• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-06 21:30

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Topicstarter
Over een paar maanden wordt er hier begonnen aan de nieuwe uitbouw. Bij dit project hoort ook een nieuwe keuken en eigenlijk een complete revamp van de benedenverdieping. Bij de nieuwe keuken hoort ook nieuwe (en meer) apparatuur dus ook een aanpassing in de groepenkast. Misschien een mooi moment om eventuele bestaande zaken ook aan te passen.

Huidige situatie (mist de kwh meter):

Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/59409-screenshot_2023-08-10_163338.png

1 = PC / bureau + WCD trapkast (in woonkamer) + WCD meterkast
2 = Schuur - buitenlamp - wc - gang - woonkamer *
3 = LEEG (ligt ook een niet aangesloten kabel voor als er een keer een schuur in de achtertuin zou komen)
4 = Doorstroomboiler badkamer + beltrafo
5 = Keuken (WCD/verlichting) + badkamer (lamp) + trap/gang boven + zolder (+CV / hybrid warmtepomp) *
6 = Wasmachine
7 = Boiler (keuken)
8 = Afwasmachine
9 = Combi-oven
10 = Slaapkamers (WCD/verlichting) *
11 = WCD buiten (+ zonnescherm)
12 = Droger
13 = Zonnepanelen

* = "originele" groepen toen er nog maar 4 waren deze zijn dus niet makkelijk op te splitsen

Is een jaar of 6 geleden met aanschaf zonnepanelen een nieuwe groepenkast ingegaan. Meteen 3-fase "klaar voor de toekomst".

Maar toch: met de aanbouw en nieuwe keuken moet er wel eea bij komen.

Ik zat zelf te denken aan:
- inductieplaat kook-aardlekautomaat (fase 2 + 3)
- 2e oven - aardlekautomaat (fase 1)
- aanbouw - aardlekautomaat (fase 1)

Misschien:
- extra aardlekautomaat voor buitenverlichting
- extra aardlekautomaat voor koelkast/vriezer (omdat daar nu geen stopcontact zit, misschien is dat makkelijkste)

Er zijn ook nog plannen voor airco (l/l warmtepomp) maar dat wordt sowieso een losse automaat, waarschijnlijk op fase 3 (want: zonnepanelen zitten ook op die fase).

Qua stroomvreters krijg je dan:

Fase 1: Oven, Combioven
Fase 2: Wasmachine, Boiler (quooker), kookplaat
Fase 3: Afwasmachine, droger, kookplaat, airco -> plus omvormer PV

Aansluitwaarde netbeheerder is 3x25.

Maar:
De oven heeft een aansluitwaarde van 3300w, de combi 3600w, dat kan eigenlijk al niet op 1x 25 maar op de andere fasen zit de kookplaat al dus dat lijkt me helemaal geen optie :)

Verder zit ik er aan te twijfelen of ik alle automaten er niet uit moet halen en moet vervangen door aardlek automaten, anders is een deel met losse aardlek schakelaars en een deel via automaten (want anders wordt het wel een krappe bedoening). Maarja hangt ook af van de kosten XD

Normaal zou je ook zeggen "hey doe alle fase 1 naast elkaar" en lekker met een bruggetje doorverbinden maar dat was toen expres niet gedaan. De bestaande groepen konden eigenlijk niet verplaatst worden ivm lengte draden. Natuurlijk kan je ze in de meterkast verlengen maarja hoe minder connecties hoe beter.

Ben benieuwd naar suggesties hoe dit het mooiste te doen is.

Nog even een fototje van de huidige situatie:

https://upload.mattie-sys...58757-20230810_165420.jpg

Deze ruimte is te huur!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-06 22:15
Als je het netjes wilt doen, dan haal je die 4 polige aardlekschakelaars eruit en vervang je deze door 2 polige (Dat hoort zo sinds 2015)
Groep 1 t/m4 komt samen op fase 1 (boiler)
Groep 5 t/m 8 komt samen op fase 2 (keukenboiler + wasmachine + vaatwasser)
Groep 9 t/m 12 komt samen op fase 3 (combi-oven + droger)

Nieuwe kookplaat op 3 fase (daar kan je 4 polige aardlek voor hergebruiken)

Airco en extra oven op 2 polige aardlek op fase 1.

Verder niet alles overhoop gooien of vervangen

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-06 18:56
@Mattie112 geen emat automaten meer nemen. komen wel door de keuring heen maar geweldig is anders.
liever abb of hagar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
MeTooPV schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:56:
Als je het netjes wilt doen, dan haal je die 4 polige aardlekschakelaars eruit en vervang je deze door 2 polige (Dat hoort zo sinds 2015)
Groep 1 t/m4 komt samen op fase 1 (boiler)
Groep 5 t/m 8 komt samen op fase 2 (keukenboiler + wasmachine + vaatwasser)
Groep 9 t/m 12 komt samen op fase 3 (combi-oven + droger)

Nieuwe kookplaat op 3 fase (daar kan je 4 polige aardlek voor hergebruiken)

Airco en extra oven op 2 polige aardlek op fase 1.

Verder niet alles overhoop gooien of vervangen
Nee inderdaad dat heb ik ook een keer gelezen, zou ook wel wat ruimte schelen in theorie (moet ik even puzzelen hoeveel ik nodig heb, neem aan dat nog steeds max 4 per aardlek is).

Kookplaat die ik krijg is een 2-fase model (https://www.siemens-home....VC5E?contentType=products) (3-fase was echt wel een stuk duurder), maar die kan inderdaad weer wel op een 3-fase aardlek neem ik aan.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
miciel schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:53:
@Mattie112 geen emat automaten meer nemen. komen wel door de keuring heen maar geweldig is anders.
liever abb of hagar.
Thanks ik hou het in gedachten :)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
miciel schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:53:
liever abb of hagar.
Dat is nog wel even een leuk dingetje, zit even naar de kosten (en ruimte in de kast) te kijken.
Heb pak 'm beet 20 groepen nodig. En ja dat zijn er meer dan strikt noodzakelijk maar ik hou dingen het liefst gescheiden van elkaar.

EMAT: €30 (1 module breed)
Eaton: €45 (2 modules breed)
ABB: €51 (1 breed)
Hager €70 (2 breed)

Qua ruimte gaat niet lukken als alles 2 breed is, dan kan ik net zo goed losse aardlek doen en alleen automaten. DUs dan kom je uit op EMAT of ABB (of ETI) en dat is toch een aardig prijsverschil.

Dus ja dan is het een beetje de vraag: toch met losse aardlek schakelaars gaan werken en een duurder merk kopen of toch voor EMAT.

Voordeel van ABB zou dan wel zijn dat je geen bedrading meer nodig hebt. Maar dan moet ik kijken of ik mijn kast daar mee kan uitvoeren. De hele kast wisselen is ook weer wat onzin, zit er denk een jaar of 5 in inmiddels.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11-06 17:04
Volgens mij zijn de écht noodzakelijke aanpassingen erg beperkt.

Plan A
- 2e oven op de vrije automaat (groep 3)
- aanbouw bij groep 1
- buitenverlichting bij de huidige automaat voor zonnescherm (groep 11)

Wat je echt moet bijplaatsen is een 4 polige (3 fase) aardlekautomaat voor de kookplaat. Ook al worden er maar 2 fasen gevraagd is dit te preferen boven een kookgroep.

Plan B:
Wil je toch alles gescheiden houden dan naast de alamat nog een extra aardlek (3 fase) en daar nog eens vier groepen op.

Plan c:
De vier polige aardlekachakelaars vervangen door 2 polige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Skubba schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 22:15:
Volgens mij zijn de écht noodzakelijke aanpassingen erg beperkt.

Plan A
- 2e oven op de vrije automaat (groep 3)
- aanbouw bij groep 1
- buitenverlichting bij de huidige automaat voor zonnescherm (groep 11)

Wat je echt moet bijplaatsen is een 4 polige (3 fase) aardlekautomaat voor de kookplaat. Ook al worden er maar 2 fasen gevraagd is dit te preferen boven een kookgroep.

Plan B:
Wil je toch alles gescheiden houden dan naast de alamat nog een extra aardlek (3 fase) en daar nog eens vier groepen op.

Plan c:
De vier polige aardlekachakelaars vervangen door 2 polige.
Yes ik ga het wel een beetje anders doen om wat te besparen. Ik denk er aan om de 3-polige aardlek te vervangen door normale 1-polige (1fase). Scheelt ook weer wat ruimte, zal het binnekort even uitwerken.

Echter: je suggestie om een 3fase automaat voor de kookplaat te doen. Mag/kan dat wel? Mijn kookplaat heeft dus 2 fases en 2 nullen nodig. BIj een 3-fase automaat heb je maar 1 nul dus zou je dubbele stroom door die ene nul krijgen. Afaik was dat juist niet de bedoeling?

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:02
Mattie112 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:00:
[...]

Yes ik ga het wel een beetje anders doen om wat te besparen. Ik denk er aan om de 3-polige aardlek te vervangen door normale 1-polige (1fase). Scheelt ook weer wat ruimte, zal het binnekort even uitwerken.

Echter: je suggestie om een 3fase automaat voor de kookplaat te doen. Mag/kan dat wel? Mijn kookplaat heeft dus 2 fases en 2 nullen nodig. BIj een 3-fase automaat heb je maar 1 nul dus zou je dubbele stroom door die ene nul krijgen. Afaik was dat juist niet de bedoeling?
Je zorgt met een 3-fase aardlekautomaat dat er 2 verschillende fases bij de kookplaat komen. Deze zijn 120 graden verschoven van elkaar en in de nul wordt dan het vermogen nooit verdubbeld.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
adjego schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:03:
[...]

Je zorgt met een 3-fase aardlekautomaat dat er 2 verschillende fases bij de kookplaat komen. Deze zijn 120 graden verschoven van elkaar en in de nul wordt dan het vermogen nooit verdubbeld.
Ah juist nu zie ik het ja. Kookgroep is als je maar 1 fase hebt en 2 "groepen" wil koppelen voor dubbele vermogen. Mijn plaat sluit je dan aan op "2 van de 3 fasen" en dan is 1 nul (met dus een 3-fase automaat) voldoende. Helder!

Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/37697-2023-08-22_11-13.png

Dus doe je kookgroep dan moet de nul los, doe je "2 van de 3" fase dan heb je slechts 1 nul. Dat is een 3-fase er in stoppen wel zo mooi, mocht er ooit een andere plaat in komen dan maakt dat niet meer uit.

(https://www.siemens-home....ctiekookplaten/EH877FVC5E)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Goed,

Inmiddels toch maar besloten om de normale automaten te vervangen door aardlekautomaten. Zat een beetje te puzzelen en met de hoeveelheid aardlekken (5stuks) wordt het toch wel een aardige klus om het te bedraden. (En zeker om het netjes te doen!). Yes die aardlekautomaten zijn een stukje duurder maar met zo'n kammetje er tussen is het wel super easy / snel.

Plus ook besloten om alles qua keuken/gang/woonkamer toch opnieuw van bedrading te voorzien (ook netjes aardedraad naar stopcontacten, nuldraad naar schakelaars) dusja dan is het wat minder erg om een paar toevoeren te verplaatsen indien die groep nu net op een andere plek zit.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Mattie112 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 17:54:
[...]

Dat is nog wel even een leuk dingetje, zit even naar de kosten (en ruimte in de kast) te kijken.
Heb pak 'm beet 20 groepen nodig. En ja dat zijn er meer dan strikt noodzakelijk maar ik hou dingen het liefst gescheiden van elkaar.

Hager €70 (2 breed)

Qua ruimte gaat niet lukken als alles 2 breed is, dan kan ik net zo goed losse aardlek doen en alleen automaten. DUs dan kom je uit op EMAT of ABB (of ETI) en dat is toch een aardig prijsverschil.

Dus ja dan is het een beetje de vraag: toch met losse aardlek schakelaars gaan werken en een duurder merk kopen of toch voor EMAT.

Voordeel van ABB zou dan wel zijn dat je geen bedrading meer nodig hebt. Maar dan moet ik kijken of ik mijn kast daar mee kan uitvoeren. De hele kast wisselen is ook weer wat onzin, zit er denk een jaar of 5 in inmiddels.
Ik zou ook eens kijken of Schneider electric ook niet een mooie keuze zou kunnen zijn, Hager is overigens ook al een tijdje van hun.
Schneider is qua prijs ook zeer aantrekkelijk, zal iets duurder zijn dan EMat maar is volgens mij duidelijk beter.

Ik zelf ben van een enkele kast (Hager) naar een nieuwe dubbele kast (Schneider) gegaan (1fase naar een 3fase).
Mijn systeem bestaat uit 12 groepen met LS en ALS en 4 Alamats incl 1 kWh meter. En een overspanningsschakelaar 3fase met de hoofdschakelaar. Ruimte voor een 3fase laadpaal incl kWh meter
Tip de LS van Schneider zijn elk 1-Din breed.
De Alamats zijn natuurlijk conform de norm spanningsonafhankelijk.

[ Voor 13% gewijzigd door MacD007 op 29-08-2023 08:48 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:31
Mattie112 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 17:54:
[...]

Hager €70 (2 breed)

Wat bedoel je eigenlijk met “als alles 2 breed is” ?

De gewone automaten van Hager en ABB zijn ook gewoon 1 module breed.
De aardlekschakelaars van Hager en ABB zijn, net zoals van bijna alle andere fatsoenlijke merken gewoon 2 modules breed, evenals de aardlekautomaten.

Aardlekschakelaars of aardlekautomaten die maar 1 module breed zijn, zijn in de meeste gevallen niet spanningsonafhankelijk, en mag/wil je dus uberhaupt helemaal niet gebruiken (op een enkele uitzondering na, maar die is zeker niet van Emat)

Voor de prijzen van Hager en ABB kijk je natuurlijk op de site van SanderVunderink, niet op de eigen-huismerk-site van emat zelf (elektramat), want daar zijn andere merken als ABB en Hager veel te duur.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
MacD007 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:36:
[...]

Ik zou ook eens kijken of Schneider electric ook niet een mooie keuze zou kunnen zijn, Hager is overigens ook al een tijdje van hun.
Schneider is qua prijs ook zeer aantrekkelijk, zal iets duurder zijn dan EMat maar is volgens mij duidelijk beter.

Ik zelf ben van een enkele kast (Hager) naar een nieuwe dubbele kast (Schneider) gegaan (1fase naar een 3fase).
Mijn systeem bestaat uit 12 groepen met LS en ALS en 4 Alamats incl 1 kWh meter. En een overspanningsschakelaar 3fase met de hoofdschakelaar. Ruimte voor een 3fase laadpaal incl kWh meter
Tip de LS van Schneider zijn elk 1-Din breed.
De Alamats zijn natuurlijk conform de norm spanningsonafhankelijk.
Nou ik moet inderdaad zeggen dat op andere sites die merken wel wat goedkoper zijn. Alsnog duurder dan EMAT natuurlijk. Vind het alleen lastig om te verantwoorden of dat de meerprijs waard is. Een aantal mensen hier geven het aan (en daar hecht ik zeker waarde aan) maar echt een goede bron kan ik er niet van vinden.

(ik ga trouwens geen compleet nieuwe kast halen, alleen wat voor de inhoud)
BrainCrash schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:07:
[...]
Wat bedoel je eigenlijk met “als alles 2 breed is” ?

De gewone automaten van Hager en ABB zijn ook gewoon 1 module breed.
De aardlekschakelaars van Hager en ABB zijn, net zoals van bijna alle andere fatsoenlijke merken gewoon 2 modules breed, evenals de aardlekautomaten.

Aardlekschakelaars of aardlekautomaten die maar 1 module breed zijn, zijn in de meeste gevallen niet spanningsonafhankelijk, en mag/wil je dus uberhaupt helemaal niet gebruiken (op een enkele uitzondering na, maar die is zeker niet van Emat)

Voor de prijzen van Hager en ABB kijk je natuurlijk op de site van SanderVunderink, niet op de eigen-huismerk-site van emat zelf (elektramat), want daar zijn andere merken als ABB en Hager veel te duur.
Nou ik bedoel dat EMAT 1 breed is dus dat dat (in het eerste design) beter uit zou komen qua ruimte. Andere merken zijn vaak 2 modules breed. Maar inderdaad dat ging over aardlekautomaten.

Of die spanningsonafhankelijk is durf ik niet te zeggen. Wat ik lees inderdaad past dat fysiek niet. Maar verplicht is het ook weer niet? https://www.hkelectric.nl...1010-eti-aardlekautomaten (even los van of het verstandig is of niet).

Maar inderdaad die merken zijn daar wel wat goedkoper (alsnog duurder), maar ik kan best even kijken in hoeverre het gaat passen als alles 2 modules breed zijn.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Mattie112 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:52:
[...]

Nou ik moet inderdaad zeggen dat op andere sites die merken wel wat goedkoper zijn. Alsnog duurder dan EMAT natuurlijk. Vind het alleen lastig om te verantwoorden of dat de meerprijs waard is. Een aantal mensen hier geven het aan (en daar hecht ik zeker waarde aan) maar echt een goede bron kan ik er niet van vinden.

(ik ga trouwens geen compleet nieuwe kast halen, alleen wat voor de inhoud)
met een nieuwe kast heb je wel duidelijk meer speelruimte, een groot nadeel van een 1-din alamat is de warmte, er moet dan alles gewoon dichter bij elkaar. Als je voor 1-din Alamats en ALS gaat zou ik wel voor een merk gaan, abb bv, hager is meer een vraagteken, vaak duurder en als je zo hoort hebben ze ook problemen (gehad). Schneider heeft wel een goede naam en vergelijkbaar met ABB maar wel een stuk goedkoper.
Hier mijn nieuwe groepenkast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOPD5s1FJ19EZIZmz3OicgFndxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e8hvuvh1WpjENF9owYV9aLVR.jpg?f=fotoalbum_large
Mogelijk dat je dit op een idee brengt.
Bij bv elektamat kun je je kast ook prima zelf samenstellen.
[...]

Nou ik bedoel dat EMAT 1 breed is dus dat dat (in het eerste design) beter uit zou komen qua ruimte. Andere merken zijn vaak 2 modules breed. Maar inderdaad dat ging over aardlekautomaten.

Of die spanningsonafhankelijk is durf ik niet te zeggen. Wat ik lees inderdaad past dat fysiek niet. Maar verplicht is het ook weer niet? https://www.hkelectric.nl...1010-eti-aardlekautomaten (even los van of het verstandig is of niet).
bij nieuwe alamat’s en ALS dus wel. Overigens al vanaf nen1010:2015.
Daar was hier op tweakers op een ander forum ook uitgebreid over gesproken. Uiteindelijk blijkt het dus gewoon wel te moeten in een huiselijke omgeving.
Vergeet niet, als je daardoor brand krijgt en de verzekering kijkt daarna, of brandweer/politie dan heb je dus echt een probleem.
Gezien de geringe meerprijs gewoon altijd doen.
Maar inderdaad die merken zijn daar wel wat goedkoper (alsnog duurder), maar ik kan best even kijken in hoeverre het gaat passen als alles 2 modules breed zijn.
Ik zou in je electrische installatie niet te veel besparen, hier op tweakers zijn ze niet echt onder indruk van Emat. Ik zelf had daar ook naar gekeken, maar uiteindelijk voor iets meer alles Schneider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
MacD007 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:27:
[...]
met een nieuwe kast heb je wel duidelijk meer speelruimte, een groot nadeel van een 1-din alamat is de warmte, er moet dan alles gewoon dichter bij elkaar. Als je voor 1-din Alamats en ALS gaat zou ik wel voor een merk gaan, abb bv, hager is meer een vraagteken, vaak duurder en als je zo hoort hebben ze ook problemen (gehad). Schneider heeft wel een goede naam en vergelijkbaar met ABB maar wel een stuk goedkoper.
Hier mijn nieuwe groepenkast.
[Afbeelding]
Mogelijk dat je dit op een idee brengt.
Bij bv elektamat kun je je kast ook prima zelf samenstellen.

[...]
bij nieuwe alamat’s en ALS dus wel. Overigens al vanaf nen1010:2015.
Daar was hier op tweakers op een ander forum ook uitgebreid over gesproken. Uiteindelijk blijkt het dus gewoon wel te moeten in een huiselijke omgeving.
Vergeet niet, als je daardoor brand krijgt en de verzekering kijkt daarna, of brandweer/politie dan heb je dus echt een probleem.
Gezien de geringe meerprijs gewoon altijd doen.

[...]

Ik zou in je electrische installatie niet te veel besparen, hier op tweakers zijn ze niet echt onder indruk van Emat. Ik zelf had daar ook naar gekeken, maar uiteindelijk voor iets meer alles Schneider.
Yes alleen mijn kast is 5 jaar oud ofzo dus die hoef ik niet te vervangen :)

In ga wel even kijken waar ik op uitkom met "2-breed" en voor een ander merk. Ja je moet er niet op besparen maar nee ik hoef ook geen geld "weg te gooien" voor een bepaald merkje. Vandaar dat ik een beetje onderzoek doe naar hoe of wat.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Mattie112 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:57:
[...]

Yes alleen mijn kast is 5 jaar oud ofzo dus die hoef ik niet te vervangen :)

In ga wel even kijken waar ik op uitkom met "2-breed" en voor een ander merk. Ja je moet er niet op besparen maar nee ik hoef ook geen geld "weg te gooien" voor een bepaald merkje. Vandaar dat ik een beetje onderzoek doe naar hoe of wat.
Volledig mee eens, kijk maar eens wat het bij Schneider gaat kosten wat je wilt, bv bij elektramat.ik verwacht dat de meerprijs best mee zal vallen.
Succes er mee. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Thanks, ik laat het nog wel even weten, heeft niet heel veel haast gelukkig, verbouwing gaat wel een klein half jaartje duren :+

(maarja op een gegeven moment moet je wel om natuurlijk)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-06 12:23
Alsjeblieft loop met een grote boog om die ETI (en EMAT, Gacia en al helemaal CHNT) automaten heen. Komt bij dat die spanningsafhankelijke aardlekautomaten volgens mij niet mogen in een installatie die door leken bediend wordt (= elke huisinstallatie).

Als je ze dan toch 1 din breed wil neem dan de ABB of de Siemens. Die zullen hun naam er niet op willen als het totale rommel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Goed weer even een update (zijn inmiddels wat verder).

Besloten is 18 (jaja :o) groepen:

1 = PC / bureau + WCD trapkast (in woonkamer) + WCD meterkast
2 = Schuur - buitenlamp - wc - gang - woonkamer *
3 = Doorstroomboiler badkamer + beltrafo
4 = Quooker keuken
5 = Stoomoven
6 = RESERVE

7 = Keuken (WCD/verlichting) + badkamer (lamp) + trap/gang boven + zolder (+CV / hybrid warmtepomp) *
8 = Wasmachine
9 = Afwasmachine
10 = Slaapkamers (WCD/verlichting)*
11 = WCD buiten (+ zonnescherm)
12 = RESERVE

13 = Combi-oven
14 = Droger
15 = Airco (lucht/lucht warmtepomp, afgezekerd op 20A)
16 = Aanbouw WCD/verlichting
17 = Schuur (moet nog worden gebouwd)
18 = RESERVE

En dan nog een paar "special":
- Bestaande PV + kWh meter (= 20A) (= 2x 1 module)
- PV Dak aanbouw (nog onbekend wat precies) + kWh meter (= 2x 1 module)
- PV Dak schuur (ooit) + kwh meter (= 2x 1 module)
- 3-fase automaat kookplaat(= 4 modules)
- beltrafo (=2 modules)
- hoofschakelaar (= 4 modules)

Stel ik wil al dit bovenstaande dan heb ik nodig 34 modules "breed" (als een groep 1 breed is). Ik heb een dubbele kast dus ruimte voor 48. Reken ik voor elke groep 2 breed dan heb ik nodig: 52 dus dat gaat hem sowieso niet worden.

Ik moet dus op groepen van 1 breed of gaan schrappen. Nou schrap ik liever niet en 3 kasten ophangen is ook weer wat onzin.

Als ik de reacties een beetje goed heb kom je dan uit bij:

EMAT ~€30 (raden jullie af)
ABB ~€50 (bijv bij elektramat 2CDB352501R1165)
Siemens ~€50 (bijv bij conrad 5SV13166KK16, zag dat er ook een 167 was maar dat is C-kar)

Dus he €400 meerprijs even grof gerekend. Zit er nog verschil tussen Siemens of ABB? Of zijn er nog andere merken?

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:35

Wuursj

want worst is al bezet

Tussenweg: geen alamats maar 5x ALS van 2 breed (1 per 4 groepen) en gewone groepen van 1 breed.
Met je speciaaltjes er bij kom je dan precies op 52 units uit volgens mijn sommetje...

EDIT: oh wacht, verkeerd gelezen. Je hebt 48 ruimte. Ja dan gaat dit ook net niet passen en moet je toch 2 groepen droppen.

En 3 kasten overdreven... misschien niet met deze hoeveelheid groepen. Ik heb 24 groepen en nog aardig wat ruimte overgehouden. (16x 1 fase achter ALS, 3x3fase en nog 5x alamats voor PV en buiten). Lege kasten zijn niet zo duur als je de ruimte hebt. Je weet nooit wat er nog gaan komen qua monitoring, domotica etc.

[ Voor 23% gewijzigd door Wuursj op 05-10-2023 15:54 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Nee precies met 'gewone' ALS wordt het ook lastig (+ meer moeite om te bedraden).

Een extra kast tja het zou kunnen maar wordt fysiek wel een uitdaging maar dan zie ik niet het nut van atm vs die Siemens / ABB "1-breed" aardlek automaten? Kijk an sich is er straks nog wat ruimte over, domotica heb ik "los" en monitoring van toekomstige PV al rekening mee gehouden. Een 3-fase groep voor evt elec auto en warmtepomp is nog ruimte voor maar dan is het wel aardig vol ja :)

Evt zou de bel trafo nog extern kunnen maar 100% een kast vullen is ook niet echt prettig.

(overigens al een bestemming gevonden voor 1 van de reserve groepen haha, is wel prettig in de keuken om niet alle WCD op 1 groep te hebben)

Deze ruimte is te huur!

Pagina: 1