Ik ben op zoek naar een hardeschijf met grote capaciteit (14+ TB) voor gebruik in een desktop pc. Weinig geluidsproductie is voor mij het belangrijkste, wetende dat een dergelijke schijf nooit echt stil zou zijn. De schijf zal gebruikt worden voor media-opslag (films, series, foto's), dus meer lezen dan schrijven.
Met behulp van de Pricewatch ben ik op deze shortlist gekomen:
De Seagate Exos heeft verreweg de beste prijs per terabyte, maar is volgens alle reviews ook héél erg luid (geluidsniveau wordt niet gegeven in spec sheet). De WD Red Pro zou merkbaar stiller moeten zijn (20-36 dBa), maar is ook gelijk een stuk duurder.
Dan hebben we nog de WD Red Plus. Waar de eerste twee schijven echt enterprise-grade zijn, wordt deze schijf volgens mij meer als prosumer neergezet. De schijf is relatief nog duurder (zelfde prijs als de Pro, maar 2 TB minder) en heeft mindere specs (210 MB/s vs 259 MB/s), maar is dus wel stiller met 20-29 dBa.
Verder zijn alle drie de schijven CMR en gevuld met helium, dus dat zit goed.
Welke zouden jullie mij aanraden? Ik neig nu zelf naar de WD Red Plus.
Met behulp van de Pricewatch ben ik op deze shortlist gekomen:
Category | Product | Prijs |
---|---|---|
Interne harde schijven | Seagate Exos X18 (SATA, Standard model), 16TB | € 240,48 |
Interne harde schijven | WD Red Plus, 14TB | € 329,39 |
Interne harde schijven | WD Red Pro (2020) (512MB cache), 16TB | € 345,61 |
De Seagate Exos heeft verreweg de beste prijs per terabyte, maar is volgens alle reviews ook héél erg luid (geluidsniveau wordt niet gegeven in spec sheet). De WD Red Pro zou merkbaar stiller moeten zijn (20-36 dBa), maar is ook gelijk een stuk duurder.
Dan hebben we nog de WD Red Plus. Waar de eerste twee schijven echt enterprise-grade zijn, wordt deze schijf volgens mij meer als prosumer neergezet. De schijf is relatief nog duurder (zelfde prijs als de Pro, maar 2 TB minder) en heeft mindere specs (210 MB/s vs 259 MB/s), maar is dus wel stiller met 20-29 dBa.
Verder zijn alle drie de schijven CMR en gevuld met helium, dus dat zit goed.
Welke zouden jullie mij aanraden? Ik neig nu zelf naar de WD Red Plus.
Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW