Receiver advies & Speaker advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-09 15:41
Hoi Forumleden, inmiddels ben ik afgestapt van een samsung q950a soundbar naar losse speakers.
Leuk! maar ik zit met wat dingen, waar ik jullie advies bij nodig heb! namelijk:

Ik zoek een?
Receiver 7.2 of 9.2 - Ook zoek ik front of surround speakers

Wat is je budget?
Versterker rond de 600, speakers front 300 p.s
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Ik moet nog center en sub, en ooit nog atmos. het is maar een beginner setje. hoeft allemaal niet persee high end. dus zie budget hierboven. center en sub heb ik eigenlijk al uitgezocht.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik kijk voornamelijk serie's en films, ik heb een nvidia shield pro 2019, en een LG B2 77 inch.
Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?

Ik heb op moment net 2x de Klipsch RP-4000F gekocht.
Verder geen eisen of iets bijzonders?
Mijn ruimte is ongeveer 6x6 meter.
Wat heb je zelf al gevonden?
Voor een receiver heb ik dit gevonden:
Denon X1700H of Denon X2800H of Yamaha RX v6a. (yamaha viel eigenlijk net af vanwege wat reviews die slecht waren)
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Ik ga dus voor een klipsch setje. en heb dus al 2 towers. of deze voor of achter gaan geen idee?
Zie hieronder.

Welke vragen heb je hier nog over?
Mijn vragen:

Ik heb dus 2x klipsch rp-4000f, nu zijn de rear speakers nergens meer beschikbaar.
(rp-400m) ook de 500m is moeilijk aan te komen, laat staan dan de prijzen hiervan.
Dus nu is een beetje de vraag wat moet ik nu doen?
Moet ik nog 2x rp-4000f kopen? of zou ik die 2 als rear gebruiken en dan de rp-5000f als front gebruiken?
Is dit goed om te doen? ook vanwege receiver vermogen? en afstellen ect?

aangezien ik nergens aan de bookshelfs kan komen van deze set, moet ik dus naar towers... helaas.

Dan receiver verhaal:
De rp-4000f geeft dus 75 watt rms, maar als ik hierboven de rp 5000f neem, welke versterker kan ik hierbij kopen?
Ik zag dus een x1700h, maar levert 80 watt, is dat niet beetje te weinig voor de speakers?
de x2800h is ruim 140 euro duurder, en levert dus 95 watt, is dit het waard?
De yamaha levert 100Watt, voor dezelfde prijs als de x2800h maar schijnt dat er hier en daar wat mankementen waren, en geen dts x virtual heeft?

Welke moet ik kopen? of hebben jullie een ander merk/type als advies?
Ik zit dus een beetje vast, ben benieuwd naar jullie input wat ik moet doen :P

Beste antwoord (via Eskimoo op 19-08-2023 16:45)

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:09
Eskimoo schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:53:
@Jorgen Klipsch adviseert om niet de 404C te nemen, aangezien die 125 watt vraagt zegt men,
waardoor de x1700h te weinig vermogen levert.
Ze gaven aan wel de rp-500c voldoende zou zijn. (aangezien de rp400c niet leverbaar is)
Daarnaast de rp4000f ook voor achter besteld, aangezien de achterspeakers ook niet meer leverbaar waren..

Aangezien dus de 5000f ook 125 watt waren, heb ik het risico niet genomen. en maar geluisterd naar klipsch :)
De beste man/vrouw van Klipsch heeft je echt de grootste onzin verteld. Elke versterker is voldoende, helemaal met Klipsch speakers. Die hebben een enorm hoge gevoeligheid, dat zelfs een broodrooster ze nog aan de praat krijgt.

Het verschil in geluidsdruk tussen 80w en 95w is echt verwaarloosbaar en minder dan het verschil tussen 1w en 2w. Koop een receiver die past bij jouw gebruikerswensen en let niet op vermogen, ohms etc. Een Denon X1700H doet waarschijnlijk alles wat je wil. Bij duurdere receivers krijg je vaak wel een betere vorm van Audyssey. Dat kan de moeite zijn, voornamelijk Audyssey XT32 is interessant, maar die komt denk ik pas vanaf de X3800H.

[ Voor 10% gewijzigd door Hulleman op 17-08-2023 10:09 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
Topic kan dicht, informatie opgevraagd bij klipsch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:23

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Eskimoo Ik weet niet wat Klipsch zegt maar op vermogen en weerstand hoef je doorgaans totaal niet te letten.

Zuilluidsprekers kunnen prima naar achteren maar dat is in 99,9 % vd gevallen overbodig en overdreven. Surroundspeakers hoeven overigens totaal niet van hetzelfde merk of uit dezelfde serie te zijn.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
@Jorgen Klipsch adviseert om niet de 404C te nemen, aangezien die 125 watt vraagt zegt men,
Ze gaven aan wel de rp-500c voldoende zou zijn. (aangezien de rp400c niet leverbaar is)
Daarnaast de rp4000f ook voor achter besteld, aangezien de achterspeakers ook niet meer leverbaar waren..

Aangezien dus de 5000f ook 125 watt waren, heb ik het risico niet genomen. en maar geluisterd naar klipsch :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:23

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Raar, want een speaker vraagt helemaal niks 😉
En in huiskamersituaties gebruik je sowieso zelden meer dan een paar Watt.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenw
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-01-2024

Hoe serieus zou je Klipsch nog moeten nemen ik denk dat ik er met grote boog omheen ga
Je weet zeker dat de persoon van klipsch wel helemaal 100 procent was en dat hij niet stiekem iets had gesnoven of was het iemand uit een instelling die aan het bijklussen was
Klipsch nemen we verder maar niet meer serieus

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Hulleman

De beste man/vrouw van Klipsch heeft je echt de grootste onzin verteld. Elke versterker is voldoende, helemaal met Klipsch speakers. Die hebben een enorm hoge gevoeligheid, dat zelfs een broodrooster ze nog aan de praat krijgt.

Het verschil in geluidsdruk tussen 80w en 95w is echt verwaarloosbaar en minder dan het verschil tussen 1w en 2w. Koop een receiver die past bij jouw gebruikerswensen en let niet op vermogen, ohms etc. Een Denon X1700H doet waarschijnlijk alles wat je wil. Bij duurdere receivers krijg je vaak wel een betere vorm van Audyssey. Dat kan de moeite zijn, voornamelijk Audyssey XT32 is interessant, maar die komt denk ik pas vanaf de X3800H.

[ Voor 10% gewijzigd door Hulleman op 17-08-2023 10:09 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
@Hulleman betekend dat een rp-404c center van klipsch met 125 watt ook prima zou moeten kunnen op een x1700h?
Hoe moet je dit zien? waar ligt die max? is dat bij het aantal db?
Krijg ik geen grote vervorming als ik dit wat harder zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Eskimoo schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:18:
@Hulleman betekend dat een rp-404c center van klipsch met 125 watt ook prima zou moeten kunnen op een x1700h?
Hoe moet je dit zien? waar ligt die max? is dat bij het aantal db?
Krijg ik geen grote vervorming als ik dit wat harder zet?
Dat werkt prima. Zoals ik al zei, niet druk maken om vermogens. Klipsch zijn zeer makkelijk aan te sturen speakers door hun hoge gevoeligheid. De X1700H kan dat prima aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayesh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-08 07:56
Je kan alles via fnac kopen. Veel goedkoper en alles beschikbaar. Je zou zelfs kunnen overwegen om de rp600m als rear speakers te gebruiken. Die zijn 350 en anders heb je de rp400m voor 200 euro.

Ik gebruik zelf momenteel de RP-600M als fronts en de RP-600C als center gecombineerd met de RP-400M als rears en B&W ASW608. Allemaal op stands in combinatie met een denon x1600h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
@jayesh @Hulleman

Inmiddels 4x rp-4000f gekocht, als front en surround.
als center de rp-500c
Als sub heb ik de svs sb-1000 gekozen, (moet ik nog bestellen)

Wat ik nu nog moet is atmos.
Ja er is wel wat te koop, maar voor veeeell geld.
2 speakers 600 piek. rp-500sa II

Verder heb ik op wat websites r-40sa gezien voor 400/440. dit is het goedkoopste wat ik kan vinden in die serie. verder nergens meer leverbaar helaas..
Jullie nog tips? Fnac heeft geen atmos? of svs zo te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Eskimoo schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:39:
@jayesh @Hulleman

Wat ik nu nog moet is atmos.
Ja er is wel wat te koop, maar voor veeeell geld.

Jullie nog tips? Fnac heeft geen atmos? of svs zo te zien?
Ja, niet kopen en het geld lekker in de zak houden. Voor een Atmos ervaring moet je echt speakers in het plafond gaan monteren. Die upfiring 'meuk' levert je geen Atmos ervaring. Je kunt beter het geld in een dikkere sub steken (SB2000 ofzo) dan geld steken in upfiring atmos speakers.

[ Voor 3% gewijzigd door Hulleman op 21-08-2023 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
@Hulleman

Het is de bedoeling om 2 atmos speakers aan het plafond te maken.
Helaas is het beton, dus geen in ceiling, maar on ceiling.
Die wou ik ongeveer in het midden hangen met als richting de bank.

Nog enige tips hierin?
Pagina: 1