Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbtjee
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-03 14:45
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn doelstelling was om een simpel nasje te maken voor thuis, om informatie op te slaan (SMB); backups, git in LXC (linux containers), paar LXC dev servers, MariaDB LXC, CRM, aantal (5-8) dockers en een paar Windows omgevingen om remote op te werken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het begon met een i3 en liep daarna uit de hand. Gezien deze PC waarschijnlijk 5-10 jaar gaat draaien zijn de kosten nog enigszins te verantwoorden…
wenslijst: Server non-ecc

Maar die mag je gelijk vergeten! want de doelstelling is om: UnRaid / Proxmox / TrueNas Scale als main te draaien en de rest via VM of docker en daar is dan gelijk het eerste probleem; iedereen zegt “als je data je iets waard is, moet je voor ECC gaan”

Dus bij dezen:
wenslijst: Server ECC

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
  • GTX 980
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Snelle VM werk PC, daarnaast veel opslag om als NAS te dienen

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Graag antwoord op de onderstaande vragen (die beginnen met een "bullet") en advies indien iets beter kan of niet “werkt”/samengaat.

CPU: Overkill voor huidige toepassing, maar ik weet zeker dat ik hem in de komende jaren nodig ga hebben

Mobo: Veel te duur, echter via newegg voor 329$ te krijgen (https://www.newegg.com/as...680-ace/p/N82E16813119616) en via myus.com kan het voor ong. €20 naar NL verscheept worden.
  • Iemand ervaring met newegg / myus.com?
  • Iemand een idee hoe dat dan werkt met BTW bij invoeren?
HDD: Ik heb momenteel een drietal MG09 in gebruik, die het uitstekend doen. Doel is om de MG10 als ZFS pool te gebruiken met één parity disk, dus 40TiB aan opslag

Case: Voornaamste reden voor deze case, je kunt er 20x 3.5” HDD’s in kwijt. Daarnaast zijn al mijn cases tot nu toe Fractal Design (R5 en R6-USBC). Het gebrek aan geluid, goede filters en (naar mijn mening) goede airflow zijn de andere overweging.

CPU cooler: Ik heb altijd Scythe Mugen 5 Rev.C in m’n PC’s gestopt, maar die is opeens niet meer te koop. De DeepCool AG620 heb ik geen ervaring mee, maar met 6 heatpipes lijkt me dat deze voornamelijk passief kan koelen

RAM: Man, wat is ECC duur… Waarom dan DDR5? Omdat… ik gelukkig op tijd zag dat het mobo DDR5 is en dit niet backwards compatible is, dus voor nu “slechts” 64GB. Kit van 2 kan ik tot dusver niet vinden.
  • Verwacht iemand dat het een probleem is om 2x kit van één mem te nemen?
  • DDR4 heeft een veel lagere TrueLatency dan DDR5, terwijl DDR5 een hogere klokfrequentie en hogere CAS heeft. Als je DDR4 ram hebt met true latency van 10ns en 3200MT/s, dan is dat toch “sneller” dan DDR5 van 15ns met 4800MT/s? als in, de hele klokfrequentie boeit toch niet, het gaat toch om de true latency om te zien of RAM snel is of niet? (waarbij de true latency berekend wordt adhv klok en CAS), of mis ik iets?
  • Iemand evt. suggestie voor ander RAM?
PSU: Delta is dacht ik een goed/betrouwbaar merk? En de prijs is zeer schappelijk. De 1000Watt versie was een paar dagen geleden duurder dan de 1300Watt, dus vandaar de 1300W in de lijst. De 1300Watt is totaal overbodig momenteel, maar de bedoeling is om het toekomst bestendig te maken denk aan: 20x 3.5” drives, PCI-E 10G NIC, PCI-E SAS HBA, en een RTX 4090TI (voor nu gaat er een oude 980 in)
  • Het MoBo heeft 8-pin ATX_12V_1 en 4-pin ATX_12V_2 en daarnaast ook nog een 6-pin PCIE-6P_PWR aansluiting. Klopt het dat de 1300Watt versie niet de juiste kabels heeft om dit MoBo (de CPU) van stroom te voorzien?
M.2: “Goedkoop” snelle opslag om in Raid-1 te draaien en als disk te gebruiken voor de VM’s / Dockers / LXC’s
  • Misschien moet ik één met heatsink kopen en één met heat spreader? Gezien het MoBo al één dedicated heatsink heeft?
Mis ik iets? Zie ik iets over het hoofd wat niet compatible is, of een veel betere optie? Ik hoor het zeer graag!

Beste antwoord (via jbtjee op 14-08-2023 23:57)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:28
Spullen die je importeert uit de VS worden belast met BTW en invoerrechten, zie https://www.belastingdien...0u%20ook%20invoerrechten.

Verder: de luchtkoeler is te licht voor de i9, daar heb je een waterkoeler voor nodig, en waarom een videokaart? Hopelijk heb je een paar zonnepanelen om de stroomkosten te dekken....

Mijn twee centen: scheid je server en werkstation, een server staat veelal niets te doen, bij 24x7 is stroomverbruik een belangrijke factor, bouw een zuinig servertje en ga los met je werkstation.

[ Voor 14% gewijzigd door martyw op 11-08-2023 07:37 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
even een paar dingen.

offtopic:
je opgeningspost is echt bijzonder rot te lezen, om een goede post te kunnen maken gebruik je het beste de pricewacht wenslijst functie en de exporteer naar RML knop om deze in bbcode (en dus een tabel) te laten zetten. op die manier krijgen wij direct te zien welke componenenten je wilt aanschaffen en/of welke je eventueel al hebt - staat een bepaald moederbord niet in de pricewatch dan kun je er voor kiezen die via een externe link in de coment te noemen. maar dat maakt je post een stuk leesbaarder dan nu.

wat betreft je wenslijst / aankoop plannen, een moederbord uit het buitenland laten komen is is volgens mij gewoon een ontzettend slecht idee, wat doe je immers als ie DOA is of na een x aantal maanden stuk gaat. ga je hem dan eigenhandig weer naar god mag weten waar sturen met een reparatieverzoek? of ga je bij de fabrikant proberen en in de vs (of elders) aangekocht product in de EU onder fabrieksgarantie te claimen want de meesten zien het serienummer en denken F YOU bekijk het maar.

verder krijg ik echt een ontzettend "wat is dit in godsnaam" gevoel bij deze build. - ik zien een behoorlijke overpriced, cpu + mobo + ram combinatie, waarvan je zelf al aangeeft dat het misschien overkil is maar waarvan ik denk dat kan met een zelfde thread-count veeel goedkoper.

als ik zo naar je wensenlijstje kijk dan vraag ik me wel een heel aantal dinken af vooraleer ik echte aanbevelingen ga doen.

1: je zegt dat je momenteel slechts een 3tal highend sata hdds hebt., 7200rpm of niet, helium of niet die dingen doen gewoon MAAR maximaal sata600 vervolgens wil je dan met sechts 3 schijven pariteit gaan draaien. als er iets is dat een enorme verspilling oplevert dan is het wel het doorrekenen van pariteit. voor de rauwe snelheid (toegegeven, daar is bij sata weinig sprake van, kun je dan eigenlijk beter gewoonr raid10 inzetten, dat kost tenminste een shitload minder aan rekenkracht en onmeetbaar meer I/o belasting. maar is in aanschaf natuurlijk wel gewoon 30% duurder. ik zou in zo'n geval eerder voor 4 (2x raid0) +out-of-sync parity (denk snapraid) gaan draaien dan heb je dus 2x 40Tb aan data met een 5e schijf om pariteit op te slaan. nadeel is dan natuurlijk wel dat snapraid-achtige constructies out-of sync zijn en je dus altijd wel een beetje data zou kunnen verliezen als je te weinig snapshots maakt. daar staat dan wel weer tegenover dat je daar altijd nog de ZIL featuers van zfs voor kunt inzetten.

2: als ik dan kijk naar je overige hardwarekeuzes dan vraag ik me oprecht af hoeveel groei je verwacht in de komende jaren. waarom zo'n groot mobo met zo'n grote kast als je er vervolgens maar 3 schijven in plopt.

als ik een voorbeeld mag noemen, zijn er ook gewoon meer dan genoeg oplossingen voor bijvoorbeeld 4 of 8 schijven, nagenoeg alle moederborden die ik zou overwegen in een wat duurdere (lees meer highend) file/aplication server (voor thuis) hebben 4 of 6 sata porten op het mobo en zijn gemakkelijk met een HBA uit te breiden naar nog eens 4 of 8... de grootste vraag is dus, waarom koop je in godsnaam een setup waar je over 20 jaar pas 20x20tb in kunt hebben zitten terwijl je nu al weet dat je tegen die tijd ssd's hebt met met misschien wel 100tb in het formaat m.3 of m.4 (opvolger van m.2)

3 als ik je wensenlijstje hoor dan wil je een system voor hoogtuit een een stuk of 10 dockers en wellicht een paar vm's. dan hoor ik je klagen over de kosten van ddr5 met ECC.. en dan is mijn directe reactie wel een beetje dan koop je toch een systeem met ddr4.

om je een ideetje te geven hier een lijstje van componenten die ik voor zo'n build zou overwegen. (let op! systeem niet 100% gecheckt dus dat moet nog wel echt even gebeuren)

Ik kies hier (voorlopig) vooral voor een build die binnen het budget blijft dat je zelf ook al hebt gesteld in je eigen wensenlijstje waar je nog enige ruimte over hebt om extra 3,5inc schijven toe te voegen, maar die tegelijkertijd wel een stuk compacter blijft... bovendien kies ik er nu al voor om een bifurcation pci-e x16 naar 4x m.2 toe te voegen en een shitload aan relatief goede maar goedkope m.2 2tb ssds toe te voegen zodat je al meteen kunt beginnen met zaken als write-caching die je bij dit soort 20tb schijven abosoluut als aanwinst zult rekenen. of waar je bijvoorbeeld hele snelle vms mee kunt maken.

mijn idee zou dan ook zijn, om uiteindelijk op 5 van dergelijke schijven uit te komen, samen met een setup van 4x lexar 2tb nvme's voor dingen als readcache en host-images voor docker of je windows vm's. en dan eventueel de 6e sata (2,5inc) en de onboard m.2 aansluitingen te kunnen gebruiken voor dingen als het hostOS en zaken zoals logs, tijdelijke data etc.

toegegeven, de gekozen cpu heeft geen 16 effeciency (veredelde atom cores) en 8 normale (met hyper threading) cores. maar in plaats daarvan gewoon 16 performancecores. welbeschouwd kun je stellen

dat de intel cpu 16 non-HT = 16 + 8 HT =16 = 32 threads kan afhandelen,
terwijl de ryzen 16 ht = 32 threads kan afhandelen.

verschil is dat intel daar een TPD van 240 watt tegenaan smijt terwijl amd het met een magere 125watt ook kan. nu zullen er in de benchmarks wel wat verschillen gaan ontstaan omdat de ryzen5xxx (zen3) nu eenmaal minder doet dan 13th gen intel. maar die verschillen zouden in jouw use-case nu ook weer niet schrijkbarend moeten zijn. bovendien nodig ik je uit eens naar het prijsverschil te kijken.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5950X Boxed€ 449,90€ 449,90
1MoederbordenASRock B550M Steel Legend€ 121,97€ 121,97
5Interne harde schijvenToshiba MG10 (SATA, Standaard, 512e), 20TB€ 308,45€ 1.542,25
1ControllersASUS HYPER M.2 X16 CARD V2€ 40,61€ 40,61
1BehuizingenSilverstone CS351€ 208,57€ 208,57
1Processorkoelingbe quiet! Shadow Rock LP€ 44,69€ 44,69
2Geheugen internKingston KSM32ED8/32HC€ 79,-€ 158,-
1VoedingenSeasonic Focus GX-850€ 129,40€ 129,40
4Solid state drivesLexar NM710 2TB€ 85,79€ 343,16
Totaal€ 3.038,55

ps: ik kwam er achter dat ik binnen je gekozen budget van 3k gelijk alle 5 de hdd slots al zou kunnen vullen met je gekozen 20tb disks.. of je dat uiteindelijk ook meteen wilt doen (of dat je dat geld liever in je zak houdt laat ik aan je eigen voorkeuren over, maar maar op deze manier heb ik je dus al 40tb extra data opslag kunnen bezorgen, en tevens ook meer (en sneller) nvme-opslag.

[ Voor 10% gewijzigd door i-chat op 11-08-2023 03:42 . Reden: leesbaarheid. ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:28
Spullen die je importeert uit de VS worden belast met BTW en invoerrechten, zie https://www.belastingdien...0u%20ook%20invoerrechten.

Verder: de luchtkoeler is te licht voor de i9, daar heb je een waterkoeler voor nodig, en waarom een videokaart? Hopelijk heb je een paar zonnepanelen om de stroomkosten te dekken....

Mijn twee centen: scheid je server en werkstation, een server staat veelal niets te doen, bij 24x7 is stroomverbruik een belangrijke factor, bouw een zuinig servertje en ga los met je werkstation.

[ Voor 14% gewijzigd door martyw op 11-08-2023 07:37 ]