Mijn 13 jarige zoontje is inmiddels niet meer achter mijn game pc weg te slaan (Fortnite, Minecraft, COD MW2) en hij raakt de Playstation 4 eigenlijk niet meer aan. We spelen vaak om de beurt Call of Duty MW2 multiplayer maar willen eigenlijk ook wel samen (op PC) Warzone gaan spelen.
Er moet dus eigenlijk een 2e (en weer future proof) game pc bij komen en vandaar deze post.
Dit is de huidige PC (die dus ook gebruikt zal blijven worden):
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het nieuwe systeem zal hoofdzakelijk gebruikt worden om te gamen (voor nu 1440p / 165 hz maar wellicht ook over een tijdje een 4K scherm) en foto's te bewerken in Photoshop. Zelf software ontwikkelen doe ik inmiddels niet meer en ik ben ook niet van plan om binnenkort andere CPU intensieve zaken (zoals videobewerken) te gaan doen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen absolute maximum prijs, het hoeft zeker niet het allerbeste te zijn maar ik wil gewoon degelijk spul wat zeker weer een jaar of 8 mee gaat (en waarbij ik wellicht over een jaar of 4 weer een nieuwe videokaart in kan prikken om weer helemaal 'bij' te zijn).
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn zoontje heeft zelf al een monitor gekocht die gebruikt wordt voor de huidige pc en deze gaan we hergebruiken voor de nieuwe PC. Ik heb zelf nog een ASUS ROG Swift PG279Q die ik weer ga gebruiken voor de huidige PC.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Volledige nieuwe PC (exclusief monitor).
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb altijd naar volle tevredenheid Intel / Nvidia gebruikt maar heb niet echt voorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De huidige game pc is ondertussen het apparaat in huis dat (verreweg) de meeste stroom verbruikt. Als dat dat wat minder kan zou dat mooi zijn. Ook moet hij bij voorkeur zo stil mogelijk (in te stellen) zijn.
Ben er daarnaast ook nog niet over uit of hij in mijn werkkamer komt te staan (met helaas alleen WiFi) of in de studeerkamer (wel met ethernet) dus hij moet wel WiFi ondersteunen.
Ga je overklokken?
Nee, daar ga ik me niet (meer) mee bezig houden.
Wat verwacht je van ons?
Na een dagje browsen ben ik tot de volgende componenten gekomen:
Ik wil graag jullie input over de volgende zaken:
Er moet dus eigenlijk een 2e (en weer future proof) game pc bij komen en vandaar deze post.
Dit is de huidige PC (die dus ook gebruikt zal blijven worden):
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | Intel Core i7-6700K Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Moederborden | ASUS Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII HERO | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | MSI GTX 980 Ti GAMING 6G | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define R5 Blackout Edition Window | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Monitors | ASUS ROG Swift PG279Q Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Waterkoeling | Corsair Hydro Series H115i | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Toetsenborden | Corsair Vengeance K70 Anodized Black, Cherry Red (US layout) | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Muizen | Logitech G502 Proteus Core Tunable Gaming Mouse | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16R | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Gaming headsets | Logitech G430 Surround Sound Gaming Headset | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Voedingen | Corsair RM750i | € 0,- | € 0,- |
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het nieuwe systeem zal hoofdzakelijk gebruikt worden om te gamen (voor nu 1440p / 165 hz maar wellicht ook over een tijdje een 4K scherm) en foto's te bewerken in Photoshop. Zelf software ontwikkelen doe ik inmiddels niet meer en ik ben ook niet van plan om binnenkort andere CPU intensieve zaken (zoals videobewerken) te gaan doen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen absolute maximum prijs, het hoeft zeker niet het allerbeste te zijn maar ik wil gewoon degelijk spul wat zeker weer een jaar of 8 mee gaat (en waarbij ik wellicht over een jaar of 4 weer een nieuwe videokaart in kan prikken om weer helemaal 'bij' te zijn).
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn zoontje heeft zelf al een monitor gekocht die gebruikt wordt voor de huidige pc en deze gaan we hergebruiken voor de nieuwe PC. Ik heb zelf nog een ASUS ROG Swift PG279Q die ik weer ga gebruiken voor de huidige PC.
|---|---|---|---|---|
| 1 | Monitors | LG UltraGear 27GP850-B Zwart | € 383,87 | € 383,87 |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Volledige nieuwe PC (exclusief monitor).
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb altijd naar volle tevredenheid Intel / Nvidia gebruikt maar heb niet echt voorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De huidige game pc is ondertussen het apparaat in huis dat (verreweg) de meeste stroom verbruikt. Als dat dat wat minder kan zou dat mooi zijn. Ook moet hij bij voorkeur zo stil mogelijk (in te stellen) zijn.
Ben er daarnaast ook nog niet over uit of hij in mijn werkkamer komt te staan (met helaas alleen WiFi) of in de studeerkamer (wel met ethernet) dus hij moet wel WiFi ondersteunen.
Ga je overklokken?
Nee, daar ga ik me niet (meer) mee bezig houden.
Wat verwacht je van ons?
Na een dagje browsen ben ik tot de volgende componenten gekomen:
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 460,08 | € 460,08 |
| 1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI | € 274,- | € 274,- |
| 1 | Videokaarten | Inno3D GeForce RTX 4070 Twin X2 | € 628,90 | € 628,90 |
| 1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500 FX | € 131,98 | € 131,98 |
| 1 | Waterkoeling | be quiet! Pure Loop 2 FX 240mm ARGB | € 119,78 | € 119,78 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5 | € 102,55 | € 102,55 |
| 1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 12 M 850W | € 134,11 | € 134,11 |
| 1 | Solid state drives | Lexar NM790 2TB | € 93,90 | € 93,90 |
| Totaal | € 1.945,30 | |||
Ik wil graag jullie input over de volgende zaken:
- Keuze van de componenten, aan / opmerkingen daarover (is alles compatibel, past het in de kast, zijn bepaalde componenten 'overkill' (b.v. processor en/of moederboard))?
- Keuze van de videokaart was lastig, er is geen duidelijke 'beste bang-for-the-buck' kaart op dit moment lijkt het. Strategie is om nu voor een mid-range te gaan en over een paar jaar nog eens te kijken. Is dat de beste strategie?
- Ik wil de AIO aan de bovenkant plaatsen (vandaar dat ik ook voor de 240mm variant ben gegaan. Is dat voldoende of is een grotere AOI handiger (en dan aan de voorkant van de kast)?
- Heeft het nog zin om in mijn huidige PC een nieuwe GPU te stoppen of gaat daar de CPU sowieso de bottleneck zijn en kan ik het beter zo laten?
- Welke gaming muis / toetsenbord zijn tegenwoordig 'hot'?