• instanoob
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01-09-2023
Hi,
Ik gebruik al geruime tijd een Canon EOS 1200d (9 jaar) met de standaard 18-55 of 75-300 kitlens. Kortgeleden een 50mm lens bijgekocht. Ik zou graag een camera willen die sneller scherpstelt dan de 1200d, maar tegelijkertijd gezien de lenzen die ik al in bezit hebt, bij canon blijven.

Ik zoek dus een fijne opvolger die net zo makkelijk in gebruik is als de 1200d, maar wel een verbetering is ten opzichte van de body die ik al heb. Foto's die ik maak zijn feest- en festival, streetfotografie en (familie)portretten, zowel buiten als binnen.

Budgettair denk ik zelf aan een 2000d of 250d (400-700 euro body only), maximaal een 90d (tweedehands ook leuk aan te schaffen voor 1000 euro).

Ik ben benieuwd naar jullie meningen en hoop op gedegen advies.

Groet.

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-04 18:31
Ik heb geen ervaring met de 2000D of 250D, maar gebruik zelf de 90D als mijn hoofdcamera en kan die van harte aanbevelen. Ik heb zelf een paar jaar geleden de 750D ingeruild voor de 90D met als voornaamste reden de autofocus en ben daar heel tevreden mee. Autofocus werkt heel snel en accuraat en ook de Eye-AF in live-view modus werkt behoorlijk goed (handig als je met een open diafragma portretten schiet bijvoorbeeld).

Als je een 90D voor een goede prijs kan vinden zou ik daar voor gaan.

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

• instanoob
Dankjewel! Ik ben inmiddels verder aan het lezen en ik vind een 90d heel aantrekkelijk klinken. Voldoende mogelijkheden en ook veel AF-punten (stuk meer dan de 9 waar ik nu mee schiet...) Wat dat betreft denk ik dat dit een mooie investering kan zijn. Ik denk dat ik ervoor ga als ik hem inderdaad voor een goede prijs kan vinden. Mogelijk wacht ik Black Friday nog even af. Het hoeft ook niet a la minute maar ik was erg benieuwd naar de meningen van anderen!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:55
Als je een goede spiegelcamera zoekt, is de 90D inderdaad een prima optie.
Neigt wel erg richting een professionele camera, dus daar heb je wel een goeie aan én je bent al gewend aan Canon's spiegelcamera's.
En je kan je huidige lenzen mooi blijven gebruiken.

Je zou ook nog kunnen kijken naar de instap spiegelloze uitvoering: Canon EOS R Zwart . Die zijn er tweedehans wel goed te vinden, omdat veel mensen upgraden van de "gewone" R naar bijv. een nieuwere R (R6, R6mk2, R7, R8 o.i.d.).

Daarvoor moet je wel een EF-RF converter erbij hebben, maar eigenlijk zijn alleen bruikbaar met EF (dus geen EF-S). Anders schiet je alsnog op crop, en niet op die fullframe sensor.

Misschien als je een leuke deal kan vinden, met een EF basislens, is een overstap naar de EOS R serie ook wel een leuke.

• instanoob
Daar heb ik inderdaad ook over gelezen! Fijn dat het met zo'n converter toch mogelijk blijft om eigen lenzen te blijven gebruiken! De 90d trekt me ook vanwege het aantal fps. Dat is bij de EOS R toch minder (niet heel veel minder, maar toch...) Ik ga deze wel meenemen in mijn overwegingen! Thanks voor de reactie en het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-04 09:54
Apparatuur moet je gaan vervangen als je hem ontgroeid bent.
Van deze camera lees ik in een review uit 2014 "leuke prijs maar verouderde sensor".
Er is door Canon in 2014 bewust een sensor uit 2009 in gezet om een goedkope camera in de markt te zetten.
Dat doen ze trouwens voortdurend met instappers.

Ik zou je adviseren jezelf goed te informeren over verschillende modellen, en niet zomaar iets te pakken dat meer AF puntjes heeft.

Tweedehands is uitstekend.

Maar pas op dat je tweedehands niet wéér een instapmodel pakt waar bewust oude technologie in zit.
Als je hier een beetje investeert kun je echt een flinke upgrade maken en dat ga je echt merken, vooral op het scherpstellen.
Maar dan moet je wel zelf, middels reviews, uitzoeken wat Canon in die camera heeft gestopt.

[ Voor 3% gewijzigd door Tarquin op 11-08-2023 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-04 18:31
Voor snelle autofocus is naast de sensor ook de processor een belangrijke factor.

De 1200D en 2000D gebruiken beide de zwaar verouderde Digic 4, terwijl de 250D en 90D (en ook de R) de veel modernere en snellere Digic 8 gebruiken.

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• instanoob
Kijk hier heb ik wat aan! Geeft me weer wat meer stof tot nadenken… nogmaals veel dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• instanoob
Tarquin schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:23:
Apparatuur moet je gaan vervangen als je hem ontgroeid bent.
Van deze camera lees ik in een review uit 2014 "leuke prijs maar verouderde sensor".
Er is door Canon in 2014 bewust een sensor uit 2009 in gezet om een goedkope camera in de markt te zetten.
Dat doen ze trouwens voortdurend met instappers.

Ik zou je adviseren jezelf goed te informeren over verschillende modellen, en niet zomaar iets te pakken dat meer AF puntjes heeft.

Tweedehands is uitstekend.

Maar pas op dat je tweedehands niet wéér een instapmodel pakt waar bewust oude technologie in zit.
Als je hier een beetje investeert kun je echt een flinke upgrade maken en dat ga je echt merken, vooral op het scherpstellen.
Maar dan moet je wel zelf, middels reviews, uitzoeken wat Canon in die camera heeft gestopt.
Dan heb je het over die 1200d met verouderde sensor? Dat merk ik nu inderdaad wel. Ach als 19 jarig meisje was dat toentertijd een hele leuke aankoop waar ik veel plezier van heb gehad. Inmiddels wat ouder en wat meer te besteden. Dus ook zeker bereid wat meer te investeren. Blij met de extra informatie die jullie geven en die ik hier kan vinden. Helpt met het maken van m’n keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Leuk, met die insteek kun je kijken of je bij de Canon-D serie wilt blijven, of zelfs naar een systeemcamera wilt gaan. In dat laatste geval mag je rekenen op een andere lenzenset. Lenzen maken trouwens ook een gigantisch verschil in beeldkwaliteit en mogelijkheden.

Ik las nog de 2000D - daar geldt hetzelfde voor, pas op, instapmodel.

Tips:
Kijk vooral tweedehands. Iets dat 6 jaar geleden geen instapper was maar een topmodel is vandaag héél goed!
Je krijgt 2e hands méér camera voor je geld dan op zwarte vrijdag.

Verbeteringen in de afgelopen 5 jaar zijn er vooral op autofocus-onderwerp-herkenning. De AF van een 5-6 jaar oude camera is dus al heel goed, met heel veel AF punten en heel snel. Camera's van afgelopen jaar koop je als je moet scherpstellen op het oog van een vliegende vogel of een rennende hond ofzo - onderwerpherkenning.

Check op wifi-functionaliteit. Je fotografeert op festivals, snel en makkelijk je foto's naar je telefoon halen is een pluspunt.

Denk na of beeldstabilisatie zinnig is voor jou. Dat is nuttig bij langzame sluitertijden voor langzame onderwerpen.
Dus voor een portret uit de hand bij weinig licht: Perfect, lekker scherp op 1/10 seconde.
Maar als iemand aan het dansen is maakt het geen klap uit of jouw camera gestabiliseerd is - die wordt onscherp.
Het werkt geweldig maar bedenk wat jij fotografeert.

Systeemcamera's hebben de toekomst - reken er wel op dat ze door batterijen heen vreten, dat is niet om te zeggen dat je het niet moet doen, maar je moet er niet van schrikken.

Je kunt kijken of Kamera-express een Olympus M1.II kan opsturen naar de winkel bij jou in de buurt. Deze hebben ze vaak tweedehands op dit moment. Dit is een professionele camera die momenteel tweedehands echt een koopje is - (veel eigenaren stappen over naar het allernieuwste model met vogel-herkenning).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• instanoob
Tarquin schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:17:
Leuk, met die insteek kun je kijken of je bij de Canon-D serie wilt blijven, of zelfs naar een systeemcamera wilt gaan. In dat laatste geval mag je rekenen op een andere lenzenset. Lenzen maken trouwens ook een gigantisch verschil in beeldkwaliteit en mogelijkheden.

Ik las nog de 2000D - daar geldt hetzelfde voor, pas op, instapmodel.

Tips:
Kijk vooral tweedehands. Iets dat 6 jaar geleden geen instapper was maar een topmodel is vandaag héél goed!
Je krijgt 2e hands méér camera voor je geld dan op zwarte vrijdag.

Verbeteringen in de afgelopen 5 jaar zijn er vooral op autofocus-onderwerp-herkenning. De AF van een 5-6 jaar oude camera is dus al heel goed, met heel veel AF punten en heel snel. Camera's van afgelopen jaar koop je als je moet scherpstellen op het oog van een vliegende vogel of een rennende hond ofzo - onderwerpherkenning.

Check op wifi-functionaliteit. Je fotografeert op festivals, snel en makkelijk je foto's naar je telefoon halen is een pluspunt.

Denk na of beeldstabilisatie zinnig is voor jou. Dat is nuttig bij langzame sluitertijden voor langzame onderwerpen.
Dus voor een portret uit de hand bij weinig licht: Perfect, lekker scherp op 1/10 seconde.
Maar als iemand aan het dansen is maakt het geen klap uit of jouw camera gestabiliseerd is - die wordt onscherp.
Het werkt geweldig maar bedenk wat jij fotografeert.

Systeemcamera's hebben de toekomst - reken er wel op dat ze door batterijen heen vreten, dat is niet om te zeggen dat je het niet moet doen, maar je moet er niet van schrikken.

Je kunt kijken of Kamera-express een Olympus M1.II kan opsturen naar de winkel bij jou in de buurt. Deze hebben ze vaak tweedehands op dit moment. Dit is een professionele camera die momenteel tweedehands echt een koopje is - (veel eigenaren stappen over naar het allernieuwste model met vogel-herkenning).
Ik ben zelf nog een beetje huiverig over helemaal overstappen naar een ander merk, maar ik ga het zeker in overweging nemen en het is geen aankoop die over 1 nacht ijs hoeft te gaan. Inderdaad niet voor een instapmodel gaan willens de prijs, maar beter een tweedehands professioneel model. Als ik het zo lees heb ik inderdaad minder aan beeldstabilisatie maar meer aan snellere scherpstellen en meer AF-punten. Daar loop ik echt tegenaan.

Verwacht je dat spiegelreflexcamera’s er helemaal uit gaan? Dan zou ik zeker kunnen overwegen om voor een systeemcamera te gaan. Maar als ik weer bijna 10 jaar kan doen met mijn nieuwe investering, vind ik opnieuw voor een DSLR gaan ook geen verkeerde keuze. Kortom nog meer stof tot nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-04 08:57

Steef

GoT's Most Eaten

instanoob schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:51:
[...]

Verwacht je dat spiegelreflexcamera’s er helemaal uit gaan?
Nikon en Canon hebben al aangegeven (in 2022) dat ze geen nieuwe SLR systemen meer gaan ontwikkelen, Sony heeft dat al eerder gedaan :)

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• instanoob
Ik zit nu toch nog serieuzer naar de R modellen van canon te kijken. De R10 heeft de nieuwste processor en 651 AF-punten. Ik zie door de bomen eigenlijk het bos steeds minder goed. Fijn om vooronderzoek te doen, maar zodra ik het geld ervoor opzij heb staan ga ik me eens goed laten adviseren bij een kamera express of cameranu in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
instanoob schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:51:
[...]

Ik ben zelf nog een beetje huiverig over helemaal overstappen naar een ander merk
Valt reuze mee en je kunt het eigenlijk niet fout doen.
Canon maakt hele goede camera's. Een probleem dat ik met ze heb is dat ze ook heel bewust hele uitgeklede verouderde cameras in de markt zetten en die dan verkopen aan instappers, om ze zo aan het merk te binden.

De R-serie valt ruim in de beste camera's die je kunt kopen maar alles is flink aan de prijs. Ook hier geldt: als je iets goedkoops vindt, is het niet de bedoeling dat het een serieus alternatief is voor de duurdere modellen; het doel is dat jij binnen een paar jaar de camera ontgroeit.
Als ik het zo lees heb ik inderdaad minder aan beeldstabilisatie maar meer aan snellere scherpstellen en meer AF-punten. Daar loop ik echt tegenaan.
Die camera die ik aanraadde heeft dat in elk geval wel. Was erg populair voor fotograferen van vogels-in-vlucht gebruikt.
Verwacht je dat spiegelreflexcamera’s er helemaal uit gaan? Dan zou ik zeker kunnen overwegen om voor een systeemcamera te gaan. Maar als ik weer bijna 10 jaar kan doen met mijn nieuwe investering, vind ik opnieuw voor een DSLR gaan ook geen verkeerde keuze. Kortom nog meer stof tot nadenken.
Je kunt beide keuzes volledig verdedigen en je hebt 100% gelijk.
Ja, spiegelreflex gaat eruit. Systeem heeft meer mogelijkheden en biedt een volledig nieuwe markt.
Maar... als jij nu een goede 2e hands spiegelreflex koopt... dan heb jij een goede camera voor een goede prijs en dan kun je ook 10 jaar vooruit. Het is niet alsof een camera niet meer functioneert omdat er een ander model te koop is.
Ook lenzen zijn er héél veel, het is/was een héél populair systeem.
De tijd is ook goed. Juist omdat veel mensen overstappen naar het nieuwe systeem is de tweedehandsmarkt gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:49
instanoob schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 20:07:
Ik zit nu toch nog serieuzer naar de R modellen van canon te kijken. De R10 heeft de nieuwste processor en 651 AF-punten. Ik zie door de bomen eigenlijk het bos steeds minder goed. Fijn om vooronderzoek te doen, maar zodra ik het geld ervoor opzij heb staan ga ik me eens goed laten adviseren bij een kamera express of cameranu in de buurt.
Hier een R10 voor mijn moeder gekocht. Dikke prima in vergelijking met mijn eigen R5. Ik zou zeggen probeer het eens uit in een shop. Met converter kan je je efs lenzen blijven gebruiken en die gaandeweg rustig upgraden.

Mijn inziens is DSLR inmiddels obsolete. Vrijwel geen van de voordelen van higher end DSLR's wegen op tegen de autofocus voordelen van een mirrorless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

instanoob schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 20:07:
Basically loopt het van R100 naar R50, en dan R10
R100 is imho alleen een lokkertje, geen touchscreen, karig, gewoon net niet. Gemaakt om mensen naar het R platform te lokken waarschijnlijk. Volgens mij zo'n ding die mensen kopen om "mooie fotos op vakantie mee te maken" waarna hij in de kast terecht komt omdat ze toch de telefoon pakken.

R50 kom je al aardig mee weg, waarbij de R10 wat meer profi functies heeft, zoals de joystick en 2 draaiwiel en zodat je met je vingers veel kunt verstellen zonder je oog van de EVF te hoeven halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• instanoob
_ferry_ schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:45:
[...]

Basically loopt het van R100 naar R50, en dan R10
R100 is imho alleen een lokkertje, geen touchscreen, karig, gewoon net niet. Gemaakt om mensen naar het R platform te lokken waarschijnlijk. Volgens mij zo'n ding die mensen kopen om "mooie fotos op vakantie mee te maken" waarna hij in de kast terecht komt omdat ze toch de telefoon pakken.

R50 kom je al aardig mee weg, waarbij de R10 wat meer profi functies heeft, zoals de joystick en 2 draaiwiel en zodat je met je vingers veel kunt verstellen zonder je oog van de EVF te hoeven halen.
Thanks Ferry! Ik ben (inmiddels) voornemens om voor de R10 te gaan! :)
Pagina: 1