Monitoren niet in de volle resolutie op (werk)laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iawees
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-04 11:23
Hallo allemaal,

Ik weet niet of dit de juiste plek is om deze vraag te stellen, maar ik zit met het volgende:

Ik werk thuis met de volgende setup:

1x persoonlijke laptop: Dell Lattitude 5531
1x werklaptop: HP EliteBook x360 830 G7 > via Citrix/VPN maakt ie contact met mijn werkomgeving

2x monitoren Samsung SyncMaster met (max) resolutie 1680 x 1050

1x docking station: Dell WD19 waaraan ik de beide laptops om en om hang en dat werkt verder prima.

Sinds kort heb ik de monitoren vervangen door 2x Dell UltraSharp U2520D met (max) resolutie 2560 x 1440. Beide monitoren zijn met de meegeleverde DP-kabels verbonden
Wanneer ik de Dell aan de docking station hang, dan krijg ik op beide monitoren de max resolutie te zien.
Wanneer ik echter de HP aan de docking station hang, dan is de resolutie op monitor één (gewoon) 2560 x 1440, maar op monitor twee kom ik niet hoger dan 2048 x 1080. Bovendien flikkert het beeld dan.

Ik heb de resolutie van beide monitoren op 1920 x 1080 te zetten, maar ook dan blijft het beeld op monitor twee flikkeren. Op werk heb ik een docking station (Fujitsu) met twee monitoren (Philips) op 1920 x 1080 en daar merk ik geen flikkerend beeld op de monitor.

Als ik één monitor uitzet (en dan maakt het niet welk van de twee), dan krijg ik goedwerkend beeld op 2560 x 1440

Omdat ik met de Dell de monitoren wel werkend krijg, denk ik dat het niet aan de monitoren ligt maar wellicht de HP en/of de docking station?
  • Is mijn HP laptop goed genoeg om de hoogste resolutie 2560 x 1440 op beide monitoren te ondersteunen? Kan dat liggen aan de processor/(geintegreerde) videokaart?
  • Met eenzelfde resolutie (2x 1920 x 1080) functioneren de monitoren op werk zoals ik verwacht terwijl thuis het beeld van monitor twee blijft flikkeren. Ligt dat aan de laptop/docking station/monitor. Een combinatie hiervan kan natuurlijk ook
  • Ligt het aan de docking station? Maar dat lijkt me niet, want in de oude setup kreeg ik wel het beeld wel goed werkend
Ik ben verder erg tevreden over het beeld en de resolutie dus in eerste instantie denk ik ook niet meteen aan een ruil. Ik heb dan nu de volgende opties:

1) Voor de Dell laptop behoud ik voor beide monitoren 2560 x 1440 en voor de HP schaal ik voor beide monitoren terug naar 1920 x 1080. Voorwaarde is wel dat ik het flikkerende beeld kan verhelpen. De vraag is alleen hoe?
2) Voor de Dell laptop behoud ik voor beide monitoren 2560 x 1440 en voor de HP gebruik ik maar één monitor op 2560 x 1440. Voor werk heb ik gelukkig niet (meer) een twee-monitor setup nodig, maar ideaal is anders
3) Toch kijken naar twee 1920 x 1080 monitoren

Alvast bedankt voor het meedenken!

Beste antwoord (via iawees op 13-08-2023 10:16)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:51
De Dell heeft Displayport 1.4, de HP heeft een oudere cpu en die ondersteunt maximaal Displayport 1.2.

Voor mogelijke combinaties van monitoren:

https://dl.dell.com/conte...eiding.pdf?language=nl-nl

Pagina 18

Ik zou even goed kijken of de resolutie bij de HP echt op 1920x1080 op 60hz en op 8 bit per kleur staat.

Dan zou het moeten werken zonder flikkering.
Anders even proberen of je 59hz kunt selecteren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-06 15:52
via welke poort sluit je die HP en Dell aan op de docking ?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• White Feather
De Dell heeft Displayport 1.4, de HP heeft een oudere cpu en die ondersteunt maximaal Displayport 1.2.

Pagina 18

Ik zou even goed kijken of de resolutie bij de HP echt op 1920x1080 op 60hz en op 8 bit per kleur staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06-06 16:27
Ik denk dat je veel te veel vraagt van de Intel UHD Graphics dat in de HP laptop zit.

De Intel Iris Xe Graphics G7 96EUs in je Dell heeft meer performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iawees
Wolfp4ck schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:51:
via welke poort sluit je die HP en Dell aan op de docking ?
USB-C poort
Duke of Savage schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:48:
Ik denk dat je veel te veel vraagt van de Intel UHD Graphics dat in de HP laptop zit.

Dat denk ik waarschijnlijk ook
White Feather schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:32:

Pagina 18

Ah, dank je. Dan ga ik daar even naar kijken

[ Voor 71% gewijzigd door iawees op 11-08-2023 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Duke of Savage schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:48:

Het gaat niet om (3D-)performance, het gaat om ondersteuning.

Er wordt gebruik gemaakt van USB-C Alternate Mode, waarbij de helft van de 4 USB-C-pinnen gebruikt wordt voor een video-signaal en de andere helft voor USB 3. Hierdoor heeft het Displayport 1.2-signaal (dat normaal 4K aan kan), nog maar de helft van de bandbreedte.

Daarom kun je er geen 2x QHD meer mee aansturen.

Daar heb je dus Displayport 1.4 nodig met deze dock. Die wordt vanaf de 11e generaties Intel ondersteund (ook op wat specifieke 10e generatie geloof ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iawees
White Feather schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:32:

Pagina 18

Ik heb met de advanced display settings gespeeld

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFChYKKF0Q9uow1bcuKlG3qMGCA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zlZkdLYuWfBLpOgbbgQTL6xx.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQg2CguSBbFg0gkNFrQzAAK9L00=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/o7Zzdg5QxZi5zq1zI7eGse6p.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/anUTgzwhnTiXSxeEHDf8_W9H4O4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6ZvHHws1cXHzeIuG03xqZA7p.png?f=fotoalbum_tile

Bij 24Hz merk ik pas dat het beeld niet meer flikkert, maar dat lijkt me wel weer heel erg laag. De reactietijd van monitor twee is ook merkbaar trager dan monitor één.

Iets anders wat ik opmerkte is dat de windows settings 8 bit aangeeft, maar mijn de Dell display info geeft 24 bit aan? Of staan deze 2 waardes los van elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:29

Thomg

Aww yiss

Je zult moeten overschakelen naar een TB3 dock om dit consistent aan de praat te krijgen met beide laptops.
Als alternatieve opties heb je nog displaylink (not recommended) of je werk laptop vernieuwen.
Is je laptop onderhand niet 3 jaar oud? Op mijn werk hebben een policy dat je na 3 jaar vernieuwing mag aanvragen en na 5 jaar gaat IT in je nek hijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Thomg op 11-08-2023 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iawees
Thomg schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 23:41:
Je zult moeten overschakelen naar een TB3 dock om dit consistent aan de praat te krijgen met beide laptops.
Als alternatieve opties heb je nog displaylink (not recommended) of je werk laptop vernieuwen.
Is je laptop onderhand niet 3 jaar oud? Op mijn werk hebben een policy dat je na 3 jaar vernieuwing mag aanvragen en na 5 jaar gaat IT in je nek hijgen.
Ik ben pas recent begonnen bij deze werkgever, dus een laptopvernieuwing zit er vast niet in :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Soms kan een laptop met docking station of port replicator wel hogere resoutuie aan,
Had ik ook dat ik naar 2560 ovestapte.
Dockingstations gekocht en klaar. (Waren 2e hands goedkoop op ebay te krijgen MET voeding voor minder kosten dan een nieuwe dock zonder voeding.)

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-06 23:24

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Een beeldscherm aansluiten op je dock, het andere beeldscherm direct in de laptop?

Niet de mooiste oplossing, maar zou moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iawees
Accretion schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 09:15:
Een beeldscherm aansluiten op je dock, het andere beeldscherm direct in de laptop?

Niet de mooiste oplossing, maar zou moeten werken?
Dit is momenteel ook mijn workaround :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
iawees schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 20:15:
[...]

Ik heb met de advanced display settings gespeeld

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Bij 24Hz merk ik pas dat het beeld niet meer flikkert, maar dat lijkt me wel weer heel erg laag. De reactietijd van monitor twee is ook merkbaar trager dan monitor één.
De dock kan geen QHD op 60 hz aan in combinatie met een FHD op 60hz. Als je 60 hz wilt, dan zul je beide monitoren op FHD moeten zetten.
Iets anders wat ik opmerkte is dat de windows settings 8 bit aangeeft, maar mijn de Dell display info geeft 24 bit aan? Of staan deze 2 waardes los van elkaar?
Windows geeft 8 bit aan, dat is per kleurkanaal. Aangezien je 3 kleurkanalen hebt (RGB, Rood, Geel Groen (natuurlijk) en Blauw) is het resultaat dus 24 bit.

De oplossing met 1 monitor op de dock en 1 aan de laptop gaat natuurlijk prima werken. De dock kan op de HP 1 monitor aan op 4K @30 hz en dat is ook voldoende voor QHD op 60hz.

Wil je met de HP wel de 2 monitoren aansturen, dan moet je een dock zoeken die alle 4 de USB-C-pinnen voor video kan gebruiken èn moet je laptop dat ondersteunen èn het in de bios in te stellen zijn (kan vaak niet bij bedrijfslaptops. Dan heb je wel de volledige bandbreedte van de Displayportversie die je hebt, maar is de USB 3.0 nog maar USB 2.0 geworden. (Veel voorwaarden dus en de reden dat ik gewoon voor een oplossing ben gegaan die bij mij altijd werkt, welke laptop ik er ook aan hang.)

Andere mogelijkheid is een dock met een Displaylink-chipset. Daarbij wordt het beeld door de interne gpu gemaakt, dan gecomprimeerd over USB verstuurd en dan door de dock weer gedecomprimeerd en naar de monitor gestuurd.

Werkt op zich prima voor bureauwerk, niet voor games (dan krijg je latency/compressie-artifacts en dat gamet rot).

Ik heb zelf een Dell D6000 en die kan zo 2 4K@60hz monitoren aansluiten en nog 1x 4K@30hz via Alternate Mode op USB-C (bij Displayport 1.4).

Die dingen werken tenminste altijd (binnen de beperking van het gamen). Bij mij zit er 1 4K@60hz aan en 1 QHD@165hz. Ik heb een zakelijke laptop met alleen een igpu, dus gamen doe ik daar toch niet op.

De Dell D6000/D6000S komen regelmatig langs bij V&A voor zo'n € 100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:29

Thomg

Aww yiss

Voor zover ik weet klopt dit niet helemaal.
I-Tec specificeert (bijv.) dat TB3 + DP1.2 voldoende is voor dubbel 4k.
https://i-tec.pro/nl/produkt/tb3traveldockpd-8/
TB3 is hier het "magische" detail die het toch mogelijk maakt.

Mocht dit niet kloppen ben ik all ears.

[ Voor 5% gewijzigd door Thomg op 12-08-2023 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comma
  • Registratie: Mei 2023
  • Niet online
White Feather schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:47:
[...]

Aangezien je 3 kleurkanalen hebt (RGB, Rood, Geel en Blauw) is het resultaat dus 24 bit.
De G in RGB staat voor Groen en niet voor Geel ;)

(RGB = Red, Green, Blue)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Thomg schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:58:
[...]

Voor zover ik weet klopt dit niet helemaal.
I-Tec specificeert (bijv.) dat TB3 + DP1.2 voldoende is voor dubbel 4k.
https://i-tec.pro/nl/produkt/tb3traveldockpd-8/
TB3 is hier het "magische" detail die het toch mogelijk maakt.

Mocht dit niet kloppen ben ik all ears.
Je hebt gelijk. Ik was de Thunderbold-weg even vergeten/misschien opzij geschoven omdat dat in de praktijk erg prijzig is en ook weer alleen werkt als alle laptops die er op aangesloten worden Thunderbold hebben. En de ondersteuning is soms ook maar op een deel van een reeks, dus soms moeilijk te vinden.

(Hybride docks die zowel Thunderbold als Alternate Mode ondersteunen zijn in de praktijk ruk omdat alle beperkingen van Alternate Mode er op zitten en dan ook de implementatie van de combinatie met Thunderbold meetelt. Dan lijkt het te werken op hoge resolutie , maar dat Adam alleen met TB bijvoorbeeld.)

Thunderbold embed het videosignaal in het Thunderbold-signaal en daardoor zijn er dan 2 volledige Displayport 1.2 (of 1.4 afhankelijk van de ondersteuning) signalen aanwezig. Daar is het gewoon 40 Gbit (of 20 afhankelijk van de specs) minus de videosignalen.

Het zou hier dus ook een optie kunnen zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door White Feather op 12-08-2023 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
Comma schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:15:
[...]

De G in RGB staat voor Groen en niet voor Geel ;)

(RGB = Red, Green, Blue)
Haha, ja natuurlijk. Fixed. Ik was waarschijnlijk even in de war met de primaire kleuren waar mijn zoontje van 3 mee bezig is 😂
Of ik gooi het op mijn kleurenblindheid 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iawees
White Feather schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:47:
[...]

De dock kan geen QHD op 60 hz aan in combinatie met een FHD op 60hz. Als je 60 hz wilt, dan zul je beide monitoren op FHD moeten zetten.

[...]
Ik had niet door dat de active signal resolution van monitor 1 ook naar FHD moest worden omgezet, want desktop resolution is leidend dacht ik. Nu dat is aangepast, heb ik ook meer opties (non-interlaced) in refresh rates bij monitor 2 en is het flikkerend beeld verdwenen. Thanks voor alle hulp en uitleg!
Pagina: 1