Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Paterman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-11 16:07
Goedemorgen Mede Tweakers,

Zouden jullie mij jullie mening kunnen geven over de plaatsing van mijn zonnepanelen?
Gisteren heeft een bedrijf na lang te moeten wachten zonnepanelen geplaatst.
Ik heb natuurlijk mijn digitale handtekening moeten zetten. Maar toen ze al na 3 uur weg waren bekeek ik mijn panelen eens beter. Ik ben niet tevreden over hoe ze de profielen verdeeld hebben.
Zie onderstaande foto. Ik hoop dat jullie dit goed kunnen zien. Ik heb er pijltjes bijgezet.
Wat is jullie mening? Dit had toch veel netter gekund?

Ik zit er best wel mee in m'n maag. Ik heb het bedrijf al een mail gestuurd en hoop dat ze dit netjes willen oplossen. Panelen moeten er natuurlijk weer af. Steiger opbouwen etc.

Ik vond trouwens dat ze niet al te netjes met de panelen omgingen. Ze takelde de panelen met de zichtzijde over de railing van de steiger heen. Dat gaat toch krassen zou je zeggen? Dit even ter zijde!

Je zou toch van een erkend bedrijf verwachten dat ze dit netjes doen. Je betaald er genoeg geld voor.
Ik heb overigens alleen maar een aanbetaling gedaan.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hasagJzGuitu2e6s_aclkCV0Dtg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HhDpQTCl2Q0f7GKrCpvtr5Mb.jpg?f=user_large

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Die rechterkant wordt nu sowieso niet goed ondersteund, dus terecht dat je hier een punt van maakt.
Lijkt erop dat ze een rekenfout hebben gemaakt of met een minder breed paneel rekening gehouden.

• MKH
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-06-2024

MKH

Zo te zien is de montagerail niet langer geweest. Beetje jammer in elk geval.

• Paterman
@MKH

Lengte van de rail is niet aan de orde want die lopen verticaal. Het ging mij vooral om de verdeling en de ondersteuning. Vooral het rechter profiel van de rechtse rij zit te ver naar binnen.
En als je kijkt naar de middelste rij zit daar het rechtse profiel ook te ver naar binnen.

• Paterman
@CyBeRSPiN

Hoop niet dat ze daar moeilijk over gaan doen. Ik heb immers al een digitale handtekening moeten zetten.

• MKH
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-06-2024

MKH

Sorry het is inderdaad in landscape geplaatst 😱

• Paterman
Volgens de richtlijnen moeten de profielen toch maximaal 1/5 van de lengte van de panelen geplaatst worden.

Dus 1/5 van 1,72 meter is maximaal 34 cm. En dat zit die aller rechtse zeker niet!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:29
er is hier niet heel veel aan de hand. dat de rails niet perfect uitgelijnd zijn is misschien niet super esthetisch maar het is geen grote fout.ofzo. Het enige waar je over kunt twisten is of die laatste rail aan de rechterkant wel genoeg steun geeft zo. Fabrikanten van panelen geven vaak aan dat panelen op max 40cm uit de rand ondersteuning nodig hebben (nb: afstand verschilt beetje per paneel vanwege afmetingen enzo).

mogelijk kun je ze daar op aanspreken.

• Paterman
@Fr33z

Maar je bent toch zeker met me eens dat dit toch niet netjes geplaatst is? Je betaald er immers genoeg voor.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Paterman schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:16:
@Fr33z

Maar je bent toch zeker met me eens dat dit toch niet netjes geplaatst is? Je betaald er immers genoeg voor.
Het was natuurlijk netter geplaatst als het overal op dezelfde plaats zat. Maar zonder pijltjes was op je lage resolutie foto heel weinig te zien geweest ;)

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-11 15:56

Managelorian

“This is the workflow.”

Als de positie van de pijltjes de positie van de montagerails is dan is de rechterkolom overduidelijk verkeerd geplaatst. De middelste kolom is ook niet helemaal netjes, maar of dat echt een probleem is is discutabel.

Ik zou pas betalen wanneer in ieder geval de rechter kolom goed is gemaakt.

• Paterman
@Managelorian

Ik ga inderdaad pas betalen als het correct is afgehandeld. Ze moeten toch nog een keer terugkomen want 1 paneel werkt niet. Dus moeten ze de steiger toch weer plaatsen.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17-11 22:24

Jan2023

KISS

Bij dat soort klussen zorg ik dat ik er bij ben.
Dan zie je dat aankomen op het moment dat ze bezig zijn en kan je ze er gelijk op aanspreken onder het genot van een bakkie koffie.

Nu wordt het gewoon veel gezeur tussen jou en dat bedrijf.

En betaal je niet krijg je gewoon de deurwaarder aan de deur.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Paterman
@Jan2023

Ik hoop dat ze dit gewoon netjes oplossen. Ik was ook thuis. Maar ga er niet met m'n neus bovenop staan. Ik ben niet de professional. Dat zijn hun toch?

En ze moeten toch nog terugkomen omdat 1 paneel niet werkt!

• Paterman
Iemand ook soortgelijke issues met bedrijven die panelen installeren? Of leggen jullie ze allemaal zelf?

• Fr33z
Paterman schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:16:
@Fr33z

nee dat ben ik niet met je eens. "netjes" is zo'n subjectieve term dat je daar alle kanten mee op kunt. Ik.zeg niet dat alles maar moet kunnen maar verschillende mensen hebben hele verschillende ideeen van 'netjes'. Het punt is ook nogal verwachtingen managen denk ik. is er vooraf gesproken over hoe esthetisch verantwoord het moest worden bijv of niet.

als ze toch terugkomen dan is die rechterrail 2 pannen opschuiven wel een goede optie denk.ik.

• Paterman
@Fr33z

Nee niet over esthetisch verantwoord plaatsen gesproken. Ik neem namelijk aan dat een bedrijf dat wel goed verdeeld. Maar meningen mogen ook verschillen 😉

Gelukkig ben je het wel met me eens dat de rechter rail verplaatst dient te worden.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:28
In de installatie voorschriften van de panelen staat waar ze geklemd mogen worden. Zit dit niet conform dan dient het domweg aangepast te worden.

En @Jan2023 , deurwaarder mag niet zoveel bij een betwiste deels betaalde factuur… als klant heb je ook rechten…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Jan2023 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:57:
En betaal je niet krijg je gewoon de deurwaarder aan de deur.
Die deurwaarder moet eerst langs de rechter.

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:13

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Fr33z schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:13:
[...]

is er vooraf gesproken over hoe esthetisch verantwoord het moest worden bijv of niet.
Zonnepanelen zijn volgens mij nooit esthetisch verantwoord.
Heb nog nooit gedacht : "wat een verbetering met die panelen "

Uiteraard wel eens dat het qua duurzaamheid en ook financieel een goede investering is.
Mooi is anders !

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

• Paterman
@Ronald

Ik zat net te zoeken heb die voorschriften gevonden in het engels. Kan er niet echt wijs uit worden!
Vanaf pagina 7 in de PDF staan schema's zonder maten.

http://www.phonosolar.com...n%20Manual%2020230604.pdf

• Ronald
@Paterman p9, 380-480mm vanaf de korte zijde.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Paterman
@Ronald

Dankje voor je bericht. Geldt dit ook over de lange zijde? Mijn panelen liggen landscape en vind dat de profielen te ver naar binnen staan.
p9, 380-480mm vanaf de korte zijde.
Hebben ze het dan over de klem die over de dakpan gaat of het profiel zelf. Ik denk klem dan?

[ Voor 33% gewijzigd door Paterman op 11-08-2023 12:01 ]

• Ronald
Dit gaat over de klem op het paneel.

• Paterman
@Ronald

Dan snap ik het. En dan het midden daarvan!
Meten is weten ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Paterman op 11-08-2023 12:42 ]

• Paterman
@Ronald

Nagemeten:

Linker rij:
  • links: hart klem 30 cm
  • rechts: hart klem 24 cm
Middelste rij:
  • links: hart klem 22.5 cm
  • rechts: hart klem 46 cm
Rechter rij:
  • links: hart klem 13 cm
  • rechts: hart klem 69 cm
De rechter rij rechtse klem 69 cm is overduidelijk.
De middelste rij rechtse klem 46 is op het randje.

Hoop dat ze aan allebei wat willen doen!

• Ronald
Teveel naar het midden is voor mijn gevoel erger dan wat teveel naar buiten.

Tussen 380 en 480 lijkt me met een pannendak niet per se haalbaar.

Die 69 is wel ruig;)

• Paterman
@Ronald

We gaan kijken of ze ze allebei willen verplaatsen!

• Paterman
@Ronald
Tussen 380 en 480 lijkt me met een pannendak niet per se haalbaar.
Wat bedoel je daarmee Ronald?

• Ronald
Je bent op pannendak niet volledig vrij waar de dakhaken kunnen, en dus waar de rails komen.

• Paterman
Waarom is dat dan. Je bedoelt vanwege de golfjes in de dakpannen?

• Ronald

• Paterman
@Ronald

Je bedoelt de panlatten (in mijn geval de verticale latten) die zorgen voor een beperking?

• Ronald
Zeker. Dus als het niet perfect kan... niet te druk om maken... met name die 69cm is zot.

• Paterman
Die 69 cm kan wel anders inderdaad

• Paterman
Ik neem aan dat mocht er een verticale panlat in de weg zit je er gewoon een stukje tussen uit kan halen?

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-11 20:27
Hier zou ik zeker niet mee akkoord gaan, waarschijnlijk ook niet gemonteerd volgens eisen vd fabrikant. Mocht je installateur failliet gaan kun je dan ook fluiten naar je garantie via de fabrikant ivm montagefout.

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-11 12:57

decramy

root@birdie:~#

Zelf vind ik dat de moeite die het kost om een rail te verplaatsen niet in verhouding staat met de meerwaarde van esthetiek. En dus zou ik niet perse eisen dat ze de boel verplaatsen.

Nu er een paneel niet functioneert (welke rij?) en ze toch langs moeten komen, kun je vragen of ze de rechtse rail ook kunnen verplaatsen.

Sowieso wil ik je meegeven dat mensen meer doen als de toon vriendelijk blijft. Gebruik het woord eisen daarom niet. Jij zou het zelf ook niet prettig vinden als je aangesproken wordt met die taal. Blijf vriendelijk!

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-11 09:35
Dit zijn zo te zien standaard sneldek betonpannen.
Die hebben een werkende breedte van 30cm.

Als die rechtse rail dus één pan opgeschoven wordt, gaat ie van 69cm naar 39cm.
Dat ligt dus mooi tussen de 38-48cm die @Ronald vond in de voorschriften.

En inderdaad, vanwege de golfjes van de pan kan de rail niet overal geplaatst worden.

“verticale panlatten” bestaan niet. Die heten tengels, en zitten ónder de panlatten. (dat is waar de panlatten op vastgemaakt worden.) Die zitten normaal gesproken ook niet zodanig in de weg voor de haken van de zonnepaneel installatie dat ze de rail zóver moeten opschuiven. (ze hadden altijd nog de haken een halve pan kunnen opschuiven, oftewel één golfje).

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Paterman
@decramy
Nu er een paneel niet functioneert (welke rij?) en ze toch langs moeten komen, kun je vragen of ze de rechtse rail ook kunnen verplaatsen.
Dat paneel zit toevallig ook op de rechter rij. Helemaal rechts onder.

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:41
Paterman schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 10:45:
@decramy

[...]

Dat paneel zit toevallig ook op de rechter rij. Helemaal rechts onder.
Dat is toevallig zeg :/

• Paterman
Nog even iets anders. Die monteurs takelde de panelen met de zichtzijde over de railing van de stijger. Waardoor de lijst kraste. Is dit normaal hoe ze dat doen? Is toch 3000 euro aan panelen dat zo behandeld word. Daar kan je toch wel wat van zeggen?

• Fr33z
Panelen hebben een aluminium frame en daar "in" ligt de glasplaat en de folie etc. Dat het aluminium krast maakt op zich weinig uit. Het is niet superhandig van ze maar ga nou alsjeblieft niet daarover ook beginnen en vragen om nieuwe panelen oid. Panelen zijn robuuste dingen en kunnen echt wel wat hebben.

dat die rail ff 1 of 2 pannen op moet schuiven dat is wel handig ja, hoop voor de TS dat dat snel gefixt kan worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Fr33z op 12-08-2023 13:55 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Paterman schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 07:47:
Goedemorgen Mede Tweakers,

Zouden jullie mij jullie mening kunnen geven over de plaatsing van mijn zonnepanelen?
Lopen de dakbalken van zijmuur naar zijmuur (horizontaal) of van nok naar naar goot (verticaal)? Bij verticale balken en verticale rails kan het plaatsen van de rails soms niet direct boven een dakbalk. De klemmen van de rails hangen over de panlatten heen en ter hoogte van een dakbalk is er niet altijd voldoende ruimte om de haak over de panlatten te plaatsen. Dan moet je een pan, of twee, naar links/rechts en niet precies recht boven de dakbalk.

• Paterman
@jadjong

Het gaat toch om de tengels. Die lopen verticaal. Van nok tot goot. Dat is de beperkende factor. Klemmen haken achter de horizontale panlatten en als ze tegen een tengel aanlopen dan moeten ze de klemmen verplaatsen of naar links of rechts tot ze bij de onderste golf komen van de dakpan

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16-11 21:17
Ik zou me persoonlijk niet echt druk kunnen maken of al die klemmetjes exactprecies op dezelfde afstand zitten van elkaar, al zegt het gebrek daaraan wel wat over de achteloze houding waarmee de aannemer deze klus heeft uitgevoerd.
Maar aan de rechter kant (en m.i. ook in het midden) wordt 't paneel volgens mij gewoon helemaal niet goed ondersteund, dat zou ik zeker laten corrigeren.
En als ze dan toch bezig zijn kunnen ze allicht wel even de moeite nemen die klemmetjes optisch goed uit te laten komen aangezien je er waarde aan lijkt te hechten.

[ Voor 28% gewijzigd door Polderviking op 12-08-2023 14:35 ]

• Paterman
@Polderviking

Het gaat toch om de tengels. Die lopen verticaal. Van nok tot goot. Dat is de beperkende factor. Klemmen haken achter de horizontale panlatten en als ze tegen een tengel aanlopen dan moeten ze de klemmen verplaatsen of naar links of rechts tot ze bij de onderste golf komen van de dakpan.
Pagina: 1