Ik woon momenteel in een klein appartement (50m2) en betaal maandelijks €1021,01 aan huur. Ik heb nu de kans gekregen om een nieuwbouw appartement te kopen, het is eigenlijk bijna identiek aan mijn eigen appartement alleen zal ik geen huur meer betalen, er hoeft geen extra werk gedaan te worden maar als dat het geval is (al gecontroleerd) neem ik dat voor lief en heb ik het niet meegenomen in mijn berekeningen omdat het mij echt gaat om het maandelijkse inkomen.
Mocht ik deze appartement aanschaffen wil ik dat volledig met mijn eigen vermogen doen, waarom? Waarom niet... ik heb geen zin om een lening aan te gaan en ik heb een buffer er naast.
:fill(white):strip_exif()/f/image/NuaUM7oxfYLnAymfTTvPVU8T.png?f=user_large)
Na alles in een excel sheet te hebben gezet valt het tegen, persoonlijk ging het mij niet echt om een investering maar meer om mijn maandelijkse kosten te verlagen maar maandelijks heb ik er niet veel aan, op jaarbasis bespaar ik dan afgerond €2700 maar heb €230K minder in kas.
Ik word vooral veel gepusht door mijn eigen omgeving van "ga een huis kopen, bespaar op je uitgaven, je weet niet wat er gaat gebeuren met toekomstige huizenprijzen etc.". Maar, als ik mijn eigen conclusie moet trekken:
Mocht ik deze appartement aanschaffen wil ik dat volledig met mijn eigen vermogen doen, waarom? Waarom niet... ik heb geen zin om een lening aan te gaan en ik heb een buffer er naast.
:fill(white):strip_exif()/f/image/NuaUM7oxfYLnAymfTTvPVU8T.png?f=user_large)
Na alles in een excel sheet te hebben gezet valt het tegen, persoonlijk ging het mij niet echt om een investering maar meer om mijn maandelijkse kosten te verlagen maar maandelijks heb ik er niet veel aan, op jaarbasis bespaar ik dan afgerond €2700 maar heb €230K minder in kas.
Ik word vooral veel gepusht door mijn eigen omgeving van "ga een huis kopen, bespaar op je uitgaven, je weet niet wat er gaat gebeuren met toekomstige huizenprijzen etc.". Maar, als ik mijn eigen conclusie moet trekken:
- Ik ga nu richting eind 20, ik denk niet dat ik langer dan 5-7 jaar in dit appartement zal wonen vanwege het vinden van een partner, miss gaan samenwonen? Een appartement van 50m2 is dan sowieso te klein.
- Huizenprijzen zullen altijd stijgen, je zult altijd stress hebben bij het kopen van een huis, dat verandert nu niet en dat zal later ook niet veranderen. Natuurlijk speelt dit wel in mijn achterhoofd, maar ik geloof niet dat de prijzen zo zullen stijgen dat ik er de rest van mijn leven spijt van zal hebben.
- De rentes van spaarrekeningen zullen natuurlijk niet altijd zo aantrekkelijk zijn, maar je kunt natuurlijk altijd wachten tot ze dalen, je berekening opnieuw doen en dan kijken of het financieel zo aantrekkelijk is.