Ik heb op het forum gezocht, maar kon niet zoveel vinden over het uitbreiden van bestaande PV-installaties. Het meest zinvolle wat ik kon vinden stond bij deze blog vermeld
Daarom toch maar even op checken of ik nog nieuwe inzichten kan opdoen.
Er liggen sinds 2019 al 15 panelen (merk onbekend, 280Wp) welke op een 1 fase Omnik 4kTL string omvormer zitten. Deze panelen leveren op jaarbasis ongeveer 3700-3900 kWh (beetje afhankelijk van hoeveel zon er schijnt elk jaar).
Omdat
Geen van de PV-installateurs die bij mij thuis zijn geweest (3 stuks) wil zijn vingers hieraan brangen. Ze zeggen allemaal dat dit niet kan. Ze bieden enkel aan om een nieuw, los systeem te plaatsen. Ik vraag me af of dit wel toekomst gericht is? Kan ik straks met 2 x een 1 fase omvormer ook met mijn 3 fase laadpaal snelladen?
Budget dat ik in gedacht had was EUR 6-7 duizend. Minder is beter
:strip_exif()/f/image/psRpkPxwI2TEqUdwzKIaZJb1.jpg?f=fotoalbum_large)

Daarom toch maar even op checken of ik nog nieuwe inzichten kan opdoen.
Situatie
Over paar weken komt er een elektrische auto. Ik rij die zakelijk en vermoed zo’n 25.000 km per jaar te rijden. Ik verwacht 3/4 van m’n opladen thuis te doen met mijn 11kW laadpaal, wat neerkomt op zo’n 4000 kWh extra. Mijn huidige panelen dekken zo’n beetje het huidige stroomverbruik, de extra panelen zijn dus nodig voor mijn auto. Auto staat regelmatig thuis (ook overdag) en kan dus prima laden met zonnestroom. Dat maakt nu nog niet zoveel uit, maar is vooral handig na 2025, als salderingsregeling afbouwt. Bedoeling is de auto zoveel als mogelijk met zonnestroom op te laden. Hiervoor wil ik EVCC gebruiken. Een opensource energie management tool, die zorgdraagt dat overtollige zonnestroom gebruikt wordt om de auto te laden.Er liggen sinds 2019 al 15 panelen (merk onbekend, 280Wp) welke op een 1 fase Omnik 4kTL string omvormer zitten. Deze panelen leveren op jaarbasis ongeveer 3700-3900 kWh (beetje afhankelijk van hoeveel zon er schijnt elk jaar).
Doel en budget
Mijn plan is dus ca. 4000 kWh extra op te wekken. Dat komt in mijn beleving neer op het plaatsen van 10 panelen van ca. 400-420Wp (vrij gebruikelijk panelen op dit moment).Omdat
- EVCC mijn Omnik omvormer niet ondersteund
- Mijn 4kTL een 1 fase omvormer betreft en ik 11 kW (3 fase) wil/kan gaan laden
- ik toekomst gericht wil investeren (hybride omvromers en batterijen komen eraan)
Geen van de PV-installateurs die bij mij thuis zijn geweest (3 stuks) wil zijn vingers hieraan brangen. Ze zeggen allemaal dat dit niet kan. Ze bieden enkel aan om een nieuw, los systeem te plaatsen. Ik vraag me af of dit wel toekomst gericht is? Kan ik straks met 2 x een 1 fase omvormer ook met mijn 3 fase laadpaal snelladen?
Budget dat ik in gedacht had was EUR 6-7 duizend. Minder is beter
Foto's
:strip_exif()/f/image/psRpkPxwI2TEqUdwzKIaZJb1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/50cUpD0TeyfaBGcC0U10bZXt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/w98sGYJzkUSBUv5eg2A6SygL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/19Bth05lchPm7qT7eUhCMO4R.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rAfYwvfSFt3f4C0KN6wpY2sW.jpg?f=fotoalbum_large)