van losse speakers naar de Sony HT-A9

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Niels-88
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:22
Ik ben al een tijdje naar het kijken om mijn huidige geluidsset-up te vervangen.
Momenteel gebruik ik een Marantz NR1609 als receiver, 2x KEF IQ50 als front, 2x KEF IQ30 als surround een KEF Q6C als center en een JBL subwoofer.
Ik gebruik de set voornamelijk bij films en series maar ook om muziek mee te luisteren uiteraard. Dit gaat allemaal via streamingsdiensten (video via netflix, HBO etc., muziek via Spotify.
Werkt allemaal goed en klinkt ook gewoon goed naar mijn mening.

Waarom dan vervangen? Ik wil eigenlijk wat kleiner dat alles minder in het zicht staat en ook wat makkelijker te plaatsen is. Een paar jaar terug mijn reciever al vervangen van een zwaardere Marantz SR6xxx naar de NR1609 omdat dit toch makkelijker weg te werken is maar hier wel vermogen op ingeleverd
Nu gaan wij richting het eind van het jaar ook verhuizen dus dan is dit een goede aanleiding om het goed aan te pakken lijkt mij.

Ik heb mijn oog laten vallen op de Sony HT-A9 i.c.m. de SA-SW5 subwoofer, de TV wil ik met de tijd ook upgraden naar misschien wel de Sony A95L (momenteel een Sony 55 XE9305).
De hogere segment Sony Oled's schijnen goed te werken als center met de HT-A9 wat ik overal kan vinden en anders schijnt de phantom center ook goed te werken.

Wat houd mij tegen? De muziek-ervaring, de reviews die ik heb gevonden komen veelal uit de Tech hoek, daar wordt aangegeven dat het allemaal heel goed klinkt (voornamelijk films en series). Maar dit is dan in vergelijk met de betere soundbars die ze ook goed vinden klinken (daar heb ik al mijn twijfels bij in vergelijk met losse speakers).

Zijn er mensen die vanaf en vergelijkbare set zijn overgestapt op een Sony Ht-A9 en hoe is dit bevallen? Ik ben wel realistisch en weet dat ik wat zal inleveren kwa kwaliteit op muziek gebied maar hoeveel? De KEF speakers die ik heb zijn natuurlijk al wat ouder inmiddels dus nieuwere techniek zal wellicht helpen dit verschil te verkleinen.
De bron van mijn muziek is natuurlijk niet top maar voor mij wel voldoende om het goed en naar mijn zin te laten klinken op mijn set.

Waar ik ook naar heb zitten kijken is de Harman Citation serie maar dan zit ik ook met losse tower speakers en haal ik alleen een receiver weg.

Of eventueel enkel de surrounds vervangen door Denon HEOS home 150 of 250 om het zo toch nog te laten werken met de receiver en niet in te moeten leveren op muziek?

Alvast bedankt voor de tip.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenw
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-01-2024
Ik zou Harman Citatin serie overslaan als de forums over dit product leest wordt je er niet echt vrolijk van

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:07
Ik denk niet dat we hier fatsoenlijk antwoord op kunnen geven want niemand heeft met die specifieke situatie te maken gehad gok ik zo.

Weet gewoon dat je voor goed geluid o.a. kastinhoud nodig hebt, al die draadloze speakers hebben dat niet dus gebruiken truukjes zoals dsp om het geluid te verbeteren. Dit werkt vaak prima voor films, die kijk je maar eenmaal. Voor muziek die je goed kent zal het waarschijnlijk tegen vallen.

Kies je voor draadloze rears dan krijg je waarschijnlijk te maken met latency, dus vertraging in het geluid. Persoonlijk zou ik dan eerder de rears gewoon weglaten, zoveel voegen ze toch niet toe.

Maar ben jij op zoek naar iets compacters of is het je partner? In het laatste geval zou ik je poot stijf houden 😅 Je zou kunnen kijken naar inbouwspeakers, daarmee kan je wel echt goede geluidskwaliteit behalen, maar het vergt logischerwijs een wat grotere investering.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels-88
Bedankt zover, nee deze specifieke situatie zou inderdaad wel heel toevallig zijn.

Eerlijk gezegd zou ik het zelf ook wel fijn vinden wat compacter te gaan, makkelijker te plaatsen, minder kabels die weggewerkt dienen te worden. Het zijn toch (naar mijn mening) grote dingen die je hebt staan.

De HT-A9 van Sony ook nog iet kunnen beluisteren omdat ik ze nog niet ben tegengekomen in een winkel, wellicht dat een Mediamarkt ze heeft staan maar dat heeft weinig zin in zon grote open ruimte of glazen hok waar ze wel eens wat in plaatsen en reviews over de muziek kwaliteit kan ik zoals gezegd niet echt vinden.
Verdeling zal overigens ongeveer 75 - 80% film/ serie zijn en 20-25% muziek.

Draadloze rears ben ik met je eens inderdaad dat idee laat ik varen.

Inbouw zie ik eerlijk gezegd niet zitten, dan zit je direct vast kwa plaatsing en mocht er wat vervangen moeten worden geeft dat een hele rompslomp.

Andere optie zou eventueel nog zijn iets van een HT-A9 bij de tv voor films en series en ergens anders een setje actieve speakers als de KEF LS50 wireless II of LSX II
Nadeel is wel dat het dan een flink duur grapje wordt en het misschien visueel erg druk wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:07
Waarom zou je dan niet gewoon enkel voor de LS50 II gaan? de LS50 II heeft een HDMI ingang die eArc aankan dus gewoon makkelijk inpluggen in de tv. Doe er een subwoofer bij voor de lage tonen en je bent klaar toch?

De combinatie van HT-A9 en LS50 II zie ik het nut niet zo van in tenzij je een gigantische woonkamer hebt met een luisterhoek en een tv hoek ofzo.

Iets dergelijks als de LS50 II kan je ook zelf samenstellen als je bijvoorbeeld een Bluesound Powernode (ook met HDMI eArc support) neemt en daar zelf speakers en subwoofer bij uitkiest. Dan heb je een behoorlijk compacte stereo setup.

Surround is mijns inziens geen vereiste om te kunnen genieten van een film, dus vandaar dat ik met stereo setups aan kom zetten. Je maakt dan ruimte en budget vrij om meer geld in minder componenten te steken waardoor je de kwaliteit omhoog kan halen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels-88
Ik vind surround wel echt een waardevolle toevoeging met films, series maar ook in games.
Dit wil ik dan ook niet opgeven.

Echt gaan zitten om muziek te luisteren doen wij eigenlijk niet, het staat aan zegmaar. We hechten dan wel waarde aan kwaliteit (ondanks voornamelijk spotify als bron).
Mocht een HT-A9 (of vergelijkbaar daarin voldoen helemaal goed, zo niet zou het of niet doorgaan of dat er toch iets naast moet komen, vandaar het voorbeeld van de KEF, (kan natuurlijk ook wat anders zijn).

Ik zal dan ook nog eens gaan zoeken of ik in de buurt een Ht-A9 kan beluisteren met muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy88
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15-03 16:38
Heb je uiteindelijk een keuze gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niels-88
Nee (nog) niet
Ben verschillende winkels af gegaan maar de sony nog niet in het wild tegengekomen.

Het zou ook echt zijn voor als we gaan verhuizen maar we krijgen n december pas de sleutel dus heb nog wel even tijd.

Wil toch eerst even in het echt luisteren voor ik zoiets bestel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuitebolletje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-06 12:40
Je kan kijken naar een MusicCast receiver met 2 draadloze rears. Daar zit geen latency op.

Wel weer iets heel anders, maar misschien een optie. 2 boekenplank speakers erbij.. kijk hoe het in de ruimte staat en voelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels-88
Bedankt snuitebolletje ga ik ook eens naar kijken.

Andere optie die ik nog gevonden heb is een marmitek Speaker Anywhere 650.
Als ik het goed begrijp kan ik dan een kastje op mijn receiver aansluiten en de ontvanger bij de surrounds plaatsen? In dat geval zou ik ook van de draden af zijn.
Werkt dit zonder vertraging? Vertraging in films is natuurlijk niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:44

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Je kunt met dingen als lip sync en de afstand tot je achterspeakers instellen altijd iets aan de geluidsvertraging doen, maar in principe zal iedere draadloze oplossing iets van latency hebben. In hoeverre je dat merkt zul je moeten testen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikL
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:24
@Niels-88 Ik ben heel benieuwd wat je keuze is geworden en hoe het bevalt. Ik zit in een vergelijkbare situatie en hoor daarom graag waar jij op uitgekomen bent.
Pagina: 1