Rare spanning op 1 kabel na ombouw van 1 naar 3 fase

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:07
Onlangs is mijn aansluiting van 1 fase naar 3 x 25 A omgezet.
Dit met het oog op de toekomst.
Heb al PV, EV komt erbij en waarschijnlijk ook meer stroomverbruikers ook ivm het afgaan van gas.

Nu viel mij laatst op dat de tuinverlichting het niet meer deed. Die wordt aangestuurd door een Zigbee plug die dus van het netwerk verdwenen was en draait in het tuinschuurtje. Na die verwijderd te hebben besloot ik maar eens de stofzuiger op het stopcontact aan te sluiten. Die deed het dus ook niet.

Toen de multimeter maar gepakt, die geeft 164 V aan waar ik dus niets van begrijp.
Nu is het niet aannemelijk dat er wat verkeerd is gegaan bij het omzetten van 1 naar 3 fases. De rest van het huis heeft geen enkel probleem. Het lijkt er dus op dat de kabel die naar het schuurtje loopt niet helemaal correct is aangesloten. Bizar is dat hij in de 1 fase configuratie prima functioneerde.

Ben niet de eerste bewoner, dus weet niet of de kabel naar het schuurtje er bij oplevering van het huis al lag (en dus netjes in de meterkast is afgemonteerd). Een andere mogelijkheid is natuurlijk dat ze ergens bij een stopcontact in huis de kabel hebben bijgestoken.

De elektricien komt binnenkort langs om de PV naar een rustiger fase te verplaatsen en ik wil ook dit opgelost hebben. Echter ik trek zelf de groepenkast niet los maar ben wel erg benieuwd hoe dit voor elkaar gebokst is.
Kan geen situatie verzinnen waarbij er 164 V tussen de draden ontstaat.

Zat al exotisch na te denken over dat er nu draden van twee verschillende fases door 1 kabel naar dat tuinhuis lopen maar ik lees overal dat die situatie 400 V zou moeten geven. Moet direct aangeven dat ik van spanningen tussen drie fases met zoveel graden verschil in de tijd niet veel snap.

Heeft iemand enig idee wat men hier aan het prutsen is geweest? Ben benieuwd en wil de elektricien het liefst in de juiste richting sturen.

Beste antwoord (via m.eddy op 10-08-2023 22:19)

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:38
Als bijvoorbeeld blauw en aarde omgewisseld zouden zijn had je dat duidelijk gemeten, misschien heb je een slechte aarde verbinding bijde schuur en zijn blauw en groen/geel verwisseld vanuit het huis.

156 + 75 = 231...

Dan meet je misschien inderdaad tussen fase en aarde, die dan via het huis weer aan de nul hangt en via een lamp of ander apparaat deze vreemde waardes geeft. Wat wel vreemd is is dat je aardlek er dan niet uit gaat.

Je zou dus moeten zoeken waar de aansluiting richting schuur gaat.

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

Alle reacties

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:40
Is het een "harde" 164V? Wat gebeurt er als je een gloeilamp aansluit? Gaat die dan zachtjes branden, of blijft die uit en zakt de spanning naar 0?

Ik heb het vermoeden dat de kabel misschien gewoon niet goed (meer) is aangesloten en de spanning die je meet "zacht" is.

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:26

The Executer

Lekker belangrijk!

Dat vermoeden heb ik ook @marcop23 . Onlangs werkte bij een vriendin de oven niet meer. Nagemeten, 21 volt. Bij controle bleek de oven middels een verlengsnoer aangesloten te zitten. Op zich niet erg, want het snoer van de oven is echt te kort. Wat wel erg was, was dat het een snoer is waar zelf stekkers op gezet waren... het gevolg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7O3JYsBgf7cl5wDGRggrX8DyNA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/62VjS0KqHp7hHyjmSRC0CtFS.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x6wjsNRD0Tgyg8wC4a3ZY3CGjDY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QRJL45AXF3aU1DF82XnfsLtJ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ytH7b4joOGcMJ2bqoe_6VV9odU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ktnnlh3owVs4VYH67sV9hVPD.jpg?f=user_large

Kortom, zoek goed uit wat de onderliggende oorzaak is.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• fredhuizinga
Meten is weten, 164V tussen wat? Tussen fase (bruin) en nul (blauw)?
Wat meet je tussen fase en aarde? En tussen nul en aarde?
Heeft het schuurtje een aparte groep? Dan kan de automaat ook defect zijn, dan zou ik in de groepenkast de afgaande kabel loshalen en rechtstreeks op de groep meten. (Wel eerst afschakelen voor je iets gaat loshalen, bij twijfel altijd een elektricien laten komen!)
Dan krijg je al een beter beeld waar het probleem kan zitten.

• m.eddy
marcop23 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 20:48:
Is het een "harde" 164V? Wat gebeurt er als je een gloeilamp aansluit? Gaat die dan zachtjes branden, of blijft die uit en zakt de spanning naar 0?

Ik heb het vermoeden dat de kabel misschien gewoon niet goed (meer) is aangesloten en de spanning die je meet "zacht" is.
Juist. Stopcontact in het schuurtje is dubbel uitgevoerd. Als ik in de ene de gloeilamp doe dan brandt ie niet. Meet ik dan ook op het andere stopcontact dan meet ik daar 0 volt. Gloeilamp eruit - terug 164 V.

• m.eddy
fredhuizinga schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:03:
Meten is weten, 164V tussen wat? Tussen fase (bruin) en nul (blauw)?
Wat meet je tussen fase en aarde? En tussen nul en aarde?
Heeft het schuurtje een aparte groep? Dan kan de automaat ook defect zijn, dan zou ik in de groepenkast de afgaande kabel loshalen en rechtstreeks op de groep meten. (Wel eerst afschakelen voor je iets gaat loshalen, bij twijfel altijd een elektricien laten komen!)
Dan krijg je al een beter beeld waar het probleem kan zitten.
Juist, dat ga ik ook even meten, ben nu toch bezig. Hij zit niet op een aparte groep helaas dat weet ik wel.

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-12 21:55
Je wilt nu eerst meten wat er aan het begin van de kabel voor spanning op staat. En als je dan toch de kast open hebt meet dan gelijk ook alle fasen onderling en tegenover de nul.

• M4ngler
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-12 14:57
Hier zijn ze bij het omzetten naar drie fasen één van de fasen vergeten aan te sluiten op de meter, achter het zegel. Geeft je meter wel aan dat alle drie de fasen aanwezig zijn?

• m.eddy
Groningerkoek schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:09:
Je wilt nu eerst meten wat er aan het begin van de kabel voor spanning op staat. En als je dan toch de kast open hebt meet dan gelijk ook alle fasen onderling en tegenover de nul.
Ik weet niet waar het begin van de kabel is. Geen idee of dat de meterkast is of dat ie ergens bij geprutst is. Weet wel de groep waar ie op zit, maar ga maar eens zoeken…..

• m.eddy
m.eddy schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:07:
[...]

Juist, dat ga ik ook even meten, ben nu toch bezig. Hij zit niet op een aparte groep helaas dat weet ik wel.
Ok zojuist gemeten
- tussen bruin en blauw 156
- tussen aarde en blauw 75
- tussen aarde en bruin 231

Lijkt erop dat ze aan de huis kant de boel verkeerd hebben aangesloten ooit. Maar is blauw dan mijn aarde?
Wederom, de rest van de groep heeft nergens last van.

• m.eddy
M4ngler schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:35:
Hier zijn ze bij het omzetten naar drie fasen één van de fasen vergeten aan te sluiten op de meter, achter het zegel. Geeft je meter wel aan dat alle drie de fasen aanwezig zijn?
Wat een actie. Hier is de boel puur omgezet. Het hele huis zit nog op dezelfde fase dus. Wilde net de elektricien de boel gaan verdelen, maar dit moet ook opgelost worden.

Acties:
  • Beste antwoord

• fredhuizinga
Als bijvoorbeeld blauw en aarde omgewisseld zouden zijn had je dat duidelijk gemeten, misschien heb je een slechte aarde verbinding bijde schuur en zijn blauw en groen/geel verwisseld vanuit het huis.

156 + 75 = 231...

Dan meet je misschien inderdaad tussen fase en aarde, die dan via het huis weer aan de nul hangt en via een lamp of ander apparaat deze vreemde waardes geeft. Wat wel vreemd is is dat je aardlek er dan niet uit gaat.

• m.eddy
fredhuizinga schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:13:

156 + 75 = 231...

Ja ik zal moeten gaan zoeken waar ie aangesloten zit. Hopelijk gewoon de meterkast, maar ik vrees dat ie ergens bij geprutst zit. Zal alle wcd’s eens gaan loshalen en in de kruipruimte gaan neuzen.

• fredhuizinga
Succes met verder zoeken, ben benieuwd wat je vindt.

• m.eddy
fredhuizinga schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 05:29:
Succes met verder zoeken, ben benieuwd wat je vindt.
Ik ga vanmiddag de kruipruimte in. Als ik hem vind en hij loopt naar de meterkast dan traceer ik welke het daar is en kan de elektricien komen. Moet goed komen. Bedankt voor je tips! :)

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-11 08:03

SeatRider

Hips don't lie

m.eddy schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:19:
[...]

Ja ik zal moeten gaan zoeken waar ie aangesloten zit. Hopelijk gewoon de meterkast, maar ik vrees dat ie ergens bij geprutst zit. Zal alle wcd’s eens gaan loshalen en in de kruipruimte gaan neuzen.
Wat nog wel interessant is, hoe kan het in de oude (1 fase) situatie wel gewerkt hebben (met blauw=aarde)?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:30
Waarschijnlijk is de nul draad (blauw) niet goed aangesloten, of word deze ergens door onderbroken.
Zeker omdat je tussen de fase en aarde wel gewoon 230 meet.
Met wat voor meter ben je aan het meten? Een multimeter of met een duspol? Die laatste zou een correcte meting moeten opleveren. Een multimeter belast de boel namelijk niet.

• m.eddy
Tim123 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:03:
Waarschijnlijk is de nul draad (blauw) niet goed aangesloten, of word deze ergens door onderbroken.
Zeker omdat je tussen de fase en aarde wel gewoon 230 meet.
Met wat voor meter ben je aan het meten? Een multimeter of met een duspol? Die laatste zou een correcte meting moeten opleveren. Een multimeter belast de boel namelijk niet.
Multimeter, een voltcraft 170.

• Tim123
m.eddy schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:10:
[...]

Multimeter, een voltcraft 170.
Heb je de mogelijkheid om het met een duspol te meten?

• marcop23
Tim123 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:17:
[...]

Heb je de mogelijkheid om het met een duspol te meten?
OP heeft al gemeten met een gloeilamp parallel aangesloten. Fase - nul wordt dan 0 volt.

Ik denk dus dat de kabel ergens los zit, en dat de spanning die je meet puur een capacitief ingekoppelde spanning van andere nabije draden. Of de 0 is ergens onderbroken.

Dus ja, inderdaad de kabel nalopen en checken waar die allemaal onderbroken kan zijn.

• marcop23
Oeps, kan weg.

[ Voor 93% gewijzigd door marcop23 op 11-08-2023 18:05 ]

• m.eddy
Vergeten te melden:

Bij die meting heb ik ook de gloeilamp er even opgehouden, die ging wel branden.

Ben nog niet in de kruipruimte geweest overigens. Hopelijk morgen.

• marcop23
m.eddy schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:38:
Vergeten te melden:

Bij die meting heb ik ook de gloeilamp er even opgehouden, die ging wel branden.

Dat is wel heel bijzonder: normaal gesproken zou de aardlekschakelaar dan moeten springen. Er is dus meer aan de hand dan enkel een losse verbinding. Bijvoorbeeld draden die omgewisseld zijn.

Het is dus goed dat je een elektricien laat komen.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:45
Vergeten te melden:

De nul is dus ergens onderbroken. Dat je onbelast wel spanning meet is het gevolg van een capacitieve koppeling.
marcop23 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:53:
[...]

Dat is wel heel bijzonder: normaal gesproken zou de aardlekschakelaar dan moeten springen. Er is dus meer aan de hand dan enkel een losse verbinding. Bijvoorbeeld draden die omgewisseld zijn.
Tenzij de "gloeilamp" stiekem een LED lamp is of gewoon een laag vermogen heeft. 30mA bij 230V is bijna 7W.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Tim123
Vergeten te melden:

Doe voorzichtig in de kruipruimte, als de aardlekschakelaar niet aanspreekt bij een lamp tussen de fase en aarde zal hij ook niet aanspreken met jou tussen de fase en aarde... :'(

• m.eddy
Tim123 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 21:15:
[...]

Doe voorzichtig in de kruipruimte, als de aardlekschakelaar niet aanspreekt bij een lamp tussen de fase en aarde zal hij ook niet aanspreken met jou tussen de fase en aarde... :'(
Good point. Ik haal de hele groep er wel vanaf.

• m.eddy
Ok vanochtend een rondje onder het huis gedaan:
- aparte kabel vanaf de tuin naar de meterkast, top!
- komt in meterkast omhoog naar een schakelaar waar ik de functie nooit van wist en verdwijnt dan in de groepenkast via een aftakking -O-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wAJF2achoOAYxbmdhqLxFX7TfTE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rdUkrjgvzyjmVXvSQf8k5q9Z.jpg?f=fotoalbum_large

Blijkbaar wilden de vorige bewoners een schakelaar en hebben ze het op deze wijze opgelost.
Je ziet hier al wat gepruts met blauw.

TLDR: hier zal ik met de elektricien korte metten mee maken.

Bedankt allemaal voor de tips :)

PS die twee andere kabels uit de grijze PVC's zien er idd niet uit. Die pakken we aan als de hele groepenkast vernieuwd wordt. Volgende project. :7

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:45
@m.eddy Al eens geprobeerd wat de schakelaar doet? Misschien schakelt het de nul wel, je weet nooit. :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• fredhuizinga
Dus de schakelaar stond gewoon uit, heb je nu wel weer spanning in de schuur?

• Spinez0r
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-12 21:18

Spinez0r

At your service.

m.eddy schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:00:
Ok vanochtend een rondje onder het huis gedaan:

TLDR: hier zal ik met de elektricien korte metten mee maken.

Bedankt allemaal voor de tips :)

PS die twee andere kabels uit de grijze PVC's zien er idd niet uit. Die pakken we aan als de hele groepenkast vernieuwd wordt. Volgende project. :7
Ongerelateerd, maar de montage van de Beltrafo op die manier is ook niet super veilig :o
Idealiter zit dat ding op een DIN-rail in je groepenkast.

[ Voor 5% gewijzigd door Spinez0r op 14-08-2023 14:21 ]

• m.eddy
Spinez0r schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:20:
[...]

Ongerelateerd, maar de montage van de Beltrafo op die manier is ook niet super veilig :o
Idealiter zit dat ding op een DIN-rail in je groepenkast.
Ja bedankt :)

Zoals ik al zei, volgende project is de groepenkast op orde. Pakken we zeker mee.
Pagina: 1