• jvdburgt1980
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-02 10:11
Ik ga plafondspeakers (B&W CCM-362) inbouwen in een verlaagd plafond. Door praktische overwegingen kan het plafond maar 91mm verlaagd worden (de luidsprekers hebben 79mm inbouwdiepte). Niet ideaal misschien, maar het past net.

Volgens de fabrikant presteren deze speakers het beste met een backbox van 25 liter. Nu kan ik dit volume creeren door een backbox-ruimte te creeren van 560x560x81 mm (binnenmaten; zie afbeelding hieronder).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nxW1PoJWp3ds0zaEMKzVa-QXe4s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OWYUQMx8fKsy8y4fbS1L7Vhl.png?f=fotoalbum_large

Nu heb ik de volgende vragen waar ik graag advies over wil:
  1. Er zit maar 12mm tussen de achterkant van de luidspreker en het betonplafond erboven. Heeft het zit om hier nog een dun (5mm) rubber matje (zelfde formaat als speaker) o.i.d. direct boven de speaker aan te brengen?
  2. Kan ik het beste de ruimte om de speaker heen volledig opvullen met bijv. steenwol (zie optie A hieronder) of alleen de kanten bekleden met een absorptiemateriaal met hogere dichtheid (zie optie B hieronder).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Tdew1EAwRio_KvI1Nq2FAx6JxQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aaQwVGwzm5dBulzOdDh7zJvZ.png?f=fotoalbum_large

Graag jullie reactie op bovenstaande vragen, en eventuele andere opmerkingen/tips die relevant zijn :)

[ Voor 10% gewijzigd door jvdburgt1980 op 10-08-2023 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdburgt1980
Niemand? 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:47
Geeft B&W ook een vorm van die kast aan? Met een verhouding van 3:4:5 zit je in de buurt van wat gangbaar is voor een akoestische kast.
B&W levert zelf kastjes van 3,0X3,5X1,4 dm.Dat is krap 15 liter.

Gebruik i.i.g. geen glas- of steenwol. Dat kan vezeltjes afgeven die de luisspreker vernielen.
Neem daarvoor luidspreker dempingswol. Je kan daarmee de hele kast vullen, dus ook dun achter de luidspreker.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdburgt1980
Dank voor het advies, en het is dan geen probleem wanneer die dempingswol de achterkant (coil) van de luidspreker een beetje aanraakt?

Edit: Je hebt gelijk, idd 15 liter. Maar kan dus inderdaad ook wel stukje kleiner maken Met alles wat ik lees is me niet helemaal duidelijk of groter = beter of dat er sprake is van een sweetspot.

[ Voor 42% gewijzigd door jvdburgt1980 op 11-08-2023 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:47
Je moet de wol er niet stijf inproppen, anders heeft het ook geen nut. Maar raken is geen probleem.
Die coil zit vast aan de voorkant van de luidsprekerbehuizing en hoort niet mee te trillen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20-06 12:26
Ik heb zelf 4x de 382 in het plafond zitten. Ik heb alleen heel weinig ruimte in het plafond. Dus heb de boxen eerst veel te klein gemaakt en toen zat er 0 laag in. Ik heb daarna omdat de Gipsplaten nog niet vast zaten alles eruit geschroefd en nieuwe speakerkasten gemaakt met ongeveer 20l omdat het niet groter ging. Daar heb ik hetzelfde probleem als jou gehad. Bij mij zit zelfs de magneet op 5 mm van het hout. Ik heb er van dat noppen isolatie spul ingeduwd. En dat maakte voor mij een verschil.

Dat het achter de magneet wat minder is, is dan zo.

Optimaal moet je de 25l aanhouden. Uiteindelijk is het geluid prima, maar voor films is een subwoofer echt een must. Ik gebruik de b&w asw610xp en laat de plafond speakers aansturen door de denon x2700

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ip4SlysHYQ3Xv2xJFCKaRSYc_d0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RIVWbb8hri6V2HVIblpX59gy.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UeE8w6MNU-mNjo_tQnQpfOTrydo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jI3MvWufClDWcgD8BqM2h51X.jpg?f=fotoalbum_large
Oude foto nog van tijdens de verbouwing. Inmiddels is de subwoofer draadloos aangesloten.

[ Voor 17% gewijzigd door Luuk013 op 12-08-2023 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50
jvdburgt1980 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:42:
Ik ga plafondspeakers (B&W CCM-362) inbouwen in een verlaagd plafond. Door praktische overwegingen kan het plafond maar 91mm verlaagd worden (de luidsprekers hebben 79mm inbouwdiepte). Niet ideaal misschien, maar het past net.

Volgens de fabrikant presteren deze speakers het beste met een backbox van 25 liter. Nu kan ik dit volume creeren door een backbox-ruimte te creeren van 560x560x81 mm (binnenmaten; zie afbeelding hieronder).

[Afbeelding]

Nu heb ik de volgende vragen waar ik graag advies over wil:
  1. Er zit maar 12mm tussen de achterkant van de luidspreker en het betonplafond erboven. Heeft het zit om hier nog een dun (5mm) rubber matje (zelfde formaat als speaker) o.i.d. direct boven de speaker aan te brengen?
  2. Kan ik het beste de ruimte om de speaker heen volledig opvullen met bijv. steenwol (zie optie A hieronder) of alleen de kanten bekleden met een absorptiemateriaal met hogere dichtheid (zie optie B hieronder).
[Afbeelding]

Graag jullie reactie op bovenstaande vragen, en eventuele andere opmerkingen/tips die relevant zijn :)
Gelukkig komt het volume van een gesloten kast niet erg nauw. Een te kleine kast geeft een opslingering in de response waardoor het bonkerig kan klinken. Te groot is het niet snel. Maar gezien de beperkte hoogte kan ik me voorstellen dat je scherp aan de wind wil varen met grootte.

Ik zou het zeker opvullen met dempingsmateriaal omdat je anders mogelijk de staande golven in de kast gaat horen. Voldoende dichtheid is belangrijk om ook laag genoeg te dempen, denk ongeveer 45 kg/m3 als richting. Noppenschuim heeft misschien niet altijd voldoende dichtheid, dat is vooral praktisch voor BR kasten die je beperkt wil dempen. Ik heb zelf meerdere malen rockwool gebruikt zonder problemen. Ik zou niet weten wat dat kwaad kan. Akotherm kan ook, heel mooi spul en werkt fijner dan met rockwool. Wel stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdburgt1980
Dank, dan ga ik toch voor de ong 25 liter. Had Akotherm idd ook al als optie gezien.

Speakers zijn overigens voor onder de overkapping buiten, dus zal het volume nooit heel erg hard zetten helaas.

Dank voor al het advies. Ik zal het draadje in november na de renovatie van de nieuwe woning nog wel afsluiten met een update :)
Pagina: 1