Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Oude en nieuwe zonneveld op één nieuwe stringomvormer?

Pagina: 1
Acties:

• LINk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-11 21:27
Ik heb op het forum gezocht, maar kon niet zoveel vinden over het uitbreiden van bestaande PV-installaties. Het meest zinvolle wat ik kon vinden stond bij deze blog vermeld

Daarom toch maar even op checken of ik nog nieuwe inzichten kan opdoen.
Situatie
Over paar weken komt er een elektrische auto. Ik rij die zakelijk en vermoed zo’n 25.000 km per jaar te rijden. Ik verwacht 3/4 van m’n opladen thuis te doen met mijn 11kW laadpaal, wat neerkomt op zo’n 4000 kWh extra. Mijn huidige panelen dekken zo’n beetje het huidige stroomverbruik, de extra panelen zijn dus nodig voor mijn auto. Auto staat regelmatig thuis (ook overdag) en kan dus prima laden met zonnestroom. Dat maakt nu nog niet zoveel uit, maar is vooral handig na 2025, als salderingsregeling afbouwt. Bedoeling is de auto zoveel als mogelijk met zonnestroom op te laden. Hiervoor wil ik EVCC gebruiken. Een opensource energie management tool, die zorgdraagt dat overtollige zonnestroom gebruikt wordt om de auto te laden.

Er liggen sinds 2019 al 15 panelen (merk onbekend, 280Wp) welke op een 1 fase Omnik 4kTL string omvormer zitten. Deze panelen leveren op jaarbasis ongeveer 3700-3900 kWh (beetje afhankelijk van hoeveel zon er schijnt elk jaar).
Doel en budget
Mijn plan is dus ca. 4000 kWh extra op te wekken. Dat komt in mijn beleving neer op het plaatsen van 10 panelen van ca. 400-420Wp (vrij gebruikelijk panelen op dit moment).

Omdat
  1. EVCC mijn Omnik omvormer niet ondersteund
  2. Mijn 4kTL een 1 fase omvormer betreft en ik 11 kW (3 fase) wil/kan gaan laden
  3. ik toekomst gericht wil investeren (hybride omvromers en batterijen komen eraan)
zou ik mijn Omnik omvormer wel willen ditchen en mijn twee zonnevelden straks aansluiten op een grote hybride 3 fase omvormer. Mijn bestaande veld (met 15 x 280Wp panelen) op de ene string, mijn nieuwe veld (met 10 x 400-ish Wp) op de andere sting. Als dat dus kan…

Geen van de PV-installateurs die bij mij thuis zijn geweest (3 stuks) wil zijn vingers hieraan brangen. Ze zeggen allemaal dat dit niet kan. Ze bieden enkel aan om een nieuw, los systeem te plaatsen. Ik vraag me af of dit wel toekomst gericht is? Kan ik straks met 2 x een 1 fase omvormer ook met mijn 3 fase laadpaal snelladen?

Budget dat ik in gedacht had was EUR 6-7 duizend. Minder is beter :)
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SyGwNoFpDkGhz4Vh_ju80UsBk4g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/psRpkPxwI2TEqUdwzKIaZJb1.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Genoeg. Ik heb een lessenaarsdak, schuin hellend naar het noorden (helaas) met 5 graden. Het dak is ca. 72m2 groot, waarvan nu ca. 1/3 gebruikt wordt door mijn 15 panelen. De overige 2/3 (minus het luchtpijpje en schaduw daarvan) zijn bruikbaar. Hele dak ik plat en dus identiek qua instraling van de zon.
Schaduw
Geen (op het kleine luchtpijpje na, maar daar valt prima omheen te leggen).
Jaarverbruik
Ca. 3500-4000 kWh. Met de komst van de met de nieuwe elektrische bolide zal dat gaan verdubbelen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Er is een aansluiting van 3x25A aanwezig. Mijn huidige zonnepanelen zitten met een 1 fase omvormer aangesloten op één van de 3 fasen.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik niet. Tenzij het wel kan, maar de installateurs hun vingers er niet aan willen branden. Dan wordt het DIY met een beetje hulp van werkspot :D
Bijhouden van data
Ja, via EVCC
Reeds verkregen offertes
3 offertes, liggen alle drie in lijn. Dat wil zeggen, 10 panelen voor ca. 6000-6500 euro (op basis van 1 fase stringomvormer).
Regio
Midden Nederland (Utrecht).

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
ff zonnekompas utrecht kontakteren wellicht?
Die is wat ruimdenkender

Wat je wilt kan prima op een 3-fase omvormer met 2x mppt (hebben ze allemaal)

SMA heeft ook icm home manager 2.0 (ebay.de -> 400-450 euro) een systeem met lader en 3-fase hybirde omvormer en 1 batterij
Maar (te) duur helaas.

Ik maak nu ook warm water met de zon icm een aton power to heat en een rvs hygienebuffer van DJG
De home manager 2.0 heb ik al, maar de prijs van de overige spullen houden me tegen.

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-08-2023 23:05 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:39
@LINk
Voor salderen kan je net zo makkelijk 2 1f omvormers hebben.
Heb je ook een werkende link naar evcc ?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:05
Als je huidige omnik nog werkt kun je daar misschien Vmp en Imp uitlezen als hij aan is.

Daarmee kun je een passende vervangende omvormer kiezen.

Ik verwacht niet dat een combi nieuw-oud op 1 omvormer kan. Maar voor je uitbreiding kun je prima een tweede ophangen. Of micros natuurlijk. Maar met de data kun je even kijken. Veel 3-f omvormers kunnen meerdere strings. Je hebt er dan 3 nodig denk ik?

Je kunt ook de huidige laten hangen en pas vervangen als hij sneuvelt. Dat is het goedkoopst.

Op 2-fases aansluiten is prima. Maar dan niet op dezelfde.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@jeroen3
Ken je sunnydesignweb?
Gebruik dat eens in plaats van onjuist adviseren dat het niet kan op 1 omvormer.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:28
Sunny design is niet eens nodig. Links of rechtsom is er wel een omvormer die de oude en de nieuwe panelen aan kunnen.

Voor een 3 fase omvormer zal het nodig zijn om de bestaande te vervangen… er blijft bar weinig vermogen over met een vrij pittig enkelfase die een van de fasen monopoliseert.

Tot nu heb je blijkbaar installateurs gesproken die het niet nauw nemen met de feiten als verkoop tool… mijn suggestie om aan hen geen cent te geven.

Met het loshalen van 4 montage punten kan je onder een paneel het label lezen welke het precies zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• LINk
BarryH schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 23:18:
@LINk
Voor salderen kan je net zo makkelijk 2 1f omvormers hebben.
Klopt, dat is op dit moment goedkoopste oplossing, maar volgens mij ook de minst toekomstbestendige. Na 2025 mag je steeds minder salderen, terwijl mijn panelen er nog 25 jaar moeten liggen. Ik wil de energiestromen in kaart hebben (via EVCC) zodat ik slim, duurzaam en goedkoop kan opladen.
Heb je ook een werkende link naar evcc ?
http://evcc.io

[ Voor 5% gewijzigd door LINk op 10-08-2023 08:17 . Reden: Foutje eruit halen ]

• Ruubaan
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-11 22:44
jeroen3 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 23:34:

Ik verwacht niet dat een combi nieuw-oud op 1 omvormer kan. Maar voor je uitbreiding kun je prima een tweede ophangen. Of micros natuurlijk. Maar met de data kun je even kijken. Veel 3-f omvormers kunnen meerdere strings. Je hebt er dan 3 nodig denk ik?
Ik heb zelf 13 panelen van Trina Solar 315 wp op string 1 en 6 panelen van Trina Solar 405 wp op de tweede string gezet.

Dit gaat tot zover prima op een Goodwe 6k 3-fase omvormer. Er is ook geen reden waarom dit niet zou kunnen, de stings zijn gescheiden van elkaar en hebben dus niets over elkaar te zeggen.

Peugeot E208 GT --- 6400 WP Z —

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:39
Je energiemeter saldeert eerst intern he? Je hoeft zelf geen balans te maken tussen de 3 fasen. Dus 2 fase n terug leveren en 1 leveren wordt gewoon eerst in de meter verrekend, en is onafhankelijk van het salderen.

Ook kan je met een klem op de kabel de opgewekte stroom van het oude systeem meten, diverse slimme laadpaalsystemen schijnen het op die manier te doen.

Klein kritisch vraagje: is die omnik niet te groot/zwaar voor 5° noord? had gevoelsmatig ook een 3.6 kunnen zijn? Hoeveel wat heeft hij maximaal terug geleverd?

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@LINk
lol, niet te moeilijk denken, maar gewoon de stoute schoenen aan doen en vol gooien dat dak. ;)

je kunt aan zonnekompas gewoon vragen voor een paneel of 18.
met daar alles bij wat je nodig hebt.
kost je ongeveer 150€ per paneel. (130€ paneel+wat beugels grof weg een 20€)

dat leg je dan op je dak, en hang je gewoon aan je oude 4kW omnik omvormer.

ja je hebt dan 15x280Wp + 18x420Wp = +/-11kWp >:)

maar dit kan gewoon en kost minder als 3k€.
het is niet zo efficiënt als een nieuwe omvormer, maar dit levert je de extra 4000kWh wel op.
elke Wp meer als W van de omvormer levert meer op, het loopt alleen niet lineair mee omhoog.
en nieuwe omvormer kan altijd nog wel eens een keer als je wil.

dit is zo goedkoop, dat zelfs over productie lonend is. :P

(als je dit wel ziet zitten, dan kunnen we wel even preciezer berekenen of het 16 of 20 panelen op de omvormer kunnen. de 18x is gewoon een grof gokje van mij.)

edit:
oeps foutje is 1fase omvormer, over heen gelezen, meer koffie nodig.
maar ook hier kan wel iets verzonnen worden.
bouw de oude 15 om naar 14 panelen, en doe die 2x7x280Wp.
en dan de nieuwe 2x9x420Wp of andere vorm.
bedenk dat je nu gewoon een 1 fase hebt, als je straks naar 3fase omvormer wil.
dan wil je weer 1x14(15)x280wp + 1x18x420Wp.

@_eLMo_ over heen gelezen, heb het aangepast.
thanks. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door migjes op 10-08-2023 11:32 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Let wel even op het maximale DC voltage van de omvormer. Zoveel panelen kunnen niet straffeloos op elke omvormer.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• LINk
AUijtdehaag schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 23:01:
ff zonnekompas utrecht kontakteren wellicht?
Die is wat ruimdenkender

Wat je wilt kan prima op een 3-fase omvormer met 2x mppt (hebben ze allemaal)

SMA heeft ook icm home manager 2.0 (ebay.de -> 400-450 euro) een systeem met lader en 3-fase hybirde omvormer en 1 batterij
Maar (te) duur helaas.

Ik maak nu ook warm water met de zon icm een aton power to heat en een rvs hygienebuffer van DJG
De home manager 2.0 heb ik al, maar de prijs van de overige spullen houden me tegen.
Dit was dus de gouden tip _/-\o_ Ik heb met Patrick van Zonnekompas gebeld en de diverse hierboven vermelde oplossing met hem besproken. Van de oplossing van Migjes was Patrick het meest gecharmeerd:
migjes schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 11:22:
@LINk
lol, niet te moeilijk denken, maar gewoon de stoute schoenen aan doen en vol gooien dat dak. ;)

je kunt aan zonnekompas gewoon vragen voor een paneel of 18.
met daar alles bij wat je nodig hebt.
kost je ongeveer 150€ per paneel. (130€ paneel+wat beugels grof weg een 20€)

dat leg je dan op je dak, en hang je gewoon aan je oude 4kW omnik omvormer.

ja je hebt dan 15x280Wp + 18x420Wp = +/-11kWp >:)

maar dit kan gewoon en kost minder als 3k€.
het is niet zo efficiënt als een nieuwe omvormer, maar dit levert je de extra 4000kWh wel op.
elke Wp meer als W van de omvormer levert meer op, het loopt alleen niet lineair mee omhoog.
en nieuwe omvormer kan altijd nog wel eens een keer als je wil.

dit is zo goedkoop, dat zelfs over productie lonend is. :P

(als je dit wel ziet zitten, dan kunnen we wel even preciezer berekenen of het 16 of 20 panelen op de omvormer kunnen. de 18x is gewoon een grof gokje van mij.)

edit:
oeps foutje is 1fase omvormer, over heen gelezen, meer koffie nodig.
maar ook hier kan wel iets verzonnen worden.
bouw de oude 15 om naar 14 panelen, en doe die 2x7x280Wp.
en dan de nieuwe 2x9x420Wp of andere vorm.
bedenk dat je nu gewoon een 1 fase hebt, als je straks naar 3fase omvormer wil.
dan wil je weer 1x14(15)x280wp + 1x18x420Wp.

@_eLMo_ over heen gelezen, heb het aangepast.
thanks. ;)
Met het verschil dat ik niet voor 16-20 panelen heb gekozen (past niet op de omvormer) maar met 14 panelen in een string heb ik mijn doel bereikt: 4000+ kWh extra opwekken voor een zo laag mogelijk investering (offerte komt uit op kleine EUR 2.500, nacalculatie volgt nog maar zal niet veel afwijken).

Het resultaat mag er wezen, 14 nieuwe 420 WP panelen gelegd vanmiddag met Patrick :*)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5dNEJ4CSOxSHtWvUxTTYCNoj03o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/50cUpD0TeyfaBGcC0U10bZXt.jpg?f=fotoalbum_large

Hier de 14 (15 -/- 1) oude 280 WP panelen die nu in een string liggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4lKKGbfPyUM6e_34OY6mIh5wYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w98sGYJzkUSBUv5eg2A6SygL.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je mooi hoe een string van 8 panelen (250V) wordt geüpgraded naar 14 panelen (500V):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3RQ-ETVVufyEq9Od0N08h1ExqB4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/19Bth05lchPm7qT7eUhCMO4R.jpg?f=fotoalbum_large

En hier het bewijs dat ik nu 28 panelen heb liggen, waarvan elke string ca. 500V oplevert :*)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R345OtNnjB_NUZE40EzPQCpT4S4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rAfYwvfSFt3f4C0KN6wpY2sW.jpg?f=fotoalbum_large

Dank voor alle hulp! Wordt enorm gewaardeerd _/-\o_

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@LINk
oke, 14 stuks per mpp.
pittig. ;)
(normaal zeggen we hier 12 per mpp, maar dat is ook omdat je hier niet zo handige mensen hebt en dan wil je het zeggen met wat marge. ergens rond de 13 tot 15 per mpp en je hebt problemen met een te hoge Voc in de winter, allen het maakt dan wel uit welk merk en type paneel je dan gebruikt.)

en 2x14x dat is flink op de 4kW 1 fase omvormer.
maar ach lol, aftoppen is slecht voor de bloeddruk, maar niet voor de opbrengst. ;)

wel een leuke setup, nu voor een 3fase omvormer.
en dan kun je weer een zelfde trukje doen. >:)
de oude string parallel met de nieuwe string op 1mpp van een 3fase omvormer.
(en dus een mpp over hebben.)
als je een batterij wil vullen, dan is veel Wp een must.
gewoon omdat Wp veel goedkoper is als kWh accu.
meer Wp is ook meer opbrengst op dagen die minder zijn zodat de "kleine" accu toch gevuld kan worden.

ik hoop het wel te horen wat het gaat worden.
(maar neem je tijd, hoeft niet morgen gedaan te zijn.)

ik zal patrick ook eens bellen, heb nog 5 panelen van hem al maanden in de schuur staan en nog niet betaald. :D
(wil er eigenlijk ook nog een hybride omvormer bij, en dat kost mij veel moeite om dat goed uit gezocht te krijgen, zitten veel haken en ogen aan.)

edit:
lol net patrick gesproken, is wel een setup die je hebt nu. >:)
en hoeveel W geeft de omvormer nu aan als het bewolkt is?

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 29-08-2023 14:34 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1