Subwoofer verdekt opstellen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdburgt1980
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-02 10:11
Ik wil graag mijn subwoofer verborgen opstellen, achter een “valse muur”. De sub is een front-firing Monitor Audio RXW12.

Een van de ideeën die ik heb is om de subwoofer achter een latjes panel op te stellen zoals hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oEloqRO2owRUjfADSPoTrVP53pM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gTLT51oFyklb2IjEAaXT6esq.jpg?f=fotoalbum_large

Achter de latjes zit dan alleen zwart speakerdoek op die plek.

Mijn middelbare school natuurkundelessen zijn een beetje stoffig, dus ik vroeg me af wat het (negatieve) effect is van het partieel bedekken van de voorkant van de subwoofer. Gaan geluidsgolven van 20-120Hz hier gewoon door/langs of is dit een slecht idee.

Alle inzichten welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:01

elmo1

Kona Electric jan-2019

Weet niet hoe je latjes gaat vast maken maar sub is trillingen en ik weet niet wat effect gaat zijn op de holle ruimte achter de latjes en op de latjes zelf.
Heb mijn sub verdekt achter de bank staan. Maar wellicht bij jou geen optie.

[ Voor 21% gewijzigd door elmo1 op 11-08-2023 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:37
Die lage frequenties zullen er wel doorheen gaan, maar het heeft wel een negatief effect op je geluidsbeeld. Waar schuif je de sub dan in? Ik neem aan dat aan de andere kant van die wand niet een hele ruimte zit, dus je zal hem op de een of andere manier opsluiten. Dat kan hele rare effecten geven, zeker met lage tonen.

Front firing zal wel wat schelen. Zit hier nog een bassreflex poort op?

Denk ook aan de warmte die de ingebouwde versterker produceert, er moet wel iets van ventilatie zijn.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-06 12:53
Zou wel kunnen, maar subwoofer is wel behoorlijk plaatsingafhankelijk. Wil je het goed doen met een vaste plaats zou je er eigenlijk 2 moeten plaatsen en die goed afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comma
  • Registratie: Mei 2023
  • Niet online
Je zult wel alle latten geheel moeten trillingsvrij moeten monteren zodat ze niet op elkaar gaan trillen, anders heb je een kakafonie van meetrillende latten in hun eigen resonantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdburgt1980
Dank voor alle reacties.

Ter verduidelijking, de valse wand zal een schuine hoek van de woonkamer afsluiten, die (dus) van 0cm tot ongeveer 70cm die zal zijn. De sub komt aan de diepe kant te staan, en heeft op zich voldoende “ademruimte”.

Sub heeft geen baspoort, alleen front firing.

Er komt ook nog een tweede (zelfde) sub aan de andere kant van de kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdburgt1980
Comma schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:46:
Je zult wel alle latten geheel moeten trillingsvrij moeten monteren zodat ze niet op elkaar gaan trillen, anders heb je een kakafonie van meetrillende latten in hun eigen resonantie.
Daar zat ik ook al over te denken, bijv door de onderkant van de latjes die voor de sub zitten niet vast te zetten. Zal dat voldoende zijn, of hoe kan je die trillingsvrij monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Doe eens een foto van de hoek dan die je af gaat sluiten?

Bedenk jezelf ook even data je er bij wilt kunnen in geval van

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdburgt1980
Hier komt die valse muur als TV wall (bedekt dus ook dat raam rechts).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ohpZScyBXwgY0_Cb10PihO4hy2E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AbR4FsBXZAO1iwXb27aw1Sgp.jpg?f=fotoalbum_large

Het lattenpaneel zal tevens dienst doen als deur, dus kan erachter gewoon goed bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-06 08:34

Jag

Zo'n paneel is 20mm diep normaal gesproken en dempt dan alleen relatief hoge tonen, +/- >1KHz. Sublaag gaat er ongehinderd doorheen. De panelen zelf zullen weinig neiging tot resonantie hebben.

Subwoofer plaatsing in de hoek koppelt de driver aan een groter luchtvolume en geeft daarmee efficientie winst. Goede EQ voor het dempen van de pieken van de staande golven verbetert de geluidskwaliteit van het sublaag enorm, maar dat geldt altijd.
Pagina: 1