Mappen structuur kwijt waardoor ik foto's niet kan vinden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• peterutrecht2
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 31-08-2023
Mijn vraag
Sinds een aantal maanden kan ik mijn foto's niet meer vinden in de Apple folder structuur. De foto's staan nog wel op mijn laptop, want in de Foto's app kan ik er gewoon doorheen bladeren.
Het lijkt dat ik de gebruiker (ikzelf) niet meer terugzie in de folder structuur, waar ook de afbeeldingen onder zouden moeten staan. Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen - te herstellen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Apple MacBook Pro uit 2017

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Gezocht in de Finder op specifieke afbeeldingen, maar die komen niet naar boven. Gekmakend!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jiYKc_DAVPcmjfWh9L5_q2JzvqA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/C8Ip2Ftt1V7IhncNYz6ZZU7K.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door peterutrecht2 op 10-08-2023 22:24 ]

Beste antwoord (via peterutrecht2 op 24-08-2023 17:25)

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:01
Ik zou eens een Apple store binnenlopen inderdaad. Je eerste screenshot bevestigt dat de 'Photos' shortcut wel opduikt in de dialogen waar hij nodig is, maar als ik daar op klik krijg ik niet de gehele boom van de Photos App te zien, alleen de foto's in mijn library. Zie onder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/clilG02buVtgcvSNmFMuLxVFhCs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5lGRjIN8TRVepSPpoEqJtGLx.png?f=fotoalbum_large

Er lijken meer dingen mis te zijn met je Mac als die andere zaken ook niet goed werken. Ik zou eerst een goede backup regelen (TimeMachine of wat jij prettig vind) en dan de Apple store experts hier eens voor gaan inzetten.

Als jij alleen maar de laatste 1000 foto's ziet, dat klinkt als je Photo Stream, maar die is onlangs door Apple uitgezet. Daar heb je ook een paar e-mails over gehad als het goed is. Wellicht gaat hier iets niet helemaal goed. Ik zou iemand laten meekijken.

Alle reacties

• peterutrecht2
Het is me toch gelukt om de foto's terug te vinden.
Maar de afbeeldingen zijn niet toegankelijk.
U raadt het al: hoe kom ik bij mijn individuele afbeeldingen in de Finder folder?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtVEabcFwdLEKeFrQGgGIQX9vWw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/03jEOIQnOpGWkfTtNArzOpto.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Rechtsklik (of CTRL-klik) op de library en dan 'Show Package Contents' ('Toon Pakketinhoud') selecteren.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Waarschuwing: Rommel niet te veel in dat bestand (en de mappen die er in zitten) voor je het weet is je Fotobibliotheek om zeep en wil Foto' s de inhoud niet meer laten zien.

Waarschijnlijk heb je Afbeeldingen uit de zijkolom van Finder gehaald. Dit kun je weer toevoegen door een Finder venster te openen -> CMD+, in te drukken en dan te klikken op "Navigatiekolom" -> Een vinkje zetten voor Afbeeldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-06 17:24
Voor zover ik me kan herinneren is dat bestand een of ander archief (zou zip kunnen zijn) wat je prima zou kunnen uitpakken, dit zou weer je oorspronkelijke mappenstructuur en uiteraard je foto's moeten opleveren. Ergens in de instellingen van foto's zit een vinkje dat je niet wilt dat al je foto's in zo'n bestand worden gestuffed, dat vinkje staat bij jou verkeerd. Ik begrijp ook niet waarom Apple dit zo doet, maar het blijft Apple...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:25
Als je gebruik maakt van de Foto's-applicatie zoals Apple dat wil, dan zal je nooit een folder-structuur hebben zoals in bv Windows.
Het uitpakken van de library zou ik sowieso niet doen omdat dat ook niet de gewenste structuur opleverd.
Verder vermoed ik dat @sypie aardig in de buurt zit met zijn suggestie... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
PhilipsFan schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 02:00: Ik begrijp ook niet waarom Apple dit zo doet, maar het blijft Apple...
Omdat je de foto’s zo vanuit het programma beheert en niet zelf vanuit Finder.

De originelen en de bewerkte versies staan zo ook in hun eigen mappen, na een bewerking is het origineel dus niet beslist weg.

Destijds met iTunes was dit exact zo. De muziek had een eigen map, de album afbeeldingen en nog wat dingen. Allemaal zodat het beheersbaar is vanuit het programma.

De reden waarom Apple dat zo doet? Omdat de gebruiker dan als visueel heeft, de kans op fouten het kleinst is een omdat het zo overal hetzelfde werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterutrecht2
Hi,
Dank voor jullie reacties.
Ik heb het idee dat ik in het verleden iets fout heb gedaan.
Op moment dat ik Show Package content druk, dan zie ik bijgevoegde structuur.
Maar nergens een paar GB aan individuele foto's.
U raadt het al: heeft u een tip hoe dit toch te kunnen zien? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nWKL0jptU-Nch5rU0YWSq5ufCfI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D4pCEPpiV8p2Xjq3VIcxTePA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:44
Bij originals en dan alle submapppen.
Maar misschien veel belangrijker, waarom wil je op die plek zoeken? Wat is je doel van wat je nu aan het doen bent? Dit is een database. Als je foto’s verplaatst snapt de app “foto’s” er niks meer van.
Je kunt op de plek dus niet zelf foto’s verplaatsten toevoegen of verwijderen. Dat gaat allemaal via de app “foto’s”

Je kunt zelfs alles kwijt raken door hier in te rommelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Pendora op 16-08-2023 11:35 ]

• xsess
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:33
peterutrecht2 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:25:
Hi,
Dank voor jullie reacties.
Ik heb het idee dat ik in het verleden iets fout heb gedaan.
Op moment dat ik Show Package content druk, dan zie ik bijgevoegde structuur.
Maar nergens een paar GB aan individuele foto's.
U raadt het al: heeft u een tip hoe dit toch te kunnen zien? [Afbeelding]
Ik, en ik denk de rest hierboven ook, snappen niet zo goed wat je wilt bewerkstelligen? De foto's die je normaal via Finder kunt zien, in je eigen map [Bibliotheek] map, staan niet meer in je "Finder" scherm. Deze kun je makkelijk weer toevoegen zoals hierboven ook al een keer is benoemd: Command , - dan naar "Sidebar" en daar het vinkje bij "Afbeeldingen" zetten.

Daarnaast zul je in je Finder instellingen - Command J - eerst de optie moeten aanvinken om alle verbruiksdata te berekenen, zodat je per folder kunt zien hoeveel ruimte deze opneemt. Je zult dan zien dat alle foto's in je Foto-Bibliotheek onder het kopje "Originals" staat. Maar zoals gezegd, moet je hier niet in prutsen, want dit is een soort database bestand waar al je foto's zijn opgeslagen.

Het meest interessante aan dit hele verhaal is het volgende: je zegt dat sinds een aantal maanden de foto's niet meer via "je Finder scherm" te zien zijn. Heb je toevallig een OS-update uitgevoerd? Zo ja, dan is het verklaarbaar waarom bepaalde elementen net even iets anders werken dan voorheen...?

::: Macbook Air (M2) ::: Mac Mini (2018) ::: iPhone 15 Pro (256 GB) ::: Apple TV 4K :::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterutrecht2
Hi,
Dank voor jullie antwoorden en kritische vragen.
Belangrijke vraag van jullie (de reden dat ik het vraag): ik wil de foto's gebruiken als attachment om naar mensen toe te sturen bijv in bijlage of via wetransfer. Wetransfer (op url) vraagt dan bijv. om een directory in de finder, maar die is er dus niet.
Hoe kan ik dit dan toch doen?

Groet,
Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Je kunt gewoon de foto('s) exporteren vanuit de Foto's-app en deze dan als attachment toevoegen. Er is, zoals mijn voorgangers al aangaven, normaal gesproken geen enkele reden om zelf in die database te gaan zitten rotzooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Ik krijg in Verkenner zelf geen 'media' kopje en dus ook geen foto's te zien. Maar als ik bijvoorbeeld hier een afbeelding wil uploaden, dan zie ik dit wel in de zijbalk van mijn verkenner opduiken en kan ik gewoon rechtstreeks bij mijn foto's. Heb je niet gewoon dit 'media' groepje ingeklapt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jS-mpAzWpRi77T6ukUc2E4b1CJw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lQ3e4EWqZ9LCv6zSqHypkO9X.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterutrecht2
Nee die heb ik er helaas niet tussen staan.
Ik heb wel gepoogd die te herstellen, maar als ik daar op klik, opent foto's in plaats van dat ik individuele foto's kan selecteren als attachment. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w2dTLdcuTxUch-DeD8idpf4VfMk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zh3reSPBspKwSZuR4pietznD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Probeer eens hier op GOT een afbeelding in te voegen in je post (zoals je net ook deed) en toon een screenshot van het dialoogvenster (alleen sidebar is genoeg) dat je krijgt als je op de lichtblauwe knop drukt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P1BGIHhSYKD_yz26n4yT2UeG_8w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CpO5Pj4Ml4wwbX1TH5zsr89D.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Wat een moeilijk gedoe. Als ik het goed lees is het alleen de bedoeling om wat foto’s naar een dienst te uploaden. Daarvoor is het voldoende om in de foto’s-app de gewenste foto’s te selecteren en dan gebruik te maken van de exporteerfunctie in één van de menu’s. Dan worden ze naar een locatie buiten de database geëxporteerd en kun je er alles mee doen, zonder dat dat invloed heeft op de inhoud van de database.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:24

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Sterker nog, waarom zou je foto's uploaden naar een specifieke dienst, als je ze ook gewoon in de Foto's app kunt delen. Alleen iCloud aan zetten voor je foto's en je kunt linkjes delen met wie je maar wilt.

Als je blijft denken in 'hoe zou Windows dit doen', blijf je aan het hannesen. Apple redeneert gewoon dat je iemand een foto wilt laten zien, niet dat je een bestand dat toevallig gelezen kan worden als afbeelding als bijlage wilt sturen via een elektronische brief die eigenlijk is bedoeld voor tekst. Want zeg nou zelf, dat laatste is toch eigenlijk super omslachtig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterutrecht2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7EWP3Yzcc7-Z306ipIYKl8sU_Jc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xDeCUrmuyMhj2FC0DqAfNmQ1.png?f=fotoalbum_large

Hi allen,
Dank voor jullie opmerkingen. Eens dat het niet via wetransfer hoeft, maar soms is het wel makkelijk om een dergelijke tool te gebruiken. Bijgevoegd de screenshot waar Archer om vroeg. Hier staan niet alle foto's. Dus er lijkt een selectie gemaakt te zijn - want dit bevat max 1000 foto's terwijl ik er 10.000 heb. Wellicht heeft het te maken met dat de foto's op iCloud staan, maar ook daar vind ik dan geen map waar ik mijn foto's kan selecteren.

Dan de route die ik probeer te bewandelen door het via iCloud te sturen. Het lijkt te werken tot ik de link wil delen via de mail of gewoon de link. Via de mail geeft ie foutmelding. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JH3QWMJT5x-NLNORKVahSyE_n68=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iYyakqoGwPGtgpihPkjCWM7k.png?f=fotoalbum_large

En via de link lijk ik maar niet de link te kunnen kopiëren. Niet via de button kopieer link en ook niet handmatig door de selectie te maken en cmd c te drukken. Gekmakend. Moet ik soms over gaan typen? Ik zou willen dat iemand zou meekijken. Of misschien moet ik een apple store binnen gaan lopen :0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVnaM6wMrJqvX7lRMmSvJNIBQv8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1JjTJx3gDZc2Uk4pvZ3SBKON.png?f=user_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
Ik zou eens een Apple store binnenlopen inderdaad. Je eerste screenshot bevestigt dat de 'Photos' shortcut wel opduikt in de dialogen waar hij nodig is, maar als ik daar op klik krijg ik niet de gehele boom van de Photos App te zien, alleen de foto's in mijn library. Zie onder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/clilG02buVtgcvSNmFMuLxVFhCs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5lGRjIN8TRVepSPpoEqJtGLx.png?f=fotoalbum_large

Er lijken meer dingen mis te zijn met je Mac als die andere zaken ook niet goed werken. Ik zou eerst een goede backup regelen (TimeMachine of wat jij prettig vind) en dan de Apple store experts hier eens voor gaan inzetten.

Als jij alleen maar de laatste 1000 foto's ziet, dat klinkt als je Photo Stream, maar die is onlangs door Apple uitgezet. Daar heb je ook een paar e-mails over gehad als het goed is. Wellicht gaat hier iets niet helemaal goed. Ik zou iemand laten meekijken.
Pagina: 1