Over een paar maanden wordt er hier begonnen aan de nieuwe uitbouw. Bij dit project hoort ook een nieuwe keuken en eigenlijk een complete revamp van de benedenverdieping. Bij de nieuwe keuken hoort ook nieuwe (en meer) apparatuur dus ook een aanpassing in de groepenkast. Misschien een mooi moment om eventuele bestaande zaken ook aan te passen.
Huidige situatie (mist de kwh meter):

1 = PC / bureau + WCD trapkast (in woonkamer) + WCD meterkast
2 = Schuur - buitenlamp - wc - gang - woonkamer *
3 = LEEG (ligt ook een niet aangesloten kabel voor als er een keer een schuur in de achtertuin zou komen)
4 = Doorstroomboiler badkamer + beltrafo
5 = Keuken (WCD/verlichting) + badkamer (lamp) + trap/gang boven + zolder (+CV / hybrid warmtepomp) *
6 = Wasmachine
7 = Boiler (keuken)
8 = Afwasmachine
9 = Combi-oven
10 = Slaapkamers (WCD/verlichting) *
11 = WCD buiten (+ zonnescherm)
12 = Droger
13 = Zonnepanelen
* = "originele" groepen toen er nog maar 4 waren deze zijn dus niet makkelijk op te splitsen
Is een jaar of 6 geleden met aanschaf zonnepanelen een nieuwe groepenkast ingegaan. Meteen 3-fase "klaar voor de toekomst".
Maar toch: met de aanbouw en nieuwe keuken moet er wel eea bij komen.
Ik zat zelf te denken aan:
- inductieplaat kook-aardlekautomaat (fase 2 + 3)
- 2e oven - aardlekautomaat (fase 1)
- aanbouw - aardlekautomaat (fase 1)
Misschien:
- extra aardlekautomaat voor buitenverlichting
- extra aardlekautomaat voor koelkast/vriezer (omdat daar nu geen stopcontact zit, misschien is dat makkelijkste)
Er zijn ook nog plannen voor airco (l/l warmtepomp) maar dat wordt sowieso een losse automaat, waarschijnlijk op fase 3 (want: zonnepanelen zitten ook op die fase).
Qua stroomvreters krijg je dan:
Fase 1: Oven, Combioven
Fase 2: Wasmachine, Boiler (quooker), kookplaat
Fase 3: Afwasmachine, droger, kookplaat, airco -> plus omvormer PV
Aansluitwaarde netbeheerder is 3x25.
Maar:
De oven heeft een aansluitwaarde van 3300w, de combi 3600w, dat kan eigenlijk al niet op 1x 25 maar op de andere fasen zit de kookplaat al dus dat lijkt me helemaal geen optie
Verder zit ik er aan te twijfelen of ik alle automaten er niet uit moet halen en moet vervangen door aardlek automaten, anders is een deel met losse aardlek schakelaars en een deel via automaten (want anders wordt het wel een krappe bedoening). Maarja hangt ook af van de kosten XD
Normaal zou je ook zeggen "hey doe alle fase 1 naast elkaar" en lekker met een bruggetje doorverbinden maar dat was toen expres niet gedaan. De bestaande groepen konden eigenlijk niet verplaatst worden ivm lengte draden. Natuurlijk kan je ze in de meterkast verlengen maarja hoe minder connecties hoe beter.
Ben benieuwd naar suggesties hoe dit het mooiste te doen is.
Nog even een fototje van de huidige situatie:
https://upload.mattie-sys...58757-20230810_165420.jpg
Huidige situatie (mist de kwh meter):

1 = PC / bureau + WCD trapkast (in woonkamer) + WCD meterkast
2 = Schuur - buitenlamp - wc - gang - woonkamer *
3 = LEEG (ligt ook een niet aangesloten kabel voor als er een keer een schuur in de achtertuin zou komen)
4 = Doorstroomboiler badkamer + beltrafo
5 = Keuken (WCD/verlichting) + badkamer (lamp) + trap/gang boven + zolder (+CV / hybrid warmtepomp) *
6 = Wasmachine
7 = Boiler (keuken)
8 = Afwasmachine
9 = Combi-oven
10 = Slaapkamers (WCD/verlichting) *
11 = WCD buiten (+ zonnescherm)
12 = Droger
13 = Zonnepanelen
* = "originele" groepen toen er nog maar 4 waren deze zijn dus niet makkelijk op te splitsen
Is een jaar of 6 geleden met aanschaf zonnepanelen een nieuwe groepenkast ingegaan. Meteen 3-fase "klaar voor de toekomst".
Maar toch: met de aanbouw en nieuwe keuken moet er wel eea bij komen.
Ik zat zelf te denken aan:
- inductieplaat kook-aardlekautomaat (fase 2 + 3)
- 2e oven - aardlekautomaat (fase 1)
- aanbouw - aardlekautomaat (fase 1)
Misschien:
- extra aardlekautomaat voor buitenverlichting
- extra aardlekautomaat voor koelkast/vriezer (omdat daar nu geen stopcontact zit, misschien is dat makkelijkste)
Er zijn ook nog plannen voor airco (l/l warmtepomp) maar dat wordt sowieso een losse automaat, waarschijnlijk op fase 3 (want: zonnepanelen zitten ook op die fase).
Qua stroomvreters krijg je dan:
Fase 1: Oven, Combioven
Fase 2: Wasmachine, Boiler (quooker), kookplaat
Fase 3: Afwasmachine, droger, kookplaat, airco -> plus omvormer PV
Aansluitwaarde netbeheerder is 3x25.
Maar:
De oven heeft een aansluitwaarde van 3300w, de combi 3600w, dat kan eigenlijk al niet op 1x 25 maar op de andere fasen zit de kookplaat al dus dat lijkt me helemaal geen optie
Verder zit ik er aan te twijfelen of ik alle automaten er niet uit moet halen en moet vervangen door aardlek automaten, anders is een deel met losse aardlek schakelaars en een deel via automaten (want anders wordt het wel een krappe bedoening). Maarja hangt ook af van de kosten XD
Normaal zou je ook zeggen "hey doe alle fase 1 naast elkaar" en lekker met een bruggetje doorverbinden maar dat was toen expres niet gedaan. De bestaande groepen konden eigenlijk niet verplaatst worden ivm lengte draden. Natuurlijk kan je ze in de meterkast verlengen maarja hoe minder connecties hoe beter.
Ben benieuwd naar suggesties hoe dit het mooiste te doen is.
Nog even een fototje van de huidige situatie:
https://upload.mattie-sys...58757-20230810_165420.jpg
Deze ruimte is te huur!