Tweaker wil geld terug voor videokaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hexuba
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-09 00:08
Mijn vraag

Ik heb 2 weken geleden een 4090 MET garantie verkocht aan een mede-Tweaker. De Tweaker kwam het in persoon ophalen. Ik heb de avond ervoor nog aangeboden om het uit te testen, maar de Tweaker zei dat het niet nodig was. Tweaker kwam de volgende ochtend naar mijn huis om de videokaart op te halen. Voordat de Tweaker het geld ging overmaken werd het nog gechecked naar cosmetische gebreken. Er was niks aan de hand dus Tweaker had de vraagprijs overgemaakt.

Nu zijn we 2 weken verder en de Tweaker zegt dat ie het niet heeft kunnen uittesten omdat ie op vakantie was. Maar onder stress gaat het beeld na een tijdje op zwart. De fans van de pc gaan dan heel hard draaien maar de pc doet verder niks meer.
Daarnaast heeft de Tweaker de kaart ook in een andere pc getest en daar gebeurde precies hetzelfde.

De Tweaker wil nu de videokaart terug brengen. Maar ik weet niet wat ik moet doen, ik heb de Tweaker namelijk de optie gegeven om het ter plekke uit te testen. Daarnaast zit er nog 2.5 jaar garantie op.

Ik weet dus nu niet welke stappen ik moet nemen.

EDIT:
Ik had nog de avond ervoor aangeboden bij een meerpijs om het persoonlijk af te zetten bij de Tweaker thuis, maar dat werd door de Tweaker afgewezen.

[ Voor 7% gewijzigd door Hexuba op 10-08-2023 17:24 ]

Beste antwoord (via Hexuba op 10-08-2023 19:42)

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Ik heb de advertentie inmiddels bekeken. De advertentie vermeldt dat de kaart een week geleden is overgenomen van een andere tweaker, dat hij inmiddels ook een witte kaart heeft, en dat de witte kaart beter bij zijn witte setup past. De kaart was ook de goedkoopste die op dat moment in V&A stond. Ik ga ervan uit dat dit allemaal waar is, en TS niet bedrijfsmatig handelt. De koper kon niet verwachten dat TS de kaart in een week uitgebreid heeft getest, en het lag dus op zijn weg om de kaart grondig te onderzoeken voordat hij hem kocht. Ik denk dus niet dat de kaart niet conform is.

De advertentie vermeldt "Komt nog met garantie en factuur! Heeft nog ruim 2.5 jaar garantie." In de context van de rest van de advertentie moet de koper begrijpen dat hiermee de garantie van de winkelier of fabrikant wordt bedoeld. De koper was ervan op de hoogte dat zo'n traject maanden kan duren.

Jammer voor de koper maar je bent helemaal niks verplicht.

Beschermheer van het consumentenrecht

Alle reacties

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-10 13:01

Koppensneller

winterrrrrr

Onderlinge verkoop = garantie tot aan de deur. Laat hem maar aanspraak maken op de garantie. Hij heeft in eerste instantie al niet voldaan aan zijn onderzoeksplicht en maakt dar nu jouw probleem van.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:16

Fanta

FordPerformance™️

*knip* Laat dit soort reacties maar achterwege.

[ Voor 91% gewijzigd door Yorinn op 10-08-2023 17:10 ]

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-09 07:01
Helemaal eens met @Koppensneller . Je hebt aangeboden hem ter plekke te laten testen en dat hoefde niet. Prima en stukje vertrouwen naar elkaar.

Maar na 14 dagen pas gaan klagen met welke reden dan ook is helaas pindakaas. Jij weet ook niet wat hij allemaal heeft gedaan met je videokaart. Mogelijk dat daar het probleem wel zit en dan mag jij zijn probleem oplossen.

Kortom aangeven dat hij garantie kan claimen en dat jij hem verder niet kunt helpen.

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

*knip* Offtopic. Dit voegt niets toe aan het topic.

[ Voor 89% gewijzigd door Yorinn op 10-08-2023 17:11 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je een foto gemaakt van de kaart voor de serienummers etc? Niet dat deze persoon je een identieke defecte kaart probeert terug te geven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-09 20:31
Koppensneller schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:19:
Onderlinge verkoop = garantie tot aan de deur. Laat hem maar aanspraak maken op de garantie. Hij heeft in eerste instantie al niet voldaan aan zijn onderzoeksplicht en maakt dar nu jouw probleem van.
Het is hier wel eens vaker aangehaald dat " Onderlinge verkoop = garantie tot aan de deur" niet zo werk.
Ook bij consumenten verkoop onderling geld het nog steeds dat de verkoper een deugdelijk product dient te leveren.
Dat de koper het aanbod om te testen afsloeg maakt de zaak voor de verkoper wel sterker mocht het in rechtbank eindigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:50

D4NG3R

kiwi

:)

"Garantie tot aan de deur" is inderdaad wat kort door de bocht, ook bij particuliere aankopen heb je recht op een deugdelijk product. Echter heb je ook een stukje onderzoeksplicht als koper, en dat is hier compleet in de wind gegooid.

Sowieso weet je niet wat er in die 2 weken met het beestje is gebeurt, als het de dag na aankoop nou werd gemeld is het een ander verhaal, al zou ik het persoonlijk ook dan geweigerd hebben omdat ik niet de kans heb gekregen het product werkend te laten zien.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Als het die Tweaker is met 245 reviews, klinkt redelijk. Hij heeft met 250 ervaringen ook de ervaring dat het niet hoeft (het extra testen) en als er dan toch wat voorvalt los je dat toch gewoon netjes onderling op?

In tegenstelling tot de stijve 'garantie tot de deur' reacties hier, heeft hij wel degelijk recht op een werkend product. Het m.i. niet onredelijk om op vakantie te gaan en het daarna te testen (in augustus ook niet vergezocht). En ik kan mij ook goed voorstellen dat je lekker op je eigen gemak je testen wilt doen. Ga jij ook stresstesten op 4K waar iemand bij zit voor 30 minuten?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Voor hetzelfde geld kunnen die voedingen het niet eens aan.

specs | 3360wP met SE3000

• Hexuba
njitter schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:27:
Heb je een foto gemaakt van de kaart voor de serienummers etc? Niet dat deze persoon je een identieke defecte kaart probeert terug te geven.
Nee daar heb ik jammer genoeg niet aan gedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:14
Als ik het tussen de regels door lees heb je deze kaart doorgesluisd zonder zelf te hebben gebruikt/getest? Dan zou ik er wat minder hard in gaan dan wat sommige hier, zoals gewoonlijk, beweren met die 'garantie tot de deur' (wat volstrekte onzin is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

True schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:35:
Het m.i. niet onredelijk om op vakantie te gaan en het daarna te testen (in augustus ook niet vergezocht). En ik kan mij ook goed voorstellen dat je lekker op je eigen gemak je testen wilt doen. Ga jij ook stresstesten op 4K waar iemand bij zit voor 30 minuten?
Maar kort werkend bekijken en even een minuut of 2 furmark eroverheen gooien is te veel gevraagd? Je kan thuis altijd nog lekker verder benchen, kom je er dan een dag later achter dat het niet helemaal klopt dan ga je terug.

Maar compleet niet kijken of het überhaupt werkt, 2 weken op vakantie gaan, en dan bij terugkomst pas aankloppen bij de verkoper? Ik doe inderdaad ook de aanname dat het om de (in V&A) actieve Tweaker gaat welke er geen baat bij heeft iemand te scammen, maar deze manier van handelen (vanuit de koper) verdient at best geen schoonheidsprijs en houd at worst geen stand voor een rechter. Duur geintje om dat met een 4090 te doen. :+

[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 10-08-2023 16:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Helaas is het zo dat ook bij een particuliere verkoop je gebonden bent aan wat dingen zoals dat het een deugdelijk product moet zijn tenzij er expliciet bij stond dat het niet zo was of dat jij geen garantie biedt.

Ik zou aanbieden de factuur te sturen zodat de koper zelf een RMA kan doen, maar tenzij je ergens een serienummer kunt vinden zou ik 'm niet zomaar terugnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Het m.i. niet onredelijk om op vakantie te gaan en het daarna te testen (in augustus ook niet vergezocht).
Dit is toch niet het probleem van de verkoper? Er vanuit gaande dat de verkoper een werkende kaart heeft verkocht. Zo te zien had de verkoper de kaart zelf ook pas een week in huis.

• Hexuba
eric.1 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:43:
Als ik het tussen de regels door lees heb je deze kaart doorgesluisd zonder zelf te hebben gebruikt/getest? Dan zou ik er wat minder hard in gaan dan wat sommige hier, zoals gewoonlijk, beweren met die 'garantie tot de deur' (wat volstrekte onzin is).
Ik heb er zelf nog een week op gespeeld en heb zelf ook nog gestresstest voor andere kopers die er interesse in hadden.

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:09
Je schrijft : Ik heb 2 weken geleden een 4090 MET garantie verkocht aan een mede-Tweaker.

Dat gaat mijns inziens Garantie tot aan de deur niet op, er is Garantie op het artikel geboden. De voorwaarden ken ik even niet, die heb je niet genoemd..

Runs everything...

• Hexuba
Oon schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:46:
Helaas is het zo dat ook bij een particuliere verkoop je gebonden bent aan wat dingen zoals dat het een deugdelijk product moet zijn tenzij er expliciet bij stond dat het niet zo was of dat jij geen garantie biedt.

Ik zou aanbieden de factuur te sturen zodat de koper zelf een RMA kan doen, maar tenzij je ergens een serienummer kunt vinden zou ik 'm niet zomaar terugnemen.
Ik heb de factuur meegegeven aan de Tweaker die het heeft overgenomen. Heb ook erbij vermeld dat het product nog 2.5 jaar garantie heeft. Maar de Tweaker wil geen garantie traject aan gaan dat volgens de Tweaker enkele maanden(?) kan gaan duren en wilt liever dat ik zelf de garantie claim.

• Hexuba
MacIsCool schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:50:
Je schrijft : Ik heb 2 weken geleden een 4090 MET garantie verkocht aan een mede-Tweaker.

Dat gaat mijns inziens Garantie tot aan de deur niet op, er is Garantie op het artikel geboden. De voorwaarden ken ik even niet, die heb je niet genoemd..
Er zit nog 2.5 jaar garantie op bij de webwinkel.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Hexuba schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:50:
[...]

Ik heb de factuur meegegeven aan de Tweaker die het heeft overgenomen. Heb ook erbij vermeld dat het product nog 2.5 jaar garantie heeft. Maar de Tweaker wil geen garantie traject aan gaan dat volgens de Tweaker enkele maanden(?) kan gaan duren en wilt liever dat ik zelf de garantie claim.
Maar je geeft aan 'MET garantie', is daar alleen gesproken over fabrieksgarantie of ook over garantie die jij zelf biedt?

Want als jij zelf garantie biedt is het een hele simpele kwestie, dan heb je als enige oplossing de koop ongedaan maken. Als het alleen over fabrieksgarantie is dan is het alsnog zo dat jij garantie verplicht bent, maar dan kun je 'm afschepen met dat hij zelf maar een RMA moet doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:35
[...]

jammer, hij heeft het product overgenomen inclusief garantie :) maw: is het stuk dan mag hij dat gaan claimen bij die webwinkel

voor hetzelfde geld had de kaart het 10 dagen gedaan en was dan defect gegaan, wat had hij dan moeten doen? ook bij jouw claimen? of na 2 jaar? weer bij jou? nope.. bij de webwinkel kan hij de garantie gaan claimen.

wens hem succes en klaar ermee

A wise man's life is based around fuck you

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:34
Eigen schuld dikke bult. Koper wou hem bij jou niet testen, en heeft vervolgens twee weken nodig gehad om een (potentieel - want het kan prima aan zijn setup liggen) probleem te vinden. In die twee weken kan er vanalles gebeurd zijn; ik zou hier absoluut niets mee doen, en hem bovenstaande gewoon netjes uitleggen. Een middenweg is er mijn inziens ook niet (wua kosten delen of weet ik veel): de kaart heeft garantie, dus die kan hij gewoon claimen (dat dat lang duurt zal best, maar verandert niets).

Al die schijnheilige boontjes met de op erking dat ‘garantie tot aan de deur’ niet kan; natuurlijk mag je iemand b.v. geen kapotte kaart als werkende kaart verkopen, of een ander model dan voorgesteld, maar als in dit geval is de strekking garantie tot aan de deur prima van toepassing.

• Hexuba
Oon schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:52:
[...]

Maar je geeft aan 'MET garantie', is daar alleen gesproken over fabrieksgarantie of ook over garantie die jij zelf biedt?

Want als jij zelf garantie biedt is het een hele simpele kwestie, dan heb je als enige oplossing de koop ongedaan maken. Als het alleen over fabrieksgarantie is dan is het alsnog zo dat jij garantie verplicht bent, maar dan kun je 'm afschepen met dat hij zelf maar een RMA moet doen
Ik heb vermeld in mijn advertentie dat het kwam met factuur en 2.5 jaar garantie. In persoon ook de factuur van de webwinkel overhandigd. En toen bij de Tweaker nogmaals erbij vermeld, toen de Tweaker het kwam ophalen, dat het nog 2.5 jaar garantie heeft bij de webwinkel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:40
Als het die Tweaker is met 245 reviews, klinkt redelijk. Hij heeft met 250 ervaringen ook de ervaring dat het niet hoeft (het extra testen) en als er dan toch wat voorvalt los je dat toch gewoon netjes onderling op?

In tegenstelling tot de stijve 'garantie tot de deur' reacties hier, heeft hij wel degelijk recht op een werkend product. Het m.i. niet onredelijk om op vakantie te gaan en het daarna te testen (in augustus ook niet vergezocht). En ik kan mij ook goed voorstellen dat je lekker op je eigen gemak je testen wilt doen. Ga jij ook stresstesten op 4K waar iemand bij zit voor 30 minuten?
Prima dat de koper op vakantie gaat, wat heeft de verkoper daarmee te maken? Voor hetzelfde geld gaat de koper 2 jaar op wereldreis, moet je dan alsnog de problemen oplossen?

Koper heeft zijn kans gehad, jammer maar helaas. Gelukkig voor hem kan hij nog bij de webwinkel proberen te claimen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Hexuba schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:47:
[...]

Ik heb er zelf nog een week op gespeeld en heb zelf ook nog gestresstest voor andere kopers die er interesse in hadden.
Ben je een zakelijke verkoper?
Hexuba schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:17:
Mijn vraag

Ik heb 2 weken geleden een 4090 MET garantie verkocht aan een mede-Tweaker. De Tweaker kwam het in persoon ophalen. Ik heb de avond ervoor nog aangeboden om het uit te testen, maar de Tweaker zei dat het niet nodig was. Tweaker kwam de volgende ochtend naar mijn huis om de videokaart op te halen. Voordat de Tweaker het geld ging overmaken werd het nog gechecked naar cosmetische gebreken. Er was niks aan de hand dus Tweaker had de vraagprijs overgemaakt.

Nu zijn we 2 weken verder en de Tweaker zegt dat ie het niet heeft kunnen uittesten omdat ie op vakantie was. Maar onder stress gaat het beeld na een tijdje op zwart. De fans van de pc gaan dan heel hard draaien maar de pc doet verder niks meer.
Daarnaast heeft de Tweaker de kaart ook in een andere pc getest en daar gebeurde precies hetzelfde.

De Tweaker wil nu de videokaart terug brengen. Maar ik weet niet wat ik moet doen, ik heb de Tweaker namelijk de optie gegeven om het ter plekke uit te testen. Daarnaast zit er nog 2.5 jaar garantie op.

Ik weet dus nu niet welke stappen ik moet nemen.
Ook tweedehands geldt dat jij een conform product moet leveren, dat wil zeggen dat het product alle eigenschappen moet bezitten die de koper mocht verwachten. Dat het beeld onder stress op zwart gaat, is geen eigenschap die de koper hoefde te verwachten. Als dat niet aan de voeding of aan onjuist of onverwacht gebruik ligt (lekker twee weken minen zonder voldoende koeling terwijl hij op vakantie was?), is de videokaart niet conform.

Bij een nonconforme zaak heeft de koper niet direct recht op geld terug. Hij moet jou eerst in de gelegenheid stellen om de kaart binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast te repareren of te vervangen. Hoelang duurt reparatie bij de fabrikant?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

D4NG3R schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:44:
[...]

Maar kort werkend bekijken en even een minuut of 2 furmark eroverheen gooien is te veel gevraagd? Je kan thuis altijd nog lekker verder benchen, kom je er dan een dag later achter dat het niet helemaal klopt dan ga je terug.

Maar compleet niet kijken of het überhaupt werkt, 2 weken op vakantie gaan, en dan bij terugkomst pas aankloppen bij de verkoper? Ik doe inderdaad ook de aanname dat het om de (in V&A) actieve Tweaker gaat welke er geen baat bij heeft iemand te scammen, maar deze manier van handelen (vanuit de koper) verdient at best geen schoonheidsprijs en houd at worst geen stand voor een rechter. Duur geintje om dat met een 4090 te doen. :+
Maar als ik iets koop van een Tweaker (met ~50 5⭐ reviews) die (mogelijk? in de V&A aangeeft dat die er op gespeeld heeft) heeft een Furmark testje van 2 minuten toch niet bepaald veel meerwaarde. Die 50 reviews hebben bij mij waarde. Als je dan op locatie gaat lopen testen (maar wel erg kort) schiet je jezelf mogelijk juist in de voet omdat je niet afdoende getest hebt en nadertijd terugkomt met iets anders.
Ik kan mij voorstellen dat een 4090 nog wel redelijk snel gaat op V&A als je dan een leuke deal ziet moet je handelen, aangeven dat je over twee weken de kaart komt ophalen i.v.m. vakantie gaat natuurlijk geen verkoper in mee als er meer vraag is.
In het ergste geval: zal het tonen van bewijs van de vakantie jouw twijfel doen afnemen? Of blijf je er bij dat het anders had gemoeten.
Fanta schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:47:
[...]

Dit is toch niet het probleem van de verkoper? Er vanuit gaande dat de verkoper een werkende kaart heeft verkocht. Zo te zien had de verkoper de kaart zelf ook pas een week in huis.
Nee, dat is context, context relevant voor het relatief late testen. Maar sterker nog, als je er twee maanden later mee komt is het verzoek tot garantie (bij de verkoper) even valide.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

fopjurist schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:00:
[...]

[...]

Ook tweedehands geldt dat jij een conform product moet leveren, dat wil zeggen dat het product alle eigenschappen moet bezitten die de koper mocht verwachten. Dat het beeld onder stress op zwart gaat, is geen eigenschap die de koper hoefde te verwachten. Als dat niet aan de voeding of aan onjuist of onverwacht gebruik ligt (lekker twee weken minen zonder voldoende koeling terwijl hij op vakantie was?), is de videokaart niet conform.

Bij een nonconforme zaak heeft de koper niet direct recht op geld terug. Hij moet jou eerst in de gelegenheid stellen om de kaart binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast te repareren of te vervangen. Hoelang duurt reparatie bij de fabrikant?
(Als ik goed speur althans zie ik KVK gegevens staan)
Is het relevant of de koper een zakelijke koper (c.q. handelaar) is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-10 12:00

WCA

[...]

[...]

Leuk en aardig, maar als het product bij de verkoop gewoon conform was, hoef je toch niet van een andere particulier te verwachten dat die het terugneemt? Er zit zelfs nog commerciele garantie op het product, het is heel onredelijk om dan van TS te gaan verwachten dat ie de kaart terugneemt (wat de wens is van de koper)

Als het nou zo was geweest dat de koper bij het claimen van de garantie er tegenaan liep dat ze de garantie alleen willen geven aan de originele koper (ook dat mag niet, maar dat ter zijde) dan had ik het redelijk gevonden dat TS daar bij zou assisteren. Maar hij vraagt om geld terug, en dat hoeft TS voor zover ik weet absoluut niet te doen.

Share and Enjoy!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:09
[...]

Wat wil hij nou? Geld terug, of dat jij de garantie gaat claimen voor hem?

• Hexuba
[...]

[...]

Nee ik ben geen zakelijke verkoper. Ik weet niet hoe lang een reparatie duurt bij de fabrikant. Juist vanwege het feit dat het om een 4090 gaat, verwachtte ik dat de koper aan zijn onderzoeksplicht zou voldoen. Het gaat namelijk over een vrij groot bedrag. Ik kan ook niet de koper een stresstest dwingen bij mij.

• Hexuba
stylezzz schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:05:
[...]

Wat wil hij nou? Geld terug, of dat jij de garantie gaat claimen voor hem?
Geld terug en dat ik zelf de garantie ga claimen.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-10 13:57

Vreemde beredenering. Natuurlijk heeft koper recht op een werkend product, maar waaruit blijkt dat het geen werkend product was? Hoe moet de koper nu kunnen weten wat er in al die weken met die kaart gebeurt is?

En die vakantie stond al lang op de planning. Waarom ga je een duur gebruikt product kopen als je weet dat je hem de komende weken niet kunt testen?
En dat allemaal terwijl de oplossing zo simpel was, namelijk ingaan op het aanbod om het even samen testen.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:07
Hexuba schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:07:
[...]

Als jij de kaart terug krijgt en het geld teruggeeft, dan heeft 'ie niks meer met de kaart te maken en mag je zelf weten of er garantie geclaimd wordt.

Of bedoel je dat de koper een deel van het geld terug wil krijgen, en wil dat de kaart onder garantie gerepareerd wordt?

The devil is in the details.

• Hexuba
Hahn schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:10:
[...]

Als jij de kaart terug krijgt en het geld teruggeeft, dan heeft 'ie niks meer met de kaart te maken en mag je zelf weten of er garantie geclaimd wordt.

Of bedoel je dat de koper een deel van het geld terug wil krijgen, en wil dat de kaart onder garantie gerepareerd wordt?
Nee de koper wil het gehele bedrag terug en wilt zelf de garantie traject niet aan gaan. Maar wat mij verward is dat de Tweaker het duidelijk heeft overgenomen omdat de 'ie het nodig had.

Als de Tweaker zelf garantie claimt kan de Tweaker het tenminste daarna weer gebruiken. Ik als verkoper heb het verkocht omdat het overbodig was voor mij. Ik ben verward waarom ik het terug zou moeten nemen terwijl ik ten eerste de optie heb gegeven om het uit te laten testen. Ten tweede heeft de Tweaker zelf de videokaart nogmaals bekeken voor cosmetische gebreken.

• Hahn
Hexuba schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:16:
[...]

Nee de koper wilt het gehele bedrag terug en wilt zelf de garantie traject niet aan gaan. Maar wat mij verward is dat de Tweaker het duidelijk heeft overgenomen omdat de 'ie het nodig had.

Als de Tweaker zelf garantie claimt kan de Tweaker het tenminste daarna weer gebruiken.
Dat kan weken, zo niet maanden, duren voordat het gerepareerd is, dus dat de koper geen garantie wil claimen begrijp ik wel. Geld terugkrijgen en een andere (al dan niet tweedehands) videokaart kopen is een stuk sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hexuba

Juist van iemand met zoveel reviews had ik verwacht dat de Tweaker de product zou uittesten en extra stappen zou nemen om zeker van te zijn dat het werkt. Helemaal aangezien het om een 4090 gaat. Daarnaast verkoop ik een product dat nog garantie heeft bij de webwinkel. Waarom zou ik dan nu de product moeten accepteren terwijl ik alles heb gedaan om er zeker van te zijn dat de koper geen risico zou lopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hexuba
Hahn schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:18:
[...]

Dat kan weken, zo niet maanden, duren voordat het gerepareerd is, dus dat de koper geen garantie wil claimen begrijp ik wel. Geld terugkrijgen en een andere (al dan niet tweedehands) videokaart kopen is een stuk sneller.
Dat het sneller is snap ik, maar waarom zou ik dan verantwoordelijk moeten zijn hiervoor. Ik heb alle stappen genomen om ervoor te zorgen dat de koper met werkend product tevreden weg ging.

• Hahn
Hexuba schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:22:
[...]

Dat het sneller is snap ik, maar waarom zou ik dan verantwoordelijk moeten zijn hiervoor. Ik heb alle stappen genomen om ervoor te zorgen dat de koper met werkend product tevreden weg ging.
Dat zeg ik niet. Jij gaf aan niet te snappen waarom koper het terug wou geven in plaats van garantie te claimen, en ik legde alleen maar uit waarom de koper dat mogelijk wil.

Als jij ervan overtuigt bent dat jij er alles aan gedaan hebt en de koper geen recht heeft op geld terug, dan communiceer je dat naar de koper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

True schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:03:
[...]

Is het relevant of de koper een zakelijke koper (c.q. handelaar) is?
Zeker. Bij een consument-verkoper liggen de verwachtingen ten aanzien van het product lager, en kun je afspreken dat consumentenwetgeving buiten toepassing blijft. Ik zou graag de precieze advertentie willen doorlezen om te zien hoe die garantiebepaling is verwoord. Als de koper weet dat alle reparaties via de fabrikant lopen, en hij er kennelijk van op de hoogte is dat een reparatie drie maanden kan duren, heeft hij wat mij betreft pech en mag hij wachten op de reparatie.
WCA schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:04:
[...]

het is heel onredelijk om dan van TS te gaan verwachten dat ie de kaart terugneemt (wat de wens is van de koper)
Ik zeg toch niet dat TS de kaart direct moet terugnemen? 8)7

• Hexuba
Hahn schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:24:
[...]

Dat zeg ik niet. Jij gaf aan niet te snappen waarom koper het terug wou geven in plaats van garantie te claimen, en ik legde alleen maar uit waarom de koper dat mogelijk wil.

Als jij ervan overtuigt bent dat jij er alles aan gedaan hebt en de koper geen recht heeft op geld terug, dan communiceer je dat naar de koper.
Mijn excuses, ik snapte het wel. Maar was gefrustreerd dat het op mijn schoot wordt gezet door de Tweaker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Hij had de mogelijkheid om hem bij jou te testen, heeft hij niet gedaan. Dat was zijn onderzoeksplicht. Dat vind ik toch nog wel nalatig van een Tweaker, zeker ook als het om een serieus bedrag gaat. Voelt bijna nooit goed dat de koper na twee weken terug komt. Waarom heeft hij hem niet zelf even getest vraag ik mij dan af voordat hij op vakantie ging?

Je hebt verder geen idee waar je kaart de afgelopen twee weken heeft gelegen, je bent verder geen winkel en ook voor mij geldt garantie tot aan de deur. Als hij voor aankoop door de koper niet getest is (was het dezelfde dag aangegeven dat hij niet goed functioneerde, dan is het een ander verhaal, maar twee weken?), dan is het op eigen risico. Het is nu volledig zijn verantwoordelijkheid. Wat ik zelf nog wel had gedaan (als het contact correct en goed is) is de reparatie aanmelden bij de webwinkel zodat de koper 'm daar kan opsturen. Ik probeer dan nog altijd wel met de Tweaker mee te denken, maar gelukkig is dat bij mij nooit voorgekomen met spullen die ik verkoop.

Wat is er trouwens mis met garantie claimen? Meestal krijg je of je geldbedrag retour, of je krijgt een vervangende kaart (zeer zeldzaam in mijn ervaring, heb altijd m'n aankoopbedrag terug ontvangen). Kan je gerust weer een nieuwe kaart van kopen.

hi!

• Hexuba
MysticX schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:32:
Hij had de mogelijkheid om hem bij jou te testen, heeft hij niet gedaan. Dat was zijn onderzoeksplicht. Dat vind ik toch nog wel nalatig van een Tweaker, zeker ook als het om een serieus bedrag gaat. Voelt bijna nooit goed dat de koper na twee weken terug komt. Waarom heeft hij hem niet zelf even getest vraag ik mij dan af voordat hij op vakantie ging?

Je hebt verder geen idee waar je kaart de afgelopen twee weken heeft gelegen, je bent verder geen winkel en ook voor mij geldt garantie tot aan de deur. Als hij voor aankoop door de koper niet getest is (was het dezelfde dag aangegeven dat hij niet goed functioneerde, dan is het een ander verhaal, maar twee weken?), dan is het op eigen risico. Het is nu volledig zijn verantwoordelijkheid. Wat ik zelf nog wel had gedaan (als het contact correct en goed is) is de reparatie aanmelden bij de webwinkel zodat de koper 'm daar kan opsturen. Ik probeer dan nog altijd wel met de Tweaker mee te denken, maar gelukkig is dat bij mij nooit voorgekomen met spullen die ik verkoop.

Wat is er trouwens mis met garantie claimen? Meestal krijg je of je geldbedrag retour, of je krijgt een vervangende kaart (zeer zeldzaam in mijn ervaring, heb altijd m'n aankoopbedrag terug ontvangen). Kan je gerust weer een nieuwe kaart van kopen.
Ik zou het geen probleem vinden als ik de garantie claim moest aanvragen, maar ik ben niet de 1e eigenaar. Of hij of ik de garantie claim zou aanvragen zou in deze instantie geen verschil maken. Dit was ook vermeld in mijn advertentie. Ik heb ook daarnaast nog aangeboden om de avond ervoor het persoonlijk af te zetten bij de Tweaker thuis voor een meerprijs, maar dat werd afgewezen.

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:24
Hoe heb je de garantie-bepaling precies verwoord? Heb je expliciet alleen naar de fabrieks-garantie gewezen?

Heb je de aankoopfactuur erbij gedaan? De koper kan natuurlijk ook conformiteit bij de oorspronkelijke leverancier vorderen.

[ Voor 37% gewijzigd door SkiFan op 10-08-2023 17:41 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• Hexuba
SkiFan schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:41:
Hoe heb je de garantie-bepaling precies verwoord? Heb je expliciet alleen naar de fabrieks-garantie gewezen?

Heb je de aankoopfactuur erbij gedaan? De koper kan natuurlijk ook conformiteit bij de oorspronkelijke leverancier vorderen.
Dit was mijn advertentie: https://tweakers.net/aanb...90-gaming-x-trio-24g.html

Ik heb de aankoopfactuur nog aan de Tweaker gegeven toen 'ie het kwam ophalen. En de naam van de webwinkel stond er duidelijk op.

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Hexuba schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:38:
[...]

Ik zou het geen probleem vinden als ik de garantie claim moest aanvragen, maar ik ben niet de 1e eigenaar. Of hij of ik de garantie claim zou aanvragen zou in deze instantie geen verschil maken.
Het is ook meer een service van Tweaker naar Tweaker toe, hoef je helemaal niet te doen, maar wellicht wel netjes, zo doe ik dat zelf ook wel eens. Terug nemen doe ik nooit na zoveel dagen, sleep mij maar voor de rechter dan :+

hi!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +24 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Ik heb de advertentie inmiddels bekeken. De advertentie vermeldt dat de kaart een week geleden is overgenomen van een andere tweaker, dat hij inmiddels ook een witte kaart heeft, en dat de witte kaart beter bij zijn witte setup past. De kaart was ook de goedkoopste die op dat moment in V&A stond. Ik ga ervan uit dat dit allemaal waar is, en TS niet bedrijfsmatig handelt. De koper kon niet verwachten dat TS de kaart in een week uitgebreid heeft getest, en het lag dus op zijn weg om de kaart grondig te onderzoeken voordat hij hem kocht. Ik denk dus niet dat de kaart niet conform is.

De advertentie vermeldt "Komt nog met garantie en factuur! Heeft nog ruim 2.5 jaar garantie." In de context van de rest van de advertentie moet de koper begrijpen dat hiermee de garantie van de winkelier of fabrikant wordt bedoeld. De koper was ervan op de hoogte dat zo'n traject maanden kan duren.

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:14
Hahn schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:18:
[...]

Tja, wat is het verschil met dat de koper de kaart nieuw via een webshop had gekocht twee weken op vakantie ging waarbij de 14 dagen bedenktermijn zijn verstreken en bij thuiskomst na een aantal testen erachter kwam dat het beeld onder stress na een tijdje op zwart gaat?

De Nederlandse wetgeving kent redelijkheid en billijkheid. Koper is onredelijk en staat niet in zijn recht om de koop te ontbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Freshouttheoven schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 18:17:
[...]

Tja, wat is het verschil met dat de koper de kaart nieuw via een webshop had gekocht twee weken op vakantie ging waarbij de 14 dagen bedenktermijn zijn verstreken en bij thuiskomst na een aantal testen erachter kwam dat het beeld onder stress na een tijdje op zwart gaat?

De Nederlandse wetgeving kent redelijkheid en billijkheid. Koper is onredelijk en staat niet in zijn recht om de koop te ontbinden.
Bij een winkel heb je het recht dat een defecte videokaart binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast wordt gerepareerd. De winkel kan daarover geen andere afspraken (impliciet of expliciet) maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
Hexuba schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:07:
[...]

Voor een kaart waarvan het niet eens zeker is dat hij überhaupt kapot is? Ik denk eerder dat je klant een iets te dure vakantie heeft gehad en nu spijt heeft van zijn aankoop.... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

True schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:01:
[...]
In het ergste geval: zal het tonen van bewijs van de vakantie jouw twijfel doen afnemen? Of blijf je er bij dat het anders had gemoeten.
Het grootste probleem heb ik met het wegwuiven van de onderzoeksplichten als koper.

Het feit dat er vervolgens ook nog eens 2 weken over moet worden gedaan om weer contact op te nemen? Tjah, daar maak je geen vrienden mee, ongeacht (waarheid van) reden.

Dus ja, ik blijf er bij dat het anders had gemoeten. Als de koper langs was gekomen om een werkende opstelling te aanschouwen en even kort te testen, om en er vervolgens thuis achter komt dat de boel niet lekker werkt was het een heel ander verhaal geweest, ook als daar 2 weken overheen was gegaan.

(Al zou ik persoonlijk ook dan vraagtekens zetten bij wat er in die 2 weken is uitgespookt met de kaart)

@Orion84 is het wenselijk om de koper in/bij dit topic te betrekken? Iedereen hier kan natuurlijk alleen maar een hoop aannames doen over de manier van thuis testen e.d.

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 10-08-2023 19:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:22
stylezzz schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 18:54:
[...]

Voor een kaart waarvan het niet eens zeker is dat hij überhaupt kapot is? Ik denk eerder dat je klant een iets te dure vakantie heeft gehad en nu spijt heeft van zijn aankoop.... ;)
En ik denk dat je niet zulke nutteloze aannames moet doen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
loki504 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 19:15:
[...]

En ik denk dat je niet zulke nutteloze aannames moet doen....
Prima, geloof jij iedereen op zijn blauwe ogen. :)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:11
Ik denk dat wat topjurist meldt wel beetje samenvatting van de conclusie is.
Kaart was duidelijk derdehands, er is duidelijk omschreven dat er getest mag worden. Helaas blijkt kaart kapot, dus moet koper zelf garantie claimen.

Ps - ik zou ook naar rest van pc kijken, want dat hij het na 2 weken ineens niet doet is gek.

Verwijderd

[...]

[...]

Als buitenstaander puur even geïnteresseerd in hoeverre jij met gedeelde inzicht rekening houdt met aantal verstreken dagen?

Ik vraag mij dan af hoelang is hier dan eigenlijk gebruikelijke periode voor als daar jurisprudentie voor bekend is? Dat is goed om te weten want als dat hard te maken is zou ik met een koop op V&A theoretisch bijna veiligere koop zou zijn dan bij een geregistreerde ondernemer met een officiële webwinkel die na 14 dagen en 1 seconden wettelijk gewoon bedankt en tot ziens mag zeggen ;w :Y) wat betreft directe omruil recht

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 19:22:
[...]

Ik vraag mij dan af hoelang is hier dan eigenlijk gebruikelijke periode voor als daar jurisprudentie voor bekend is? Dat is goed om te weten want als dat hard te maken is zou ik met een koop op V&A theoretisch bijna veiligere koop zou zijn dan bij een geregistreerde ondernemer met een officiële webwinkel die na 14 dagen en 1 seconden wettelijk gewoon bedankt en tot ziens mag zeggen ;w :Y) wat betreft directe omruil recht
Bij een ondernemer heb je meer rechten dan op V&A, dus faillissementen en buitenlandse ondernemingen daargelaten kun je beter bij een ondernemer kopen. Met "Hij moet jou eerst in de gelegenheid stellen om de kaart binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast te repareren of te vervangen" bedoelde ik niet dat de koper vrijelijk kan kiezen voor vervanging. Dat kan bijvoorbeeld niet als reparatie ook goed mogelijk is (zie art. 7:21 BW, lid 1 sub c en lid 4).

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

The Realone schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:09:
[...]

Vreemde beredenering. Natuurlijk heeft koper recht op een werkend product, maar waaruit blijkt dat het geen werkend product was? Hoe moet de koper nu kunnen weten wat er in al die weken met die kaart gebeurt is?

En die vakantie stond al lang op de planning. Waarom ga je een duur gebruikt product kopen als je weet dat je hem de komende weken niet kunt testen?
En dat allemaal terwijl de oplossing zo simpel was, namelijk ingaan op het aanbod om het even samen testen.
In dat zelfde stramien past een webwinkel waar je na 1,5jr garantie claimt omdat het product niet meer werkt, hoe moet een webwinkel weten wat er allemaal mee gedaan is ;) Oké het is een webwinkel dan zijn de verwachtingen anders en de wetgeving wellicht ook (ik weet daar het fijne niet van).
Maar hoeveel maakt het uit als de verkoper hiermee kwam na twee dagen?
"ik heb 'm gisterochtend bij je opgehaald en moest daarna werken, 's avonds ging ik sporten en de dag erna heb ik 's avonds getest dat werkte niet. Omdat ik mijn testsetup niet volledig vertrouwde heb ik de avond hierop heb ik in een andere testsetup getest en dat werkte ook niet, nu contacteer ik jou" in 48u kun je heel veel en soms heel weinig. Mijn persoonlijke mening is dat ik het niet onredelijk lang vind en zeker als je daarbij ook de context neemt dat @Hexuba de kaart blijkbaar aanbood voor een scherpe prijs: 150€ goedkoper (~10%) dan de twee kaarten die er nu op staan dan snap ik dat je als koper wilt acteren.
In alle eerlijkheid wil ik wel aangeven dat ik mijn vorige post schreef toen ik de 250 V&A reviews zag maar nog niet zag dat de verkoper koper ook zakelijk handelt op V&A, als ik dat geweten had, was mijn betoog wat gematigd.
Hexuba schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:21:
[...]

Juist van iemand met zoveel reviews had ik verwacht dat de Tweaker de product zou uittesten en extra stappen zou nemen om zeker van te zijn dat het werkt. Helemaal aangezien het om een 4090 gaat. Daarnaast verkoop ik een product dat nog garantie heeft bij de webwinkel. Waarom zou ik dan nu de product moeten accepteren terwijl ik alles heb gedaan om er zeker van te zijn dat de koper geen risico zou lopen?
Mijn ervaring is juist dat mensen zonder V&A ervaring maximaal voorzichtig zijn en allerlei onzinnige randzaken willen weten of willen testen óf totaal geen idee hebben wat ze aan het doen zijn, wat ze kopen en waar ze op moeten letten. Bij mensen met ervaring op V&A merk ik juist een wat meer relaxte en ontspannen houding (wellicht ook omdat ik ook gewoon redelijk wat ervaring heb en goede reviews heb) waar je er samen wel redelijkerwijs uitkomt mocht je onverwacht toch tegen iets aanlopen.
Maar ik snap jou ook volledig, je verkoopt iets met veel waarde en verwacht wellicht een wat minder laconieke houding bij de koop, dan krijg je na enkele weken ineens de vraag voor het terugnemen van het product wat geen defecten had toen jij het in bezit had.
Het blijft lastig, maar gelukkig heeft fopjurist in "Tweaker wilt geld terug voor videokaart" een verlossend antwoord ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23:16
True schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 19:39:
[...]
Oké het is een webwinkel dan zijn de verwachtingen anders en de wetgeving wellicht ook (ik weet daar het fijne niet van).
Een webwinkel heeft als het goed is eigen manieren of via de fabrikant om het product te kunnen onderzoeken. Een reguliere consument heeft dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@fopjurist ik ben wel benieuwd nu we hier toch bezig zijn :) (en mocht jij zin en tijd hebben)
Zou jouw oordeel op deze casus zoals je die hier schrijft: fopjurist in "Tweaker wilt geld terug voor videokaart" anders zijn met de volgende variabelen:
  1. binnen twee dagen i.p.v. na twee weken
  2. particuliere koper i.p.v. een handelaar / zakelijke koper
Dus koper krijgt de mogelijkheid te testen bij TS, maar vindt dit niet noodzakelijk en:
  1. particuliere koper komt na twee dagen terug bij TS met "kaart is stuk"
  2. particuliere koper komt na twee weken terug bij TS met "kaart is stuk"
  3. zakelijke koper komt na twee dagen terug bij TS met "kaart is stuk"

[ Voor 3% gewijzigd door True op 10-08-2023 19:46 . Reden: 'consumentenkoper' gewijzigd naar particuliere koper, dat lijkt mij de lading beter te dekken ]

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-10 12:37
Niet testen = Niet zeuren, moeilijker is het niet. Ik test ook lang niet altijd, is er iets stuk, dan is dat mijn probleem. Iets van boven de 1000 euro zou ik altijd wel even willen zien werken.

TS kan sowieso niet weten wat de koper allemaal gedaan heeft met deze kaart sinds de aankoop. Ik heb ook wel eens in een grijs verleden een kaart gesloopt omdat ik even snel iets wilde veranderen en een stommiteit beging.

Koper heeft mazzel dat er nog garantie op zit, ervan uitgaande dat hij hem zelf niet heeft geroosterd. Kan dus gewoon zijn zelf veroorzaakte probleem oplossen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

[...]

In alle eerlijkheid wil ik wel aangeven dat ik mijn vorige post schreef toen ik de 250 V&A reviews zag maar nog niet zag dat de verkoper ook zakelijk handelt op V&A, als ik dat geweten had, was mijn betoog wat gematigd.
Het was mij niet opgevallen dat de verkoper zakelijk handelt. Hoe kom je daarbij? Ik zie nu wel dat de koper zakelijk actief is. Dat was mij nog niet opgevallen.
True schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 19:45:
@fopjurist ik ben wel benieuwd nu we hier toch bezig zijn :) (en mocht jij zin en tijd hebben)
Zou jouw oordeel op deze casus zoals je die hier schrijft: fopjurist in "Tweaker wilt geld terug voor videokaart" anders zijn met de volgende variabelen:
  1. binnen twee dagen i.p.v. na twee weken
  2. particuliere koper i.p.v. een handelaar / zakelijke koper
Deze omstandigheden veranderen de uitkomst niet.
je kunt ook spreken van een consument-koper; een consumentenkoper is iemand die consumenten koopt, dat is in Nederland niet mogelijk

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

fopjurist schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 20:05:
[...]

Het was mij niet opgevallen dat de verkoper zakelijk handelt. Hoe kom je daarbij? Ik zie nu wel dat de koper zakelijk actief is. Dat was mij nog niet opgevallen.
Ik keek naar de V&A reviews van TS en zag een recente review over de verkoop van een 4090, bij het doorklikken zie je dat dit account zo'n 250 reviews heeft en onderaan het profiel staan ook de KVK-gegevens. Het is (als ik het mij goed herinner) tegenwoordig verplicht voor handelaren op V&A om dit aan te geven en gegevens op het profiel in te vullen.
[...]

Deze omstandigheden veranderen de uitkomst niet.
je kunt ook spreken van een consument-koper; een consumentenkoper is iemand die consumenten koopt, dat is in Nederland niet mogelijk
offtopic:
Check, vandaar ook dat ik 't had aangepast ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

True schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 20:13:
[...]

Ik keek naar de V&A reviews van TS en zag een recente review over de verkoop van een 4090, bij het doorklikken zie je dat dit account zo'n 250 reviews heeft en onderaan het profiel staan ook de KVK-gegevens. Het is (als ik het mij goed herinner) tegenwoordig verplicht voor handelaren op V&A om dit aan te geven en gegevens op het profiel in te vullen.
Dat heb ik inmiddels ook gevonden, maar dan hebben we het toch over de koper? Je schreef dat de verkoper zakelijk handelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:24
fopjurist schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:56:

Ik denk er precies zo over. Je verwoordt het prima.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• loki504
stylezzz schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 19:20:
[...]

Prima, geloof jij iedereen op zijn blauwe ogen. :)
Nee maar ik zie geen reden om daar nu aan te twijfelen. En anders voegt het niets toe aan de discussie/probleem van TS.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

fopjurist schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 20:19:
[...]

Dat heb ik inmiddels ook gevonden, maar dan hebben we het toch over de koper? Je schreef dat de verkoper zakelijk handelt.
Pardon ik lees het twee keer verkeerd, ik heb mijn post waarin ik het verkeerd aangaf: True in "Tweaker wilt geld terug voor videokaart" aangepast. @Hexuba lijkt mij alleszins een consument-verkoper en de koper van de 4090 GPU heeft bedrijfsgegevens bij zijn of haar V&A staan en is m.i. ook een handelaar.

[ Voor 0% gewijzigd door True op 11-08-2023 08:59 . Reden: typen is lastig ]

• The Realone
[...]

In dat zelfde stramien past een webwinkel waar je na 1,5jr garantie claimt omdat het product niet meer werkt, hoe moet een webwinkel weten wat er allemaal mee gedaan is ;) Oké het is een webwinkel dan zijn de verwachtingen anders en de wetgeving wellicht ook (ik weet daar het fijne niet van).
Maar hoeveel maakt het uit als de verkoper hiermee kwam na twee dagen?
"ik heb 'm gisterochtend bij je opgehaald en moest daarna werken, 's avonds ging ik sporten en de dag erna heb ik 's avonds getest dat werkte niet. Omdat ik mijn testsetup niet volledig vertrouwde heb ik de avond hierop heb ik in een andere testsetup getest en dat werkte ook niet, nu contacteer ik jou" in 48u kun je heel veel en soms heel weinig. Mijn persoonlijke mening is dat ik het niet onredelijk lang vind en zeker als je daarbij ook de context neemt dat @Hexuba de kaart blijkbaar aanbood voor een scherpe prijs: 150€ goedkoper (~10%) dan de twee kaarten die er nu op staan dan snap ik dat je als koper wilt acteren.
In alle eerlijkheid wil ik wel aangeven dat ik mijn vorige post schreef toen ik de 250 V&A reviews zag maar nog niet zag dat de verkoper koper ook zakelijk handelt op V&A, als ik dat geweten had, was mijn betoog wat gematigd.
Omdat garantie heel wat anders is dan het terugdraaien van een particuliere verkoop. Stel dat de koper hem overgeclocked heeft en de kaart daarbij om zeep hielp, dan heeft de verkoper geen enkele manier om dat te bewijzen. Een winkel, en anders de fabrikant, kan dit wel. Daar zijn dan ook afspraken over. Kunnen ze het niet, dan zijn ze als zakelijke partij akkoord de financiële risicos te dragen.

Je gaat sowieso aan het belangrijkste punt voorbij dat de koper gewoon de mogelijkheid had te kunnen testen maar dit bewust weigerde.

Met jouw verhaal lijkt het nogal van 1 kant te moeten komen, namelijk de verkoper.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:43

de Peer

under peer review

*knip* Dit voegt niets toe en kan sfeerverpestend werken.

[ Voor 86% gewijzigd door Yorinn op 10-08-2023 23:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

The Realone schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:38:
[...]

Omdat garantie heel wat anders is dan het terugdraaien van een particuliere verkoop. Stel dat de koper hem overgeclocked heeft en de kaart daarbij om zeep hielp, dan heeft de verkoper geen enkele manier om dat te bewijzen. Een winkel, en anders de fabrikant, kan dit wel. Daar zijn dan ook afspraken over. Kunnen ze het niet, dan zijn ze als zakelijke partij akkoord de financiële risicos te dragen.

Je gaat sowieso aan het belangrijkste punt voorbij dat de koper gewoon de mogelijkheid had te kunnen testen maar dit bewust weigerde.

Met jouw verhaal lijkt het nogal van 1 kant te moeten komen, namelijk de verkoper.
Ik probeerde wat tegengas te geven op de 'garantie tot de deur' posts waar er binnen enkele minuten meerdere van in dit topic stonden. En ik ga dat punt helemaal niet voorbij, ik noemde dat meermaals: dat ik begrip heb voor het feit dat er niet getest was omdat ik snap dat men in de veronderstelling kan zijn dat je er wel uitkomt. En de nuance die ik daarna ook nog aanbreng is: "In alle eerlijkheid wil ik wel aangeven dat ik mijn vorige post schreef toen ik de 250 V&A reviews zag maar nog niet zag dat de verkoper koper ook zakelijk handelt op V&A, als ik dat geweten had, was mijn betoog wat gematigd."
En tevens is het een kaart van 1500€ ik zou als ik de mogelijkheid heb wel degelijk testen of zo'n kreng naar behoren werkt.

Het hoeft niet zeker niet vanuit de verkoper te komen, maar het super rechtlijnige wat hier soms de boventoon voert past mij niet, je hebt vanuit beide kanten verwachtingen en je kunt elkaar daar op aanspreken. Mijn ervaring is dat je er wel uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Realone
True schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:50:
[...]

Ik probeerde wat tegengas te geven op de 'garantie tot de deur' posts waar er binnen enkele minuten meerdere van in dit topic stonden. En ik ga dat punt helemaal niet voorbij, ik noemde dat meermaals: dat ik begrip heb voor het feit dat er niet getest was omdat ik snap dat men in de veronderstelling kan zijn dat je er wel uitkomt. En de nuance die ik daarna ook nog aanbreng is: "In alle eerlijkheid wil ik wel aangeven dat ik mijn vorige post schreef toen ik de 250 V&A reviews zag maar nog niet zag dat de verkoper koper ook zakelijk handelt op V&A, als ik dat geweten had, was mijn betoog wat gematigd."
En tevens is het een kaart van 1500€ ik zou als ik de mogelijkheid heb wel degelijk testen of zo'n kreng naar behoren werkt.

Het hoeft niet zeker niet vanuit de verkoper te komen, maar het super rechtlijnige wat hier soms de boventoon voert past mij niet, je hebt vanuit beide kanten verwachtingen en je kunt elkaar daar op aanspreken. Mijn ervaring is dat je er wel uitkomt.
Wij moeten het doen met de info die gegeven wordt. En dat is dat de eis van de koper is dat verkoper de kaart terugneemt. Als duidelijk is koper weigerde de kaart te testen dan zijn de reacties"garantie tot aan de deur" begrijpelijk. Met die "garantie" is de koper feitelijk ook akkoord gegaan door de kaart niet te testen.

Als ze er "samen uit willen komen" kan dat altijd, maar daar hebben ze ons niet voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
The Realone schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:05:
[...]

Wij moeten het doen met de info die gegeven wordt. En dat is dat de eis van de koper is dat verkoper de kaart terugneemt. Als duidelijk is koper weigerde de kaart te testen dan zijn de reacties"garantie tot aan de deur" begrijpelijk. Met die "garantie" is de koper feitelijk ook akkoord gegaan door de kaart niet te testen.

Als ze er "samen uit willen komen" kan dat altijd, maar daar hebben ze ons niet voor nodig.
En die zijn feitelijk nog steeds incorrect. Er staat nergens in de wet dat testen op locatie voor de overeenkomst verplicht om je later op non conformiteit te beroepen. Wel zal je bij thuiskomst bv moeten bewijzen als koper dat het product non conform was en ja dat is een stuk laster maar zeker niet onmogelijk. Dit geldt overigens ook als er wel eerst getest is op locatie maat later alsnog blijkt niet conform te zijn dat je alsnog moet bewijzen.

Dus nee garantie tot aan de deur is nooit een valide antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Realone
loki504 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 06:28:
[...]

En die zijn feitelijk nog steeds incorrect. Er staat nergens in de wet dat testen op locatie voor de overeenkomst verplicht om je later op non conformiteit te beroepen. Wel zal je bij thuiskomst bv moeten bewijzen als koper dat het product non conform was en ja dat is een stuk laster maar zeker niet onmogelijk. Dit geldt overigens ook als er wel eerst getest is op locatie maat later alsnog blijkt niet conform te zijn dat je alsnog moet bewijzen.

Dus nee garantie tot aan de deur is nooit een valide antwoord.
Die zijn net zo correct als een koper die zonder meer kan claimen dat zij een ondeugdelijk product hebben gekregen. Je zult dan toch echt met bewijs moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
The Realone schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 07:28:
[...]

Die zijn net zo correct als een koper die zonder meer kan claimen dat zij een ondeugdelijk product hebben gekregen. Je zult dan toch echt met bewijs moeten komen.
Dat is toch wat ik zeg?

Wel zal je bij thuiskomst bv moeten bewijzen als koper dat het product non conform was en ja dat is een stuk laster maar zeker niet onmogelijk.

/Edit begreep je reactie verkeerd. Uiteraard kan je eerst gewoon eerst contact op nemen met de verkoper. En ja electronica kan makkelijk kapot gaan zonder zichtbare schade. Maar andere producten weer een stuk lastiger.

[ Voor 19% gewijzigd door loki504 op 11-08-2023 08:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

True schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 20:52:
[...] @Hexuba lijkt mij alleszins een consument-koper
TS is de verkoper

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Laatst online: 22:38
Overigens kan het ook prima zijn dat de koper ESD schade heeft veroorzaakt bij het plaatsen van de videokaart in zijn systeem. De ts heeft geen zicht op hoe de koper is omgegaan met het product. Daar ga je verder ook niet uitkomen. Gelukkig hoeft dat niet want er zit nog garantie op het product.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:07

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

D4NG3R schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 19:05:
[...]
@Orion84 is het wenselijk om de koper in/bij dit topic te betrekken? Iedereen hier kan natuurlijk alleen maar een hoop aannames doen over de manier van thuis testen e.d.
Wat de koper precies met de kaart heeft gedaan in die twee weken is niet zo relevant voor het bepalen van de plichten van de verkoper in deze situatie (en dat is waar dit topic uiteindelijk over gaat). En de discussie tussen koper en verkoper is iets tussen hen beiden, niet iets voor op het forum.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koper lijkt zakelijk te handelen, en koopt een derdehands kaart. Misschien heeft koper deze wel verkocht, kapot teruggekregen als wkoa. Twee weken is een lange tijd, waar vanaf alles kan gebeuren, verkeerd aangesloten, in de magnetron, overklokt, etc etc. Koper heeft als pro koper afgezien van inspectie, ik zou hem.dat allemaal mededelen. En zeggen waar hij garantie kan claimen, en de deur dichtgooien.
Pagina: 1