Je digitale leven inrichten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-10 15:54
Vroeger was het makkelijk; je had een fotorolletje waar je eens 36 foto's mee kon maken dus je ouders waren zorgvuldig met het maken van foto's. Je ouders maakten hier dan nog eens een fotoboek van en zo kon je zo af en toe dat boek eens pakken om door te bladeren.

Klantenkaarten kenden de meeste winkels niet en als je contant geld nodig had liep je de bank binnen.

Wachtwoorden waren er, op uitzonderingen na, nog niet echt en anders bewaarde je die op een briefje bij de computer, wel zo praktisch.

Hoe anders is het tegenwoordig waarbij je geen winkel binnen kan stappen zonder dat er gevraagd word je al een klantenkaart hebt, we hebben meerdere rekeningen waar tussen we allemaal geld overschrijven, of voor sparen of voor kinderen of voor bepaalde potjes. Voor elke poep en scheet online heb je tegenwoordig een account met dito wachtwoord nodig.

En dan die foto's; tegenwoordig hebben we een camera in onze zak dus voor je het weet is er weer een foto gemaakt. Foto's toegestuurd krijgen per whatsapp o.i.d is ook geen uitzondering meer en dan kunnen er ook nog eens allerlei gifs en stickers en grappige dingen worden doorgestuurd.

Het is een luxe dat het tegenwoordig kan maar ook een drama soms. Hoe doe je er nou goed aan/ wat is nou handig om dat allemaal een beetje in te richten.

Foto's bewaar ik in mapjes op jaartal en vervolgens binnen mapjes per 'evenement'. Losse foto's komen per jaartal in een mapje divers op maand.

Mijn vrouw en ik hebben allebei een wachtwoordkluis in Enpass maar hebben ook items die we allebei gebruiken. Wat er nu gebeurt is dat een van ons het item al heeft en deze vervolgens met de ander deelt via mail o.i.d zodat de ander het item ook kan inladen.

En dan die telefoon; eens in de zoveel tijd ga ik eens door de items en verwijder ik wat, maar dat is maar net of ik er zin in heb om er dood heen te gaan. Wel probeer ik het gelijk in mapjes te stoppen zodat ik items groepeer.

Mijn kinderen komen ook meer op een leeftijd dat ze straks accounts her en der nodig hebben en dat ze een telefoon krijgen. Tijd om toch eens te kijken of ik dingen anders of beter kan inrichten.

Hoe hebben jullie het een en ander geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-10 19:41
En dan heb je het nog niet gehad over al die elektrische en elektronische apparaatjes die het leven z.g. gemakkelijk maken.
Om de haverklap doet het niet wat je wil of gaat stuk en zit je zo weer een avond te googlen hoe het kan worden opgelost of zoeken naar de beste aanbieding voor vervanging.

Wat foto's betreft: in het analoge tijdperk besteedde ik daar ook altijd veel tijd aan. Ik maakte veel dia's en een interessante voorstelling samenstellen kost wel wat tijd.
Ik hield daar ook een papieren database van bij zodat ik wist in welke doos een bepaalde serie zat.
Nu heb ik ze allemaal gedigitaliseerd en ik vind het rubriceren e.d. nu een stuk eenvoudiger.

Maar je kan nog zo'n perfect systeem hebben: het staat of valt met discipline om het bij te houden.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Robbie T Apple One met het hele gezin, geen omkijken aan, 1x instellen en genieten van o.a. Apple Muziek, Tv, iCloud Backups voor Foto's e.d.

https://www.apple.com/nl/apple-one/!

Watchwoorden e.d. staan ook gewoon allemaal (gesynct) op meerdere Apple apparaten, denk aan Telefoons, maar ook Macbooks, Macs etc.

[ Voor 26% gewijzigd door Greatsword op 09-08-2023 18:22 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik probeer zo weinig mogelijk foto's te bewaren, want of je nu 5000 of 100-200 foto's van een vakantie hebt is voor de herinnering hetzelfde, maar als je weinig foto's hebt is het wel een stuk makkelijker en imo ook leuker om doorheen te kijken.

[ Voor 77% gewijzigd door Ernemmer op 09-08-2023 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-10 22:25
Ja een interessant fenomeen. Ook in verband met overlijden en over meerdere generaties. Vroeger had je een fotoboek wat doorgegeven werd maar hoe ga je dat nu doen? Je inlog gegevens van je Google Photo's? Maar dan kunnen ze ook bij alle mails. Wil je alle foto's wel aan je nabestaanden overlaten of wil je dat er automatisch een gedeelte verwijderd word?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:34
Zelf heb ik lange tijd Slidebox gebruikt om foto's van de telefoon te "Cullen" (alleen de leuke bewaren). Dat werkt snel en is een soort Tinder. Omhoog swipen is weggooien, omlaag in favorieten.

Op die manier hoef je niet alles in één keer door te gaan waardoor het te veel is om te doen. Verder alles gebackupped naar een NAS waarmee we allebei bij de foto's kunnen. Dankzij onbeperkt data kunnen we zo allebei heel makkelijk bij de foto's die we maken.

In synology Photos (welke de backup doet en een soort Google Photos is) maak ik albums aan en favorieten. Die favorieten komen in fotoboeken die we van elk half jaar maken.

Maar eerlijk, die fotoboeken loop ik sinds we kinderen hebben nogal mee achter.... Idem met de vakantievideos die we maken van elke vakantie (3 minutenversie en een langere variant).

En ja, die kijken we best vaak even terug. Al is de fotoboeken ondertussen zo'n collectie aan het worden dat we daar nog even een nieuw plekje in de woonkamer voor vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

walletje-w schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:32:
Ja een interessant fenomeen. Ook in verband met overlijden en over meerdere generaties. Vroeger had je een fotoboek wat doorgegeven werd maar hoe ga je dat nu doen? Je inlog gegevens van je Google Photo's? Maar dan kunnen ze ook bij alle mails. Wil je alle foto's wel aan je nabestaanden overlaten of wil je dat er automatisch een gedeelte verwijderd word?
Ook daar hebben ze bij Apple aan gedacht: Een erfeniscontact toevoegen

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Dat kende ik nog niet en als je volledig in het Apple ecosysteem zit dan is dat een goede oplossing. Helaas zit ik dat niet dus is het voor mij nog geen oplossing. Maar een cross-ecosystem oplossing hiervoor zal nog heel lang duren ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Google One voor eerste lijn telefoonback-ups, die gaan daarna mijn self-hosted NextCloud in, en worden ingelezen door PhotoPrism. Daarmee heb ik fysiek, lokaal toegang tot alles maar staat het ook ergens anders opgeslagen. Foto's van blote kinderen e.d. maken we per definitie niet, dat zijn wat mij betreft dingen die überhaupt niet gefotografeerd hoeven te worden.

Voor wachtwoorden gebruiken we self-hosted NextCloud, ik heb inmiddels ook o.a. mijn ouders daar op overgezet (ipv hun oude LastPass). Die wordt dagelijks geback-upt en die back-up wordt in een encrypted Google Drive mount gegooid.

Ik ben nog bezig met de afhankelijkheid van Google verkleinen door een kopie van dezelfde data naar OneDrive en iCloud te sturen, allemaal encrypted dus beveiliging is niet zo belangrijk, maar het is inmiddels wel anderhalve TB aan data dus dat kan niet zomaar overal.

Qua klantenkaarten e.d. gebruik ik gewoon Google Wallet waar mogelijk, maar bijvoorbeeld de Albert Heijn heb je toch de app nodig als je daar je boodschappenlijstje in hebt staan en automatisch wil afstrepen tijdens het scannen.

Verder zijn wij qua fotobeleid van het 'niet vaak, maar wel veel'. Als ik een keer een foto maak dan maak ik er meteen 5-30 achter elkaar, maar ik maak misschien twee keer in de week een keer een foto van de kids als ze iets leuks doen ter herinnering, en ook op vakantie alleen als we echt ergens zijn waar iets moois te zien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

walletje-w schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:53:
[...]

Dat kende ik nog niet en als je volledig in het Apple ecosysteem zit dan is dat een goede oplossing. Helaas zit ik dat niet dus is het voor mij nog geen oplossing. Maar een cross-ecosystem oplossing hiervoor zal nog heel lang duren ben ik bang.
De meeste tools hebben toch wel zoiets?

Uiteindelijk is je wachtwoordkluis de toegang tot alles, dus als je daar een ICE contact kunt instellen die (na 30 dagen ofzo) toegang kan krijgen als jij er niet meer bent hebben ze meteen alles dat ze nodig hebben.

Ik heb in mijn wachtwoordkluis ook uitgebreide notities over hoe ze bijv. kunnen inloggen op de server die hier thuis staat om daar alle data vanaf te halen, en met wie ze contact op kunnen nemen voor hulp als er iets fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Oon schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:55:
[...]

De meeste tools hebben toch wel zoiets?

Uiteindelijk is je wachtwoordkluis de toegang tot alles, dus als je daar een ICE contact kunt instellen die (na 30 dagen ofzo) toegang kan krijgen als jij er niet meer bent hebben ze meteen alles dat ze nodig hebben.

Ik heb in mijn wachtwoordkluis ook uitgebreide notities over hoe ze bijv. kunnen inloggen op de server die hier thuis staat om daar alle data vanaf te halen, en met wie ze contact op kunnen nemen voor hulp als er iets fout gaat.
Zeker, maar niet waarin je een gradatie aan kunt geven. Alle foto's hoeven niet naar de nabestaanden te gaan. Daar hebben ze helemaal niets aan. Dat zijn tienduizenden foto's waarvan 95% niet interessant voor ze is. Maar de 5% die wel erg interessant zijn zitten verstopt. Nu gaat dit specifiek over foto's. Maar nu ik er over nadenk is het ook het geval met mijn mail.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:34
Tja ik heb gewoon foto's van mijn kinderen zonder kleren. Heb alles zelf in beheer en geen cloud sync dus zie daar ook geen problemen mee. Sowieso dat preutse over naakt..... Gaan echt de VS achterna en slaan volledig door.

Nabestaanden krijgen gewoon alles. Foto's, emails de hele Rataplan. Partner mag alles zien en lezen, en mijn ouders en zussen/broers ook. Wachtwoordmanager heeft alle wachtwoorden en accounts dus kunnen ze alles mee regelen wanneer nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-10 15:54
Mijn foto's sla ik inderdaad op, op mijn xpenology en daarvan wordt dagelijks een backup gemaakt naar Synology C2 cloud.

Geen apple eco systeem hier dus dat wordt hem niet.

Ik heb zojuist slidebox via een omweg maar even geïnstalleerd, goede tip @Waah.

[ Voor 22% gewijzigd door Robbie T op 09-08-2023 20:05 ]

Pagina: 1