Eerst even een korte situatieschets. Na jarenlang alleen buitenshuis gewerkt te hebben ga ik per oktober hybride werken bij een nieuwe werkgever. Dat betekent dat ik 2 tot 3 dagen in de week 8 uur per dag thuis aan de slag ben. Ik begin echt helemaal from scratch, geen bureau, bureaustoel, geen speakers, monitor, niks. Voor de build geldt dat ik het liever in 1 keer goed doe dan weer snel te moeten upgraden. Verder hou ik niet van RGB flashyness, systeem mag ook gewoon compleet zwart/wit en dicht zijn. Kamer waarin de build komt te staan is 4x3m. Thanks alvast!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Combinatie van werk en gamen/muziek (maken en luisteren). Werk is qua systeemgebruik niks intens dus hoeft geen rekening mee gehouden te worden. Qua gaming wil ik graag een 1440p / minimum 100 FPS systeem waar ik minimaal een jaar of 3 mee vooruit kan. Audio is belangrijk, ik mix graag en speel gitaar en wil hier op de pc ook gebruik van maken.
Games die ik graag speel: Anno 1800, Baldurs Gate 3. FFXIV. Ben vooral van slow paced RPG en RTS'en dus hoef geen giga hoge frames maar vind het wel belangrijk dat het er allemaal mooi en soepel uitziet.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Liefst rond 3250 euro inclusief bureau, bureaustoel en alle toebehoeren (budget is enigszins flexibel).
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een toetsenbord en muis liggen die prima voldoen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Qua systeem alles. Externe componenten die nodig zijn: Speakers, audiokaart/DAC (indien nodig), monitor en hulp bij een goede bureaustoel en bureau zou dus top zijn maar begrijp als dat niet voor hier bedoeld is.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet per se, maar vind zuinigheid van het systeem wel belangrijk. Ik heb daar met mijn eigen research misshien nog te weinig rekening mee gehouden. Maar liefste geen enorm slurpend systeem als het voor een paar tientjes meer een stuk zuiniger kan.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ben een behoorlijke audiofiel maar weet niet zo goed of dat ook impact heeft voor de pc hardware. Als een externe geluidskaart of bepaalde speakers mij een enorme boost geven in muziek-/gamebeleving dan wil ik dit eventueel wel buiten het budget houden. Goed geluid is dus erg belangrijk.
Ga je overklokken?
Nee, maar ben niet vies van wat tweakwerk dus als hier veel uit te halen is dan hou ik me aanbevolen.
Wat verwacht je van ons?
Het is misschien wat veel en misschien ook niet allemaal passend voor hulp bij een build. Maar ik zou dus graag goede ervaringen en aanbevelingen horen voor het systeem maar ook de hardware eromheen. Van alles moet langere tijd intensief gebruik gemaakt kunnen worden dus liever iets boven het budget daarmee rekening houdend dan mezelf erg beperken maar onder budget blijven.
Aanbevelingen voor speakers/pc audio, bureau (en stoel) en monitoren dus bovenop het systeem meer dan welkom.
PC build
Externe componenten:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Combinatie van werk en gamen/muziek (maken en luisteren). Werk is qua systeemgebruik niks intens dus hoeft geen rekening mee gehouden te worden. Qua gaming wil ik graag een 1440p / minimum 100 FPS systeem waar ik minimaal een jaar of 3 mee vooruit kan. Audio is belangrijk, ik mix graag en speel gitaar en wil hier op de pc ook gebruik van maken.
Games die ik graag speel: Anno 1800, Baldurs Gate 3. FFXIV. Ben vooral van slow paced RPG en RTS'en dus hoef geen giga hoge frames maar vind het wel belangrijk dat het er allemaal mooi en soepel uitziet.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Liefst rond 3250 euro inclusief bureau, bureaustoel en alle toebehoeren (budget is enigszins flexibel).
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een toetsenbord en muis liggen die prima voldoen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Qua systeem alles. Externe componenten die nodig zijn: Speakers, audiokaart/DAC (indien nodig), monitor en hulp bij een goede bureaustoel en bureau zou dus top zijn maar begrijp als dat niet voor hier bedoeld is.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet per se, maar vind zuinigheid van het systeem wel belangrijk. Ik heb daar met mijn eigen research misshien nog te weinig rekening mee gehouden. Maar liefste geen enorm slurpend systeem als het voor een paar tientjes meer een stuk zuiniger kan.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ben een behoorlijke audiofiel maar weet niet zo goed of dat ook impact heeft voor de pc hardware. Als een externe geluidskaart of bepaalde speakers mij een enorme boost geven in muziek-/gamebeleving dan wil ik dit eventueel wel buiten het budget houden. Goed geluid is dus erg belangrijk.
Ga je overklokken?
Nee, maar ben niet vies van wat tweakwerk dus als hier veel uit te halen is dan hou ik me aanbevolen.
Wat verwacht je van ons?
Het is misschien wat veel en misschien ook niet allemaal passend voor hulp bij een build. Maar ik zou dus graag goede ervaringen en aanbevelingen horen voor het systeem maar ook de hardware eromheen. Van alles moet langere tijd intensief gebruik gemaakt kunnen worden dus liever iets boven het budget daarmee rekening houdend dan mezelf erg beperken maar onder budget blijven.
Aanbevelingen voor speakers/pc audio, bureau (en stoel) en monitoren dus bovenop het systeem meer dan welkom.
PC build
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 435,72 | € 435,72 |
1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI | € 274,- | € 274,- |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 3X 12G OC | € 659,- | € 659,- |
1 | Behuizingen | Corsair 5000D Airflow Tempered Glass Zwart | € 129,- | € 129,- |
1 | Waterkoeling | Cooler Master MasterLiquid ML360L Illusion Zwart | € 119,- | € 119,- |
1 | Ventilators | Arctic P14 PWM PST Value Pack (5 stuks), 140mm | € 34,11 | € 34,11 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5 | € 101,86 | € 101,86 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 12 M 850W | € 138,90 | € 138,90 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB | € 130,99 | € 130,99 |
Totaal | € 2.022,58 |
Externe componenten:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Monitors | Iiyama G-Master GB3467WQSU-B5 Zwart | € 399,- | € 399,- |
1 | Speakers | Edifier MR4 (Zwart) | € 98,98 | € 98,98 |
Totaal | € 497,98 |