PC upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• lion78
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-11-2024
Hi all,

Vroeger (100jr. geleden) zat ik nog best in de cpu's, maar hedendaags zie ik door de bomen het bos niet meer 8)7.

Ik zoek een upgrade voor mijn pc die inmiddels al wat jaartjes mee gaat.
Ik heb al e.e.a. gelezen en ik denk dat een nieuwe cpu de oplossing is of geheugen upgrade?
Ik zie dat mijn huidige processor nog behoorlijk prijzig is in de Pricewatch (AMD Ryzen 7 2700X, €362,40)
Maar goed dat zegt ook niks duss...

Ik speel heel ef en toe een spel op de pc (Assetto Corsa) en voor de rest media, browsen.
Het is dus niet om te gamen, ik wil gewoon weer wat meer snelheid in het beestje en ben de mogelijkheden aan het bekijken. Hieronder een screenshot van de configuratie;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bXHd7rNXI-IfVZg_c36XWUJU9NU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6oDyvjCKGvWGkqekFg593yfz.png?f=fotoalbum_large

Misschien heeft iemand tips, alvast dank voor de tijd en moeite.

Groet, Raymond

Budget is max 300 euro.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:35
Ik zou dit kopen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X Boxed€ 185,81€ 185,81
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 52,90€ 52,90
Totaal€ 238,71

Ram upgrade is niet per se noodzakelijk, maar wel aangenaam. Je gaat hiermee van 16GB naar 32GB, dit ram is ook een stuk sneller.
Je budget laat het toe om eventueel nog een degelijke CPU cooler te kopen, als je dat wil.
Zorg wel dat je eerst je moederbord bios update naar de nieuwste versie. :)

Goedkoper is er de ryzen 5 5600. Die is ook voldoende, maar dan ga je wel terug naar 6 cores.
Duurder is er nog de ryzen 7 5800X3D, maar dat is een echte gaming CPU en overkill voor jouw gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kg_v12
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 26-09-2023
Zo te horen aan je gebruik zou een upgrade naar een ryzen 7 echt zwaar onnodig zijn, ik zou zeggen neem even een kijken je naar de moderne ryzen 5 series allemaal prima voor jouw gebruik. Ddr 4 3600mhz zou ook wel een fijne upgrade zijn lijkt me.

• lion78
Dank beide!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Wat voor merk & type schijf gebruik je?

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:23
eheijnen schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:11:
Wat voor merk & type schijf gebruik je?
Volgens HWInfo de Crucial BX500 480GB en zijn dubbel zo grote broer/zus.

Je hebt nu 8GB RAM, verdubbel dat inderdaad minstens, maar omdat RAM goedkoop is zou ik het setje wat @Anton.net noemt nemen. Neem daarbij een AMD Ryzen 5 5600X - die is behoorlijk sneller dan wat je nu hebt, en acht cores zijn idd niet nodig met wat je doet. Zet er eventueel een stille koeler op als je die nog niet hebt, zoals de DeepCool AK400. Als laatste zou je je SATA SSD's nog kunnen vervangen door een M2 PCIe exemplaar - maar heel erg veel ga je daar in de praktijk niet van merken - Lexar NM620 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-09 21:45
Sorry maar zijn al deze upgrades niet zwaar overkill voor wat OP met zijn PC doet? Behalve surfen is de enige game die hij speelt Assetto Corsa en daarbij zijn de aanbevolen specs volgens Steam:
  • Processor: AMD Six-Core CPU, Intel Quad-Core CPU
  • Geheugen: 6 GB RAM
  • Grafische kaart: DirectX 11 (e.g. AMD Radeon 290x, Nvidia GeForce GTX 970)
Ik zie dat je single channel 8 gb ram hebt in je PC @lion78. Dit is denk ik de grootste bottleneck in je systeem momenteel. Toen ik van 8gb naar 16 gb (ddr3!) ging was ik in shock over hoeveel sneller de meeste simpele zaken gingen. I

k zou dus je huidige ram eruit halen en 2x8gb 3200 Mhz RAM er in doen. Heb je en meer geheugen en ook nog eens dual channel.

Je huidige ram stick moet er wel echt uit anders krijg je geen dual channel btw. En de ram sticks moeten in de juiste slots (\slots 1 & 3, of 2 & 4).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kadardar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:09
Waar zoeken we meer snelheid in? Ik wil meer snelheid in het beestje is namelijk een breed en heel vrij interperteerbaar onderwerp.

Zal je bijv kunnen uitleggen wanneer je tegen de snelheid problemen aanloopt? Is het bijv met XYZ programmas open of het doen van een bepaalde handeling?

Desondanks dat, denk ik ook dat een RAM upgrade geen slecht idee is. 8GB is helaas tegenwoordig aan de lage kant. Maar taakbeheer (ctrl alt del) zal je ook inzicht kunnen geven wat vooral aan het knallen is tijdens de taken die je doet waarvan jij ze langzaam vind gaan.

Het is namelijk niet het nieuwste systeem. Opgedroogde pasta + bijv slechte koeling in het systeem kan ook voor problemen zorgen ondanks dat de taak nog zo licht lijkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Kadardar op 11-08-2023 00:12 ]

[WoW - Kadardh/Daísÿ/Kadarlock @ Draenor]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Kadardar schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 00:10:
Desondanks dat, denk ik ook dat een RAM upgrade geen slecht idee is. 8GB is helaas tegenwoordig aan de lage kant.
8GB is het VRAM, hij heeft 16GB RAM. Wel single-channel, dat kan nog wel verschil maken, maar 16GB is op zich genoeg.

Maar ik vraag me ook af waarin deze PC dan te traag is. Het is niet de allernieuwste meer maar media en browsen moet toch heel vloeiend gaan op een 2700X. Misschien dat een 5600 zo nu en dan een incidenteel hikje scheelt, maar alles daarboven zal toch vooral bijdragen aan een placebo-effect.
lion78 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:45:
Ik zie dat mijn huidige processor nog behoorlijk prijzig is in de Pricewatch (AMD Ryzen 7 2700X, €362,40)
Maar goed dat zegt ook niks duss...
Kijk ook even naar de prijsgrafiek, 4 jaar geleden was 'ie al 170 euro. ;) Er is gewoon geen productie meer dus die 362 euro is een enkele webshop die er nog één op de plank heeft liggen en niet de moeite neemt om de prijs te updaten. Een realistische nieuwprijs zou nu misschien een euro of 50 zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door bwerg op 11-08-2023 01:25 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lion78
Super bedankt allen! Ik ga eens kijken wat de eerste upgrade gaat zijn.
Misschien toch maar eens beginnen met de geheugen bankjes en kijken of dat voldoet.
Pagina: 1