Moederbord nieuwe generatie met DDR5, PCI-e 5.0 wenselijk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• dfainher
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-09 10:38
Ik zoek een?
DDR 5 Moederbord.

Wat is je budget?
Ik heb eigenlijk altijd moederbord onder de 200 euro gekocht en dat wil ik graag zo houden.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb in mijn laatste 2 builds (bijna 10 jaar) ASRock gehad en dat bevalt me goed, maar ik zit niet perse vast aan dat merk.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het word een gaming PC.

Mijn vraag is echter, sommige moederborden (socket 1700, chipset B760) in mijn prijsklasse hebben een PCI-e 5.0 x16 slot. Dat is voor een GPU toch? En ik vroeg me af of het verstandig is om er 1 te hebben met een 5.0 slot in plaats van een 4.0 slot, met het hoog op 'future proof' zijn.

En als er andere specificaties zijn met nieuwe generaties moederborden die verstandig of wenselijk zijn dan hoor ik dat graag!

Bij voorbaat dank :)

edit: ik had er ook even bij moeten vermelden dat ik een full size ATX moederbord wil!

[ Voor 4% gewijzigd door dfainher op 10-08-2023 12:56 ]

Alle reacties

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:04
Bij AMD/AM5 begint het pas bij B650E met PCIe-5.0 voor de GPU

Info ; YouTube: AMD Secretly Launches A620

[ Voor 43% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 10-08-2023 12:53 ]

• dfainher
Ik had het gezien ja, die A620 chipset moet je niet willen hebben (als gamer) denk ik.

Maar goed, ik ga voor Intel dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:04
Wel goedkoop...en PCIe-5.0 voor de GPU is vooralsnog niet nodig met de huidige GPU's

Dit @ €79 incl porto ; https://azerty.nl/product...dv-m-2-moederbord/5617022

• dfainher
Maar in de nabije toekomst wellicht wel...?

Ik wil overigens wel een full size ATX moederbord, dat was ik vergeten in eerste instantie in de openingspost. Ik heb het er met een edit onder gezet nu!

• dfainher
Interessant lees voer, bedankt! De conclusie is een beetje, er extra voor betalen is onzin.

Ik heb de keuze terug gebracht naar de volgende 2 moederborden:
- ASRock B760 Pro RS
- Gigabyte B760 GAMING X

Met als grootste verschil dat de ASRock PCI-e 5.0 heeft en de Gigabyte niet. De Gigabyte heeft echter:
- UEFI, Update zonder CPU (via USB)
- Geheugen beveiliging: ECC (in non-ECC mode)

Twee dingen die ik ook niet perse nodig heb vermoed ik zo.

Voor de rest zie ik niet veel verschil tussen de twee moederborden. En aangezien ik ASRock gewend ben, ben ik geneigd om voor de ASRock te kiezen. Goede support in mijn ervaring en een support center relatief dichtbij, waar ik dus al een keer geweest ben en daar hebben ze me uitstekend geholpen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:38

rapture

Zelfs daar netwerken?

Van PCI-e 4.0 x16 slot naar de helft op een PCI-e 4.0 x8 of PCI-e 3.0 x16 slot, levert nauwelijks performanceverlies op. 2% zit in de foutenmarge van de meting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6RbeHU8r4LmcZlJ0w7viqvPC8Cw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RO7PQNdL2gcOxlysefJJ3ICB.jpg?f=user_large
https://www.techpowerup.c...th-core-i9-13900k/27.html

Nog een keer halveren naar PCI-e 4.0 x4 of PCI-e 3.0 x8 slot en je mist 6% van de performance op een PCI-e 4.0 x16 slot.

Er is nog veel ruimte voor sneller dan RTX 4090.

• dfainher
Duidelijk, zijn die features van Gigabyte het waard over dat ASRock moederbord die ik boven jouw post vernoemd heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:38

rapture

Zelfs daar netwerken?

dfainher schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:37:
Duidelijk, zijn die features van Gigabyte het waard over dat ASRock moederbord die ik boven jouw post vernoemd heb?
- UEFI, Update zonder CPU (via USB)
Is voor als je een recente CPU koopt en je hebt een moederbord van enkele generaties geleden. Dan is het handig dat je ook zonder een oude CPU te hebben, de BIOS kan updaten.
- Geheugen beveiliging: ECC (in non-ECC mode)
Je kan ECC geheugen gebruiken, maar het zal zoals gewone non-ECC geheugen werken. Niet van toepassing bij desktops waar je sowieso non-ECC geheugen gebruikt. En wie een NAS bouwt, wilt werkende ECC geheugen.

• dfainher
Ok thanks, dat is duidelijk.

Het voordeel van een UEFI update zonder CPU was me duidelijk, maar dat scenario is slechts 1 keer in al die jaren voor gevallen. En niet eens met m'n gaming PC maar m'n HTPC waar relatief goedkope hardware in zat. Dus niet heel belangrijke functionaliteit voor mij...
Pagina: 1