verzekerd of niet verzekerd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Bernie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 11-08-2023
Mijn vraag
Hallo iedereen, ik ben van plan om een super73 S2 fatbike te kopen. Het probleem is, is dat de motor 1200 Watt heeft en begrensd is tot 250 W/ 25km/h, dit is ook EPAC goedgekeurd. Ik zou wel de volledige batterij kunnen gebruiken als ik iets aanpas in de app van de fiets.

Mijn vraag is dus als volgt, als ik een ongeluk heb en ik reed de toegestane snelheid (25 km/h) kan het dan zijn dat ik toch niet verzekerd ben omdat de fiets (fabrieksmatig) opgevoerd is? Ik zou het ook kunnen bewijzen dat ik maar 25 km/h reed. Of is er een mogelijkheid om de fiets helemaal te begrenzen zodat ik op geen enkele manier boven de 25km/h reed?

Beste antwoord (via Bernie op 10-08-2023 16:34)

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:20
Een verzekeraar zal een opgevoerd voertuig niet willen verzekeren.
Als de fiets gekeurd is volgens Europese richtlijnen, zou het verzekeren geen probleem moeten zijn als de fiets max. 25 km/h gaat.

Als je wel een ongeval maakt, en er is te achterhalen dat jij harder ging dan die 25 km/h wordt er 0,0 uitgekeerd en mag je zelf opdraaien voor alle kosten. Dus ook de eventuele kosten van een ambulance en ziekenhuis.

Wettelijk gezien mag een elektrische fiets maximaal 25 km/h gaan en de motor mag een maximaal vermogen hebben van 250 wat..
Daarbij heb je geen rijbewijs, WA-verzekering, kenteken of helm nodig maar je moet wél meetrappen. De fiets mag niet 'uit zichzelf' voortbewegen.

Een fatbike of een ander voertuig-achtig iets met een gashendel moet vooraf goedgekeurd worden, maar dan telt het ook mee als een brommer en moet je ook een rijbewijs, verzekering, kenteken en een helm hebben.

De regels voor speedpedelecs staan hier -> https://www.rijksoverheid...g/bromfiets/speed-pedelec

Alle reacties

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:57
Over welke verzekering heb je het hier? Zo'n apparaat heeft toch geen aparte verzekering nodig?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:20
Een verzekeraar zal een opgevoerd voertuig niet willen verzekeren.
Als de fiets gekeurd is volgens Europese richtlijnen, zou het verzekeren geen probleem moeten zijn als de fiets max. 25 km/h gaat.

Als je wel een ongeval maakt, en er is te achterhalen dat jij harder ging dan die 25 km/h wordt er 0,0 uitgekeerd en mag je zelf opdraaien voor alle kosten. Dus ook de eventuele kosten van een ambulance en ziekenhuis.

Wettelijk gezien mag een elektrische fiets maximaal 25 km/h gaan en de motor mag een maximaal vermogen hebben van 250 wat..
Daarbij heb je geen rijbewijs, WA-verzekering, kenteken of helm nodig maar je moet wél meetrappen. De fiets mag niet 'uit zichzelf' voortbewegen.

Een fatbike of een ander voertuig-achtig iets met een gashendel moet vooraf goedgekeurd worden, maar dan telt het ook mee als een brommer en moet je ook een rijbewijs, verzekering, kenteken en een helm hebben.

De regels voor speedpedelecs staan hier -> https://www.rijksoverheid...g/bromfiets/speed-pedelec

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:33

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Wat is het verband van de capaciteit van je accu en het maximale vermogen wat je kan/gaat gebruiken? Is dat vanwege de handelingen die je moet uitvoeren?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:39

de Peer

under peer review

Touchdomex schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:25:
Wat is het verband van de capaciteit van je accu en het maximale vermogen wat je kan/gaat gebruiken? Is dat vanwege de handelingen die je moet uitvoeren?
accu heeft hier niets mee te maken. hij heeft het over het vermogen van de motor.

edit: ah je doelt op de zin "Ik zou wel de volledige batterij kunnen gebruiken als ik iets aanpas in de app van de fiets."
Dat is inderdaad vreemd en zou er los van moeten staan.

[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 10-08-2023 16:34 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:33

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

de Peer schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:33:
[...]

accu heeft hier niets mee te maken. hij heeft het over het vermogen van de motor.
Zo lees ik het wel in de TS door de volgende zin:
Ik zou wel de volledige batterij kunnen gebruiken als ik iets aanpas in de app van de fiets.
Dus daarom ben ik benieuwd of dit mogelijk met elkaar te maken had of niet :)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• de Peer

de Peer

under peer review

Bernie schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:54:
Mijn vraag
Hallo iedereen, ik ben van plan om een super73 S2 fatbike te kopen. Het probleem is, is dat de motor 1200 Watt heeft en begrensd is tot 250 W/ 25km/h, dit is ook EPAC goedgekeurd. Ik zou wel de volledige batterij kunnen gebruiken als ik iets aanpas in de app van de fiets.

Mijn vraag is dus als volgt, als ik een ongeluk heb en ik reed de toegestane snelheid (25 km/h) kan het dan zijn dat ik toch niet verzekerd ben omdat de fiets (fabrieksmatig) opgevoerd is? Ik zou het ook kunnen bewijzen dat ik maar 25 km/h reed. Of is er een mogelijkheid om de fiets helemaal te begrenzen zodat ik op geen enkele manier boven de 25km/h reed?
de boel kunnen opvoeren door 'iets aan te passen in de app' dan voldoet hij dus niet aan de Nederlandse wetgeving.
Hij moet echt beperkt zijn en dat mag niet door de gebruiker op the heffen zijn met een simpele handeling.

vraag het anders even in het e-bike topic hier op tweakers. Daar zitten de experts.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 10-08-2023 16:38 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:43
Ruben279 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:13:
Sinds wanneer is er in NL situatie dat je zelf voor kosten van ambulance en ziekenhuis moet opdraaien? Echt nog nooit van gehoord.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

• de Peer

de Peer

under peer review

VidaR-9 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:38:
[...]

Sinds wanneer is er in NL situatie dat je zelf voor kosten van ambulance en ziekenhuis moet opdraaien? Echt nog nooit van gehoord.
als je niet verzekerd bent (aansprakelijkheid). Dan gaat de verzekering jouw schade aan een ander niet betalen.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 10-08-2023 16:41 ]

• VidaR-9
de Peer schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:38:
[...]

als je niet verzekerd bent. Dan gaat de verzekering jouw schade aan een ander niet betalen.
Dit valt onder zorgverzekering.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
VidaR-9 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:40:
[...]

Dit valt onder zorgverzekering.
Waar even los van eigen risico, het eerste wat je zorgverzekering doet bij een ongeluk is je vragen wat er gebeurd is en of iemand verantwoordelijk gesteld ervoor kan worden.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
Iets om rekening mee te houden: naarmate de claim hoger wordt graven verzekeraars dieper om er onder uit te komen.

In geval van een fatbike liggen die mogelijkheden voor de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-06 09:57
VidaR-9 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:38:
[...]

Ik ben aangereden, ik had maximaal eigen risico voor de zorgverzekering. Die vergoeden dat in eerste instantie. Maar die rekening die ik kreeg ging mooi door naar de regenpartij waarvan zijn verzekering alles heeft vergoed. Als hij niet verzekerd was had hij er zelf voor mogen opdraaien.

Succes met plukken van een kale kip die op een onverzekerd voertuig rondscheurt.

[ Voor 7% gewijzigd door LordSinclair op 11-08-2023 08:18 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:12
Niet als een ongeval de oorzaak is, dan worden kosten gewoon verhaald. Als jij dan aansprakelijk bent en de verzekeraar trekt zijn handen er vanaf, dan ben je de lul.
Is er een grote kans dat dit zal gebeuren? Nee. Is het theoretisch mogelijk? Ja.

Zelfde als auto's die gechipt zijn. In praktijk laat men deze nooit herkeuren bij het RDW wanneer dat wel moet, in theorie zou de verzekeraar het kunnen controleren en hun handen van de zaak trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Ruben279 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:13:
Dus als ik heuvel af rij, en ik haal de 30 (wat me regelmatig gebeurt) zou ik niet meer verzekerd zijn. Weet je dat heel zeker? Dan zou dus ook de gemiddelde wielrenner niet meer verzekerd zijn? Ik denk (en hoop) dat je bedoelt "als er te achterhalen is dat de trapondersteuning verder reikte dan 25 km/u"

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

JohnR schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:56:
[...]

Dus als ik heuvel af rij, en ik haal de 30 (wat me regelmatig gebeurt) zou ik niet meer verzekerd zijn. Weet je dat heel zeker? Dan zou dus ook de gemiddelde wielrenner niet meer verzekerd zijn? Ik denk (en hoop) dat je bedoelt "als er te achterhalen is dat de trapondersteuning verder reikte dan 25 km/u"
Hij voldoet na opvoeren niet meer voor op de openbare weg. Je mag dat ding prima opvoeren, maar dan is hij alleen nog te gebruiken op eigen terrein. De fatbike wordt gewoon de nieuwe opgevoerde snorfiets. Volgens mij is zeker de helft opgevoerd. En het worden er steeds meer.... En de gemiddelde 14-jarige mag er gewoon op rondrijden.... Dat kan nooit lang goed gaan.

Wielrenners hebben geen motortje en mogen daarom altijd gewoon op de openbare weg. Constructiesnelheid van een fiets is niet beperkt in regels.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 11-08-2023 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:04

ZieMaar!

Moderator General Chat
Rukapul schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 18:40:
Iets om rekening mee te houden: naarmate de claim hoger wordt graven verzekeraars dieper om er onder uit te komen.

In geval van een fatbike liggen die mogelijkheden voor de hand.
Dit klopt niet helemaal. De core business is uitkeren, maar wel op basis van solidariteit. Als er dan claims zijn die potentieel niet terecht zijn, wordt dat onderzocht, om daarmee te voorkomen dat de premie van andere verzekerden omhoog gaat.

Verzekeraars hebben geen verdienmodel gebaseerd op niet uitkeren :).

In dit specifieke geval moet je vooral rekening houden met allerlei verhaal scenario’s én registraties in databases die verzekeren (voor wat dan ook) lastig en vooral veel duurder maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:48
de Peer schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:38:
[...]

als je niet verzekerd bent (aansprakelijkheid). Dan gaat de verzekering jouw schade aan een ander niet betalen.
Dat doen ze dus wel, maar komen dan de uitgekeerde kosten bij de onverzekerde verhalen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
TheBrut3 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:26:
[...]
Niet als een ongeval de oorzaak is, dan worden kosten gewoon verhaald. Als jij dan aansprakelijk bent en de verzekeraar trekt zijn handen er vanaf, dan ben je de lul.
Is er een grote kans dat dit zal gebeuren? Nee. Is het theoretisch mogelijk? Ja.
Ik heb dit voor wat betreft zorgkosten nog nooit gehoord of gelezen.

Overige kosten wel uiteraard. Dus als jij met je opgevoerde fiets iemand aanrijdt en die persoon kan vervolgens een jaar lang niet werken, dan ben je potentieel goed aan de beurt als jou verzekering deze kosten aan jou doorberekend met als reden een opgevoerde fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
LordSinclair schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:08:
[...]

Ik ben aangereden, ik had maximaal eigen risico voor de zorgverzekering. Die vergoeden dat in eerste instantie. Maar die rekening die ik kreeg ging mooi door naar de regenpartij waarvan zijn verzekering alles heeft vergoed. Als hij niet verzekerd was had hij er zelf voor mogen opdraaien.

Succes met plukken van een kale kip die op een onverzekerd voertuig rondscheurt.
Uiteraard. Eigen risico. Maar dat staat in schril contrast tot de echt grote kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:14:
[...]

Hij voldoet na opvoeren niet meer voor op de openbare weg.
Ik heb het niet over opvoeren, ik heb het over gewoon harder trappen. Als ik heuvel af rij / wat wind mee heb etc. haal ik op een normale e-bike met gemak de 27-30km/u. Volgens mij gelden dan nog steeds dezelfde regels als voor fietsen en heeft het hooguit te maken met de maximum snelheid tot waar de trapondersteuning rijkt, en niet met hoe hard je daadwerkelijk rijdt.

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comma
  • Registratie: Mei 2023
  • Niet online
Gezien der ook handgas op zit en er dus een mogelijkheid is om zonder trappen voort te bewegen zou ik de beweringen van de fabrikant dat die op de weg toegelaten is zonder rijbewijs maar met een hele grote korrel zout nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

JohnR schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:08:
[...]

Ik heb het niet over opvoeren, ik heb het over gewoon harder trappen. Als ik heuvel af rij / wat wind mee heb etc. haal ik op een normale e-bike met gemak de 27-30km/u. Volgens mij gelden dan nog steeds dezelfde regels als voor fietsen en heeft het hooguit te maken met de maximum snelheid tot waar de trapondersteuning rijkt, en niet met hoe hard je daadwerkelijk rijdt.
Klopt. Jouw ebike voldoet dan gewoon aan de normen om op de weg gebruikt te mogen worden. Jij bent dan gewoon een fietser en er is geen maximumsnelheid voor fietsers. Die 30 km is alleen van toepassing op gemotoriseerd verkeer. Maar dan doen ze wel een artikel 5 als je het heel bont maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:35
@BazzH Er is mijns inziens wel degelijk een maximum snelheid voor fietsers. Verkeerstekens (dus ook borden) gelden namelijk voor alle verkeersdeelnemers. Samenvatting hier. Volledige wet hier.

Dat betekent dus dat ook fietsers zich aan de opgegeven maximumsnelheden op de borden moeten houden. Dus 50/80 voor binnen/buiten bebouwde kom. 30/60 voor zones. Daarbij geldt wel dat de laagste snelheid zoals gegeven in de wet als maximum telt. Dus altijd max 25 voor een e-bike of die nou binnen of buiten de kom is. Maar wel 50 voor een wielrenner op een fiets zonder motor binnen de kom en 80 er buiten (zones daargelaten).
Pagina: 1