Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Beerpork
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 25-09-2023
Mijn vraag
In onze nieuwe keuken is een groot inductiefornuis geplaatst (Smeg B95IMAN9), hiervoor zijn wij overgegaan van een 1x35A naar 3x25A aansluiting.

Een elektricien heeft de meterkast voorbereid, een driefasen kookgroep gemaakt en een nieuwe perilex driefasen contactdoos aangesloten.
Doordat Liander niet kwam opdagen is de driefasenaansluiting van het huis pas 2 weken na het plaatsen van de keuken gerealiseerd.

Toen we het fornuis vervolgens aanzette werkte de inductieplaten niet, de pan werd niet warm en het getal dat aangeeft hoe hoog de plaat staat gaf vreemde glitch-achtige verschijnselen.
Vervolgens de oven geprobeerd en na +/- 30 seconden zei er iets plop en vervolgens brandde iets goed door, zodat er zelfs een steekvlam uit het rooster achterop het fornuis kwam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5cyghUDJZifTdNXYQZPR8aORrg8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HdAtaGQbf1uDZmJF2bOgwhMI.jpg?f=fotoalbum_large

Een monteur van Smeg is langsgeweest, heeft twee onderdelen vervangen (printplaat met warmteelementen), de aansluiting gecontroleerd (deze gaf 230 over elke fase en de nul en 400V over 2 fasen) en de boel weer aangesloten. Hierna branden de twee nieuwe onderdelen gelijk weer door, waarop hij concludeerde dat het aan de aansluiting moet liggen.
Bij metingen van de spanning was te zien dat wanneer het fornuis aan staat, een fase geen spanning geeft en twee van de fasen 400V, dan is het vrij logisch dat het apparaat stuk gaat. Echter lijkt hier geen goede verklaring voor te zijn.

Vervolgens weer de elektricien erbij gehad en op afstand een second opinion van een andere elektricien gehad.

Hierbij lijkt ook alles goed:

Zoals eerder aangegeven geven alle fasen (grijs, zwart en bruin) de juiste spanning en samen geven ze 400V.
De nuldraad geeft 0 en de aarde ook.

Achterop het fornuis zitten alle draden op de juiste plek, volgens het aansluitschema voor 3 fasen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qTFEKOzy1igL3Tvgao_rODn7fVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/278ULb2wnFHCwicp50ZRnjEN.jpg?f=fotoalbum_large

De contactdoos zit aangesloten zoals deze hoort
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tSNXWM0iVsR2A1cHcSXAE2uahyU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gjVcGfyTWMaSgMKsllAXujo7.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb gecheckt of alle draden van de stekker van het apparaat overeenkomen met de juiste pinnen (stekker is aangegoten dus kan niet opengeschroefd worden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xq5IAZwS9tUaMTkjYD9nOvvesF8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BuWTxp9ExTgKXn6y9poY5bT5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3NCPxW_D5uKlvA9ac9L-D_yeovc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ct2vE0ZUBPQ9ojJO4KFzLRnF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb dit met Smeg gedeeld en zij zien ook niks mis met de aansluiting. Ze gaan dus opnieuw een monteur sturen om wederom de onderdelen te vervangen. Ik heb de elektricien gevraagd ook aanwezig te zijn, zodat het eventueel direct opgelost kan worden en beide heren samen kunnen discussiëren over het probleem.
Ik ben echter bang dat het fornuis gewoon op dezelfde manier gaat doorbranden (en dat Smeg alle kosten bij mij neer gaat leggen).

Mijn vraag is dus, wat kan hier aan de hand zijn? Is het aannemelijk dat het ergens in het apparaat toch fout zit, of is er iets anders aan de aansluiting dat dit kan veroorzaken (kapotte automaat, lichte draadbreuk in de voedingskabel... Etc).

Alle reacties

• MrG
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-11 08:59

MrG

Klopt je Nul aansluiting wel? Als ik je foto's draai lijkt het van niet maar, wellicht zie ik het verkeerd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k6-1CrQaFtMivb4ZztiZcculDi0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IEkTHRZ3bELsfhc4lltnU5u8.png?f=user_large

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:56
MrG schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:20:
Klopt je Nul aansluiting wel? Als ik je foto's draai lijkt het van niet maar, wellicht zie ik het verkeerd.[Afbeelding]
Je moet het plaatje van de stekker zo zien dat de pinnen van de stekker naar jouw staan te wijzen. Dus je moet het plaatje van de perilex stekker eigenlijk spiegelen. N zit altijd links boven bij een perilex.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bTJr2fOOkHELUoa6Sar6tuIDDJU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ylsc57g6AqqmZ1pUFYgkKLUe.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door adjego op 11-08-2023 11:23 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:51

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Beerpork Klinkt alsof je nul ergens geen goed contact maakt. Ook op de foto lijkt hij niet helemaal goed gestript? Anders wellicht een slecht contact in de meterkast.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• adjego
Beerpork schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:16:
Mijn vraag
In onze nieuwe keuken is een groot inductiefornuis geplaatst (Smeg B95IMAN9), hiervoor zijn wij overgegaan van een 1x35A naar 3x25A aansluiting.

Een elektricien heeft de meterkast voorbereid, een driefasen kookgroep gemaakt en een nieuwe perilex driefasen contactdoos aangesloten.
Doordat Liander niet kwam opdagen is de driefasenaansluiting van het huis pas 2 weken na het plaatsen van de keuken gerealiseerd.

Toen we het fornuis vervolgens aanzette werkte de inductieplaten niet, de pan werd niet warm en het getal dat aangeeft hoe hoog de plaat staat gaf vreemde glitch-achtige verschijnselen.
Vervolgens de oven geprobeerd en na +/- 30 seconden zei er iets plop en vervolgens brandde iets goed door, zodat er zelfs een steekvlam uit het rooster achterop het fornuis kwam.

[Afbeelding]

Een monteur van Smeg is langsgeweest, heeft twee onderdelen vervangen (printplaat met warmteelementen), de aansluiting gecontroleerd (deze gaf 230 over elke fase en de nul en 400V over 2 fasen) en de boel weer aangesloten. Hierna branden de twee nieuwe onderdelen gelijk weer door, waarop hij concludeerde dat het aan de aansluiting moet liggen.
Bij metingen van de spanning was te zien dat wanneer het fornuis aan staat, een fase geen spanning geeft en twee van de fasen 400V, dan is het vrij logisch dat het apparaat stuk gaat. Echter lijkt hier geen goede verklaring voor te zijn.

Vervolgens weer de elektricien erbij gehad en op afstand een second opinion van een andere elektricien gehad.

Hierbij lijkt ook alles goed:

Zoals eerder aangegeven geven alle fasen (grijs, zwart en bruin) de juiste spanning en samen geven ze 400V.
De nuldraad geeft 0 en de aarde ook.

Achterop het fornuis zitten alle draden op de juiste plek, volgens het aansluitschema voor 3 fasen.

[Afbeelding]

De contactdoos zit aangesloten zoals deze hoort
[Afbeelding]

Ik heb gecheckt of alle draden van de stekker van het apparaat overeenkomen met de juiste pinnen (stekker is aangegoten dus kan niet opengeschroefd worden).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb dit met Smeg gedeeld en zij zien ook niks mis met de aansluiting. Ze gaan dus opnieuw een monteur sturen om wederom de onderdelen te vervangen. Ik heb de elektricien gevraagd ook aanwezig te zijn, zodat het eventueel direct opgelost kan worden en beide heren samen kunnen discussiëren over het probleem.
Ik ben echter bang dat het fornuis gewoon op dezelfde manier gaat doorbranden (en dat Smeg alle kosten bij mij neer gaat leggen).

Mijn vraag is dus, wat kan hier aan de hand zijn? Is het aannemelijk dat het ergens in het apparaat toch fout zit, of is er iets anders aan de aansluiting dat dit kan veroorzaken (kapotte automaat, lichte draadbreuk in de voedingskabel... Etc).
Moet de brug tussen 4 en 5 nog wel blijven?

EDIT:

Ja dat klopt in ieder geval!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_UGY_qwAOtzfqaSaY3UXMnWfJ8o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DpQBftYEBnxMqo6cEP1Zk3pD.png?f=user_large

bron: https://www.deschouwwitgo...ie_antraciet_B95IMAN9.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door adjego op 11-08-2023 11:28 ]

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:39
Ik zou alle delen van de kabels opnieuw strippen en aansluiten. Dit lijkt wel een probleem met een niet-aangesloten 0.

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-11 09:35
Ik zie wel degelijk wat mis bij de aansluiting.
Er zijn gewoon meerdere, zo niet alle, van de aansluitingen op de kookplaat waar de isolatie onder/tussen het schroefcontact zit, en dus de schroef is aangedraaid op de isolatie, niet klemmend op de blanke contacten!
Dat gaat misschien goed bij een lampje van 10W, waar goed contact niet zo belangrijk is, maar hier bij een kookplaat is dat echt een no-go.

Met name bij de nul lijkt het serieus slecht te zijn.. Ook bij de grijze trouwens.

Zoiets zou bij mij vallen onder de categorie prutswerk...

Edit: je hebt de detailfoto weggehaald waarop beter te zien was dat het slecht is aangesloten...

[ Voor 8% gewijzigd door BrainCrash op 11-08-2023 11:28 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Beerpork
Misschien een overbodige toevoeging:
De monteur van Smeg gaf aan de aansluiting te testen met een lampje. Dit is gedaan door de elektricien, 1 draad in de fase, 1 in de nul. En op elke fase deed het lampje het gewoon en brandde er niets door.

• adjego
De aansluiting in de muur is prima, maar @BrainCrash doelt op de aansluiting in het apparaat. Daar zit het dus niet lekker aangesloten/gestript.

• Beerpork
BrainCrash schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:25:
Er zijn gewoon meerdere, zo niet alle, van de aansluitingen op de kookplaat waar de isolatie onder/tussen het schroefcontact zit, en dus de schroef is aangedraaid op de isolatie, niet klemmend op de blanke contacten!
Dat gaat misschien goed bij een lampje van 10W, waar goed contact niet zo belangrijk is, maar hier bij een kookplaat is dat echt een no-go.

Met name bij de nul lijkt het serieus slecht te zijn.. Ook bij de grijze trouwens.

Edit: je hebt de detailfoto weggehaald waarop beter te zien was dat het slecht is aangesloten...
Op die foto waren niet alle contacten te zien. Bij deze nogmaals
Ik heb na het maken van deze fotos de contacten losgehaald om de stekker door te meten. Dus misschien heb ik het nu zelf gefixt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TzrdTyYMfwRnT2aZqxNjlp5WM9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O6SYBk9xROyPffFU3rI42aSE.jpg?f=fotoalbum_large

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-11 14:50

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Klinkt als een losliggende nul. Dan kan er meer dan 230 op een circuit komen wat er niet voor bedoeld is.

Edit: de schroeven op de foto lijken de isolatie te klemmen ipv koper.

[ Voor 26% gewijzigd door Mr_gadget op 11-08-2023 11:35 ]

• adjego
Beerpork schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:32:
[...]

Op die foto waren niet alle contacten te zien. Bij deze nogmaals
Ik heb na het maken van deze fotos de contacten losgehaald om de stekker door te meten. Dus misschien heb ik het nu zelf gefixt?
[Afbeelding]
Dit is nog net zo erg! De isolatie moet NIET tussen de schroeven zitten. Alleen het koper! Vooral de nul (blauw) lijkt zo geen verbinding te maken. En een niet aangesloten nul kan idd wel voor 400 volt zorgen waar het niet hoort te zijn!

[ Voor 5% gewijzigd door adjego op 11-08-2023 11:35 ]

• Beerpork
adjego schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:34:
[...]

Dit is nog net zo erg! De isolatie moet NIET tussen de schroeven zitten. Alleen het koper! Vooral de nul (blauw) lijkt zo geen verbinding te maken. En een niet aangesloten nul kan idd wel voor 400 volt zorgen waar het niet hoort te zijn!
Voor de duidelijkheid, de foto is van voordat ik er zelf heb aangezeten. Ik heb geen foto van hoe ik het nu zelf heb vastgemaakt. Het apparaat is sindsdien ook niet meer aan geweest.

• adjego
Overheen gelezen, maar zorg er dus voor dat alleen het koper onder de schroeven zit, en goed vastgedraaid zit. Dan heb je het denk ik wel je probleem opgelost. Die nul heeft bijna niet vastgezeten is even mijn aanname, en van meerderen hier ;)

[ Voor 5% gewijzigd door adjego op 11-08-2023 11:42 ]

• Beerpork
BrainCrash schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:25:

Ik ga dit meenemen tijdens het bezoek van de monteur. Het fornuis is toch al stuk dus ik ga er verder zelf ook niet meer aan zitten.

Bedankt!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:22
Voor mijn info: hoe kan een losliggende 0 voor problemen zorgen? Als die niet aangesloten is is er toch geen stroomkring en gebeurt er toch niets?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
KNed schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:20:
Voor mijn info: hoe kan een losliggende 0 voor problemen zorgen? Als die niet aangesloten is is er toch geen stroomkring en gebeurt er toch niets?
Tussen fases loopt ook gewoon stroom op 120 graden en krijg je 400 volt tussen deze fases.

Iemand die het al uitgeschreven heeft voor drie fase wisselspanning motoren.

https://www.robkalmeijer....wisselspanning/index.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_yskOeiY5wPU2J2uBHYb1dF-Mk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5Lp9cmkXtpm5HYk9P2rMf9r4.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Vorkie op 11-08-2023 12:24 ]

• Comma
  • Registratie: Mei 2023
  • Niet online
KNed schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:20:
Lees je even 30seconden in op google in hoe een 3fase aansluiting werkt en dan heb je je antwoord ;)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:58

DukeBox

loves wheat smoothies

Draden iets langer strippen en netjes om de schroef heen buigen zodat deze bij het aandraaien er niet tussenuit 'geperst' wordt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• KNed
Vorkie schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:23:
[...]

Tussen fases loopt ook gewoon stroom op 120 graden en krijg je 400 volt tussen deze fases.

(...)
Thanks, duidelijk!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:39
Vorkie schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:23:
[...]

Iemand die het al uitgeschreven heeft voor drie fase wisselspanning motoren.

https://www.robkalmeijer....wisselspanning/index.html

[Afbeelding]
Als aanvulling; de google term is 'zwevende nul'

• KNed
@Beerpork is er al voortgang?

• Beerpork
Inmiddels is de monteur weer langsgeweest en heeft alles doorgemeten en gecheckt, alles leek goed en toen heeft hij de modules van het fornuis weer vervangen.
Toen bleek dat toch het stopcontact niet goed was. De nuldraad zat niet goed vast...
Daarna is het stopcontact vervangen en kunnen wij na 1,5 maand eindelijk koken.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:29
Apart, op de foto lijkt hij gewoon goed te zitten. En ik mag aannemen dat na 3 bezoeken het schroefje ook wel vast heeft gezeten. De volgende keer zou ik op de schroefjes van het fornuis meten, dat had een hoop gedoe gescheeld. Doe ik altijd even voordat ik deze aanzet. Persoonlijk denk ik dat het probleem toch stiekem daar heeft gezeten :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1