kaart verkopen :|

[ Voor 24% gewijzigd door SirMemeAlot op 13-08-2023 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit is andersom ook zo. Ik woon in het VK, en een paar jaar terug moest ik belangrijke papieren naar Nederland sturen. Ik had ze met tracking e.d. verstuurd, bleek dat alleen te gelden tot het aan PostNL was overhandigd, daarna geen tracking meer.

Heb ik over geklaagd, zonder enig effect, dit is hoe het systeem werkt.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
gambieter schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:53:
Dit is andersom ook zo. Ik woon in het VK, en een paar jaar terug moest ik belangrijke papieren naar Nederland sturen. Ik had ze met tracking e.d. verstuurd, bleek dat alleen te gelden tot het aan PostNL was overhandigd, daarna geen tracking meer.

Heb ik over geklaagd, zonder enig effect, dit is hoe het systeem werkt.
Ik heb zelf sinds Brexit niets meer naar/uit het VK hoeven versturen/ontvangen, maar ik kan me voorstellen dat alles in één hand blijft bij bedrijven die bezorgen in zowel het VK als NL. Het zou best kunnen dat de verzendkosten dan ook hoger liggen, maar misschien ook juist niet.

Waar veel mensen niet goed op rekenen is dat PostNL een universele postdienst is met beperkte aansprakelijkheid en moet overdragen aan een andere partij zodra de zending de grens overgaat. Royal Mail zal voor Brexit waarschijnlijk de universele postdienst in het VK zijn geweest of heeft wellicht die functie nog steeds.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ik denk dat je iig blij moet zijn dat de UK hun importheffingen nog niet op orde heeft, anders zou er zo nog een pond of 10/15 extra betaald moeten worden door de ontvanger :)
Lang leve brexit.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Real schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 15:58:
[...]

Ik heb zelf sinds Brexit niets meer naar/uit het VK hoeven versturen/ontvangen, maar ik kan me voorstellen dat alles in één hand blijft bij bedrijven die bezorgen in zowel het VK als NL. Het zou best kunnen dat de verzendkosten dan ook hoger liggen, maar misschien ook juist niet.

Waar veel mensen niet goed op rekenen is dat PostNL een universele postdienst is met beperkte aansprakelijkheid en moet overdragen aan een andere partij zodra de zending de grens overgaat. Royal Mail zal voor Brexit waarschijnlijk de universele postdienst in het VK zijn geweest of heeft wellicht die functie nog steeds.
Ik snap uiteraard wel dat PostNL niet de brief tot de andere deur brengt. Maar ze hebben wel afspraken met de andere partijen en als een andere partij dit niet goed nakomt, lijkt mij het niet terecht dat de zender dan aan de koper moet vragen om contact op te nemen met de lokale partij om dit op te lossen. Maar het topic is ook wat open om hier discussie over te voeren, want ik heb niet alle kleine letters gelezen, dus wellicht dekken ze het ergens af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

PostNL is niet gehouden tot nakoming van enige verplichting uit hoofde van de Overeenkomst indien zij daartoe verhinderd is als gevolg van een niet toerekenbare tekortkoming. Van een niet toerekenbare tekortkoming is onder meer sprake indien PostNL niet in staat is haar verplichtingen jegens Klant na te komen als gevolg van een niet toerekenbare tekortkoming van derden van wiens hulp PostNL gebruik maakt bij de uitvoering van de Overeenkomst.
:o
Dat zou je op een zwarte lijst verwachten.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:57
Mijn belangrijkste vraag is: komt het door de postzegelcode of door de inhoud?

Is het niet de moeite om eerst wat postzegels voor het buitenland te kopen en dat te proberen?

British Post kan gerust denken dat de zending niet gefrankeerd is door het voor hun onbekende code deel.

Op postzegels zit o.a. een rechtopstaande witte fosfor strook voor automatische controle van geldigheid etc. In een driehoekige kerstzegel was ooit als witte kaars vermomd. Post.nl kan je gekochte cijfercode met hun software lezen. In de UK kan de post dat niet. En vaak is de postbode verantwoordelijk het strafport velletje te plakken als deze geen postzegel ziet.

Voor jestopt met verzenden naar de UK zou ik eerst kijken of dat beter gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
SirMemeAlot schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 19:16:
[...]
Ik snap uiteraard wel dat PostNL niet de brief tot de andere deur brengt. Maar ze hebben wel afspraken met de andere partijen en als een andere partij dit niet goed nakomt, lijkt mij het niet terecht dat de zender dan aan de koper moet vragen om contact op te nemen met de lokale partij om dit op te lossen. Maar het topic is ook wat open om hier discussie over te voeren, want ik heb niet alle kleine letters gelezen, dus wellicht dekken ze het ergens af.
PostNL en Royal Mail hebben maar beperkt invloed op hoe dit werkt (of zou moeten werken). Dit valt volgens mij allemaal onder de Wereldpostunie van de VN.

Dat je alleen een NL code hoeft op te schrijven en niet ook Britse postzegels moet bijplakken is een van de belangrijkste verdiensten van deze organisatie. Wat nu gebeurt hoort dus niet te gebeuren. Althans, niet om de opgegeven reden.

Geen idee of je bij de Wereldpostunie ook zelf klachten kunt indienen, maar je zou er eens naar kunnen kijken: https://www.upu.int/en/Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-05 00:37
Je vergeet een belangrijk detail, goederen mogen al een paar jaar niet meer per briefpost! Altijd als brievenbuspakketje. Succes!

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Brievenbuspakketje is alleen nederland en België. Waar binnen nederland goederen nog wel per briefpost mogen mits binnen de afmetingen.

Alle andere landen is pakket en naar de uk zit je al snel op 15 euro verzendkosten dan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

F_J_K schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:43:
Formeel heb je gelijk: je neemt een dienst van PostNL af.

Praktisch zou ik gewoon een rolletje postzegels kopen voor post naar het VK.
You win special KISS award! _/-\o_

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-05 00:11
F_J_K schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 19:31:
[...]
:o
Dat zou je op een zwarte lijst verwachten.
Dat gaat overigens om de Persoonlijke postzegels, niet om de Postzegelcode. De algemene voorwaarden daarvan heb ik nog nergens kunnen vinden. Ik dacht dat het misschien alleen voor gebruik binnen Nederland is, maar dat blijkt niet het geval:
Internationale postzegelcode
De internationale postzegelcode is een code van 12 cijfers en letters en begint altijd met ‘PNL’. De volgende 9 cijfers en letters zijn willekeurig.
Als ontvanger heb ik ook wel eens strafport moeten betalen voor een brief met zo'n Postzegelcode. De verzender gaf aan wel te hebben betaald, anders krijg je immers ook geen code. Maar er zitten nogal wat haken en ogen aan, stel je gebruikt een code per ongeluk twee keer of je maakt een schrijffout. Als ontvanger is er geen enkele mogelijkheid om de postzegelcode te controleren. Een poos terug kwam ik deze column erover tegen: https://archive.is/67Gsh

My favorite programming language is solder.

Pagina: 1