Rijbewijs voor automaat

Pagina: 1
Acties:

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:35
Vandaag in het middagjournaal van de NOS is er een item over rijscholen die wel of niet een elektrische auto nemen. Een EV is altijd een automaat, en als je je rijexamen doet in een automaat, dan krijg je een aantekening op je rijbewijs dat je alleen in een automaat mag rijden. Omgekeerd is dat niet zo, als je examen hebt gedaan in een schakelauto, mag je zonder problemen in een automaat rijden.

Waarom is er deze regeling ?

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +65 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:41

de Peer

under peer review

Dat lijkt me logisch. als je nooit hebt geleerd om te schakelen is het niet echt verantwoord om je in een schakelauto te laten rijden.

andersom geldt dat niet. Als je kunt schakelen kun je ook in een automaat rijden, aangezien dat simpeler is (minder handelingen). Het schakelen wordt je dan uit handen genomen omdat het automatisch gaat.

[ Voor 45% gewijzigd door de Peer op 10-08-2023 12:55 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-05 09:15
Oekiejoekie schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 12:51:
Vandaag in het middagjournaal van de NOS is er een item over rijscholen die wel of niet een elektrische auto nemen. Een EV is altijd een automaat, en als je je rijexamen doet in een automaat, dan krijg je een aantekening op je rijbewijs dat je alleen in een automaat mag rijden. Omgekeerd is dat niet zo, als je examen hebt gedaan in een schakelauto, mag je zonder problemen in een automaat rijden.

Omdat rijden in een automaat makkelijk is? En iemand die enkel in een automaat kan rijden waarschijnlijk enige moeite heeft om direct goed te kunnen rijden in een schakel auto?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-05 11:26
Omdat schakelen meer vaardigheden nodig heeft als een automaat is het wel toegestaan om van een handgeschakeld rijbewijs in een automaat te stappen maar andersom mis je dus vaardigheden en mag het niet.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Tenzij je bijvoorbeeld fysieke limitaties hebt, zou ik nu nog steeds altijd adviseren een rijbewijs te halen met een handbak. Zeker als je jong bent en de kans dat een EV op dit moment je eerste auto wordt nog wat klein is.

De extra vaardigheden die je moet hebben gaan niet alleen over de basis van koppelen, wisselen van versnelling, maar ook bijvoorbeeld de hellingproef, remmen op de motor

[ Voor 27% gewijzigd door Hann1BaL op 10-08-2023 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
de Peer schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 12:52:
Dat lijkt me logisch. als je nooit hebt geleerd om te schakelen is het niet echt verantwoord om je in een schakelauto te laten rijden.

andersom geldt dat niet. Als je kunt schakelen kun je ook in een automaat rijden, aangezien dat simpeler is (minder handelingen).
Begin jaren 90 mocht je nog zonder rijbewijs of bromfietscertificaat op een brommer rijden, en reed ik ook gewoon op een schakelbrommer. Dat schakelen nou zo gecompliceerd is, dat is ook niet echt ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Oekiejoekie schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 12:55:
[...]

Begin jaren 90 mocht je nog zonder rijbewijs of bromfietscertificaat op een brommer rijden, en reed ik ook gewoon op een schakelbrommer.
tsja tijden veranderen
Dat schakelen nou zo gecompliceerd is, dat is ook niet echt ?
vind ik wel. Het schakelen zelf niet maar als beginnend bestuurder gaat het ten koste van je concentratie en heb je minder focus op het verkeer daardoor.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

[...]

Begin jaren 90 mocht je nog zonder rijbewijs of bromfietscertificaat op een brommer rijden, en reed ik ook gewoon op een schakelbrommer. Dat schakelen nou zo gecompliceerd is, dat is ook niet echt ?
Het is niet heel gecompliceerd, maar er zijn net wat zaken die je wel goed onder de knie moet krijgen. Niet voor niets laten veel mensen bij de eerste rijlessen de auto vaak afslaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:54
De ANWB (die een eigen rijschooltak hebben) zegt hierover:
Wil je graag je autorijbewijs halen en toch bijdragen aan minder CO2-uitstoot? Verklein jouw CO2-footprint door rijles te volgen in een elektrische auto!
Zij ontvangen een rijbewijs met code 78, wat betekent dat zij alleen in een automaat mogen rijden.
Deze zogenaamde automaatcode is in Zwitserland en Duitsland al afgeschaft.

Daar mogen leerlingen ook in een handgeschakelde auto rijden als zij een aanvullende verkorte cursus hebben afgerond. In Nederland blijft de situatie voorlopig onveranderd, maar er zijn gesprekken gaande tussen de Nederlandse overheid en de rijschoolbranche om ook hier de automaatcode op het rijbewijs af te schaffen.
https://www.anwb.nl/auto/rijbewijs/elektrisch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:08

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

[...]

Omdat een bromfiets al valt onder 'lagere' klasse vervoer, en bij een motorrijbewijs moet je altijd nog leren schakelen (ook al ga je een motor-scooter rijden). Motor is altijd als '1 geheel' geweest, maar vanwege de veel grotere groep auto's zijn daar veel meer groepen in gemaakt voor de 'complexere' varianten, denk een vrachtwagen, aanhanger, bus (leger?), etc.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

[...]

Vroeger mocht dat, idd. En terecht dat het niet meer zo is.
Rijles voor welk voertuig dan ook heb je nodig om de verkeersregels te leren kennen en praktisch toe te passen.

En ja, schakelen is gecompliceerd. Daar heb je de coordinatie voor nodig om het te kunnen, daarbij moet je de feeling ontwikkelen om dat correct te doen.
Er staan niet voor niets veel les auto's stil voor een groen verkeerslicht omdat men het schakelen/loppelen nog niet beheerst.

Daarbij, ik ken mensen die dus een automaat rijbewijs hebben juist omdat ze de coordinatie missen om te schakelen. Voor sommige mensen zijn dat gewoon teveel handelingen om juist te coordineren en vloeiend te rijden.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

"vroeger" (ja daar is ie weer), reden de jongens op schakel bromfietsen, de dames op automaatjes (over het algemeen). De dames hadden tijdens hun lessen daardoor iets meer moeite, omdat het omgaan met versnellingen voor hen volledig nieuw was.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
[...]

Het ene mens is niet hetzelfde als het andere mens... De een is heel goed in lichamelijke coördinatie en heeft dat soort handelingen snel onder de knie, een ander heeft er heel veel moeite mee. Is wss ook een kwestie van concentratie enzo. Een goeie maat van mij heeft eerst 60 lessen gehad in een auto met handbak maar hij kreeg het simpelweg niet goed genoeg onder de knie om die handelingen te doen én zich volledig op het verkeer te kunnen concentreren... heeft uiteindelijk afgereden in een automaat en was toen met een paar extra lessen klaar. Heeft zover ik kan bepalen ook weinig met intelligentie te maken, het is een hartstikke slimme gast, goed opgeleid, goede baan etc... maar het wilde gewoon niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Inverted_World schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 12:52:
[...]

Omdat rijden in een automaat makkelijk is? En iemand die enkel in een automaat kan rijden waarschijnlijk enige moeite heeft om direct goed te kunnen rijden in een schakel auto?
Mwah ik heb nog redelijk wat mensen gehad die bij de eerste keer automaat rijden ineens met hun linkervoet op de rem gingen staan. Je staat wel meteen stil zeg maar.

/(bb|[^b]{2})/

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:00

lasharor

7 december 2004

JohnR schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:26:
[...]

Mwah ik heb nog redelijk wat mensen gehad die bij de eerste keer automaat rijden ineens met hun linkervoet op de rem gingen staan. Je staat wel meteen stil zeg maar.
Goed, dat doe je de eerste keer maar als je wat instructies krijgt dat je die linkervoet gewoon niet moet gebruiken dan is het vaak al geen probleem meer.

Als je opeens moet gaan schakelen moet je er allemaal extra handelingen bij doen. Ik denk dat die handelingen niet zo problematisch zijn maar voordat je het helemaal beheerst ben je wel eventjes verder. En in die tussentijd moet je dus in dezelfde hoeveelheid tijd (naar het stoplicht, naar de rotonde etc) wel veel meer (moeilijkere) handelingen verrichten.

Dat lijkt mij gevaarlijk.

• Markiboj97
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-05 16:19
[...]

Tja beter dan opeens de koppeling intrappen terwijl je denkt dat het de rem is en bij je voorganger in de kofferbak hangen. Dat lijkt me gevaarlijker aangezien je altijd genoeg afstand moet houden voor het geval je voorganger opeens een noodstop moet maken.

• LordSinclair
[...]

En zo vergeten mensen die een tijdje automaat hebben gereden wel eens de koppeling in te trappen wanneer ze weer handgeschakeld rijden als ze remmen. Dan gaat de motor ook brommen maar is er niet gek veel aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:03
de Peer schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 12:56:
[...]

[...]

vind ik wel. Het schakelen zelf niet maar als beginnend bestuurder gaat het ten koste van je concentratie en heb je minder focus op het verkeer daardoor.
Dat is gewoon wennen, als je een paar maand rijd, dan denk je er niet meer bij na als je schakelt, denk jij er nog bij na hoe je je benen beweegd als je fietst? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Danielson schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:36:
[...]

Dat is gewoon wennen, als je een paar maand rijd, dan denk je er niet meer bij na als je schakelt, denk jij er nog bij na hoe je je benen beweegd als je fietst? :)
Nee, maar in deze casus gaat het om iemand die nooit geleerd heeft om te schakelen en die dat hele gewenningsproces dus nog door moet, terwijl hij/zij zich op de openbare weg begeeft.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 10-08-2023 13:40 ]

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik zou het overigens niet verkeerd vinden als mensen die van handbak voor het eerst naar automaat gaan eerst verplicht worden om 1 of 2 lessen te nemen bij een rijschool. En daar dan een aantekening van maken op het rijbewijs.

Ondanks minder handelingen is het weldegelijk echt anders en moet je echt wennen. Zo maar gaan rijden als je niet de rem intrapt is al zo'n ding.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

andersom geldt dat niet. Als je kunt schakelen kun je ook in een automaat rijden, aangezien dat simpeler is (minder handelingen). Het schakelen wordt je dan uit handen genomen omdat het automatisch gaat.
Je moet als je een schakelauto gewend bent en overstapt op een automaat vooral jezelf aanleren alleen je rechterbeen te gebruiken. Je wilt niet weten hoe hard je opeens remt als je met het linkerbeen gaat remmen (omdat je wilt schakelen...). :+

Aldus een persoon met praktijk ervaring. :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

sambalbaj schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:41:
Ik zou het overigens niet verkeerd vinden als mensen die van handbak voor het eerst naar automaat gaan eerst verplicht worden om 1 of 2 lessen te nemen bij een rijschool. En daar dan een aantekening van maken op het rijbewijs.

Ondanks minder handelingen is het weldegelijk echt anders en moet je echt wennen. Zo maar gaan rijden als je niet de rem intrapt is al zo'n ding.
Dat valt echt reuze mee. Ik heb zelf ooit eens gereden in de auto van een collega, dat was wel een automaat. Per ongeluk gaan remmen met links (want wilde schakelen en dus koppeling in trappen). Dat is het enige wat wennen is, maar met een dergelijke fout doe je dat ook echt maar 1 keer, kan ik je vertellen. Om daar 100+ euro aan uit te geven bij een rijschool is echt zonde van de tijd van de rij-instructeur en zonde van mijn centen. ;)

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

LordSinclair schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:33:
[...]

En zo vergeten mensen die een tijdje automaat hebben gereden wel eens de koppeling in te trappen wanneer ze weer handgeschakeld rijden als ze remmen. Dan gaat de motor ook brommen maar is er niet gek veel aan de hand.
Ik rij inmiddels al heel wat jaartjes automaat en als ik in een schakelbak rij gebeurt dit inderdaad steevast bij de eerste keer remmen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

[...]

Het gaat niet alleen om het schakelen zelf, maar ook om meerdere dingen tegelijk kunnen doen. Je moet schakelen op het juiste moment, tegelijkertijd opletten, en je moet de controle over de auto blijven houden. Als je midden op een kruispunt stil komt te staan omdat je verkeerd hebt geschakeld kan dat levensgevaarlijk zijn.

Ik ken een aantal mensen die tijdens hun rijles het advies hebben gekregen om voor automaat te gaan, dat zijn echt mensen die gewoon niet twee dingen tegelijk kunnen doen. Het is mooi dat we tegenwoordig zo inclusief zijn dat ze toch een rijbewijs mogen halen, maar ik zit er niet graag bij in de auto.

Daarnaast zijn er nu ook flink wat meer auto's en andere voertuigen op de weg dan begin jaren 90 ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Oon op 10-08-2023 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Oekiejoekie schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 12:51:

Dat is altijd zo geweest, vroeger was een automaat vaak voor mensen die het niet lukte met een schakelauto.

Maar de toekomst is toch automaat, dus straks heb je geen rijbewijs voor een schakelauto meer nodig waarschijnlijk.
CH4OS schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:42:
[...]
Je moet als je een schakelauto gewend bent en overstapt op een automaat vooral jezelf aanleren alleen je rechterbeen te gebruiken. Je wilt niet weten hoe hard je opeens remt als je met het linkerbeen gaat remmen (omdat je wilt schakelen...). :+
Dat is wel een leuke om een keer te proberen, langzaam op een parkeerplaats zonder verkeer achter je :p Het gaat inderdaad vrij abrupt als je met links probeert te remmen en dat nooit gedaan hebt :p

[ Voor 26% gewijzigd door Marzman op 10-08-2023 13:52 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:07
[...]

Klopt dat is gewoon wennen en oefenen. En dat moet je gedaan hebben voor je rijexamen (dus op het moment dat je leert autorijden) en niet daarna met alle gevolgen van dien.
Als er over enkele tientallen jaren vrijwel geen handgeschakelde auto's meer zijn, dan kunnen we gaan nadenken over het afschaffen van deze regel.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Marzman schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:50:
Dat is wel een leuke om een keer te proberen, langzaam op een parkeerplaats zonder verkeer achter je :p Het gaat inderdaad vrij abrupt als je met links probeert te remmen en dat nooit gedaan hebt :p
Dit inderdaad... :+ Gelukkig reed ik toen op een rustige plek in Utrecht, maar ik schrok wel even flink toen het mij overkwam. :$

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 10-08-2023 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
[...]

Maar de toekomst is toch automaat, dus straks heb je geen rijbewijs voor een schakelauto meer nodig waarschijnlijk.
Dat was dus een van de issues die de rijschoolhouder noemde: Als je net je rijbewijs hebt, dan is je eerste auto waarschijnlijk een tweedehandsje met een schakelbak. De meesten van die leeftijd hebben niet het geld voor een EV...

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Oekiejoekie schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:18:
[...]

Dat was dus een van de issues die de rijschoolhouder noemde: Als je net je rijbewijs hebt, dan is je eerste auto waarschijnlijk een tweedehandsje met een schakelbak. De meesten van die leeftijd hebben niet het geld voor een EV...
Of als je een busje wilt huren, of een kleine vrachtauto die je met b rijbewijs mag besturen. Maar uiteindelijk worden die waarschijnlijk ook automaat en die tweedehands instapauto ook ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Marzman op 10-08-2023 14:25 ]

/▌

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
[...]

Klopt. Je hebt de reflex om je koppelingspedaal nog harder in te duwen omdat je auto harder vertraagt dan je verwacht. Maar omdat je voet niet op het koppelingspedaal zit maar op de rem ga je steeds harder de rem induwen. En dan heb je dus een noodstop gemaakt.

Overigens vind ik er ook wel wat voor te zeggen dat je op je rijbewijs specifiek vermeldt dat alleen mag rijden met stuur aan de linkerkant. Van automaat naar schakelbak (of andersom) vind ik niet zo spannend, maar van links sturen naar rechts sturen vind ik best adrenalline-verhogend.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

KabouterSuper schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:25:
[...]

Van automaat naar schakelbak (of andersom) vind ik niet zo spannend, maar van links sturen naar rechts sturen vind ik best adrenalline-verhogend.
nou reken maar dat iemand die nog nooit geschakeld heeft een gevaar op de weg is hoor als je die met schakelbak de stad in stuurt!

Ik heb de indruk dat veel mensen denken vanuit gewenning aan schakelen. Terwijl als je dat nog moet leren is het echt andere koek hoor!

er zijn dus zelfs genoeg mensen die nooit zullen handschakelen, simpelweg omdat het ze niet (goed genoeg) lukt en dus gaan ze voor een automaat-examen.

[ Voor 26% gewijzigd door de Peer op 10-08-2023 14:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:59

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Juist dat, en het is niet het schakelen op zich. Een moderne automaat heeft bijv. functies zoals auto-hold, hill assist, kan "kruipen" in de file enz, dus maakt het rijden erg makkelijk. Maar met een handbak moet je leren helling-trekken, file rijden, achteruit parkeren enz. Allemaal acties waarbij goede techniek en beheersing van het schakelsysteem benodigd is. Iemand die dat nooit geleerd heeft staat dan toch even vies te kijken...

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-05 21:45
Ik haal heel laat aan in dit topic, maar een EV is toch geen "automaat" want er is geen versnellingsbak.

Zeker logisch, maar dan komen er wel meer vragen op.

Les gehad in een voorwiel aangedreven auto, stap je in een achterwiel aangedreven auto kun je zeggen dat het niet verantwoord is in bepaalde weersomstandigheden.

Les gehad in een 1.3 diesel met 100 pk, koop je daarna een snelle EV met 400-500 pk (het kan) is dat verantwoord?

[ Voor 79% gewijzigd door Joyous-P op 10-08-2023 14:53 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Joyous-P schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:49:
Ik haal heel laat aan in dit topic, maar een EV is toch geen "automaat" want er is geen versnellingsbak.
Ik ben geen automonteur, maar hoe zou jij het dan noemen? Je hebt een rijbewijs voor automaat en voor schakel. Het is zeker geen schakel en een rijbewijs automaat is voldoende voor die auto;

Er is geen rijbewijs voor EV, maar laten we dat niet te hard roepen voor ze weer iets nieuws verzinnen :p

/▌

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05:37
Marzman schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:00:
[...]
Ik ben geen automonteur, maar hoe zou jij het dan noemen? Je hebt een rijbewijs voor automaat en voor schakel. Het is zeker geen schakel en een rijbewijs automaat is voldoende voor die auto;

Er is geen rijbewijs voor EV, maar laten we dat niet te hard roepen voor ze weer iets nieuws verzinnen :p
Een automaat suggereert dat je verschillende overbrengingsverhoudingen hebt. Die automaat schakelt zelf de juiste overbrengingsverhouding. Met een EV heb je maar één overbrengingsverhouding, die schakelt dus helemaal niet.

Technisch gezien heeft een EV dus geen automaat. Maar qua bediening komt het overeen met het rijden met een automaat. Enige verschil bij EV is wellicht het rijden met 1 pedaal, waardoor de rem ook minder gebruikt hoeft te worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Joris748 op 10-08-2023 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Laatst online: 01:49
Joris748 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:27:
[...]

Een automaat suggereert dat je verschillende overbrengingsverhoudingen hebt. Die automaat schakelt zelf de juiste overbrengingsverhouding. Met een EV heb je maar één overbrengingsverhouding, die schakelt dus helemaal niet.

Technisch gezien heeft een EV dus geen automaat. Maar qua bediening komt het overeen met het rijden met een automaat. Enige verschil bij EV is wellicht het rijden met 1 pedaal, waardoor de rem ook minder gebruikt hoeft te worden.
Nee, een automaat suggereert dat je zelf geen handelingen meer hoeft te verrichten qua schakelen na het in de gewenste versnelling zetten van de auto. Dat er geen overbrengingen van toepassing zijn maakt niet uit; in de volksmond wordt de "bak" van een EV gewoon een automaat genoemd, en iedereen weet wat er dan bedoeld wordt.

Maar goed, eigenlijk is dit een non-discussie waar de TS helemaal niet om gevraagd heeft. Ik sluit me aan bij het antwoord van @de Peer

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:07
Denman schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:36:
[...]

Nee, een automaat suggereert dat je zelf geen handelingen meer hoeft te verrichten qua schakelen na het in de gewenste versnelling zetten van de auto. Dat er geen overbrengingen van toepassing zijn maakt niet uit; in de volksmond wordt de "bak" van een EV gewoon een automaat genoemd, en iedereen weet wat er dan bedoeld wordt.

Maar goed, eigenlijk is dit een non-discussie waar de TS helemaal niet om gevraagd heeft. Ik sluit me aan bij het antwoord van @de Peer
Eens dat het een non-discussie is, echter is het dik gedrukte feitelijk onjuist. Automaat is een afkorting/verbastering van automatische versnelling, wat wel degelijk inhoud dat er verschillende overbrengingen zijn. Bij een vaste overbrenging (zoals bij een EV) is het technisch dus geen automaat. Er zijn op operationeel vlak veel overeenkomsten tussen een vaste overbrenging en een automaat, dus de meeste mensen hebben geen idee. Maar dat iets in de volksmond op een bepaalde manier gebruikt wordt, maakt het nog niet juist.

Onderaan de streep maakt het echter niet uit, aangezien je met een automaat rijbewijs in een EV mag rijden en niet in een auto met een handbak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
Nivado schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:48:
[...]

Eens dat het een non-discussie is, echter is het dik gedrukte feitelijk onjuist. Automaat is een afkorting/verbastering van automatische versnelling, wat wel degelijk inhoud dat er verschillende overbrengingen zijn. Bij een vaste overbrenging (zoals bij een EV) is het technisch dus geen automaat. Er zijn op operationeel vlak veel overeenkomsten tussen een vaste overbrenging en een automaat, dus de meeste mensen hebben geen idee. Maar dat iets in de volksmond op een bepaalde manier gebruikt wordt, maakt het nog niet juist.

Onderaan de streep maakt het echter niet uit, aangezien je met een automaat rijbewijs in een EV mag rijden en niet in een auto met een handbak.
Precies, we zitten hier nog altijd op een tech forum. Daarom mogen we best zorgvuldig gebruik van termen verwachten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Joris748 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:02:
[...]

Precies, we zitten hier nog altijd op een tech forum. Daarom mogen we best zorgvuldig gebruik van termen verwachten.
als het relevant is wel. Maar dat is het hier niet. Dus echt een non-issue en zonde van die paar posts (inclusief deze) die nu het topic vervuilen. Dit gaat alleen maar over de terminologie.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 10-08-2023 16:05 ]

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:21
Dan krijg je van die Britney Spears taferelen. Die gaat dan rijden in een huur Ferrari en sloopt de versnellingsbak, omdat ze full speed in z'n 1 gaat rijden: https://www.ar15.com/foru...IDNandapos_T_DIE/5-45914/

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:29
Joyous-P schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:49:
Les gehad in een voorwiel aangedreven auto, stap je in een achterwiel aangedreven auto kun je zeggen dat het niet verantwoord is in bepaalde weersomstandigheden.
Les gehad in een 1.3 diesel met 100 pk, koop je daarna een snelle EV met 400-500 pk (het kan) is dat verantwoord?
Dat is hardstikke verantwoord, want les 1 die je bij rijles krijgt is dat je als bestuurder in staat moet zijn om je voertuig tot stilstand te kunnen brengen binnen de afstand dat je de weg kunt overzien.
Een rijbewijs halen wil namelijk nog niet zeggen dat je kunt autorijden, dat leer je eigenlijk pas in de praktijk.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• htca
  • Laatst online: 21:35

hihi... dochter haalde hier haar rijbewijs in een schakel bak.... Ik kreeg 2 jaar later een EV... Eerste keer in de auto: zo dat is handig......

heb ik voor elk pedaal een voet :X

Inmiddels rijdt ze er zo mee weg

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Overigens vind ik er ook wel wat voor te zeggen dat je op je rijbewijs specifiek vermeldt dat alleen mag rijden met stuur aan de linkerkant. Van automaat naar schakelbak (of andersom) vind ik niet zo spannend, maar van links sturen naar rechts sturen vind ik best adrenalline-verhogend.
Misschien moeten we gewoon op het rijbewijs vermelden met welke exacte automodellen we mogen rijden. Wat meer administratie is altijd leuk en rij-instructeurs hebben ook een inkomen nodig. 8)7

Op een bepaald moment heb je voldoende ervaring om je eigen kunnen in te schatten en daar verantwoordelijk mee om te gaan. Ik weet dat dat niet altijd gebeurt, maar andere vormen van gevaarlijk rijgedrag (te snel rijden, onvoldoende afstand houden...) worden ook gewoon aangepakt op het moment dat ze zich voordoen. Dat moet niet allemaal in extreem strikte regeltjes gegoten worden, want daar pest je vooral de mensen mee die dat eigenlijk niet nodig hebben (de rest lapt ze gewoon aan hun laars).

• Patriot
  • Laatst online: 17-05 17:58

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Yaksa schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:18:
[...]

Dat is hardstikke verantwoord, want les 1 die je bij rijles krijgt is dat je als bestuurder in staat moet zijn om je voertuig tot stilstand te kunnen brengen binnen de afstand dat je de weg kunt overzien.
Een rijbewijs halen wil namelijk nog niet zeggen dat je kunt autorijden, dat leer je eigenlijk pas in de praktijk.
Fraude buiten beschouwing gelaten wil een rijbewijs natuurlijk juist wel zeggen dat je kunt autorijden.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 12:56:
[...]

Maar is dat niet de reden dat je vroeger na loop van tijd automatisch een volledig rijbewijs kreeg? Dan moet je wel wennen aan het schakelen nog, maar je bent zo gewend aan rijden dat dat er wel bij kon.

Overigens lijkt mij dit in de toekomst wel een echt dingetje worden: Als er geen beetje nieuwe handgeschakelde auto's meer zijn, maar nog zat oude handgeschakelde auto's. Dat kan uiteindelijk simpelweg niet meer een oude auto kopen als iemand die net zijn rijbewijs heeft.
[...]

Afgelopen jaar in huurauto gereden die handgeschakeld was, wat weer heel wat jaren geleden was voor mij. Ging best fatsoenlijk (vooral toen we erachter waren dat die Dacia Duster veel beter optrok in zijn twee), maar wel paar keer bij de supermarkt netjes geparkeerd, en toen sloeg de motor af: Oh ja, koppeling moest dan ook nog :P . Ideaal trouwens zo'n start/stop systeem, koppeling intrappen en hij gaat weer draaien.

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05 11:53
[...]

Klopt. Je hebt de reflex om je koppelingspedaal nog harder in te duwen omdat je auto harder vertraagt dan je verwacht. Maar omdat je voet niet op het koppelingspedaal zit maar op de rem ga je steeds harder de rem induwen. En dan heb je dus een noodstop gemaakt.

De een heeft veel meer moeite met het stuur aan de andere kant dan de ander. Voor mij was het geen probleem, maar een vriend van mij ging na een maand in Nieuw Zeeland nog steeds langs de verkeerde kant van de rotonde als we niks riepen.

Automaat vind ik altijd wel snel wennen, de meeste zijn zo ontworpen dat er gewoon niks zit op de positie van de koppeling en je hooguit in het luchtledige komt met je linker voet. Mensen die een automaat gewend zijn en met hun linkervoet op de rem rijden zijn dan wel weer gevaarlijk.

Zeker in de bergen en off-road rij ik wel veel liever in een handgeschakelde auto. Het geeft wel meer controle. In een automaat kan je vaak nog wel 1-2-3 handmatig doen als het nodig is.

En als we het over vroeger hebben: Ik vraag mij af hoeveel mensen hier nog in een auto waar je dubbelklutsen/tussengas moet doen kunnen rijden?

In een grote bus vind ik handmatig ook wel fijn, dan kan je de versnelling wat meer laten afhangen van hoe zwaar je geladen bent en waar je rijdt.

En ik had mijn rijlessen handmatig gedaan, maar met een diesel. De eerste keren in een benzine auto was nog best even wennen. De eerste keer met een aanhanger en in de bergen ook.

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

htca schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:24:
[...]

hihi... dochter haalde hier haar rijbewijs in een schakel bak.... Ik kreeg 2 jaar later een EV... Eerste keer in de auto: zo dat is handig......

heb ik voor elk pedaal een voet :X

Inmiddels rijdt ze er zo mee weg
Dat is een stukje naïviteit en ik kan me daar ook nog wel iets bij voorstellen. In beginsel is het heel intuïtief om te denken "Hey ik zie twee pedalen en toevallig heb ik twee voeten" en zou je wel echt al voorkennis moeten hebben over hoe het mechanisch allemaal zit om te kunnen voorspellen waar dat toe leidt. Als je het heel droog bekijkt is het natuurlijk ook geen enkel probleem om de boel met twee voeten te bedienen maar verhoog je vooral de kans dat je het per ongeluk fout doet.

• Sissors
  • Niet online
RogerWilco2 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:19:
[...]

Zeker in de bergen en off-road rij ik wel veel liever in een handgeschakelde auto. Het geeft wel meer controle. In een automaat kan je vaak nog wel 1-2-3 handmatig doen als het nodig is.
Even los van off-road, maar wat voor controle heb je het dan over? Want ik lees dit regelmatig, en dan zelfs bij een bocht de snelweg op dat je veel meer controle hebt handgeschakeld, maar hoe dan? Heuvel op, des te verder ik gaspedaal indruk, des te sneller hij gaat. Voor heuvel af heeft elke automaat uiteraard opties om op de motor te remmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Patriot schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:13:
[...]Fraude buiten beschouwing gelaten wil een rijbewijs natuurlijk juist wel zeggen dat je kunt autorijden.
Juist niet, je wordt 'opgeleid' om een auto veilig te kunnen besturen en veilig tot stilstand te kunnen brengen, plus wat bijzondere verrichtingen. Maar tijdens die lessen doe je niet of nauwelijks echte rij-ervaring op omdat nooit elke situatie in die lessen getraind kan worden. Dat leer je pas in de praktijk.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Yaksa schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:31:
[...]

Juist niet, je wordt 'opgeleid' om een auto veilig te kunnen besturen en veilig tot stilstand te kunnen brengen, plus wat bijzondere verrichtingen. Maar tijdens die lessen doe je niet of nauwelijks echte rij-ervaring op omdat nooit elke situatie in die lessen getraind kan worden. Dat leer je pas in de praktijk.
Dat wat je in eerste instantie omschrijft is autorijden. Ik vind de platitude dat je pas 'echt' leert autorijden in de praktijk al tergend om aan te horen maar doen alsof je niet kunt autorijden nadat je je rijbewijs hebt gehaald is gewoon raar.

Zeker als je dan tussen neus en lippen door doet alsof je pas kunt autorijden als je alle verkeerssituaties hebt meegemaakt, dan kan niemand autorijden :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido
  • Laatst online: 17-05 18:33

Dido

heforshe

Heb je wel eens om je heen gekeken op de Nederlandse wegen? ;)
De vraag an sich is al lang en breed beantwoord, natuurlijk. Maar deze regel heeft ook gezorgd voor een mindere acceptatie van automaten in Nederland in vergelijking met andere landen. Vroegah, als moeder de vrouw wilde rijden, maar het schakelen te lastig vond, kon ze makkelijker een automaat-rijbewijs halen. En daarmee de facto in 1 auto rijden, namelijk de onvolprezen DAF met het pientere pookje. Wat dan weer uitmondde in "de truttenschudder". Invaliden, bejaarden en vrouwen reden met zo'n ding, "echte" mensen hadden een "echte" auto.
En terwijl automobiele landen als de VS al decennia gek zijn op automaten, hoorde je tot voor kort nog steeds neerbuigende geluiden over automaten. Een schakelbak reed sportiever, je had meer controle, whatever. Veel mensen wilden nog niet dood gevonden worden in een automaat.
Mede dankzij de EV's en het feit dat je top-segment auto's ook standaard als automaat kunt krijgen (laten we wel wezen, als je een dikke Mercedes onder je kont hebt gaat niemand miepen over het feit dat er een automaat in ligt.)

Maar goed, de regel is er (terecht) nog steeds, maar zal, naarmate de ICE langzaamaan verboden gaat worden vanzelf obsolete worden. Als er straks alleen nog maar EV's op de weg komen heeft iedereen straks een automaatrijbewijs. Moet je wel extra gaan lessen als je op vakantie een huurauto met handbak wil rijden :+

Wat betekent mijn avatar?

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:42
Patriot schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:40:
[...]

Dat wat je in eerste instantie omschrijft is autorijden. Ik vind de platitude dat je pas 'echt' leert autorijden in de praktijk al tergend om aan te horen maar doen alsof je niet kunt autorijden nadat je je rijbewijs hebt gehaald is gewoon raar.

Zeker als je dan tussen neus en lippen door doet alsof je pas kunt autorijden als je alle verkeerssituaties hebt meegemaakt, dan kan niemand autorijden :')
Technisch kun je inderdaad autorijden: je kunt het apparaat bedienen. Echter wat veel belangrijker is en je pas daarna echt leert is: (veilige) deelname aan het verkeer.

In het dagelijkse verkeer merk ik helaas dat een groot deel van de mensen de tweede stap nog niet echt onder de knie heeft...

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

dhrto schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 18:15:
[...]

Technisch kun je inderdaad autorijden: je kunt het apparaat bedienen. Echter wat veel belangrijker is en je pas daarna echt leert is: (veilige) deelname aan het verkeer.
Nee, dat is gewoon onzin. We zijn van "uitgebreide rij-ervaring doe je op na het halen van je rijbewijs" naar "echt autorijden leer je na het halen van je rijbewijs" (compleet achterwege latende dat *niemand* de definitie van "echt" autorijden kent) naar "als je je rijbewijs hebt gehaald dan heb je nog niet geleerd deel te nemen aan het verkeer" gegaan. Heb je niet door hoe dom het klinkt als je zegt dat iemand die het wettelijk bewijs heeft dat hij beschikt over de wettelijke vereiste rijvaardigheid niet kan autorijden?

• Yaksa
Patriot schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 18:34:
[...]Nee, dat is gewoon onzin. We zijn van "uitgebreide rij-ervaring doe je op na het halen van je rijbewijs" naar "echt autorijden leer je na het halen van je rijbewijs" (compleet achterwege latende dat *niemand* de definitie van "echt" autorijden kent) naar "als je je rijbewijs hebt gehaald dan heb je nog niet geleerd deel te nemen aan het verkeer" gegaan. Heb je niet door hoe dom het klinkt als je zegt dat iemand die het wettelijk bewijs heeft dat hij beschikt over de wettelijke vereiste rijvaardigheid niet kan autorijden?
En waarom denk je dat de Nederlandse wet dan "Beginnende bestuurders" heeft uitgevonden voor de eerste 5 jaar dat ze hun rijbewijs hebben?
In ieder geval niet omdat ze altijd (want net rijbewijs gehaald) foutloos door het verkeer gaan.

• dhrto
@Patriot
Uhm, ik zeg toch letterlijk dat je kunt autorijden als je je rijbewijs hebt. Geen discussie daar. Deelname aan het verkeer gaat echt wel een stukje verder dan de minimale vereiste vaardigheid die je bij het afrijden hebt moeten laten zien.

Zie het als je diploma van je opleiding halen. Dan ben je technisch klaar voor de arbeidsmarkt. Echter, de echte vaardigheden leer je tijdens je werk.

@Yaksa
Wat mij betreft voeren ze hier ook in dat je verplicht bent een A of ander teken te voeren, als je beginnend bestuurder bent. Dan kunnen andere verkeersdeelnemers meer rekening met je houden.

• PepijnK
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-04 15:01
Sissors schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:19:
[...]

Maar is dat niet de reden dat je vroeger na loop van tijd automatisch een volledig rijbewijs kreeg? Dan moet je wel wennen aan het schakelen nog, maar je bent zo gewend aan rijden dat dat er wel bij kon.
Dat was vroeger ook niet het geval, als je een code 78 had dan moest je gewoon opnieuw rijexamen doen om van die code af te komen. Ik heb zelf een code 10.02 en wil ik een handgeschakeld rijbewijs halen, dan moet ik opnieuw door de medische keuring en dan opnieuw rijexamen doen. Dat ik al 20+ jaar rijervaring heb doet voor het CBR niet ter zake.
Overigens lijkt mij dit in de toekomst wel een echt dingetje worden: Als er geen beetje nieuwe handgeschakelde auto's meer zijn, maar nog zat oude handgeschakelde auto's. Dat kan uiteindelijk simpelweg niet meer een oude auto kopen als iemand die net zijn rijbewijs heeft.
Dan is er nog altijd dezelfde route die ik heb bewandeld bij het halen van mijn A-rijbewijs. Hier in de regio waren er geen rijscholen die motorscooters hadden om op te lessen, in Utrecht was er een rijschool die A1 en A2 aanbood op een motorscooter en anders in Assen de mogelijkheid om A te halen.
Dus ik heb het andersom gedaan, ik heb een rijschool gevonden waar ik zelf een motorscooter kon aanleveren om de rijlessen op te doen. Zelf een Aprilia SRV850 gekocht, die in samenspraak met het plaatselijke CBR in de verzekering gedaan bij de rijschool en zo mijn A-rijbewijs gehaald.

Dat kan in principe natuurlijk ook met een auto, mits de rijschool er voor openstaat. Dus wat dat betreft is er niet echt een probleem, zolang je het echt wil en de centen hebt.
[...]

Afgelopen jaar in huurauto gereden die handgeschakeld was, wat weer heel wat jaren geleden was voor mij. Ging best fatsoenlijk (vooral toen we erachter waren dat die Dacia Duster veel beter optrok in zijn twee), maar wel paar keer bij de supermarkt netjes geparkeerd, en toen sloeg de motor af: Oh ja, koppeling moest dan ook nog :P . Ideaal trouwens zo'n start/stop systeem, koppeling intrappen en hij gaat weer draaien.
Ik heb dat precies andersom gehad. Mijn auto was defect en de ANWB kon het niet oplossen, maar vanwege mijn code 10.02 was een huurauto zonder automaat geen "vervangend vervoer" en toen hebben ze dus ergens duur een auto moeten huren voor mij. Dat was wel even een dingetje de eerste keer, er moest eerst even intern overlegd worden.
Tegenwoordig is dat geen issue meer, elke verhuur toko heeft wel een EV of hybride en dat zijn gewoon automaten.
Joris748 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:27:
[...]

Voor wat het CBR en de RDW betreft is elke auto waarbij je als bestuurder niets hoeft te doen om de overbrengingsverhouding te veranderen een automaat. Dat een EV zijn overbrengingsverhouding in de regel niet verandert (Porsche Taycan heeft wel 2 versnellingen) is juridisch gezien irrelevant.

Als je het puur technisch gaat bekijken dan zijn er toch wel heel veel versnellingsbakken waarvan je je kan afvragen of het wel een "echte" automaat is.
Bijvoorbeeld de Renault EDC versnellingsbakken die in de Twingo Quickshift zaten, dat was mechanisch gezien identiek aan de handbak in dezelfde generatie auto, met een hydraulische robot er op gemonteerd die de koppeling en versnellingkeuze regelde. Volgens het CBR en RDW zijn die versnellingsbakken een automaat als ze in A-stand staan, maar in M-stand is het een handgeschakelde versnellingsbak met automatische koppeling, en dus geen automaat. Dus in A-stand mag je daar mee rijden met een code 10.02 of 78. In M-stand mag dat niet.
Waar trek je dan de grens met wat wel of geen automaat is? Want volgens het CBR en de RDW kan software het verschil maken. Het CBR bepaalt of je rijbewijs geldig is voor een bepaald voertuig en de RDW bepaalt wat er op het kenteken staat, hetgeen leidend is als je gecontroleerd wordt.

En waar groepeer je dan een planetaire CVT zoals in eerdere generaties Prius? De mechanische overbrenging is vast, maar door het toerental van de verschillende delen te varieren ten opzichte van elkaar kan je het uitgangstoerental en de richting regelen.
Of wat te denken van de laatste generaties hybrides waarbij de brandstof motor aan een generator zit en alleen een elektromotor de wielen aandrijft? Daar is geen mechanische verbinding tussen ICE en wielen. Is dat technisch dan wel een automaat?

Ik vind de definities van het CBR en de RDW eigenlijk wel een goede, kijk alleen naar hoe het voor de bestuurder werkt, wat die moet doen. Hoe het onder de kap zit doet er praktisch gezien niet toe.

• Sissors
  • Niet online
PepijnK schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 19:18:
Dat kan in principe natuurlijk ook met een auto, mits de rijschool er voor openstaat. Dus wat dat betreft is er niet echt een probleem, zolang je het echt wil en de centen hebt.
De reden dat iemand een oude schakelauto wil gebruiken als diegene net zijn rijbewijs heeft, is over het algemeen niet omdat die de centen heeft ;) .

• htca
  • Laatst online: 21:35
Patriot schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:21:
[...]

Dat is een stukje naïviteit en ik kan me daar ook nog wel iets bij voorstellen. In beginsel is het heel intuïtief om te denken "Hey ik zie twee pedalen en toevallig heb ik twee voeten" en zou je wel echt al voorkennis moeten hebben over hoe het mechanisch allemaal zit om te kunnen voorspellen waar dat toe leidt. Als je het heel droog bekijkt is het natuurlijk ook geen enkel probleem om de boel met twee voeten te bedienen maar verhoog je vooral de kans dat je het per ongeluk fout doet.
Eens, ik heb een poosje schakel en automaat tegelijk gereden (verschillende autos), les 1, zet je linker voet ver weg en toch..... het gebeurde me nog wel eens dat ik met 2 voeten op de rem trapte.... en mijn neus op de voorruit zat 8)7.

Gelukkig zat ik naast haar om de auto "uit te leggen" bij de eerste keer, het is al geen held in de auto, heel veel alleen rijdt ze niet.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Yaksa schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:18:
les 1 die je bij rijles krijgt is dat je als bestuurder in staat moet zijn om je voertuig tot stilstand te kunnen brengen binnen de afstand dat je de weg kunt overzien.
Yaksa schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:31:
Juist niet, je wordt 'opgeleid' om een auto veilig te kunnen besturen en veilig tot stilstand te kunnen brengen
Dit is in mijn ervaring niet waar. Uitzonderingen daargelaten is ieders rijschoolervaring N=1, maar bij mijn autolessen noch mijn motorlessen is erop gehamerd dat je, hoe zeggen ze dat zo mooi, "niet sneller moet rijden dan hoe ver je vooruit kunt kijken".

Ik zie dat op de weg ook niet in de praktijk toegepast worden. Het aantal mensen dat met 50-80 een blinde bocht in rijdt is verbazingwekkend. Wat als er om de hoek iemand stilstaat? Het aantal (met name 40+'ers) dat hun e-bike met 25 km/u over een rotonde jaagt zonder dat ze op tijd kunnen remmen is eveneens schrikbarend.

Wat er tijdens rijles in wordt gehamerd en wat leidt tot een visueel veilige situatie, is "twee seconden afstand". Een afstand die op de Nederlandse wegen vakkundig wordt dichtgereden door medeweggebruikers die daar wel een gat in zien.

Dus nee, ik ben het niet met je eens dat rijlessen vooral over remmen gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door CodeCaster op 10-08-2023 20:05 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

• Yaksa
CodeCaster schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 20:03:Dit is in mijn ervaring niet waar. Uitzonderingen daargelaten is ieders rijschoolervaring N=1, maar bij mijn autolessen noch mijn motorlessen is erop gehamerd dat je, hoe zeggen ze dat zo mooi, "niet sneller moet rijden dan hoe ver je vooruit kunt kijken".
Ik zie dat op de weg ook niet in de praktijk toegepast worden. Het aantal mensen dat met 50-80 een blinde bocht in rijdt is verbazingwekkend. Wat als er om de hoek iemand stilstaat? Het aantal (met name 40+'ers) dat hun e-bike met 25 km/u over een rotonde jaagt zonder dat ze op tijd kunnen remmen is eveneens schrikbarend.
Wat er tijdens rijles in wordt gehamerd en wat leidt tot een visueel veilige situatie, is "twee seconden afstand". Een afstand die op de Nederlandse wegen vakkundig wordt dichtgereden door medeweggebruikers die daar wel een gat in zien.
Dus nee, ik ben het niet met je eens dat rijlessen vooral over remmen gaan.
Inderdaad, N=1. En een hele slechte rijschool gehad, en met jou, getuige je ervaring, nog veel meer.
Het verbaast mij eerlijk gezegd dat er niet veel meer ongelukken gebeuren, waarschijnlijk gaat het heel vaak net goed. Overigens heb ik zo'n 25 jaar motor- en autorij ervaring, in mijn examentijd werd het vooruit kijken en anticiperen wel degelijk heel goed behandeld.
Maar ik heb het ook nergens over remmen gehad. Ik heb een stukje Nederlandse wegen- en verkeerswet (Artikel 19) geciteerd waar staat : De bestuurder moet in staat zijn, zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is. Het onvoldoende afstand houden is een overtreding. Daar wordt helemaal niet over remmen gesproken. Sterker nog, een ervaren bestuurder gebruikt zijn remmen (bijna) nooit.

• Joris748
*knip*
En waar groepeer je dan een planetaire CVT zoals in eerdere generaties Prius? De mechanische overbrenging is vast, maar door het toerental van de verschillende delen te varieren ten opzichte van elkaar kan je het uitgangstoerental en de richting regelen.
Of wat te denken van de laatste generaties hybrides waarbij de brandstof motor aan een generator zit en alleen een elektromotor de wielen aandrijft? Daar is geen mechanische verbinding tussen ICE en wielen. Is dat technisch dan wel een automaat?

Ik vind de definities van het CBR en de RDW eigenlijk wel een goede, kijk alleen naar hoe het voor de bestuurder werkt, wat die moet doen. Hoe het onder de kap zit doet er praktisch gezien niet toe.
Een CVT is juist de ultieme automaat, die is volledig traploos. Zo traploos dat je de motor altijd op zijn zuinigste toerental of bij acceleratie op maximale koppel kunt rijden.

Maar goed, we dwalen weer af. Vanuit het perspectief van de wetgever kun je zeggen: een auto zonder een door de bestuurder te bedienen koppeling is een automaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Yaksa schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 20:22:
[...]
Sterker nog, een ervaren bestuurder gebruikt zijn remmen (bijna) nooit.
Euhm wat? Dan moet ik wel heel snel het gas los laten. Denk niet dat mijn mede weggebruikers dat gaan waarderen...

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Yaksa schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 20:22:
[...]

Inderdaad, N=1. En een hele slechte rijschool gehad, en met jou, getuige je ervaring, nog veel meer.
Het verbaast mij eerlijk gezegd dat er niet veel meer ongelukken gebeuren, waarschijnlijk gaat het heel vaak net goed. Overigens heb ik zo'n 25 jaar motor- en autorij ervaring, in mijn examentijd werd het vooruit kijken en anticiperen wel degelijk heel goed behandeld.
Maar ik heb het ook nergens over remmen gehad. Ik heb een stukje Nederlandse wegen- en verkeerswet (Artikel 19) geciteerd waar staat : De bestuurder moet in staat zijn, zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is. Het onvoldoende afstand houden is een overtreding. Daar wordt helemaal niet over remmen gesproken. Sterker nog, een ervaren bestuurder gebruikt zijn remmen (bijna) nooit.
Ik twijfelde al over de bewoording van mijn laatste zin, maar goed, lees hem dan maar zo dat ik niet vind dat iedereen artikel 19 uit z'n hoofd leert en altijd correct toepast. Zou je dan anders op m'n post reageren?

Ik vind het aan naïviteit grenzen dat je zegt dat iedereen probleemloos een totaal anders reagerende auto zou moeten kunnen besturen dan die die tijdens diens rijles heeft gehad, "want men heeft immers leren anticiperen".

En de auto laten uitrollen en/of op de motor afremmen is één ding, claimen dat je (bijna) nooit hoeft te remmen een utopie.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:28

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Dat heb ik ook. Rij zelf automaat. Maar op vakantie hadden we 14 dagen een handbak. Het is altijd weer even “schakelen” dan (pun intended). :+

Ik zou NU nog wel voor een schakel rijbewijs gaan als ik 18 was. Maar mijn dochter is nu , die gaat nooit meer schakelen waarschijnlijk. En mocht zij ooit kinderen krijgen zullen die niet eens meer een rijbewijs halen, me dunkt. Of in ieder geval niet zoals we het nu kennen.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:07
Yaksa schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 19:07:
[...]

En waarom denk je dat de Nederlandse wet dan "Beginnende bestuurders" heeft uitgevonden voor de eerste 5 jaar dat ze hun rijbewijs hebben?
In ieder geval niet omdat ze altijd (want net rijbewijs gehaald) foutloos door het verkeer gaan.
Het beginnersrijbewijs is er niet om fouten tegen te gaan of beginners te irriteren indien ze niet alles foutloos doen, maar om grove (herhaalde) overtredingen te minimaliseren en om gerelateerde ongelukken (waar ze relatief vaak bij betrokken zijn) te verminderen....het is een aanvulling op het standaard puntenrijbewijs wat iedereen heeft (om drankgebruik te verminderen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Aan de “verkeerde” kant rijden is eigenlijk geen kunst.

In Engeland met een NL auto is lastiger dan met een rental…

Enige is die stomme ruitenwisser :+

• Joris748
FreakNL schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:02:
[...]

Aan de “verkeerde” kant rijden is eigenlijk geen kunst.

In Engeland met een NL auto is lastiger dan met een rental…

Enige is die stomme ruitenwisser :+
Ben voor mijn werk regelmatig in het VK. Links rijden stelt idd weinig voor. Al vraagt het wel extra alertheid, vandaar dat ik standaard een auto met automaat huur. Met de andere hand schakelen vraagt IMHO teveel aandacht als het niet gewend bent.

Wat is er met die ruitenwisser? Die zit toch gewoon rechts, net als de richtingaanwijzer gewoon links zit?

[ Voor 9% gewijzigd door Joris748 op 10-08-2023 21:07 ]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Oei ik heb in zeer veel landen aan de verkeerde kant gereden met een rental (iig Australië, Singapore, Engeland) maar altijd met een automaat.. Je hebt een goed punt denk ik :)

Ik pak de eerste dag met een rental in een linksrijdend land altijd standaard de ruitenwisser als ik richting wil aangeven :+

In mijn hoofd zou dat ding aan zijkant moeten zitten zoals bij een NL auto… :+ Dus aan de kant van het raam vd bestuurder, niet boven de pook… De logica in mijn hoofd is dus niet links/rechts, nee , de logica in mijn hoofd is “richtingaanwijzer = zijkant”…

In Japan (linksrijders) zit het knipperlicht dan weer WEL rechts 8)7

[ Voor 65% gewijzigd door FreakNL op 10-08-2023 21:22 ]

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

[...]

Dat slaat toch als een tang op een varken als het gaat om kunnen autorijden? Jij beweert dat iemand die zijn rijbewijs heeft niet kan autorijden. Ik zeg: Het hele idee achter een rijbewijs is een bewijs van die rijvaardigheid die volgens jou in geheel ontbreekt. Alsof een rijbewijs helemaal niets waard is, en je net zo goed iedereen zonder les de weg op kan sturen want dan kunnen ze het pas.
Dat is ook niet een bewering die ik doe (ik vind die impliciete redenering dat het na vijf jaar ineens wel foutloos gaat ook wel komisch trouwens). Het is echt alleen te banaal voor woorden om te doen alsof je hét wettig bewijs van je rijvaardigheid niet zou moeten zien als bewijs voor je rijvaardigheid.

EDIT: Oh lol, ik zie nu pas dat je later beweert dat een ervaren bestuurder nooit remt. Je bent gewoon lekker goed in overdrijven. Of om het in jouw termen te brengen: Een ervaren spreker overdrijft eigenlijk altijd, als je niet overdrijft kun je niet echt praten.

[ Voor 10% gewijzigd door Patriot op 10-08-2023 21:53 ]

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
[...]

Uh, ja, dat lijkt me echt een veilige situatie. Dat iedereen zelf maar even leert schakelen op de openbare weg... 8)7

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

BFmango schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:54:
[...]

Uh, ja, dat lijkt me echt een veilige situatie. Dat iedereen zelf maar even leert schakelen op de openbare weg... 8)7
offtopic:
Kom op, je trekt die hele post uit z'n context, het is volstrekt duidelijk dat daar bedoelt wordt dat je na het halen van je rijbewijs pas echt finesse krijgt in het schakelen en koppelen van een auto in het verkeer.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

dhrto schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 19:18:
@Patriot
Uhm, ik zeg toch letterlijk dat je kunt autorijden als je je rijbewijs hebt. Geen discussie daar. Deelname aan het verkeer gaat echt wel een stukje verder dan de minimale vereiste vaardigheid die je bij het afrijden hebt moeten laten zien.
Nee je zei alleen letterlijk dat je het apparaat kon bedienen, daarna deed je alsof iemand niet aan het verkeer deel kan nemen als hij of zij net een rijbewijs heeft.
Zie het als je diploma van je opleiding halen. Dan ben je technisch klaar voor de arbeidsmarkt. Echter, de echte vaardigheden leer je tijdens je werk.
Buiten het feit dat het compleet arbitraire en ongedefinieerde woordje "echt" hier weer eens om de hoek komt kijken (wat maakt dat zo'n opmerking al snel weinig meer waard is), zou ik het dan ook super onzinnig vinden als je zou doen alsof iemand die een opleiding ergens voor heeft gevolgd datgene waarvan hij heeft aangetoond dat hij het kan, tóch niet zou kunnen.

• Yaksa
Patriot schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:07:
Buiten het feit dat het compleet arbitraire en ongedefinieerde woordje "echt" hier weer eens om de hoek komt kijken (wat maakt dat zo'n opmerking al snel weinig meer waard is), zou ik het dan ook super onzinnig vinden als je zou doen alsof iemand die een opleiding ergens voor heeft gevolgd datgene waarvan hij heeft aangetoond dat hij het kan, tóch niet zou kunnen.
offtopic:
Iemand kan slagen voor een opleiding tot lasser. Echter, deze persoon zal in de praktijk gedurende anderhalf tot twee jaar aan moeten kunnen tonen dat hij zeer vaardig is geworden alvorens hij de kiel van een superjacht naadloos mag lassen. Iemand kan slagen voor een opleiding metselaar. Echter deze persoon zal in de praktijk van jaren aan moeten tonen dat hij zeer vaardig is geworden alvorens hij de knipvoegen van een rijksmonument mag herstellen. En op den duur worden het (mag je hopen) allemaal vaklui die hun ambacht beheersen als de beste.

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Yaksa schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:41:
[...]

offtopic:
Iemand kan slagen voor een opleiding tot lasser. Echter, deze persoon zal in de praktijk gedurende anderhalf tot twee jaar aan moeten kunnen tonen dat hij zeer vaardig is geworden alvorens hij de kiel van een superjacht naadloos mag lassen. Iemand kan slagen voor een opleiding metselaar. Echter deze persoon zal in de praktijk van jaren aan moeten tonen dat hij zeer vaardig is geworden alvorens hij de knipvoegen van een rijksmonument mag herstellen. En op den duur worden het (mag je hopen) allemaal vaklui die hun ambacht beheersen als de beste.
En van niet één van die mensen kun je zeggen dat ze na die opleiding het werk niet kunnen vervullen, is waarom het hier gaat. Je doet nu alsof ik gezegd heb dat iemand die net van het ROC komt gelijk is aan een meester van het ambacht, maar ik ben niet degene met het onhoudbare standpunt dat iemand die net zijn rijbewijs heeft niet kan autorijden.

• dhrto
Patriot schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:07:
[...]

Nee je zei alleen letterlijk dat je het apparaat kon bedienen, daarna deed je alsof iemand niet aan het verkeer deel kan nemen als hij of zij net een rijbewijs heeft.
Nee, daar zat het woordje 'echt' bij, waarmee ik wilde aangeven dat je rijbewijs pas de eerste stap is. Maar aangezien dat woord een allergische reactie oproept, zal ik dat woord proberen te vermijden.
[...]

Ho ho, ik zeg nergens dat diegene niet hetgeen zou kunnen waarvoor diegene de opleiding heeft gehaald. Ik wil alleen maar aangegeven dat de praktijk anders is dan de theorie. Er is een reden dat nieuwe werknemers eerst meelopen met een ervaren iemand / senior om ingewerkt te worden en begeleid worden. Ervaring komt met de tijd, zo ook het deelnemen aan het verkeer. Ik zeg niet dat iemand het helemaal niet zou kunnen als diegene net het rijbewijs heeft, maar ik zeg wel dat diegene zeker nog de nodige ervaring mist.

Toen ik net mijn rijbewijs had, dacht ik ook de wereld aan te kunnen en wie maakt me wat achter het stuur. Maar achteraf bezien heb ik zeker ook de nodige beginnersfoutjes gemaakt en dat is ook helemaal niet erg.

• SinergyX
  • Laatst online: 01:08

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

dhrto schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:54:
Ho ho, ik zeg nergens dat diegene niet hetgeen zou kunnen waarvoor diegene de opleiding heeft gehaald. Ik wil alleen maar aangegeven dat de praktijk anders is dan de theorie. Er is een reden dat nieuwe werknemers eerst meelopen met een ervaren iemand / senior om ingewerkt te worden en begeleid worden. Ervaring komt met de tijd, zo ook het deelnemen aan het verkeer. Ik zeg niet dat iemand het helemaal niet zou kunnen als diegene net het rijbewijs heeft, maar ik zeg wel dat diegene zeker nog de nodige ervaring mist.
Een senior/ervaren persoon is in dat opzicht weinig meer dan iemand die mee rijd en vervolgens verteld hoe hij/zij door het verkeer heen gaat, niet wat 'correct' is om te doen. Ervaring leert men dat je genoeg plekken harder dan 50 kan, ervaring leert dat 30 zone 'een advies' is, ervaring leert dat 2 seconde te veel ruimte is.
(nee, niet mijn mening, maar even 'autogedrag' in z'n geheel) En dan praat ik nog niet over de 'transitie' van telefoongebruik en electrische fietsen, of algehele mentaliteit van het gehele verkeer an sich. Buiten dan nog eens de enorme verschillen tussen auto's onderling inmiddels, technisch en 'zichtbaar', blind leunen op 'ik heb ervaring' geeft enkel overmoedig.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

dhrto schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:54:
[...]

Nee, daar zat het woordje 'echt' bij, waarmee ik wilde aangeven dat je rijbewijs pas de eerste stap is. Maar aangezien dat woord een allergische reactie oproept, zal ik dat woord proberen te vermijden.
Ik ben niet per se allergisch voor het woord maar wel als het alleen maar wordt gebruikt als een retorisch trucje.
[...]

Ho ho, ik zeg nergens dat diegene niet hetgeen zou kunnen waarvoor diegene de opleiding heeft gehaald.
Je viel de discussie binnen met de opmerking dat iemand die zijn rijbewijs heeft gehaald niet kan deelnemen aan het verkeer, of als dat gebeurt dat dat dan onveilig is. Een discussie die was ontstaan omdat iemand zei dat als je een rijbewijs hebt gehaald dat dat dan expliciet niet datgene aantoont waarvoor het voor is gemaakt om aan te tonen.

Zelfs bij je "nuance" kwam het er volgens jou op neer dat iemand die net zijn rijvaardigheid heeft aangetoond daarmee niet kan zeggen dat hij rijvaardig genoeg is om deel te kunnen nemen aan het verkeer:
Deelname aan het verkeer gaat echt wel een stukje verder dan de minimale vereiste vaardigheid die je bij het afrijden hebt moeten laten zien.
Sorry hoor, maar als je daar echt alleen maar mee hebt willen zeggen dat iemand met 10 jaar rijervaring (bepaalde) fouten minder snel maakt dan iemand die net zijn rijbewijs heeft dan moet je misschien nog leren "echt" te communiceren.

• dhrto
Dit is wel een heel eenzijdige kijk met alleen maar de negatieve dingen eruit gepikt. Ervaring kan ook zijn: laat ik een baan opzij gaan, anders rij ik iemand klem. Laat ik alvast rustig remmen en niet pas abrupt aan het einde van de afrit, want diegene achter me zit wel heel dicht op me. Laat ik even die snelle achterligger me passeren (ook al rijdt diegene harder dan wat mag), want dan hebben we geen last van elkaar. Laat ik in de file wat meer links of rechts in de strook gaan staan, want dan kunnen motoren er makkelijker langs, enz.

Anyway, we gaan nu wel heel off topic inmiddels (ook door mijn eigen inbreng)...

• dhrto
Communicatie gaat twee kanten op he. Geschreven tekst kun je zwart wit lezen, maar soms zit de boodschap meer tussen de regels.

Ik denk dat de kern is dat we beiden een andere definitie hebben van 'kunnen autorijden'.

Ik zal nu verder 'echt' ophouden, inmiddels al genoeg off topic gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Joris748 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:06:
Met de andere hand schakelen vraagt IMHO teveel aandacht als het niet gewend bent.
Als je weet hoe het technisch werkt gaat het ook prima. Probleem is dat veel mensen denken dat je hem in de 3 en 4 moet duwen. Maar dat is juist pook naar de neutrale stand en dan naar voren (3) of achter duwen (4). Ik heb daar ook nooit echt veel moeite mee gehad.
Joris748 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:06:
Wat is er met die ruitenwisser? Die zit toch gewoon rechts, net als de richtingaanwijzer gewoon links zit?
Dat is dus per merk verschillend 8)7 Op zich logisch als het omgedraaid zit, want dan kan je schakelen en richting aangeven tegelijk. Maar onhandig als je je het niet gewend bent :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-05 15:01

says it all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:03
BFmango schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:54:
[...]

Daar heb je wel een punt, maar aan de andere kant ik heb op mijn 18e mijn motorrijbewijs gehaald voor 25Kw, dat zijn opgevoerde brommers, twee jaar later mocht ik ineens op alle motoren rijden. Als je dan b.v. een 1000cc racemonster pakt dan voelt het ook alsof je opnieuw moet leren rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:18
[...]

Dat was vroeger ook niet het geval, als je een code 78 had dan moest je gewoon opnieuw rijexamen doen om van die code af te komen. Ik heb zelf een code 10.02 en wil ik een handgeschakeld rijbewijs halen, dan moet ik opnieuw door de medische keuring en dan opnieuw rijexamen doen. Dat ik al 20+ jaar rijervaring heb doet voor het CBR niet ter zake.
Sorry, maar dat is niet waar. Code 78 is een administratieve vermelding waarbij het rijbewijs alleen geldig is voor voertuigen met een automatische schakeling. Code 10.02 is dat het voertuig voorzien moet zijn van een automatische versnellingsbak.

Deze laatste code wordt afgegeven op het moment dat medische keuring al dan niet aangevuld met een rijtest vast komt te staan dat het verstandiger is om met een automaat te rijden. Het is ook dezelfde route die je ook moet volgen om het ongedaan te maken. De rijtest laat dan zien of je in staat bent geschakeld te rijden zodat de code 10.02 eraf kan.
[...]

Dan is er nog altijd dezelfde route die ik heb bewandeld bij het halen van mijn A-rijbewijs. Hier in de regio waren er geen rijscholen die motorscooters hadden om op te lessen, in Utrecht was er een rijschool die A1 en A2 aanbood op een motorscooter en anders in Assen de mogelijkheid om A te halen.
Dus ik heb het andersom gedaan, ik heb een rijschool gevonden waar ik zelf een motorscooter kon aanleveren om de rijlessen op te doen. Zelf een Aprilia SRV850 gekocht, die in samenspraak met het plaatselijke CBR in de verzekering gedaan bij de rijschool en zo mijn A-rijbewijs gehaald.

Feitelijk is dat met alles wat je met een aangepast rijbewijs wilt, heb je wat meer aanpassingen in de auto en je wilt bijvoorbeeld B+E dan zul je zelf met het CBR en de rijschool aan de gang moeten om het mogelijk te maken, of ze hebben toevallig een lesauto met een trekhaak.

NRC heeft laatst ook een aardig artikel geschreven over hoe lastig het wordt voor auto-aanpassers om nog aangepaste voertuigen te maken door alle technologie in een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

[...]

Eigenlijk vreemd dat we voor auto's niet een soortgelijk systeem hebben als tegenwoordig voor motoren. Dus dat je als bestuurder < 24 jaar niet gelijk een auto met veel vermogen mag rijden maar eerst eens met beperkt vermogen, bv B1 max 80pk, B2 max 100pk, B onbeperkt.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-05 18:17
evilution schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:05:
[...]

Eigenlijk vreemd dat we voor auto's niet een soortgelijk systeem hebben als tegenwoordig voor motoren. Dus dat je als bestuurder < 24 jaar niet gelijk een auto met veel vermogen mag rijden maar eerst eens met beperkt vermogen, bv B1 max 80pk, B2 max 100pk, B onbeperkt.
Vreemd dat het aan de bovenkant ook niet beperkt wordt ;)

Sowieso vreemd dat we zoveel vermogen uberhaupt toelaten op de weg.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:11

Agent47

I always close my contracts.

Stel jij krijgt een ongeluk en je krijgt als leenauto een handgeschakelde auto, dan kan je niks. Sta je dan.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Agent47 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:08:
Stel jij krijgt een ongeluk en je krijgt als leenauto een handgeschakelde auto, dan kan je niks. Sta je dan.
uiteraard geef je dan even aan dat je een automaat-rijbewijs hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:11

Agent47

I always close my contracts.

de Peer schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:17:
[...]

uiteraard geef je dan even aan dat je een automaat-rijbewijs hebt.
Moet de garage die wel hebben staan :)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Laatst online: 17-05 18:33

Dido

heforshe

Agent47 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:20:
Moet de garage die wel hebben staan :)
Het is 2023, de meesten hebben echt wel een EV of hybride staan (of ICE automaat). En de plekken waar dat niet zo is zullen de komende jaren heel snel afnemen en verdwijnen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PepijnK
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-04 15:01
GerjanT schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:21:
[...]

Sorry, maar dat is niet waar. Code 78 is een administratieve vermelding waarbij het rijbewijs alleen geldig is voor voertuigen met een automatische schakeling. Code 10.02 is dat het voertuig voorzien moet zijn van een automatische versnellingsbak.
Zou je kunnen uitleggen wat jij denkt dat er niet waar is aan mijn post? Voor zowel code 78 als code 10.02 is het in de praktijk verplicht om een rijexamen af te leggen om van de beperking op het rijbewijs af te komen.

https://www.cbr.nl/nl/vee...-voor-een-schakelauto.htm

Voor code 10.02 kan er de uitzondering bestaan als je voor die tijd al geruime tijd een rijbewijs zonder beperkingen had, maar voor code 78 kan dat niet, aldus het CBR. Heb je code 78 en wil je daar van af, dan moet je opnieuw praktijkexamen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:18
PepijnK schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:57:
[...]

Zou je kunnen uitleggen wat jij denkt dat er niet waar is aan mijn post? Voor zowel code 78 als code 10.02 is het in de praktijk verplicht om een rijexamen af te leggen om van de beperking op het rijbewijs af te komen.

https://www.cbr.nl/nl/vee...-voor-een-schakelauto.htm

Voor code 10.02 kan er de uitzondering bestaan als je voor die tijd al geruime tijd een rijbewijs zonder beperkingen had, maar voor code 78 kan dat niet, aldus het CBR. Heb je code 78 en wil je daar van af, dan moet je opnieuw praktijkexamen doen.
Dat stond in de volgende alinea. Ik vrees dat we
beide gelijk hebben en dat het van de situatie afhankelijk is. Toen ik destijds 10.02 kreeg werd mij verteld dat men code 10.02 oplegt bij medische noodzaak nadat men geschakeld gereden heeft, blijkbaar past men de code ook toe ipv code 78. (Redelijk verwarrend van het CBR).

Als je 10.02 opgelegd krijgt en nimmer geschakeld gereden hebt dan zul je praktijk-examen moeten afleggen, je moet het immers laten “zien”. Heb je ooit geschakeld gereden en heb je daarna code 10.02 gekregen moet je laten zien met een rijtest dat je in staat bent om geschakeld te rijden, dat is echter geen examen.
Pagina: 1