Managed iPad Pro - Bedrijf failliet,

Pagina: 1
Acties:
  • 1.778 views

• Brecht.A
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-09 09:16
Dag iedereen,

Professioneel ben ik in het bezit van een iPad Pro die beheerd werd door een bedrijf. Enige functionaliteit die toegestaan wordt op het toestel, is het openen van een specifieke webpagina.

Het bedrijf in kwestie is nu echter failliet, waardoor de iPad waardeloos geworden is.
Ik vrees ervoor dat Apple het toestel zal willen loskoppelen/resetten...

Kan ik met die iPad nog iets aanvangen? Of is die voor de vuilbak?

• sambuca00
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20-08 09:48
Volgens mij zou je de Ipad in DFU modus kunnen krijgen en vervolgens via itunes moeten kunnen restoren.

eidt: https://support.apple.com/en-us/HT211078

[ Voor 22% gewijzigd door sambuca00 op 10-08-2023 14:33 ]

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 28-09 08:23
Is het jouw iPad?

• Brecht.A
sambuca00 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:32:
Volgens mij zou je de Ipad in DFU modus kunnen krijgen en vervolgens via itunes moeten kunnen restoren.

eidt: https://support.apple.com/en-us/HT211078
Neen, dat werkt niet. Hij is managed/supervised (zie https://support.apple.com/en-us/HT202837)

• Brecht.A
Hij is ons bezit ja :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 28-09 08:23
Omdat je zei dat je professioneel in bezit bent van het apparaat ging ik er vanuit dat je het apparaat mocht gebruiken maar wel eigendom van het bedrijf is. In dit geval zou je een faillietverklaring kunnen aanvragen en daarmee naar Apple gaan? Maar hoe kun je aantonen dat het jouw eigendom is? Best een lastige denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

bezit is niet perse eigendom..
In theory is hij van het bedrijf dus nu van de schuldeisers..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Bezit? Ik bezit ook een iPad Pro, van de zaak en als ze failliet zouden gaan is ie gewoon onderdeel van de activa.

Heb je betaald voor de iPad Pro, staat er op de facturen of in het contract, met serienummer, dat je deze koopt, inclusief de dienst?

Alleen met die facturen of contract kan je bij Apple terecht voor het verwijderen van de managed laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• James25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-09 10:33
ToolkiT schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:02:
[...]

Dit. Je kan de iPad niet un-managed maken zonder in te loggen op Apple Business Manager. Zou je deze willen los koppelen van een Apple-ID dan kan dit alleen via Apple i.c.m. met een aanschaf bon.

• Brecht.A
Duidelijk! Dan moet ik de correcte factuur terugvinden en daarmee naar Apple stappen :-)

• Brecht.A
ToolkiT schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:02:
[...]

Als wij apparatuur gekocht hebben van het bedrijf, waaronder de iPad, dan is dit toch ons bezit en eigendom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Brecht.A schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:07:
[...]

Als wij apparatuur gekocht hebben van het bedrijf, waaronder de iPad, dan is dit toch ons bezit en eigendom?
Als je hem gekocht heb van bedrijf wel ja.
Als het goed ik heb je daar een bon van en kan je daar mee naar apple :)

• Brecht.A
James25 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:03:
[...]

Dit. Je kan de iPad niet un-managed maken zonder in te loggen op Apple Business Manager. Zou je deze willen los koppelen van een Apple-ID dan kan dit alleen via Apple i.c.m. met een aanschaf bon.
Begrijp ik het goed dat Apple deze niet unmanaged kan maken zonder toestemming via Apple Business Manager?

Ik vind het zooooo zonde dat we zo'n duur (en perfect werkend) toestel moeten weggooien :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:22
Klopt, dan heb je dus nooit de tablet in bezit gehad maar gebruik mogen maken tegen betaling van ...

Zit verschil in :)

Ps niet weggooien,officieel moet hij terug naar het bedrijf als schuldeisers hem willen.

[ Voor 27% gewijzigd door 99ruud99 op 10-08-2023 15:15 ]

• James25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-09 10:33
Brecht.A schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:13:
[...]

Begrijp ik het goed dat Apple deze niet unmanaged kan maken zonder toestemming via Apple Business Manager?

Ik vind het zooooo zonde dat we zo'n duur (en perfect werkend) toestel moeten weggooien :(
Inderdaad zonde als dat het geval is! Ik weet niet of een curator deze meeneemt in de verwerking van een faillissement? Maar inderdaad, jij bent geen eigenaar.. dus zal deze niet kunnen los koppelen van Apple Business Manager. Ook al zet je het apparaat terug naar fabriekinstelling door DFU reset. Bij het online verifiëren zal het apparaat zich weer melden bij het failliete business manager.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Brecht.A schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:13:
[...]

Als dat bedrijf die iPad aan jou als volwaardig werkende iPad verkocht heeft (daar blijf je vaag over) zal jij ze in gebreke moeten stellen en achteraan het rijtje schuldeisers aansluiten.

Als je gewoon gehoopt had dat je ongemerkt die iPad achterover kon drukken heb je (ook) pech gehad ;)

[ Voor 11% gewijzigd door fsfikke op 10-08-2023 15:25 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zie deze pagina's:

https://support.apple.com...ployment/depf4ab94ef1/web
https://support.apple.com/en-us/HT201441

Lijkt erop dat Apple het ook niet kan/wil:
We can’t unlock a managed device.
If your device is owned by a business or educational institution, please contact your IT department or manager. We also do not accept bulk requests.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brecht.A
fsfikke schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:16:
[...]

Als dat bedrijf die iPad aan jou als volwaardig werkende iPad verkocht heeft (daar blijf je vaag over) zal jij ze in gebreke moeten stellen en achteraan het rijtje schuldeisers aansluiten.

Als je gewoon gehoopt had dat je ongemerkt die iPad achterover kon drukken heb je (ook) pech gehad ;;)
Daar ben ik niet bewust vaag over hoor ;-)

Dat bedrijf heeft ons bedrijf een oplossing verkocht, waarvan de iPad deel uit maakte.
Het bedrijf is failliet gegaan, waardoor hun oplossing niet meer operationeel is en de ipad geheel waardeloos geworden is.

Bedankt voor de vele reacties, ik denk dat het duidelijk geworden is dat we niks meer kunnen aanvangen met het toestel.

[ Voor 8% gewijzigd door Brecht.A op 10-08-2023 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Brecht.A schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:07:
[...]

Vaag verhaal…
Waarom zou je een iPad kopen waarmee je enkel één specifieke webpagina kan openen?

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:59
Wootism schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:27:
[...]

Vaag verhaal…
Waarom zou je een iPad kopen waarmee je enkel één specifieke webpagina kan openen?
Misschien omdat die iPad voor 1 specifiek doel wordt gebruikt en je niet wil dat mensen andere dingen gaan doen?

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Brecht.A schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:26:
[...]

Daar ben ik niet bewust vaag over hoor ;-)

Dat bedrijf heeft ons bedrijf een oplossing verkocht, waarvan de iPad deel uit maakte.
Het bedrijf is failliet gegaan, waardoor hun oplossing niet meer operationeel is en de ipad geheel waardeloos geworden is.
Wat heb je in het contract afgesproken over de beëindiging ervan? Was de iPad in bruikleen?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Brecht.A
[...]

Vaag verhaal…
Die webpagina was het dashboard van hun platform.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

[...]

Vaag verhaal…
Security.. je kan beheren wat er op die ipad gebeurt en alleen die devices toelaten op je webpagina..
Beetje overkill voor een standaard web applicatie, maar in sommige gevallen is het een goede manier van attack angles verminderen..

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Brecht.A schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:28:
[...]

Die webpagina was het dashboard van hun platform.
Ah ik begrijp nu dat het om een B2B transactie ging; wat je dus bedoelde met ‘professioneel’.

Als de iPad nog de moeite waard is kan Apple je hier prima mee helpen icm de originele factuur.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

fsfikke schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:28:
[...]

Wat heb je in het contract afgesproken over de beëindiging ervan? Was de iPad in bruikleen?
Dit is de hamvraag... als je de de ipads huurde als deel van de service agreement waren en zijn ze van het faliete bedrijf..
Hebben jullie ze gekocht en betalen alleen voor de beheerdiensten is die van jullie..
In 2e geval kan je met bon naar Apple..
In 1e geval moet je hem inleveren bij de schuldeiser-afhandelaar (ben ff het NL woord daarvoor kwijt)..

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:42

FreakNL

Well do ya punk?

Beetje dom om die iPad dan volledig aan te schaffen en alsnog onder hun management te laten vallen. Dan had je beter zelf kiosk mode kunnen installeren…

Of dat (nu failliete) bedrijf had iets van een maandelijkse fee moeten vragen met de iPad in bruikleen… Of beter, dat had je moeten afdwingen.

Je hebt niet goed nagedacht over de constructie.

Sowieso: een iPad Pro voor alleen een webpagina? Dat kan ook op een gewone iPad uit 2019…

[ Voor 11% gewijzigd door FreakNL op 10-08-2023 15:35 ]

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

FreakNL schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:34:
Beetje dom om die iPad dan volledig aan te schaffen en alsnog onder hun management te laten vallen. Dan had je beter zelf kiosk mode kunnen installeren…

Of dat (nu failliete) bedrijf had iets van een maandelijkse fee moeten vragen met de iPad in bruikleen… Of beter, dat had je moeten afdwingen.

Sowieso: een iPad Pro voor alleen een webpagina? Dat kan ook op een gewone iPad uit 2019…
Bij veel leveranciers is het gewoon package deal van de plank, geen gerommel met specifieke afspraken per bedrijf. Dat registreren en apart beheren kost vaak een stuk meer geld dan dezelfde iPad Pro met dezelfde condities leveren.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:42

FreakNL

Well do ya punk?

Dat snap ik ook wel :)

Maar als klant zou ik wel zeggen; "Waarom moet ik 800,- aftikken voor een iPad als deze niet in eigen beheer is? Lever het lekker als onderdeel van de maandelijkse subscription... "

• Brecht.A
FreakNL schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:34:

Beetje dom...Niet goed nagedacht over de constructie...

Zoals ik aangegeven heb, maakte die iPad deel uit van een project (die enkele honderdduizenden euro's bedroeg). Wij hebben deze dus niet aangekocht, maar onrechtstreeks via hen.

Project is gestopt, iPad is er nog, ik was enkel benieuwd of we die iPad nog voor een andere toepassing zouden kunnen inzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:11
Maar wat is nu jouw rol in dit hele verhaal?
Je blijft namelijk nogal vaag doen.
Ben jij de directeur van het bedrijf waar het failliete bedrijf een oplossing aan heeft verkocht, of ben jij gewoon een personeelslid die wel brood ziet in een overbodige iPad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Lang verhaal kort: de enige die hier wat mee kan is via de MDM beheerder of met de originele factuur bij Apple. Elke andere manier gaan we hier niet bespreken. Daarnaast is de discussie of de TS door de gebruikte constructie legitiem eigenaar is, niet echt iets voor dit forum, en meer iets voor PFSL. Dit topic gaat dan ook op slot.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.