Het is een misverstand om te denken dat je alleen winst uit onderneming hebt, omdat je geen 1225 uur aan je bedrijf hebt gewerkt. Je krijgt alleen bepaalde aftrekposten niet. Je krijgt wel gewoon 14% MKB-vrijstelling als je winst uit onderneming opgeeft. Alleen kom je niet in aanmerking voor de zzp-aftrek.
Ikzelf haal de 1225 uur ook niet. Ik ben chronisch ziek en kan alleen maar parttime werken. Vandaar dat ik dit weet.
* Als je ongeveer 700-800 uur werkt, is aannemelijk dat je zzp’er bent. En er zijn nog meer richtlijnen die je kunt gebruiken om te bepalen of je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent of niet. Als je maar heel weinig om gaat zetten, omdat je meer tijd kwijt bent aan studeren, zal het mogelijk ‘inkomsten uit overige werkzaamheden’ worden. Dat is wel het duurste vakje van de aangifte Inkomstenbelasting.
Maar je urencriterium maakt dus niet uit of je wel of niet als ondernemer gezien wordt. Het geldt alleen voor wat aftrekposten.
Dat lijkt me inderdaad frauderen. Als je er geen recht op hebt, moet je niet uren erbij verzinnen om alsnog recht te hebben op iets waar je geen recht op hebt.
Ik werk per jaar zo’n 800 uur aan mijn bedrijf. En ik geef prima bij de boekhouder aan dat hij geen zzp-aftrek moet toepassen, omdat ik vind dat ik daar geen recht op heb. Wat @
Hydra voorstelt, is bij een controle aan de Belastingdienst niet te verkopen. Je bent dan de helft van de tijd onbetaald aan het werk. Dat kan dus niet.
Ik snap sowieso niet waarom er heel star gedaan wordt over het privégebruik van apparatuur dat je hebt afgetrokken als ondernemer, maar er losjes wordt gedaan over het urencriterium. Je administratie moet gewoon kloppen. Simple als that.
[
Voor 34% gewijzigd door
Dennisweb op 20-08-2023 19:44
]