Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-06 12:02
Beste tweakers,
Ik heb de laatste dagen al aardig wat gelezen maar helemaal kom ik er nog niet uit. Hoe zit het bij belasting betalen als particuliere verkoper op marktplaats?

Ik heb de afgelopen 15 jaar regelmatig lego dozen gekocht die ik mooi vind, maar ben inmiddels een stuk selectiever geworden in wat ik wil bouwen en kan neerzetten. Ik ben daarom begonnen met de verkoop van diverse sets. Deze zijn veelal nieuw en ongeopend en gaan over het algemeen weg voor meer dan ik destijds heb betaald.

Daar de totale omzet in een jaar al snel 2500 euro of meer is, is het wellicht wel verstandig dit op te geven tijdens de belastingdienst als inkomen uit overig werk. Maar waar betaal ik precies belasting over? Het gehele bedrag van verkoop of enkel de "winst" (verkoopprijs minus aankoopprijs).
En heb je ook nog te maken met btw afdracht? Ik heb destijds ook gewoon btw betaald op de sets.

Als je over het hele bedrag een x aantal procent moet afdragen en ook nog de btw dan word ik een stuk selectiever wat ik eventueel nu van de hand doe.
Bedankt voor het lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 23:07
Al verkoop je je hele huisraad, inclusief speelgoed, dan nog hoef je geen belasting daarover te betalen want het zijn tweedehands goederen die niet deelnemen in het economische circuit.
Het wordt anders wanneer je nieuwe spullen gaat aanschaffen met de bedoeling om ze later duurder te verkopen. Dan is het gewoon 'handel in goederen' geworden, m.a.w. dan creëer je een bron van inkomen en daar over moet je wel belasting afdragen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:03

bonzz.netninja

Niente baffi

Yaksa schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:48:
Al verkoop je je hele huisraad, inclusief speelgoed, dan nog hoef je geen belasting daarover te betalen want het zijn tweedehands goederen die niet deelnemen in het economische circuit.
Het wordt anders wanneer je nieuwe spullen gaat aanschaffen met de bedoeling om ze later duurder te verkopen. Dan is het gewoon 'handel in goederen' geworden, m.a.w. dan creëer je een bron van inkomen en daar over moet je wel belasting afdragen.
Klopt dat wel? Als ik kunst ga inkopen en doorkopen, of collectables, dan zijn het in feite toch ook tweedehands goederen. Hoe wordt dat gedefinieerd dan volgens jou, en waar?
Misschien is het gewoon niet zo strikt gedefinieerd maar als het de schijn heeft van handel, dat je dan belasting moet betalen.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:51
interessante vraag. Sinds 1 januari is marktplaats verplicht een omzet boven 2000 door geven aan de belastingdienst. Hoe gaan ze hiermee om?

https://www.telegraaf.nl/...ehandsjes-terecht-of-niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
Ik heb het destijds aangeschaft voor mijzelf maar keurig opgeborgen om later te bouwen op een gure winterdag. Echter heb ik zo veel gehamsterd dat dat nooit allemaal gebouwd in ons huis past.

In zekere zin verkoop ik het dus voor meer, want diverse sets zijn flink in waarde toegenomen.
Laten we er voor het gemak dus van uitgaan dat ik belasting moet afdragen. Hoeveel is dat bijvoorbeeld bij de volgende reken som:

Gekocht voor 121 euro (100 euro +21 euro btw). Verkoop nu via marktplaats van particulier op particulier: 200 euro. Dus 79 euro "winst". Wat dien ik aan belasting af te dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Nou nee, jouw bankstel heb je destijds niet aangeschaft met het oogmerk om daar later winst op te gaan maken. Dat is kunst soms wel. Bij collectables geldt hetzelfde, je weet bij aanschaf dat ze meer geld waard worden (=handel) dus wel belasting betalen. Belasting betalen gaat ook deels op basis van goed vertrouwen, aan de andere kant, wanneer het de belastingdienst opvalt dat jij voor tienduizenden euro's aan 'huisraad' maand na maand verkoopt dan zou er wel eens een belletje kunnen gaan rinkelen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je verkoopt het nu voor meer, dat is mooi. De intentie destijds was in ieder geval niet om dit voor de handel te doen. De intentie was om die sets ooit te bouwen. Jammer, je neemt er nu afscheid van. Dat de prijzen voor jou gunstiger zijn is leuk maar dat verandert nu de intentie niet (hopelijk).

Dit maakt je dus geen handelaar, je hebt niet bewust nieuw gekocht om met winst te verkopen. Daar zit het grote verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
aljooge schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:10:
interessante vraag. Sinds 1 januari is marktplaats verplicht een omzet boven 2000 door geven aan de belastingdienst. Hoe gaan ze hiermee om?

https://www.telegraaf.nl/...ehandsjes-terecht-of-niet
Dat ben ik dus ook tegen gekomen en is eerder gedeeld op tweakers. Maar echt duidelijk hoe veel belasting je betaald snap ik nog niet helemaal.
Ik kan de belastingdienst zelf bellen maar ik heb het idee dat die het ook niet helemaal helder hebben en dat nog kan verschillen per medewerker die je aan de telefoon krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hebt u inkomsten uit uw internetactiviteiten en gaat het niet om een hobby? En bent u niet in loondienst, maar beschouwen wij u ook niet als ondernemer? Voor de inkomstenbelasting hebt u dan 'inkomsten uit overig werk'.
https://www.belastingdien...ernet_hobby_of_ondeneming

Dit gaat dus om verkopen in de "hobbysfeer", dus geen onderneming, geen "inkomen overigearbeid". (Disclaimer: imho).

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
teacher schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:19:
[...]

Dit gaat dus om verkopen in de "hobbysfeer", dus geen onderneming, geen "inkomen overigearbeid". (Disclaimer: imho).
Zo zien de meeste mensen het denk ik, maar als de belastingdienst er anders over denkt...
Ik ben vooral nu benieuwd, hoe veel belasting betaal je over marktplaats verkopen die wel belastingplichtig zijn, maar niet als zakelijke ondernemer. Met onderstaande bedragen.

Gekocht voor 121 euro (100 euro +21 euro btw). Verkoop nu via marktplaats van particulier op particulier: 200 euro. Dus 79 euro "winst". Wat dien ik aan belasting af te dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-06 22:36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:02
Als je de belastingtelefoon belt geven ze je normaal antwoord en informatie en komt er geen kruisje achter je naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:15
pennywiser schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:27:
Als je de belastingtelefoon belt geven ze je normaal antwoord en informatie en komt er geen kruisje achter je naam.
Daar zijn een aantal mensen het niet mee eens. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Geen ondernemer, wel inkomsten

Hebt u inkomsten uit uw internetactiviteiten en gaat het niet om een hobby? En bent u niet in loondienst, maar beschouwen wij u ook niet als ondernemer? Voor de inkomstenbelasting hebt u dan 'inkomsten uit overig werk'. Uw winst wordt op dezelfde manier berekend als bij ondernemers. Maar u hebt geen recht op bepaalde regelingen voor ondernemers, zoals de zelfstandigenaftrek of de investeringsaftrek.

Met Lego bouwen is een hobby toch? Dat je dan om de 5 jaar wat verkoopt om een nieuwe doos te kopen is volgens mij ook nog steeds hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
Als ik de volgende website lees interpreteer ik het als volgt:

https://porterenee.nl/bij...iet-onwijs-veel-belasting

Je betaald enkel over de "winst" belasting, gelijk aan het belastingtarief op mijn inkomen uit werk (36,93%). Ook betaal je een bijdrage voor de Zorgverzekeringswet (geen idee wat dat is).

En hoe zit het dan met de btw die ik heb betaald en kopers nu ook gewoon aan mij betalen. daar hoef ik niets mee te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
teacher schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:19:
[...]

Wat als je hobby is: sleutelen aan auto's en je koopt ze in stelt ze af en verkoopt ze door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:09
Yaksa schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:30:
Geen ondernemer, wel inkomsten

Hebt u inkomsten uit uw internetactiviteiten en gaat het niet om een hobby? En bent u niet in loondienst, maar beschouwen wij u ook niet als ondernemer? Voor de inkomstenbelasting hebt u dan 'inkomsten uit overig werk'. Uw winst wordt op dezelfde manier berekend als bij ondernemers. Maar u hebt geen recht op bepaalde regelingen voor ondernemers, zoals de zelfstandigenaftrek of de investeringsaftrek.

Met Lego bouwen is een hobby toch? Dat je dan om de 5 jaar wat verkoopt om een nieuwe doos te kopen is volgens mij ook nog steeds hobby.
Maar het gaat toch wel om een hobby? Dus dan is het hele verhaal niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Hielko schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:16:
[...]Maar het gaat toch wel om een hobby? Dus dan is het hele verhaal niet van toepassing.
Dat is dus een grijs gebied. Lego kan ook onder collectables geschaard worden. Dat zijn producten waarvan je weet dat die meer geld gaan opleveren. (Net zoiets als sommige oude stripboeken).
De scheidslijn tussen hobby en handel is in dit geval arbitrair te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
Hielko schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:16:
[...]

Maar het gaat toch wel om een hobby? Dus dan is het hele verhaal niet van toepassing.
Ja, daar gaat het om. Maar als je 40 dozen verkoopt in een jaar omdat je er van af wil en het geld anders wil besteden. Vind de belastingdienst het dan ook hobby?

Of als je in mei een lego set koopt voor xxx euro en in oktober komt een set uit die je nog veel liever wil hebben, en set A kun je met een mooie winst verkopen want inmiddels niet meer in de handel.
Dan nog is het destijds niet bedoelt als handel, maar het nijgt er voor de wet wel naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
Yaksa schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:23:
[...]

Dat is dus een grijs gebied. Lego kan ook onder collectables geschaard worden. Dat zijn producten waarvan je weet dat die meer geld gaan opleveren. (Net zoiets als sommige oude stripboeken).
De scheidslijn tussen hobby en handel is in dit geval arbitrair te noemen.
Precies, en dat maakt het zo lastig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:09
Je weet zelf toch met welke intentie je ze hebt gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
Hielko schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:25:
Je weet zelf toch met welke intentie je ze hebt gekocht?
Uiteraard! Maar ik ben niet de gene die me een boete kan opleggen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
Als je twijfelt kan je altijd een deel volgend jaar verkopen, of een deel bij de deur laten afhalen en aanvinken dat het niet verkocht is via marktplaats. Geeft marktplaats ook niks door en ben je van deze vraag af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
aljooge schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:31:
Als je twijfelt kan je altijd een deel volgend jaar verkopen, of een deel bij de deur laten afhalen en aanvinken dat het niet verkocht is via marktplaats. Geeft marktplaats ook niks door en ben je van deze vraag af.
Ja, doseren is wellicht het beste voor de portemonnee. Dan nog maar even een volle zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1234
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 03-06 21:07
ik denk niet dat je je druk hoeft te maken.

of de belastingdienst nou echt tijd heeft om IEDEREEN OP MARKTPLAATS TE CONTROLEREN BOVEN DE 2k omzet? heeft de belasingdiest echt geen tijd voor om een hobbyist die er wat mee verdient tussen uit te vissen. kost ze meer geld dan dat het hun zelf wat gaat opleveren....
Pagina: 1