Gaming PC in een Fractal Terra

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NS011
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-06 20:37
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen op een 4k scherm en gebruik maken van software die vele Tradingview charts heeft openstaan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max €4500.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hierbij mijn wensenlijst:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 460,08€ 460,08
1MoederbordenASUS ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI€ 419,79€ 419,79
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4090 VENTUS 3X 24G OC€ 1.735,-€ 1.735,-
1BehuizingenFractal Design Terra Grafiet€ 199,-€ 199,-
1ProcessorkoelingScythe Big Shuriken 3 Rev. B€ 49,01€ 49,01
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K€ 119,90€ 119,90
1VoedingenThermaltake Toughpower SFX 1000W Gold - TT Premium Edition€ 233,76€ 233,76
1Solid state drivesSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 169,61€ 169,61
Totaal€ 3.386,15

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, behalve een rtx 4090.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Compacte en redelijk stille PC (heb nu een Asus Zenbook Duo Pro laptop met rtx 3070 mobile en i9-10980HK die heel veel lawaai maakt tijdens gamen en nooit op hogere settings kan). Wil graag de nieuwste games draaien die duidelijk soepel spelen, waar mogelijk mooiere graphics dan een PS5. Alles boven de 60 FPS zou me blij maken. Wil per se een rtx 4090 om vele jaren goed te zitten en games op ultra settings te kunnen spelen.

Ga je overklokken?
Nee. Wellicht zelfs onderklokken ivm warmteontwikkeling en gebrek aan koeling in de Terra case, maar moet me nog verder inlezen/ laten inlichten.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben een aantal weken geleden praktisch op nul begonnen qua kennis. Na weken van inlezen en video's kijken weet ik in ieder geval waar het over gaat als er over ATX of ITX wordt gesproken, DDR5, PSU, RT etc.

Meerdere builts bedacht, maar wil nu graag een rtx 4090 in de Fractal Terra. Iets wat niet veel voorkomt. Echter zijn er op Youtube en Reddit toch mensen die het voor elkaar hebben gekregen. Enkel met een 4090FE of een Ventus 4090. En toch lees ik tegelijkertijd veel tegenstrijdige info (inherent aan het internet!).

Nu weet ik grotendeels waar ik op moet letten (afmetingen, low profile cpu cooler, sfx of sfx-l psu), maar kan niet het gevoel van me afschudden dat ik iets over het hoofd ga zien. Wat voor sommigen hier juist overduidelijk is. Undervolten lees ik over icm een soortgelijke setup, maar begrijp ik nog niet echt. Assemblage wil ik laten doen bij waarschijnlijk Azerty nadat ik op dit forum er positief over heb gelezen. Hoop dat ik wat adviezen/commentaar kan krijgen op mijn wensenlijst. Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:35
NS011 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 22:20:
Wil graag de nieuwste games draaien die duidelijk soepel spelen, waar mogelijk mooiere graphics dan een PS5. Alles boven de 60 FPS zou me blij maken. Wil per se een rtx 4090 om vele jaren goed te zitten en games op ultra settings te kunnen spelen.
Als alles boven de 60 fps jou al blij maakt, wat let je om een iets mindere kaart te nemen en dan over een paar jaar weer een betere kaart te nemen die bochtjes draait om de 4090 maar niet eindigd met xx90. Wil je persé al je geld in één keer uitgeven of mag het ook in 2x of zelfs 3x?

De Teramax gaat klein zijn, maar
  • De Big shuriken gaat maximaal draaien om te koelen. Die ga je horen tijdens games
  • De 4090 is een kolossale kaart die en slecht past en lawaai gaat maken in zo’n kleine kast.
  • De gekozen SFX voeding gaat lawaai geven telkens wanneer je een game speelt. (35dBA vanaf 490)
Je bent heel veel power in een klein kastje aan het stopen. Hetzelfde als Asus heeft gedaan met jouw laptop…

Een grotere kast gaat een heel stuk stiller zijn.

• NS011
Bedankt voor je reactie. Ik had het eigenlijk al in mijn post willen melden. Jouw suggestie van een iets mindere kaart was namelijk ook het eerste wat in mij opkwam. Dus heb toen gekeken naar de 7900XT, 4080 en 4070Ti. Allen icm de 7800X3D.

Het is puur doordat ik zowel op Youtube als Reddit heb gezien dat ook een 4090 (FE of VENTUS) er in past, én dat er goede prestaties te halen zijn. Respectabele temperatuur tussen de 65c en 85c, plus dat het geluid meevalt (tegen verwachting in).

Ik zou zo één van de voorbeelden exact willen laten bouwen, echter is de beschikbaarheid nergens compleet. Azerty, Alternate...steeds zijn er meerdere componenten daar niet te krijgen waardoor daar laten assembleren niet kan. Ook dingen zoals een fan van een bestaande cpu cooler vervangen door een nog compactere maar krachtigere fan maakt het lastiger. Kabel adapters of zelfs custom kabels zijn ook gebruikt om het te laten werken in een aantal voorbeelden. Wellicht kan ik kijken of ik een assembleur in huis kan halen en de componenten overal zelf los vandaan haal.

Aangezien deze PC bij mij in de woonkamer bij de TV komt te staan is de aantrekkingskracht voor een kleine kast, in mijn ogen een mooie ook, erg groot. Verder volledig mee eens dat ik erg veel wil in iets want niet gangbaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
Gewoon zelf bouwen. Er zijn zat YouTube build filmpjes van iedere populaire kast. Is makkelijker dan een IKEA kast.

Mijn advies is een 7900XTX. Iets minder snel dan een 4090, maar zat voor de komende jaren. Past mooi in een kleine kast (kleiner dan de Teramax) met behoorlijke goede en stille koeling. Ook een stillere voeding en sneller geheugen genomen. Scheelt je ruim 700 euro!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 463,73€ 463,73
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-I GAMING WIFI€ 287,-€ 287,-
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 7900 XTX 24GB GDDR6€ 999,-€ 999,-
1BehuizingenLian Li A4-H2O (PCI-e 4.0 riser cable) Zwart€ 146,86€ 146,86
1WaterkoelingFractal Design Lumen S24 v2€ 107,61€ 107,61
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3038F16GX2-TZ5N€ 120,87€ 120,87
1VoedingenSilverstone Extreme 850R Platinum SFX€ 269,-€ 269,-
1Solid state drivesLexar NM790 4TB€ 217,-€ 217,-
Totaal€ 2.611,07

[ Voor 2% gewijzigd door Djarune op 10-08-2023 13:46 . Reden: Korte kaart, want de asrock past niet. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 04-06 16:45
Als je in de provincie utrecht woont, wil ik je best helpen assembleren als dat het heikelpunt is. Alleen kan ik natuurlijk geen garantie of tech support bieden zoals je bijvoorbeeld bij azerty erbij kunt kopen. Het is op geen enkele manier mijn werk, dus dat gaat niet.

Verder eens met @Djarune. Het loont in de PC markt eigenlijk bijna nooit om te future proofen. Zeker met een videokaart heeft dat geen zin. Die dingen zijn net zo plug and play als een USB-stick, zelfs in een ITX kast. Ze zitten vast in de PCIe slot en met een voedings kabel and that's it.
De goedkoopste oplossing is altijd om een videokaart te kopen die een jaar of 3-4 kan volhouden wat jij verwacht en daarna een nieuwe te kopen. Vaak kom je hierdoor uit ter hoogte van de XX70 tier van Nvidia of hoe die klasse GPU nu weer heet bij AMD, want dat verandert iedere paar jaar weer.

Ik denk ook niet dat de 7800X3D voor jou loont. Die is met name goed in high refreshrate gaming en verder niets. Ik denk dat een reguliere 7700 of een 7700X met een power limit erop alles doet wat jij ervan verwacht voor 150 euro minder geld.
Je bent heel veel power in een klein kastje aan het stopen. Hetzelfde als Asus heeft gedaan met jouw laptop…

Een grotere kast gaat een heel stuk stiller zijn.
Dat kan met de terra best wel meevallen. De CPU en GPU kunnen beide direct van buiten aanzuigen namelijk en als ik de SFF fora zo lees zijn de temperaturen echt gewoon goed. Niet alle grotere kasten zijn per se beter. High airflow modellen natuurlijk wel.
Omdat @NS011 blij is met alles boven de 60 fps, kan hij er ook bijvoorbeeld voor kiezen om dan in de meeste games gewoon een FPS limiet in te stellen op 70 ofzo. Zeker de RTX 4000 kaarten staan erom bekend om enorme stappen te maken in efficientie wanneer ze maar gedeeltelijk belast worden.
Zie ook bijvoorbeeld https://www.techpowerup.c...-loses-just-8-performance Bij de 4090 kun je de powerlimit op 60% zetten zonder verdere aanpassingen en dan heb je nog steeds 92% van de stock performance.

[ Voor 33% gewijzigd door youridv1 op 10-08-2023 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:44
De MSI is de enigste kaart die aan de eisen voldoet van max. length 322mm en dikte 62mm. Door zijn breedte van 136mm en de gpu-dikte van 62mm mag de cpu-koeler max. 48mm hoog zijn.
Terra manual pag.18: https://www.fractal-desig.../05/Terra-manual-V1.2.pdf

De Noctua NH-L9A-AM5 voldoet daaraan (37mm hoog), deze is volgens de cpu compatibility list van Noctua echter te licht voor een 7800X3D: https://ncc.noctua.at/coo...-85/cpu/AMD/AM5?q=7800x3d
Ook de be quiet! Pure Rock LP is met een TDP van 100W eigenlijk te licht.
De Scythe Big Shuriken 3 Rev. B is met 67mm te hoog in combinatie met deze videokaart.

Een compacte ITX build bouwen vraagt wel om wat ervaring. Het probleem is niet het aansluiten, maar het wegwerken van alle veel te lange kabels. Die zul je moeten samenbinden en vastzetten met tie wraps. Er is bij zo'n build vaak geen ruimte om ze ergens op te bergen. Ik heb een ITX gaming PC gehad en ben weer terug bij ATX. Met het verbruik van de huidige cpu's en gpu's is een ruime behuizing de betere keus. Je kunt achteraf ook veel makkelijker iets aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
@Woezik De uitvoering: Thermalright AXP90-X47 Is hier de beste oplossing vermoed ik. Ook in copper variant te koop: https://www.amazon.nl/The...&smid=A1K0HRPQTHRQOO&th=1

• NS011
Stuk voor stuk topreacties, bedankt allen!
Djarune schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 11:21:
Gewoon zelf bouwen. Er zijn zat YouTube build filmpjes van iedere populaire kast. Is makkelijker dan een IKEA kast.
Terwijl jij dit post zat ik ondertussen al video's te kijken om het zelf te gaan proberen te bouwen. Heb inmiddels genoeg voorbeelden gezien dat ik het wel aandurf. Enkel nog verdiepen in hoe BIOS updates uit te voeren en hoe Windows te installeren. Begon praktisch op nul zoals ik al zei :).

Ik ga kijken naar jouw samenstelling. Zie wel gelijk dat de 7900XTX te lang is voor de Lian Li A4-H20 (330mm waar max 322mm). Op dit moment richt ik me nog wel op de Fractal Terra. Noem me eigenwijs, ik schaar het zelf voorlopig nog even onder vastberaden zijn :). Idee is dat ik het ga proberen, kijken hoe het draait (als ik het er allemaal in krijg). Een grotere kast kopen kan altijd nog.

@youridv1 waardeer het voorstel! Ik woon in Amsterdam dus redelijk in de buurt. Zal het eerst zelf gaan proberen, hopelijk kan ik via dit topic nog wat assistentie krijgen als ik straks vastloop. Ben inmiddels ook aan het kijken naar de 7700(X).
youridv1 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 11:30:
Omdat @NS011 blij is met alles boven de 60 fps, kan hij er ook bijvoorbeeld voor kiezen om dan in de meeste games gewoon een FPS limiet in te stellen op 70 ofzo. Zeker de RTX 4000 kaarten staan erom bekend om enorme stappen te maken in efficientie wanneer ze maar gedeeltelijk belast worden.
Zie ook bijvoorbeeld https://www.techpowerup.c...-loses-just-8-performance Bij de 4090 kun je de powerlimit op 60% zetten zonder verdere aanpassingen en dan heb je nog steeds 92% van de stock performance.
Kijk, weer wat geleerd. Dit is klinkt erg goed en interessant. Ik ga me hier in verdiepen hoe ik dit moet doen. Brengt een powerlimit geen gevaar op complicaties met zich mee?

@Woezik Hoe ik het zag was als volgt. Fractal komt met een voorbeeld als je GPU dikte 72mm is, dat je CPU koeler max 48mm mag zijn. Aangezien er een spine adjustment mogelijk is en de dikte van de MSI 4090 62mm is, hou je toch 58mm over aan de andere kant voor de CPU koeler? Dan nog blijft de Shuriken te hoog, dus bedankt voor de heads up. Ik zie een ID-Cooling IS-55 veel gebruikt worden, echter niet leverbaar in NL.

En ja zie zeker op tegen de kabelmanagement. Rest mij nog de volgende vragen hierover:
-Zou iets als een cablemod adapter handig zijn gezien de krappe kast? Bijv. de CableMod 12VHPWR Adapter 90 graden variant.
-De standaard voedingskabels vervangen door dunnere varianten. Aan- of af te raden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
@Woezik Ik denk dat je de hoogtes een beetje door elkaar hebt gehaald. :) Het past namelijk gewoon. Zie: https://pcpartpicker.com/b/BM68TW

Dit is dan wel een 4080 ventus, maar die heeft exact dezelfde afmetingen als de 4090 ventus

Deze post https://pcpartpicker.com/b/Ckz7YJ bewijst ook dat de uitvoering: Noctua NH-L9x65 ook past. FD houdt marge aan in die spec. In werkelijkheid heb je dus ruimte voor 65mm aan hoogte icm een 4090 ventus maar dan zit je wel exact op de grens van wat past, dus dat wordt interessant cable management. Maar er staan wel custom kabellengtes bij in die post die je zou kunnen overnemen om het makkelijker te maken.

Beetje van dit er tussen proppen uitvoering: Noctua NA-FD1 zou ook nog kunnen zodat de fan echt alleen van buiten aan kan zuigen. en voor een beetje vibratie demping

[ Voor 66% gewijzigd door youridv1 op 10-08-2023 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
NS011 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:38:
Zie wel gelijk dat de 7900XTX te lang is voor de Lian Li A4-H20 (330mm waar max 322mm).
Excuses, had enkel op de dikte gelet. Veel kaarten zijn 3,5 slot
De uitvoering: Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 7900 XTX 24GB GDDR6 past wel.

• Woezik
youridv1 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:42:
@Woezik Ik denk dat je de hoogtes een beetje door elkaar hebt gehaald. :) Het past namelijk gewoon. Zie: https://pcpartpicker.com/b/BM68TW

Dit is dan wel een 4080 ventus, maar die heeft exact dezelfde afmetingen als de 4090 ventus

Deze post https://pcpartpicker.com/b/Ckz7YJ bewijst ook dat de uitvoering: Noctua NH-L9x65 ook past. FD houdt marge aan in die spec. In werkelijkheid heb je dus ruimte voor 65mm aan hoogte icm een 4090 ventus maar dan zit je wel exact op de grens van wat past, dus dat wordt interessant cable management. Maar er staan wel custom kabellengtes bij in die post die je zou kunnen overnemen om het makkelijker te maken.

Beetje van dit er tussen proppen uitvoering: Noctua NA-FD1 zou ook nog kunnen zodat de fan echt alleen van buiten aan kan zuigen. en voor een beetje vibratie demping
Ik heb de opgegeven beperkingen in de manual aangehouden (zie eerdere link), maar er lijkt in de praktijk meer mogelijk te zijn.

TDP opgaven van de koelerfabrikanten blijven wel listig, want daar is volgens mij geen standaard voor.
Een 7700X bespaart wel geld, maar verbruikt meer, dus helpt niet voor het koelingsvraagstuk. Ik denk dat een powerlimiet sowieso verstandig is en bij gamen kom je daar zelfs niet aan, dus merk je er ook niks van.

• youridv1
TDP opgaven van de koelerfabrikanten blijven wel listig, want daar is volgens mij geen standaard voor.
Er is geen standaard voor TDP uberhaupt. Bequiet geeft 250 watt op voor de DRP4 bijvoorbeeld, maar een 12900KS met een TDP van 241 watt thermal throttled zo goed als direct onder full load met zo'n koeler. Je zou op basis van die getallen verwachten dat de DRP4 hem net een graad of 2 onder throttle kan houden, maar als je een all core compile start thermal throttlet de processor binnen 5 seconde.
Koeler TDP slaat tegenwoordig nergens meer op want 90% van de tijd onder full load komt de hitte nieteens snel genoeg van de cpu naar de koeler, waardoor het koelblok nieteens benut kan worden.

Een 7700X kun je inderdaad net zo goed power limiten en undervolten om het verbruik in toom te houden.

@Woezik Vervangen voor dunnere of in ieder geval flexibelere kabels kan weldegelijk. Het enige dat uitmaakt is de gauge van de interne draad en je kunt prima kabels kopen met een iets dunner ontwerp die verder niet bezuinigen op wat ze daadwerkelijk moeten doen. Bij cablemod kun je ze gewoon op custom lengte laten maken voor jouw voeding en use case. Ik gebruik zelf al jaaaaren cablemod kabels in mijn persoonlijke pc.
90% van het probleem is de GPU kabel omdat je daar idealiter en 90 graden connector wil gebruiken.
Rant: Eigenlijk zouden GPU power kabels altijd een haakse connector / verloopje moeten hebben op SFX voedingen, want dat is 9/10 keer de betere oplossing. Niet alleen de Terra heeft dit probleem. Of de GPU nu direct in het moederbord zit of met een riser zoals in de terra of bijv Dan Case, de gpu hoogte is heel vaak een beperking in SFF kasten.

[ Voor 63% gewijzigd door youridv1 op 10-08-2023 14:30 ]

• Woezik
[b]NS011 in "Gaming PC in een Fractal Terra"
@Woezik Hoe ik het zag was als volgt. Fractal komt met een voorbeeld als je GPU dikte 72mm is, dat je CPU koeler max 48mm mag zijn. Aangezien er een spine adjustment mogelijk is en de dikte van de MSI 4090 62mm is, hou je toch 58mm over aan de andere kant voor de CPU koeler? Dan nog blijft de Shuriken te hoog, dus bedankt voor de heads up. Ik zie een ID-Cooling IS-55 veel gebruikt worden, echter niet leverbaar in NL.

En ja zie zeker op tegen de kabelmanagement. Rest mij nog de volgende vragen hierover:
-Zou iets als een cablemod adapter handig zijn gezien de krappe kast? Bijv. de CableMod 12VHPWR Adapter 90 graden variant.
-De standaard voedingskabels vervangen door dunnere varianten. Aan- of af te raden?
Het voorbeeld van een GPU dikte van 72mm en een koeler van max.48mm vereist dat de gpu maximaal 131mm breed is.
De MSI is echter 136mm breed, waardoor je in de 3e regel ziet dat bij een gpu-dikte van 62mm de cpu-koeler maximaal 48mm hoog mag zijn. De praktijkvoorbeelden van @youridv1 laten echter zien, dat er meer uit te halen valt, dan wat de manual aangeeft.

Voedingskabels vervangen door dunnere kabels is een no-go. Silverstone had in het verleden wel een setje met kortere kabels die het inbouwen gemakkelijker maakten. Gezien de eisen die jou build vraagt zul je vrijwel geen keus hebben in voedingen. Kabels zijn onderling ook niet uitwisselbaar tussen verschillende merken.
Pagina: 1