Renoveren uitbouw wat voor contructie is hier gebruikt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PirateStef
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-02 14:21
Hoi Allemaal,

Wij zijn ons huis in Den Haag aan het renoveren. We zijn eerst bezig hier bij een deel van de uitbouw. Ik heb de oude (rotte) houten voorzet wand verwijdert, de vloer is hier nog zand met stoeptegels en het lijkt erop alsof de uitbouw nooit echt is afgemaakt.

Ik ben opzoek naar wat informatie waar ik naar zit te kijken. Het is een gemetselde muur, met een verdikking aan de onderkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0wNP87kZinlJkRpQreOYY1w9BX0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0xs9wC9yVhcy1SKaV8ty4lBP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLelWzTcM47vlpbu6tB2H6AJuJI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mp4YxmVFgm94W2dm87Odbf6U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptUBZ-r8OkpDjyTRh1UTeXMETy4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hED1FVedJqTqR6mVepUshqMO.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit een normale constructie?
Wordt deze constructie gebruikt om een houten balken vloer in te leggen? (zoals in de foto hieronder)
Zo niet wat is de beste manier om hier een vloer aan te leggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/StkmaCUH_yTK9GGEMitQwrOh6ek=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IlkJNT8KDK37cb5kguObpzul.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:05
Ziet er uit als een fundering waar zand onder weggespoeld is..

Hoe oud zijn deze huizen?

Cellenbeton staat aardig uit het lood. Wat voor muur is dit?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:46
dat lijkt me kalkzandsteen en geen cellenbeton @BiLLY_daKid

de constructie die hier gebruikt is lijkt e van het type 'kijk maar even wat je doet we hebben nog een restje beton' als je hier een vloer wil maken zou ik eerst die mar op een knap stukje fundering weer rechtop zetten en dan lekker een geïsoleerd betonnen vloertje erin.

is dat aanbouwtje niet eerst wat anders geweest en daarna aanbouw gemaakt?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 19:39
Ziet er niet heel profi gemaakt uit inderdaad. Draagt die muur ook nog wat? Anders zou ik 'm wellicht helemaal verwijderen.

indien dragend: Stempelen, muur slopen en opnieuw opbouwen met goede fundering.

• PirateStef
Het huis is uit 1902, ongeveer 30 jaar geleden is er een renovatie geweest, waar de nieuwe delen gebouw zijn lijkt het. De uitbouw bestond 30 jaar geleden al. Het is het deel wat hier als "berging" gemarkeert is. er zit alleen balkon bovenop maar die moet ook tenminste even opnieuw waterdicht gemaakt worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOoEAtU9z8BJFBVB8SnwfOaU-xw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MHeLEysNO27IAKi8oPHyseRb.jpg?f=fotoalbum_large

• Laurensius88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-06 13:38
Wij wonen in een huis uit 18xx-ish en daar zie je ook dat de muur "uitloopt" de grond in steeds breder. Dat is voor zo ver ik weet de enige fundering die we hebben.
Als ik een gok zou mogen doen, is het als fundering om de oppervlakte van de muur groter te krijgen.

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:05
Als het een gemetselde fundering was. Dan hadden er bakstenen onder gezeten die uitlopen? Maar misschien was de ondergrond bij jullie toen draagkrachtig genoeg?

@No Hands ja, eerste lagen zijn kalkzandstenen, daarna cellenbeton. In ons jaren 60 ook een soortgelijke opbouw (gelukkig wel eerst een laag trasstenen tegen optrekkend vocht).

Dus de betonbalk is de achterwand? Hoe zitten de balken van het plafond, in de breedte of evrnwijdig aan de betonbalk (maw welke muur draagt?).

• PirateStef
Er zitten onder de muur inderdaad stenen die uitlopen. Bij wat graven lijkt het wel alsof er tussen de klakzandstenen wand en de funderings stenen aarde / zand zit. Deze stenen lijken zwarte natuurstenen van 2 lagen diep.

Op de zij wand met de deur zijn de funderingsstenen gemetseld van ongeveer 2 lagen diep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZhWhIVamGTBHPhe84rQDkA_fF4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BRKMzhgM3s2RgV1MzIYl8cuV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/totGuBEZewivsbjV8immoN4Y5KU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/10Y4rBF5WG9mkWYwYa0VnEg3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAWGV8iVv3-XPKLLKHFjnSfDHXI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SqpxyJdXPJl4NG27c2afqrpZ.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antont3
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:34
Jaren 30 woning. Of fundering op staal of met houten palen. Ik gok fundering op staal (direct op vaste grondslag met een gemetselde fundering (trappetje)).

Uiteindelijk is het de vraag of de aanbouw er indertijd gebouwd is als woonruimte of als berging.
Ik gok het laatste. Zaak is om uit te zoeken of de fundering voldoende draagkrachtig genoeg is (scheuren?).

Zandgrond kan je een stuk uitgraven, folie, EPS100 10cm oid, wapeningsnetje (rond 6 o.i.d.) dun betonvloertje storten met spramex beton (10 cm).

V.w.b. dat muurtje is het de vraag of er nog een spouwtje achter zit? Als het een halfsteensmuurtje is dan zou die niet hoger mogen zijn dan ca. 2,5m1 als dat dakje erop ligt (kans op uitknikken).

Al met al is het zaak om het huiswerk goed te doen.

Tip: https://www.joostdevree.n..._fundering_op_staal.shtml
Succes.

PS als je er woonruimte van wilt maken zal je kritisch moeten kijken naar de bouwfysische zaken zoals koudebruggen, vochttransport e.d.

• christianos
  • Laatst online: 05-06 18:51
Maar wat is die wenteltrap rechts? Ik kan het niet zo goed zien, maar ligt die onder je vloer? Aan het metselwerk te zien ouder dan je huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PirateStef
@christianos die laatste foto is een voorbeeld van het internet.

@antont3 Het lijkt inderdaad dat het gebouwd is als berging. er is geen spouw muur, er zat een houten voorzet wand voor met glasvezel isolatie. Het is volgens mij een enkelvoudige gemetselde muur. Het huis is uit 1902. Van wat ik kan zien lijkt het op staal gebouwd te zijn. Aan de rechter zijde hebben we buren. De linkerzijde is vrijstaand.

Het plan zou inderdaad zijn om er woonruimte van de maken.

Wat zouden jullie suggestie zijn? Helemaal opnieuw bouwen of het zo houden bepaalde dingen repareren (welke?) en betonvloertje storten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
PirateStef schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:28:
@christianos die laatste foto is een voorbeeld van het internet.

@antont3 Het lijkt inderdaad dat het gebouwd is als berging. er is geen spouw muur, er zat een houten voorzet wand voor met glasvezel isolatie. Het is volgens mij een enkelvoudige gemetselde muur. Het huis is uit 1902. Van wat ik kan zien lijkt het op staal gebouwd te zijn. Aan de rechter zijde hebben we buren. De linkerzijde is vrijstaand.

Het plan zou inderdaad zijn om er woonruimte van de maken.

Wat zouden jullie suggestie zijn? Helemaal opnieuw bouwen of het zo houden bepaalde dingen repareren (welke?) en betonvloertje storten?
plat gooien, dit zijn al tig pleisters opelkaar geplakt. als je er nu hoogwaardige woonruimte van wil maken, gewoon met een goede basis starten. ben je ook helemaal vrij met indelen van leidingen en je gevel.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 11-08-2023 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-06 22:43
twain4me schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:43:
[...]

plat gooien, dit zijn al tig pleisters opelkaar geplakt. als je er nu hoogwaardige woonruimte van wil maken, gewoon met een goede basis starten. ben je ook helemaal vrij met indelen van leidingen en je gevel.
Precies dit, waarschijnlijk ben je dan nog sneller klaar ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antont3
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:34
Slopen en opnieuw opbouwen zou mijn voorkeur ook zijn echter kan ik niet bij mensen in hun portemonnee kijken.

Indien het dak nog goed is en de fundering is voldoende diep aangelegd (onder de vorstgrens, ca. 60cm onder het maaiveld) dan kan je er voorkiezen om het betonvloertje te storten, los houden van de muren, hierop HSB wanden aanbrengen, deze het dak ook laten ondersteunen.

Detaillering is wel belangrijk, zodra je een koudebrug creëert krijg je nare schimmelproblemen. Denk aan een box-in-box principe (je komt dan ca. 8 tot 10cm naar binnen).

Sowieso zou ik bij dit soort lichte constructies ook rekening houden met de uiteindelijke vloerafwerking. Gietvloer zou ik bijvoorbeeld niet aandurven (scheuren).

Persoonlijk zou ik het slopen, kast rechtsachter eruit halen, stalen ligger om dat achterste deel op te vangen en opnieuw indelen. Indien je het goed doet dan is dat ook een goede investering voor later.

Succes en neem bij constructieve ingrijpen contact op met een constructeur (1-manszaakje werkt meestal het beste bij dit soort dingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PirateStef
Bedankt voor alle adviezen, we gaan contact opnemen met wat constructeurs enzo voor het opnieuw bouwen. 💪
Pagina: 1