Vraag

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-05 21:35
Vanaf 1 september gaat mijn (jaar) contract in bij QBuzz.

Om mijn vrouw uit het buitenland over te halen naar Nederland is een aanvraag MVV nodig. Om dit te kunnen doen zijn er wat documenten nodig.

De IND stelt dat iemand minimaal een jaar werk in het vooruitzicht moet hebben en het daarbij horende loon minimaal het minimumloon moet zijn. Minimale voorwaarden als zijnde 'referent'. Een derde kan geen referent meer zijn.

Het loon is geen probleem, en het contract heb ik inmiddels al. Ik dacht nu alle gegevens te hebben; mijn contract, certificaat van inburgering van mijn vrouw uit de Filipijnen, onze officieel erkende huwelijkscertificaat, Universiteit Certificaten van mijn vrouw, ruim voldoende spaargeld (>10k) etc.

Dus ik ben alle gegevens gaan invullen op de website van de IND, en pas op het laatste moment kwam ik het veld "Werkgeversverklaring" tegen. Ik dacht, 'die heb ik niet'. Dus, ik navragen bij mijn werkgever of ze die verklaring konden invullen. Dat kon wel, maar alleen als ik in dienst ben getreden, na 1 september. En hier ligt nu het probleem, want de IND eist minimaal een jaar werk in het vooruitzicht. Lever ik alle documentatie pas aan op bv. 10 september, dan is mijn contract al minder lang geldig dan een jaar. Ik ben nog in discussie met mijn werkgever hierover of ze hier ietwat coulant in kunnen zijn, gezien de situatie, maar het schept ook enigszins verwarring immers:

Ik heb het contract al, hier staat alles in. Duur van het contract, bruto loon en meer. En getekend door de werkgever. Wat voegt een werkgeversverklaring dan verder toe, aangezien het contract al een zekere vorm van verklaring is? Het zou voor mij en mijn vrouw bijzonder sneu zijn als we dit niet voor elkaar krijgen en dan vervolgens minimaal nog een jaar moeten wachten voordat ze hier kan komen. Niet alleen dat, maar dan moet zij voor de 2e keer dat examen doen.

Zijn hier nog uitwegen in te bedenken?
Of ervaringen van mensen wiens partner ook uit het buitenland komt (buiten de EU).

Bvd.

Mijn YouTube Channel

Alle reacties

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:45
Het hele idee van een werkgeversverklaring is dat de intentie er is jou langer dan 1 jaar in dienst te houden. Daarom ook voor bijvoorbeeld hypotheekaanvraag relevant.

Of je moet een hele vervelende werkgever hebben die dit weigert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Werkgever vragen om het vinkje 'intentie tot verlenging' aan te vinken in de werkgeversverklaring :)

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 10-08-2023 15:56 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Snowwie
Er is geen sprake van 'verlenging', dit is mijn 1e contract. Verlenging is praktisch 100% gegarandeerd als ik m'n werk verder goed doe. En hier zie ik ook geen problemen in. Verscheidene instructeurs zeiden het al tijdens de theorielessen, vanwege het personeelsgebrek moet je het al heel bont maken om je baan kwijt te raken. Maar dat is voor dan, daar huiver ik ook niet voor. Verlenging volgens jaar komt wel. Het gaat me nu even om het nu en heden. Eén document bepaald of mijn vrouw hier nu komen of dat we nog een heel jaar moeten wachten. Dat vindt ik nogal wat, jammer genoeg.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:22
Daarom is het ook een intentie-verklaring. Het is geen garantie/contract/zekerheid/verplichting dat ze je een verlenging geven, maar een verklaring waarin de werkgever aangeeft in principe je contract te zullen verlengen. Daar zit verder geen enkele consequentie aan ofzo.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zo zijn de regels wel - met een reden - opgesteld.

Vanuit mijn werk veel met Indiërs te maken die ook met zulke vragen of verhalen aankomen.

Bel eens met de IND hoe zij er tegen aankijken, maar ik schat je kans laag in.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:55

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Snowwie schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:00:
Er is geen sprake van 'verlenging', dit is mijn 1e contract. Verlenging is praktisch 100% gegarandeerd als ik m'n werk verder goed doe. En hier zie ik ook geen problemen in. Verscheidene instructeurs zeiden het al tijdens de theorielessen, vanwege het personeelsgebrek moet je het al heel bont maken om je baan kwijt te raken. Maar dat is voor dan, daar huiver ik ook niet voor. Verlenging volgens jaar komt wel. Het gaat me nu even om het nu en heden. Eén document bepaald of mijn vrouw hier nu komen of dat we nog een heel jaar moeten wachten. Dat vindt ik nogal wat, jammer genoeg.
Als je geen jaar wil wachten kan je ook je baan opzeggen en ergens anders een jaarcontract vinden. Als je huidige werkgever zich dat ook realiseert dan is zo'n verklaring opeens wel een beter dan het alternatief.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Snowwie
Johnny schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:05:
[...]

Als je geen jaar wil wachten kan je ook je baan opzeggen en ergens anders een jaarcontract vinden. Als je huidige werkgever zich dat ook realiseert dan is zo'n verklaring opeens wel een beter dan het alternatief.
Dat is in deze situatie lastig omdat ik, samen met een groep andere mensen, al een volledige cursus ben doorlopen, en als ik nu zou afhaken moet ik alle opleidingskosten terugbetalen. Bij deze BBL-trajecten zit meestal zo'n clausule in verwerkt. Ik kan niet zo maar zeggen: "Nou doei, ik zoek nu wel wat anders"
scrappy.doo schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:03:
Daarom is het ook een intentie-verklaring. Het is geen garantie/contract/zekerheid/verplichting dat ze je een verlenging geven, maar een verklaring waarin de werkgever aangeeft in principe je contract te zullen verlengen. Daar zit verder geen enkele consequentie aan ofzo.
Maar als ik mijn huidig contract, dat ingaat op 1 september naar de IND opstuur, dan is toch in feite al een 'verlenging', of wat de IND als voorwaarde stelt: "Minimaal een jaar werk in vooruitzicht".

[ Voor 31% gewijzigd door Snowwie op 10-08-2023 16:11 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Snowwie schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:00:
Er is geen sprake van 'verlenging', dit is mijn 1e contract.
Dat bedoelen ze niet. Een werkgeversverklaring (ofwel intentieverklaring) is een document waarmee de werkgever niet alleen het huidige dienstverband bevestigt, maar indien dat een tijdelijk contract is (zoals bij jou nu) ook de intentie aangeeft dat dat dienstverband na afloop verlengd zal worden (wederom voor bepaalde tijd, of voor onbepaalde tijd).

En daarmee zou dat dus prima bruikbaar zijn om dat "1 jaar werk in het vooruitzicht" af te dekken :)

Dus twee opties:
- met IND bellen of het getekende jaarcontract kan dienen als werkgeversverklaring.
- even tot september wachten, dan een verklaring aanvagen bij je werkgever, duidelijk aangeven dat daar ook de intentie tot verlenging op vermeld moet staan (doen ze normaalgesproken niet moeilijk over) en dan een en ander in orde maken

[ Voor 30% gewijzigd door Orion84 op 10-08-2023 16:14 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Snowwie
Orion84 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:11:
[...]
Dat bedoelen ze niet. Een werkgeversverklaring (ofwel intentieverklaring) is een document waarmee de werkgever niet alleen het huidige dienstverband bevestigt, maar indien dat een tijdelijk contract is (zoals bij jou nu) ook de intentie aangeeft dat dat dienstverband na afloop verlengd zal worden (wederom voor bepaalde tijd, of voor onbepaalde tijd).

En daarmee zou dat dus prima bruikbaar zijn om dat "1 jaar werk in het vooruitzicht" af te dekken :)
Zelfs dan nog blijft het een 'intentie', het is, wat ik lees op diverse bronnen, geen bron om rechten aan te ontlenen. Sommige hebben dat wel geprobeerd en zijn juridisch niet in het gelijke gesteld. Op basis van deze gegevens zou het voor de werkgever op dit moment toch eigenlijk weinig moeten uitmaken om deze verklaring alsnog te strekken. Het is niet bindend voor hen.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijs93
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08:01
Ik zou de aanvraag voor MVV bij de IND een paar dagen voordat je contract ingaat indienen, met de mededeling dat je de werkgeversverklaring later upload/verstuurt. Je moet sowieso ook van drie maanden salarisstroken aanleveren. Dit kan je op dezelfde manier doen:aangeven dat je ze stuurt zodra je ze hebt. Dus:elke maand een salarisstrook uploaden/sturen naar IND. Opdie manier moet 't goed komen.

Bron: in dezelfde situatie gezeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:51

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Snowwie schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:14:
[...]

Zelfs dan nog blijft het een 'intentie', het is, wat ik lees op diverse bronnen, geen bron om rechten aan te ontlenen. Sommige hebben dat wel geprobeerd en zijn juridisch niet in het gelijke gesteld. Op basis van deze gegevens zou het voor de werkgever op dit moment toch eigenlijk weinig moeten uitmaken om deze verklaring alsnog te strekken. Het is niet bindend voor hen.
Maar wat wil je nu horen? Je nieuwe werkgever geeft simpelweg aan dat je die niet kunt krijgen als je daar nog niet werkt. Je kunt vinden wat je ervan vind, maar dat verander jij niet.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Snowwie
matthijs93 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:14:
Ik zou de aanvraag voor MVV bij de IND een paar dagen voordat je contract ingaat indienen, met de mededeling dat je de werkgeversverklaring later upload/verstuurt. Je moet sowieso ook van drie maanden salarisstroken aanleveren. Dit kan je op dezelfde manier doen:aangeven dat je ze stuurt zodra je ze hebt. Dus:elke maand een salarisstrook uploaden/sturen naar IND. Opdie manier moet 't goed komen.

Hoe ben jij dan langs het veld 'werkgeversverklaring' gekomen bij de aanvraag? Of heb je een papieren aanvraag gedaan?

De 'salarisstroken' zijn gelukkig niet het probleem en in mijn situatie mag ik die meenemen. Die vallen namelijk niet onder Algemene Middelen.
Falcon schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:15:
[...]

Maar wat wil je nu horen? Je nieuwe werkgever geeft simpelweg aan dat je die niet kunt krijgen als je daar nog niet werkt. Je kunt vinden wat je ervan vind, maar dat verander jij niet.
Die kans achtte ik zelf ook als dusdanig in, maar misschien was/is er nog wel een maas in de wet of andere mogelijkheid om de aanvraag MVV er toch door te krijgen. Het is heel makkelijk om 'iets' over het hoofd te zien. En een groep ziet meer dan een individu.

[ Voor 25% gewijzigd door Snowwie op 10-08-2023 16:39 ]

Mijn YouTube Channel

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Een werkgeversverklaring is niet hetzelfde als een intentie verklaring. Ik dacht dat het twee compleet losstaande dingen waren, maar blijkbaar is de intentieverklaring een optioneel stuk van de werkgeversverklaring: https://ondernemersplein....-werkgeversverklaring-op/. De werkgeversverklaring is puur een stuk informatie over je huidige contract, een intentie verklaring kan daarbij komen.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Volgens mij snap je het nog steeds niet?
Een werkgever kan geen werkgevers verklaring maken voor iemand die nog niet in dienst is.
Je moet dus tot september wachten en dan vragen om de werkgeversverklaring met het vinkje op ja bij het stuk over intentie tot verlengen:
Wat is een intentieverklaring?

De intentieverklaring is een sectie op de werkgeversverklaring - geen apart document dus. Door de intentieverklaring in te vullen, geeft je werkgever aan het voornemen te hebben om jou in vaste dienst te nemen. Onder de voorwaarden dat je op hetzelfde niveau blijft presteren en de bedrijfsomstandigheden gelijk blijven.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijs93
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08:01
Snowwie schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:37:
[...]

Hoe ben jij dan langs het veld 'werkgeversverklaring' gekomen bij de aanvraag? Of heb je een papieren aanvraag gedaan?

De 'salarisstroken' zijn gelukkig niet het probleem en in mijn situatie mag ik die meenemen. Die vallen namelijk niet onder Algemene Middelen.
Ik heb toen (ongeveer 4 jaar geleden) een 'placeholder' document geupload, dat was een pdfje waar ik had uitgelegd dat ik deze na zou sturen zodra deze beschikbaar was.

Je tweede stukje snap ik niet zo goed, maar misschien zijn in de tussentijd de regels wat veranderd. Naar mijn weten doet je spaargeld er niet toe voor dit type aanvraag, en vraagt de IND om salarisstroken. Of heb je die al? Lijkt me niet toch?

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Zowel 'vooruitzicht' als 'intentie' zijn hele zachte/grijze termen. Je werkgever kan aangeven dat ze van plan zijn om jou over een jaar aan te houden, en mocht dat over een jaar niet het geval blijken dan zijn ze echt niet verantwoordelijk ofzo.
Tegelijkertijd moet jij meer dan een jaar werk in het vooruitzicht hebben, en dat heb je. Je hebt niet op papier staan dat ze verplicht zijn je aan te houden, maar ieder redelijk denkend mens zal inzien dat het vooruitzicht als buschauffeur positief is. Dat volstaat voor 'vooruitzicht'.

Je werkgever kan dus invullen dat ze je nu voor een jaar in dienst hebben mbv een werkgeversverklaring, en daarbij aangeven dat ze de intentie hebben om je contract te verlengen op basis van het huidige vooruitzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
matthijs93 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:54:
[...]

Ik heb toen (ongeveer 4 jaar geleden) een 'placeholder' document geupload, dat was een pdfje waar ik had uitgelegd dat ik deze na zou sturen zodra deze beschikbaar was.

Je tweede stukje snap ik niet zo goed, maar misschien zijn in de tussentijd de regels wat veranderd. Naar mijn weten doet je spaargeld er niet toe voor dit type aanvraag, en vraagt de IND om salarisstroken. Of heb je die al? Lijkt me niet toch?
Op dit moment van schrijven weet ik nog niet 100% of ik een werkgeversverklaring kan krijgen. Mijn coördinator heeft enkel gezegd dat 'normaliter' de werkgever pas zo'n verklaring verstrekt na indiensttreding. Ik heb hem bericht, de situatie uitgelegd en dat in deze specifieke situatie de verklaring voor mij na 1 september niet veel nut meer heeft, omdat ik een MVV aanvraag voor 1 september gedaan moet hebben. Hierop heb ik nog geen antwoord gekregen. Hij zou er wel achteraan gaan, maar verdere details ontbreken.

Jouw suggestie is eigenlijk wel goed, met betrekking tot de 'placeholder', dus een pdf bestand met als mededeling "Komt zsm uw kant op", of iets dergelijks. Heeft dit toen in jouw geval wel gewerkt, dat placeholder document? Ging de IND daarmee akkoord?

Salarisstroken. Om even hier duidelijk te scheppen. Ik zit ongeveer 1,5 jaar in de ziektewet, en heb ruim een jaar gewerkt via psychologie aan mijn Autisme, om eerst goed aan mezelf te werken voordat ik weer terug zou gaan naar de arbeidsmarkt. Dit is heel goed gegaan en dit zo'n 3 maanden geleden afgerond.

Voordat ik dit werk kreeg, deze BBL-opleiding met baangarantie, en toen mijn vrouw hier ook 3 maanden bij me was (periode Dec-2022 - Feb-2023), hebben wij de IND gebeld. We hebben gevraagd of een Ziektewet uitkering meegenomen kan worden als zijnde 'vast' inkomen over het afgelopen jaar. En dat kon. De medewerker IND vertelde mij dat de Ziektewet een vorm van uitkering is die niet betaald wordt uit de Algemene Middelen. Met andere woorden, als ik bv. een Wajong, Bijstand of WIA uitkering had gehad, dan had dit niet gekund. Dus zonder problemen kan ik mijn laatste drie inkomensstroken meesturen naar de IND.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:52
Wat je kan doen is de aanvraag indienen zonder de verklaring. Er dat zij jou benaderen dat je een verklaring nodig hebt, kan je die vragen bij je werkgever.

Je zou ook kunnen vragen om een 13 maanden contact, dan hebt je wat meer speling in de aanvraag

Het leven is te kort om te testen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
matthijs93 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:14:

Ik heb ook in deze situatie gezeten (17 jaar geleden, dat wel) en ik zou je écht aan willen raden om alles in één keer aan te leveren. Check alle documenten die nodig zijn dubbel op aanwezigheid en compleetheid. Wanneer er iets ontbreekt wat je later nog toe moet voegen ben je zo weer een aantal weken verder, dat vertraagt alleen maar.

Destijds waren er spookverhalen van mensen die al jaren bezig waren om hun partner hier te mogen krijgen. In mijn geval had ik binnen 3 maanden positief antwoord. Het dossier wat ik ingeleverd had was dan ook aardig dik en (over)compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
sypie schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 18:21:
[...]

Ik heb ook in deze situatie gezeten (17 jaar geleden, dat wel) en ik zou je écht aan willen raden om alles in één keer aan te leveren. Check alle documenten die nodig zijn dubbel op aanwezigheid en compleetheid. Wanneer er iets ontbreekt wat je later nog toe moet voegen ben je zo weer een aantal weken verder, dat vertraagt alleen maar.

Destijds waren er spookverhalen van mensen die al jaren bezig waren om hun partner hier te mogen krijgen. In mijn geval had ik binnen 3 maanden positief antwoord. Het dossier wat ik ingeleverd had was dan ook aardig dik en (over)compleet.
Ons dossier is ook 'dik' en overcompleet te noemen (beter teveel informatie dan te weinig). Extra informatie, zoals het huwelijkscertificaat met apostille, een volledig document met de universitaire opleiding van mijn vrouw (HBO standaard in Nederland), mijn en haar paspoort met diverse stempels naar de Filipijnen en Nederland, haar verkregen (Schengen)visa voor het verblijf hier in Nederland voor 3 maanden en natuurlijk honderden foto's van ons huwelijk aldaar met zo'n honderd mensen om ons heen. In de Filipijnen is men heel erg familiegericht en dat is erg prettig.

Ik ga daar voor, ik heb haar inmiddels ook geïnformeerd, dat als een week voor 1 september ik nog geen Verklaring heb, dat ik de aanvraag dan ga doen zonder de Verklaring, maar wel met de mededeling dat deze zsm hun kant op komt. En voor de rest, dat lijkt me de beste oplossing, en voor de rest hopen of de IND er mee akkoord gaat.

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1