€0,-
Een werkgever is niet verplicht om een pensioen aan te bieden en daar geld voor opzij te zetten. Ik heb een tijdje voor een werkgever gewerkt die geen pensioen aanbood.
Als je werkt onder een grote CAO, dan is deelname aan een pensioenfonds regelmatig verplicht, althans, ik denk dat het heel moeilijk is om daar vanaf te komen.
Afdracht eigen pensioenpremie werknemer afgelezen op loonstrook afgerond 200,-
Het is regelmatig zo dat je op je loonstrook een X bedrag ingehouden ziet, maar dat je werkgever ook nog wat bijstort wat je zelf niet ziet.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Voordat ik dit aankaart wil ik mij zo goed mogelijk inlezen. Heeft hier iemand ervaring mee
Ik wou hetzelfde, maar het is allemaal best wel nodeloos complex, en het kent behoorlijk wat nadelen.
De primaire reden waarom ik het wou, was meer bruto salaris = meer hypotheek, meer hypotheek = meer kans om een koopwoning te kunnen kopen, en een koopwoning = aflossen ipv huren. Het hebben van een afgeloste koopwoning op je oude dag is waarschijnlijk een betere belegging dan een pensioenpot waarvan de hoogte onzeker is ten tijde van wanneer je met pensieon gaat.
De pot moet je vaak (niet altijd!) delen met een beroepsgroep die zwaar vergrijst terwijl de inflatie aanzienlijk is, en de beleggingsresultaten niet altijd de inflatie kunnen verslaan.
Met dat uitgangspunt kan je het in overweging nemen om je pensioen als salaris uit te laten betalen.
Het grootste nadeel van het bij je bruto salaris op plussen, is: belasting. Pensioeninleg is belastingvrij. Over extra bruto salaris betaal je loonbelasting, en je mist mogelijk heffingskortingen en dergelijke. Netto kost het je maar zo 50%.
Wat je met het geld gaat doen moet dus eigenlijk 2x zoveel renderen
Ga je het in plaats daarvan in een persoonlijk potje stoppen, dan kan dat dus ook belastingvrij, maar daar moet je wel iets voor regelen geloof ik.
Ik vond het uiteindelijk enorm veel gezeik en uiteindelijk is het opbouwen van een pensioen ook niet verkeerd natuurlijk, zij het dat je (als je jong bent) natuurlijk wel enig risico hebt. Uiteindelijk heb ik het idee dus maar laten varen.
[
Voor 7% gewijzigd door
Richh op 11-08-2023 12:57
]