ICT opleiding

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• GlennDT
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 02-11-2023
Mijn vraag
...Hoi allemaal
In september begin ik aan mijn opleiding systeem en netwerkbeheer, ik zoek een laptop die mij voor een lange periode zal kunnen verder helpen qua specs, liefst een 15"+ en slim als dat mogelijk is natuurlijk. Mijn range qua budget is 2000-2500€. Iemand enig idee wat ik zou kopen of bekijken ?
de specs ;
cpu i7 of amd ryzen7 ( min 10cores )
RAM : 32GB
opslag : ssd 512GB min.
accu : weet ik niet zoveel van maar een goede :)
gpu : hoeft niet persé
Scherm : 15"+ , Zeer goede beeld kwaliteit voor uren lang staar plezier :)

Relevante software en hardware die ik gebruik
...Momenteel heb ik geen laptop.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...Ik heb al gekeken naar :
Dell
Surface laptop 5
Lenovo
Hp

Beste antwoord (via GlennDT op 11-08-2023 15:02)

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Als je studeert gaat het vaak niet om performance. Heul zwaar is het nou ook weer niet wat je allemaal gaat doen. Gewoon een Ryzen 5 / Core i5 of hoger, 16GB RAM, en je gaat er wel mee komen.

Wat wel belangrijk is, zeker als je de boel mee gaat slepen: bouwkwaliteit. Haal een A-merk met een fatsoenlijke behuizing. Geen plastic fantastic spul.
En een goeie tas.

Geef er geen vermogen aan uit, dan kan je 'm tijdens je studietijd nog een keer doorverkopen en vervangen met een nieuwere als dat nodig is :)

Zou zeker kijken naar zo'n Dell Latitude (Dell XPS) of een Surface Laptop.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Camperduck
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16:08
Hoi @GlennDT ,

Ik heb voor mijn studie toen ter tijd hier een laptop gehaald; https://bto.eu/
Kan je eventueel nog modificeren naar je wensen. De laptop heeft de 4 jaar makkelijk gehaald en kon ook op het einde nog lekker qua specs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:53

D4NG3R

kiwi

:)

Hoe veel reis je, want 15.6" (laat staan groter) ging mij tijdens m'n studietijd snel in de weg zitten in het OV en op de fiets.

Verkijk je verder niet op hoeveel processorkracht je nodig hebt, RAM en opslag(ruimte) zullen bij systeembeheer belangrijker zijn dan rauwe processorkracht.

Maaruhm, wat heb je tot nu toe zelf op het oog? Indien dat nog niks is zou ik hier beginnen: review: Laptop Best Buy Guide - Augustus 2023

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:09
Hmm, ik vind de behuizing van bto toch wel twijfelachtig.

Wel veel bang for the buck, alleen als je hem veel moet meeslepen zou ik twijfelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Camperduck
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16:08
powerboat schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 19:13:
Hmm, ik vind de behuizing van bto toch wel twijfelachtig.

Wel veel bang for the buck, alleen als je hem veel moet meeslepen zou ik twijfelen.
Vandaar mijn bevinding, ik had het op het begin ook. Ziet er plasticachtig uit en dat het fragiel zou zijn. Ik moet er wel bij vermelden dat ik er ALTIJD een sleave omheen had.

• GlennDT
Hoi
De laptop die ik momenteel op het oog heb is de microsoft laptop 5 13.5"
https://www.microsoft.com/nl-be/store/cart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Min 10 cores is een erg vreemde requirement wat je kan negeren.

Leuke laptop de Microsoft Laptop 5 13.5, maar zoals al in de naam zit is het scherm toch wel aanzienlijk kleiner dan je meldde in de TS?

Je kan trouwens geen cart linken, zolang het niet in de url staat mag je er vanuit gaan dat het niet deelbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:09
Camperduck schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 19:21:
[...]

Vandaar mijn bevinding, ik had het op het begin ook. Ziet er plasticachtig uit en dat het fragiel zou zijn. Ik moet er wel bij vermelden dat ik er ALTIJD een sleave omheen had.
Ik heb ook een BTO gehad als daily driver voor mijn werk, maar de coating van het toetsenbord liet snel los. Deze is onder garantie vervangen maar het 2e toetsenbord vertoonde dezelfde gebreken.

Momenteel heb ik een Lenovo uit de Legion serie, zeer capabele machine die stevig aanvoelt net als zijn zakelijk broers uit de thinkpad serie.

Ligt een beetje aan de usecases, dus waar je hem voor nodig hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door powerboat op 10-08-2023 22:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• richardboer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-07 11:45
Je zou naar zoiets als dit kunnen kijken:
uitvoering: Dell Latitude 5540 (1350P)

Dit is wat wij zakelijk bestellen maar dan standaard met 32GB geheugen, 1TB NVME.
(Wij hebben een leuke prijsdeal met Dell)

We gebruiken zakelijk de Latitude series nu ongeveer 2 jaar en hebben er ongeveer 80 a 100 in het bedrijf en bevallen zeer goed.

Zelf heb ik nu sinds een week ook een 5540 (de anderen binnen het bedrijf zijn 5520 of 5530's) en qua geheugen en SSD kan je het zeer makkelijk upgraden.
Enige wel! Voor de 2e SSD geld: dit moet een NVME zijn met de afmeting 2240

Maar voordeel van deze is: 1300 euro, dan kan je zelf makkelijk de SSD upgraden (of de meerprijs van 100 euro betalen) en geheugen is ook makkelijk te upgraden tot 64GB.

De 1350P heeft 4 performance cores (met HT) dus 8 performance threads en 8 efficiency cores dus een aardig leuke performance en meer dan snel genoeg voor VMWare of Hyper-V.
En mocht ie na 3 - 4 jaar toch te langzaam zijn ben je tenminste niet zo heel veel geld kwijt

Richard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan-man
  • Laatst online: 22:49
Zou ook naar de Dell latitude 5000 series kijken. Goed betaalbaar en betrouwbaar. Heb zelf ook een 5000 serie voor werk en vind het echt een toppertje.

Voor school zou ik zoiezo 512 GB hd nemen of zelfs 1 TB. En neem genoeg geheugen. Ik draaide tijdens mijn opleiding veel vm's en dat was in die tijd een drama met ram prijzen :) zou er direct 32GB erin zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlennDT
Hoi bedankt allemaal voor de hulp.

zou ik voor BTO gaan of toch andere site en merk ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Laatst online: 21:53

D4NG3R

kiwi

:)

Mijn persoonlijke ervaring met BTO is alweer van 10-12 jaar terug, maar de kwaliteit van de body was in het beste geval matig te noemen, de toetsenborden bogen vrolijk mee bij het typen, en de coating liet links en rechts los na een paar maanden gebruik.

Ik zou er zelf van wegblijven, maar wellicht is het inmiddels een stuk beter geworden.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlennDT
hoi.

Bij BTO kan ik goede specs voor weinig geld verkrijgen natuurlijk als de kwaliteit van de behuizing niks is heb ik liever een ander merk, want heb geen zin om telkens opnieuw de behuizing onder garantie op te sturen ben ik mijn laptop ook kwijt, heb gekeken naar de Dell Latitude series maar geen 32GB versie, andere tips ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1420638

Waarom 32GB, je zal waarschijnlijk voornamelijk werken met cisco packet tracer of vmware, heb je met 16GB ook voldoende aan..

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Als je studeert gaat het vaak niet om performance. Heul zwaar is het nou ook weer niet wat je allemaal gaat doen. Gewoon een Ryzen 5 / Core i5 of hoger, 16GB RAM, en je gaat er wel mee komen.

Wat wel belangrijk is, zeker als je de boel mee gaat slepen: bouwkwaliteit. Haal een A-merk met een fatsoenlijke behuizing. Geen plastic fantastic spul.
En een goeie tas.

Geef er geen vermogen aan uit, dan kan je 'm tijdens je studietijd nog een keer doorverkopen en vervangen met een nieuwere als dat nodig is :)

Zou zeker kijken naar zo'n Dell Latitude (Dell XPS) of een Surface Laptop.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Als we het hebben voor een opleiding zou ik ook vooral een niet te dure laptop kopen. Meer dan 1000 euro lijkt me onnodig.

Klinkt een beetje alsof de requirements echt rare kreten zijn (van IT/SW) en je die 1 op 1 over neemt zonder dat het echt nodig is.

32GB kan wel degelijk nuttig zijn. Als je niet vies bent om een laptop open te schroeven en de RAM erbij te steken kom je nu ook wel weg met een 16GB oplossing, maar als je host OS Windows zal zijn en je gebruik zal gaan maken van WSL met docker ga ik snel van 16GB is misschien genoeg naar 32GB is en harde must.
Dus eigenlijk weten we (of ik iig) niet genoeg om hier comfortabel te zeggen wat genoeg is qua geheugen.

Qua CPU wel. Een 12e/13e gen i3/i5 of Ryzen 5000 en up is voldoende.
Pagina: 1