14+ TB HDD voor in desktop: Seagate Exos vs WD Red Plus/Pro

Pagina: 1
Acties:

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:31

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Ik ben op zoek naar een hardeschijf met grote capaciteit (14+ TB) voor gebruik in een desktop pc. Weinig geluidsproductie is voor mij het belangrijkste, wetende dat een dergelijke schijf nooit echt stil zou zijn. De schijf zal gebruikt worden voor media-opslag (films, series, foto's), dus meer lezen dan schrijven.

Met behulp van de Pricewatch ben ik op deze shortlist gekomen:
CategoryProductPrijs
Interne harde schijvenSeagate Exos X18 (SATA, Standard model), 16TB€ 240,48
Interne harde schijvenWD Red Plus, 14TB€ 329,39
Interne harde schijvenWD Red Pro (2020) (512MB cache), 16TB€ 345,61

De Seagate Exos heeft verreweg de beste prijs per terabyte, maar is volgens alle reviews ook héél erg luid (geluidsniveau wordt niet gegeven in spec sheet). De WD Red Pro zou merkbaar stiller moeten zijn (20-36 dBa), maar is ook gelijk een stuk duurder.

Dan hebben we nog de WD Red Plus. Waar de eerste twee schijven echt enterprise-grade zijn, wordt deze schijf volgens mij meer als prosumer neergezet. De schijf is relatief nog duurder (zelfde prijs als de Pro, maar 2 TB minder) en heeft mindere specs (210 MB/s vs 259 MB/s), maar is dus wel stiller met 20-29 dBa.

Verder zijn alle drie de schijven CMR en gevuld met helium, dus dat zit goed.

Welke zouden jullie mij aanraden? Ik neig nu zelf naar de WD Red Plus.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-06 16:46
Je hebt niets aan deze mening maar ik heb niets met Seagate.
Op de een of ander manier vind ik die inferieur aan WD. Het is puur een onderbuik gevoel.

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 26-06 16:16
vaak kan je dit soort dingen op youtube wel makkelijk vergelijken (mijn ervaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:04
Vergeet betrouwbaarheid niet naast alle marketingpraat zoals “pro” modellen. Hoe iets wordt neer gezet gaat nauwelijks over daadwerkelijke prestaties van het product maar meer over wat jij er voor zou willen betalen.

Meten is weten:
https://www.backblaze.com...-drive-stats-for-q2-2023/

Voor zover je modellen onderling kunt vergelijken erg inzichtelijk. Op basis van dit soort failure rates heb ik destijds (2014?) voor 4Tb disks van Hitachi, nu HGST, gekozen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:49
uitvoering: Toshiba MG10 (SATA, Standaard, 512e), 20TB

Misschien is bovenstaande schijf ook nog het overwegen waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:04

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Hier is een Red Plus van 8TB aan het werk, twee jaar geleden is deze 'ge-shuckt' en heeft inmiddels aardig wat uurtjes en in- en uitschakelingen erop zitten. Hij zit in de huiskamer PC en is onhoorbaar, en de WAF is daardoor uitstekend. ;)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-06 11:30
Kun je de drive niet voornamelijk in spindown zetten wanneer je deze niet gebruikt? Dan is ie naast behoorlijk stil, ook lekker zuinig ;-)

Persoonlijk zou ik voornamelijk naar de prijs per GB kijken als het puur is om media op te slaan, snelheid is dan minder van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
PD2JK schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 19:34:
Hier is een Red Plus van 8TB aan het werk, twee jaar geleden is deze 'ge-shuckt' en heeft inmiddels aardig wat uurtjes en in- en uitschakelingen erop zitten. Hij zit in de huiskamer PC en is onhoorbaar, en de WAF is daardoor uitstekend. ;)
Ik zat er ook nog aan te denken om een uitvoering: WD My Book USB 3.0 (WDBBGB) 16TB Zwart te shucken inderdaad. Aangezien die externe hardeschijven worden verkocht om op een normaal bureau te zetten, zou het wel meevallen met het lawaai zou je denken. Alleen het verlies van garantie is wel een dingetje...

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:04

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Klopt, het is relatief veel geld en je bent je garantie kwijt. Daarnaast moet je een power-pin afplakken van de SATA connector, of als alternatief een 4-pin molex naar sata verloopje gebruiken (dit heb ik gedaan).

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:49
g0tanks schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 19:58:
[...]

Ik zat er ook nog aan te denken om een uitvoering: WD My Book USB 3.0 (WDBBGB) 16TB Zwart te shucken inderdaad. Aangezien die externe hardeschijven worden verkocht om op een normaal bureau te zetten, zou het wel meevallen met het lawaai zou je denken. Alleen het verlies van garantie is wel een dingetje...
Ik heb twee van deze jongens geshuckt:

uitvoering: WD Elements Desktop Storage 20TB Zwart

Deze twee jongens zitten in mijn nas, doen prima hun werk. De behuizingen zitten in de doos. Mocht ik ooit aanspraak willen maken op de garantie dan gaat ie terug in de behuizing, terug in de doos en retour verkoper.

En geen gezeur met pinnen afplakken, want het zijn 'gewone' hardeschijven. Heb ze gekocht toen ze op Amazon in de aanbieding waren voor €325 per stuk geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Update: Ik ben uiteindelijk gelijk voor een NAS gegaan i.c.m. de twee Toshiba-schijven die @GioStyle ook suggereerde. De eerste paar dagen was er veel lawaai tijdens het overzetten van mijn data en het opzetten van Plex, maar nu zijn de schijven relatief stil. Ik heb in de NAS ook ingesteld dat HDD hibernation aan gaat na 20 minuten geen gebruik. Al met al tevreden met mijn keuze.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
2Interne harde schijvenToshiba MG10 (SATA, Standaard, 512e), 20TB€ 309,-€ 618,-
1Geheugen internSynology D4NESO-2666-4G€ 91,-€ 91,-
1NASSynology DiskStation DS224+€ 349,-€ 349,-
Totaal€ 1.058,-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bEjxkJG9O8vA6FnXY9BloHAUaY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Atqtyrto8OWeLKAf5QjKtFYF.jpg?f=user_large

Pagina: 1