Nieuwe RAM gekocht, geeft zwart scherm bij booten

Pagina: 1
Acties:

• RaidenSigma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 26-07 20:02
Dag mede-Tweakers,
Ik wou de look van mijn set-up wat verbeteren en heb afgelopen week de Corsair Vengeance RGB PRO sticks gekocht van 32GB 3600MHZ CL16 (CMW32GX4M4D3600C16).
Echter na het installeren (stroom van pc af gehaald) van de 4 sticks, start mijn pc wel op, maar krijgt mijn monitor geen signaal.
De sticks lichten wel gewoon hun RGB op.
Erna gewoon weer mijn oude RAM erin gedaan en alles deed het weer gewoon, dus aan de slots ligt het niet lijkt me.
Ik heb op internet gekeken en daar zag ik mensen met dezelfde sticks, ook op een AMD board waarop ze wel werkten.
Hebben jullie advies voor me?
Mijn moederbord is: ROG Strix x570-E Gaming Wifi ii
Alvast bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door RaidenSigma op 10-08-2023 13:22 ]

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:49

Mavamaarten

Omdat het kan!

Begin aub eerst met wat meer informatie te geven over het systeem waar je deze RAM sticks inbouwt.
- Welk moederbord
- Welke CPU
- Staat het RAM dat je probeert op de QVL lijst?
- Welke slots prik je het nieuwe RAM in?

Ik zou overigens beginnen met een CMOS reset, en/of met 1 ram stick ipv meerdere.

Android developer & dürüm-liefhebber

• RaidenSigma
Mobo: ROG Strix x570-E Gaming Wifi ii
CPU: Ryzen 9 3900XT
QVL?
Heb elk slot geprobeerd

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:06
AMD en Crucial geheugen... het blijft een haat-liefde verhouding, een vrij bekend gegeven in de pc bouwer gemeenschap.

Je kan het beste de sticks retouneren/inruilen voor andere, ik heb goede ervaringen met G.Skill op AMD.

• RaidenSigma
MicGlou schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:57:
AMD en Crucial geheugen... het blijft een haat-liefde verhouding, een vrij bekend gegeven in de pc bouwer gemeenschap.

Je kan het beste de sticks retouneren/inruilen voor andere, ik heb goede ervaringen met G.Skill op AMD.
Crucial? In mn post stond Corsair he😅
Maar in dit geval hou ik mijn Gskill dan maar gewoon denk ik.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:49

Mavamaarten

Omdat het kan!

RaidenSigma schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:43:
Mobo: ROG Strix x570-E Gaming Wifi ii
CPU: Ryzen 9 3900XT
QVL?
Heb elk slot geprobeerd
QVL is een lijst van memory modules waarmee je moederbord getest en werkend bevonden is: https://rog.asus.com/moth...odel/helpdesk_qvl_memory/

Jouw reepjes vind ik er niet op terug. Wat niet wil zeggen dat het niet werkt, maar wat op de lijst staat is wel bevestigd dat het zou moeten werken.

Android developer & dürüm-liefhebber

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:06
RaidenSigma schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:03:
[...]

Crucial? In mn post stond Corsair he😅
Maar in dit geval hou ik mijn Gskill dan maar gewoon denk ik.
Wauw... tijd voor de opticien denk ik :F

Tja Corsair en AMD... oh nee ;)

Maar goed, AMD is buiten de fratsen die er met Crucial zijn sowieso wat gevoeliger aangelegen als het om geheugen gaat. Intel is wat dat betreft een stuk makkelijker, dat slikt vrijwel alles.

Dan inderdaad eerst eens checken of het geheugen op de QVL staat van het moederbord, Je zou ook steekproefsgewijs wat kunnen testen door eerst 1 stick in het systeem te stoppen en stick voor stick te testen, kan altijd dat er iets defect is. Maar check ook zaken als is je BIOS up-to-date... heb je al eens een CMOS clear gedaan?

• RaidenSigma
Op QVL zie ik hem niet volgensmij, alleen dezelfde sticks met 18CL?
Maar ondertussen zie ik wel mensen met precies deze sticks in hun AMD boards😅
En heb nog nooit een BIOS update gedaan (vaak gelezen dat dit niet nodig is en/of kwaad kan)
CMOS eigenlijk nog nooit van gehoord eerlijk gezegd haha.

• RaidenSigma
Bij de Corsair site op hun PC kan ik blijkbaar trouwens ook gewoon precies deze sticks met mijn mobo matchen 🫠

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-09 15:19
doe maar eens een clr cmos, kans is groot dat ze dan wel werken
bios update zorgt ook voor hogere compatibiliteit met nieuwere ram sticks
stroom van de pc halen, daarna op je moederbord zit een rond batterijtje (zilverkleurig) die er eens uithalen,
daarna de power toets induwen voor 10-tal secondjes

tuurlijk kan een bios update kwaad als je halverwege het proces over de powerkabel valt.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
RaidenSigma schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:21:
Bij de Corsair site op hun PC kan ik blijkbaar trouwens ook gewoon precies deze sticks met mijn mobo matchen 🫠
Corsair heeft er een handje van om meerdere merken geheugenchips op hun Dimmen te plakken, er dan een ander versie nummertje aan te geven en alles onder 1 nummer aan hun leveranciers uit te leveren.

Je weet pas wat je hebt als je de Dimmen in je handen hebt en het versienummer kunt lezen.

In QVL staat er vaak een versienummer bij.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:24

rapture

Zelfs daar netwerken?

Waarom heb je voor kit van 4 latjes gekozen? 2x 16GB ipv 4x 8GB kan sneller draaien en is gemakkelijker stabiel te krijgen.

Ik had voor 4 latjes gekozen om aan het maximum van 128 GB te geraken. 3200 MT/s CL16 maakt het stabiel krijgen gemakkelijker.
RaidenSigma schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:21:
De Corsair memory finder is een tricky webpagina.

Als je het moederbord en de CPU geselecteerd hebt, dan mag je niet de filters aan de linkerkant gebruiken. Anders krijg je de volledige catalogus zoals DDR5 dat niet op een X570 bord past.

Voor je moederbord en processor combinatie raden ze niet sneller dan 3200 MT/s en CL16 als je voor 4 latjes gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kba5ojJLV5_r2b7xRWkkVCZO0JM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/05P0sSPXzjlZYCbv74AZspqy.jpg?f=fotoalbum_large

Jouw geheugenkit is te snel om erbij te staan.

Je kan de BIOS resetten en de BIOS updaten. Als je in de BIOS geraakt, dan kan je op JEDEC snelheden/timings testen en daarna op 3200MT/s CL16 testen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RaidenSigma schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:14:
Op QVL zie ik hem niet volgensmij, alleen dezelfde sticks met 18CL?
Maar ondertussen zie ik wel mensen met precies deze sticks in hun AMD boards😅
Irritante is dat het per bord en zelfs per bord per CPU kan verschillen.

Ideale theoretische wereld:
Er bestaan standaarden. Jouw bord is geschikt voor bepaalde standaarden (icm jouw CPU). Jouw RAM voldoet aandie standaarden. Alles werkt.

Werkelijke wereld:
Standaarden zijn leuk, maar compatibility kan per bord en CPU afwijken. QVL geeft aan waar een bordfabrikant mee getest heeft en werkt. Niet op QVL: you're on your own met gerede kans dat DIMMs niet werken, of alleen op lagere snelheden dan spec.
En heb nog nooit een BIOS update gedaan (vaak gelezen dat dit niet nodig is en/of kwaad kan)
Vuistregels is als je geen problemen hebt, niet doen. Maar jij hebt problemen dus is dit een goede om uit te sluiten, zeker omdat daar allerlei zaken rondom RAM onder de motorkap aangepast kunnen worden op moderne systemen.
CMOS eigenlijk nog nooit van gehoord eerlijk gezegd haha.
BIOS: EEPROM dat het opstartprogramma voor je moederbord bevat.
CMOS: NVRAM die alle instellingen die BIOS daarbij gebruikt.

CMOS kun je resetten zonder BIOS aan te raken.

Als je een BIOS update doet is het altijd verstandig CMOS ook te resetten, maar bij vrijwel alle hangen & opstarten problemen is een CMOS reset naar defaults een van de eerste stappen om te doen. Check manual voor hoe (meestal een jumper verschuiven of twee pads op moederbord met schroevendraaier verbinden).

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1