Water schade, bij buren en mij, welke verzekering?

Pagina: 1
Acties:

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:07
Ik heb door een domme actie van mij, kraantje ontluchting cv open laten staan, water schade in mijn eigen keuken aan de vloer en mijn onder buurvrouw heeft vlekken van de lekkage op de muur en plafond, wellicht dat haar parket ook nog krom gaat trekken maar voor nu nog niet.

Onder welke verzekering valt dit nu, inboedel of aansprakelijkheids verzekering? Hoe zit het met eventuele vervolg schade die zich eventueel over een paar weken openbaart?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:07
Eigen schade kan je verhalen door je eigen woningverzekering in te schakelen.

De buren kunnen de schade verhalen bij jou aansprakelijkheids verzekering.

Heb je al je polissen bekeken? Daar staat alles in.

[ Voor 15% gewijzigd door corporalnl op 10-08-2023 07:20 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:40
corporalnl schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 07:19:

De buren kunnen de schade verhalen bij jou aansprakelijkheids verzekering.
Niet direct. Aantal jaren terug ook lekkage gehad, en de onderburen moesten gewoon declareren bij de eigen inboedelverzekering. Aansprakelijkheid is hier niet aan te pas gekomen. Dat is de stap als het nergens anders onder valt.

Vonden we ook bijzonder, maar schijnt een afspraak te zijn tussen verzekeraars. Maar de verzekeraar kan hier ongetwijfeld uitsluitsel over geven.

[ Voor 5% gewijzigd door GermanPivo op 10-08-2023 07:23 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
*knip*

De wat zei reacties voegen niets toe. Laat dat aub.

[ Voor 63% gewijzigd door tweakduke op 14-08-2023 13:59 ]

Acties:
  • +59 Henk 'm!

• ramrodwillem
*knip*
We houden het vriendelijk.

[ Voor 74% gewijzigd door tweakduke op 14-08-2023 13:59 ]

• ramrodwillem
GermanPivo schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 07:22:
[...]

Niet direct. Aantal jaren terug ook lekkage gehad, en de onderburen moesten gewoon declareren bij de eigen inboedelverzekering. Aansprakelijkheid is hier niet aan te pas gekomen. Dat is de stap als het nergens anders onder valt.

Vonden we ook bijzonder, maar schijnt een afspraak te zijn tussen verzekeraars. Maar de verzekeraar kan hier ongetwijfeld uitsluitsel over geven.
Thx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:44
Je buurvrouw heeft de keuze wat te doen. Als ze een inboedelverzekering heeft kan ze deze inschakelen. Als het op deze verzekering gedekt is zal deze betalen en de schade eventueel verhalen op jou. Je kunt deze claim eventueel neerleggen bij je aansprakelijkheidsverzekering particulieren. Buurvrouw kan je ook zelf aansprakelijk stellen voor de schade.

Of de schade die je zelf hebt verzekerd is ligt aan hoe je verzekerd bent. Zou maar zo kunnen dat het niet verzekerd is. Als je een zogenaamde All risk dekking hebt zal het waarschijnlijk wel verzekerd zijn.

Acties:
  • +52 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-06 15:38

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik snap dat je op dit moment gefrustreerd bent. Toch was die reactie zo niet nodig. Hij stelt een terechte vraag in mijn ogen.
Ja, het is nog te vroeg. Die kun je nog niet bellen, klopt.
Een concreet antwoord geven op je vraag is wel niet eenvoudig omdat je niet aangeeft hoe je verzekerd bent noch de polis plaatst. Je verzekering kan je dit wel vertellen. Zoals het er nu staat blijft het op zijn best hangen bij algemene antwoorden en hoe het meestal gaat in dit soort situaties.

En als alternatief kun jij net zo goed een post negeren en rapporteren. ;)

Laten we beleefd verder gaan.

[ Voor 22% gewijzigd door tweakduke op 14-08-2023 14:02 . Reden: Quote aangepast ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Je kunt ook gewoon proberen je fatsoen te houden en de polisvoorwaarden er bij pakken.

[ Voor 17% gewijzigd door tweakduke op 14-08-2023 14:00 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ramrodwillem
zoals gezegd, je hoeft niet te reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11:47
Jij en de buren melden het allebei bij de eigen inboedelverzekering en die regelen het meestal onderling. Als (een deel van) de schade niet gedekt blijkt, komt de verzekering weer terug bij jou.
Afhankelijk van welke verzekeringsmaatschappij je hebt, kan deze jou ook helpen de schade te herstellen in plaats van het schadebedrag uit te keren.

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ultraman schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 08:01:
[...]

Ik snap dat je op dit moment gefrustreerd bent. Toch was die reactie zo niet nodig. Hij stelt een terechte vraag in mijn ogen.
Maar jij bent toch er bekend mee dat volgens mij in heel Tweakers die passief-agressieve kut opmerkingen ("Wat zei X toen je het vroeg") niet gewenst zijn. Dat dit iets is wat hij best aan de verzekeraar had kunnen vragen, prima. Maar dat had je ook op een andere manier kunnen opschrijven.

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 06-06 11:13
TS, ik snap best dat je gefrustreerd bent, maar het komt allemaal goed hoor. Nu is het waarschijnlijk even gekkenwerk met waterschade, boze onderbuurvrouw en ik weet niet wat allemaal. Maar check rustig met je verzekeraar, al valt het daar niet onder kunnen ze je waarschijnlijk nog de juiste richting heen sturen. Jij hebt een inboedelverzekering, je buurvrouw heeft eentje, er is een woningverzekering waarschijnlijk nog, er is een WA verzekering. Ergens zal het onder vallen ;) De waterschade is er nu eenmaal, daar kun je niks meer aan doen. We kunnen alleen vooruit door de tijd reizen, niet achteruit.
Sissors schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:08:
[...]

Maar jij bent toch er bekend mee dat volgens mij in heel Tweakers die passief-agressieve kut opmerkingen ("Wat zei X toen je het vroeg") niet gewenst zijn. Dat dit iets is wat hij best aan de verzekeraar had kunnen vragen, prima. Maar dat had je ook op een andere manier kunnen opschrijven.
Oh jeetje, echt niet normaal. Ik heb ook een tijd geleden een topic geopend met een vraag. Nou, omdat ik niet alles perfect perfect had gedaan werd ik meteen voor beunhaas uitgemaakt en ik weet niet wat allemaal....Sommige tweakers kunnen volgens mij niet vanuit iemand anders zijn perspectief redeneren. Maar goed, dat is ook inherent aan de doelgroep van Tweakers....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Onderling1987
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23-05 15:08
Ik lees hier veel inboedelverzekering, bijna alle schade die door TS omschreven wordt is schade aan de opstal.
Er is inderdaad een regeling tussen verzekeraars dat de eigen verzekering voor de aansprakelijkheid gaat. Mochten de buren niet hun eigen verzekering willen inschakelen, kan het via jouw aansprakelijkheidsverzekering. Het is dan weer wel zo dat jou aansprakelijheidsverzkering alleen betaald op dagwaarde, terwijl hun eigen verzekering wellicht nieuwwaarde betaald.
Jouw aansprakelijkheidsverzekering vordert vervolgens de schade via de bedrijfsregeling brandregres bij de woonverzekering van de buren.

Wat jouw eigen schade betreft is het van belang wat er in de polisvoorwaarden staat beschreven over waterschade. Er zijn verzekeraars die alleen betalen bij een leidingbreuk of een defect en niet als er een kraan is blijven openstaan.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Toke_gt schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 08:31:
Jij en de buren melden het allebei bij de eigen inboedelverzekering en die regelen het meestal onderling. Als (een deel van) de schade niet gedekt blijkt, komt de verzekering weer terug bij jou.
Afhankelijk van welke verzekeringsmaatschappij je hebt, kan deze jou ook helpen de schade te herstellen in plaats van het schadebedrag uit te keren.
Dat ligt er maar net aan.

Ik heb bv een opstal+inboedelverzekering met bijna maximaal hoog eigen risico. In die situatie ga ik toch echt voor de aansprakelijkheidstelling.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 12:09
Primair leg je eigen schade neer bij je eigen verzekering; die gaat met veel plezier er achteraan om het op een ander te verhalen als ze kunnen. Dus buurvrouw kan het bij haar eigen verzekering leggen en regelen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:50
[...]

Bijzonder, zelf ook een keer meegemaakt en toen heeft mijn aansprakelijkheidsverzekering de schade van de buren gedekt! De inboelverzekering van de buren is er niet bij ingeschakeld.. Dus elke situatie is weer anders blijkbaar :|

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:20

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

De Inboedel/Woonhuis verzekering van buurvrouw gaat gewoon handje-klap doen met de WA verzekering van @ramrodwillem.

@ramrodwillem Licht zijn woonhuis en WA verzekering in.. en neemt even een extra koffie ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Dat is inderdaad wel raar, wat als ze niet verzekerd zijn? Zo'n verzekering is niet verplicht.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:40
Marzman schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:35:
[...]

Dat is inderdaad wel raar, wat als ze niet verzekerd zijn? Zo'n verzekering is niet verplicht.
Dan waarschijnlijk aansprakelijkheidsverzekering van veroorzaker. Als veroorzaker die niet heeft, dan draait veroorzaker persoonlijk voor de kosten op.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-06 10:26
Marzman schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:35:
[...]

Dat is het hele idee achter verzekeren natuurlijk :) Als je die niet hebt, draai je zelf voor de kosten op.. Die keus moet ieder voor zichzelf maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

ID-College schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:39:
[...]

Dat is het hele idee achter verzekeren natuurlijk :) Als je die niet hebt, draai je zelf voor de kosten op.. Die keus moet ieder voor zichzelf maken
Ja, maar wel bij de veroorzaker neem ik aan, want klinkt een beetje dat het afgeschoven wordt naar de buren door de verzekeraars ;)

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-06 10:26
Marzman schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:40:
[...]

Ja, maar wel bij de veroorzaker neem ik aan, want klinkt een beetje dat het afgeschoven wordt naar de buren door de verzekeraars ;)
Uiteraard, maar dat is altijd zo toch? Als jij iets veroorzaakt (wat dat dan ook is) kan je aansprakelijk gesteld worden als daar kosten uit komen. Je kan je daarvoor verzekeren, maar het hoeft niet. Gevolg is alleen dat je dan zelf voor de kosten opdraait.

Zelf vind ik dat een WA verzekering best verplicht mag zijn (kost ook vrij weinig) want dat voorkomt dat de ander met een hoop gedoe komt te zitten (en van een kale kip kan je niet plukken, dus met een beetje pech draait de ander alsnog voor de kosten op)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Ik neem aan dat je @ramrodwillem inmiddels hebt gebeld? Wat zeiden ze bij de verzekeraar?
Als je die informatie dan hier deelt, kan een mod de hele episode met onzinnigheden hierboven wegknippen.

[ Voor 37% gewijzigd door tcw82 op 10-08-2023 10:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik zou het ook liever verplicht zien, de mensen die zo'n verzekering het hardste nodig hebben (de kale kippen) hebben hem niet uit besparing.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 20:40
Heb hier in de VVE al regelmatig met waterschade te maken gehad.
Je hebt drie nodig.
strikt genomen ben jij aansprakelijk voor de schade van de buren => jouw aansprakelijkheidsverzekering.
Voor de buren (zie voorbeeld Marzan) neemt de eigen opstalverzekering de afhandeling vaak op zich en kijkt dan wat er te verhalen valt.
Voor jou => opstalverzekering.

Om de adhandeling te voorspoedigen en fraude tegen te gaan, zie je wel dat verzekeringen het vaak als herenagreement door één verzekering laten afhandelen.
Anders lopen ze 't risico dat de buren de vloer als voorbeeld zowel bij eigen opstal als jouw WA declareren en twee keer geld vangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdartu
  • Laatst online: 04-06 10:34
Je schrijft onderbuurvrouw, dus ik neem aan dat het hier om een appartement gaat. VvE's hebben vaak een opstalverzekering met "appartementsclausule". Die vergoedt vaak ook schade die is veroorzaakt door het handelen van een andere bewoner. Je zou bij de VvE (of verhuurder) kunnen informeren of deze schade eronder valt.

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-06 16:50
Altijd vervelend. Maar het is prima op te lossen. Laat je verzekeraar je helpen. Het is nu eenmaal gebeurt. Daar kan je niet veel meer aan doen. Je verzekeraar kan samen met jou nu verder kijken hoe dit voor jou en je buurvrouw verder netjes geregeld kan worden. Jij doet dit soort dingen nu voor het eerst en zij doen dit dagelijks.

Nog een tip: geef alle nu bekende schade op, maar laat ook ruimte voor schade die nog gaat ontstaan. Een kromtrekkende vloer hoeft niet meteen te gebeuren, maar kan alsnog gevolg zijn van de wateroverlast bij de buurvrouw. Verzekeraars kunnen soms vlot zijn met handjeklap over de gemeldde schade, maar waar blijft je dan met schade die je pas later ontdekt. Dus probeer aan te geven dat er mogelijk nog onderliggende schade is als dat na onderzoek blijkt. Dan houd je je opties open.

[ Voor 3% gewijzigd door ucsdcom op 10-08-2023 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-06 23:54
Wanneer leren mensen nu eens dat WA verzekeringen alleen op motorvoertuigen van toepassing en verplicht zijn :F Aansprakelijkheidsverzekering is niet verplicht dus ook niet wettelijk geregeld. Daarom heet het: aansprakelijkheidsverzekering :)

Voor schade aan meubels, TV etc: inboedel verzekeringen
Voor schade aan muren plafonds en alles wat nagelvast is: opstalverzekering

Aangezien er gesproken wordt over een onderbuurvrouw ga ik er vanuit dat het iets met een VVE is (appartement oid). In dat geval wordt de opstalverzekering geregeld door de VVE dus moet die ingelicht worden.

[ Voor 12% gewijzigd door SniperGuy op 10-08-2023 13:35 ]

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-06 17:10

psy

SniperGuy schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:35:
Wanneer leren mensen nu eens dat WA verzekeringen alleen op motorvoertuigen van toepassing en verplicht zijn :F Aansprakelijkheidsverzekering is niet verplicht dus ook niet wettelijk geregeld. Daarom heet het: aansprakelijkheidsverzekering :)

Voor schade aan meubels, TV etc: inboedel verzekeringen
Voor schade aan muren plafonds en alles wat nagelvast is: opstalverzekering

Aangezien er gesproken wordt over een onderbuurvrouw ga ik er vanuit dat het iets met een VVE is (appartement oid). In dat geval wordt de opstalverzekering geregeld door de VVE dus moet die ingelicht worden.
Het feit dat een WA aansprakelijkheidsverzekering niet verplicht is, staat natuurlijk los van de échte aansprakelijkheid.

Eigenlijk geeft de TS hier aan dat HIJ de veroorzaker is, dan ga ik er normaal vanuit dat je zo iemand gewoon aansprakelijk kan stellen. Zonder rekening te houden met inboedel/opstalverzekeringen. Waarom moeten die verzekeringen opdraaien voor zo'n geval?

Dat het in de praktijk anders wordt opgelost staat daar los van.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-06 23:54
psy schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:40:
[...]

Het feit dat een WA niet verplicht is, staat natuurlijk los van de échte aansprakelijkheid.

Eigenlijk geeft de TS hier aan dat HIJ de veroorzaker is, dan ga ik er normaal vanuit dat je zo iemand gewoon aansprakelijk kan stellen. Zonder rekening te houden met inboedel/opstalverzekeringen. Waarom moeten die verzekeringen opdraaien voor zo'n geval?

Dat het in de praktijk anders wordt opgelost staat daar los van.
Dat de TS aansprakelijk is geeft hij zelf idd al aan :)
Linksom of rechtsom: als een verzekering gaat uitkeren dan komt het uit de portemonnee van de verzekeringsmaatschappij en dan maakt het niet uit of het de aansprakelijkheid verzekering of de inboedel of opstal verzekering is die uitkeert. Je hoeft echt geen medelijden te hebben met die instellingen: die zorgen er altijd wel voor dat ze er warmpjes bijzitten en voldoende geld in de pot hebben zitten :Y

Het is wel zo dat iedere uitkering in een landelijke database gezet wordt en bijvoorbeeld gebruikt kan worden bij afsluiten van een nieuwe verzekering (iets met risico inschatting van de verzekeraar)

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Zonder een zwartkijker te willen zijn.

Hij stelt zelf dat de schade gekomen is na het niet dichtdraaien van een kraantje.
Zelfs al is dat een ontluchtingskraan.

Dan is er een risico dat zijn inboedelverzekering (of opstal, afhankelijk van de schade) de claim afwijst.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ramrodwillem
Mijn eigen schade wordt niet vergoed ivm onoplettend handelen, ik had bij het kraantje moeten blijven wachten.

De buren moeten eerst hun schade bij hun eigen opstal verzekering claimen, keert deze niet uit dan moet ik een beroep doen op mijn aansprakelijkheidsverzekering en gaan de de schade vergoeden.
Pagina: 1