AM5 CPU koeler voor BBG in Dan-A4 mini-ITX behuizing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegurBellej
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-06 19:55
Hallo,
Om games (FPS shooters) wat soepeler te kunnen draaien op 1440p heb ik afgelopen najaar mijn GTX 1060 vervangen door een RTX 3070. Echter mijn CPU is nu waarschijnlijk te langzaam om de kaart bij te houden, waardoor het nog niet soepel loopt en zit er daarom aan te denken om deze te vervangen.

Nu kwam ik daarin de BBG toevallig tegen en die wil ik dan ook als basis gebruiken, echter werd er geen CPU koeler aangeraden (raar?), vroeg me af hoe jullie dit zouden aanpakken?

Dit gaat uit de kast en komt te koop (stuur me gerust een PB bij interesse):
MOBO: Asus ROG H370-I mini ITX
CPU: Intel i5 8400 (65w TDP)
Koeler: Cryorig C7
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 16GB

Verwachte vervanging:
MOBO: Asus ROG B650E-I mini ITX
CPU: AMD Ryzen 5 7600 boxed (ook weer 65w TDP, zodat voeding niet vervangen hoeft te worden)
Koeler: ?
RAM: G. Skill Flare X5 FX5 32gb DDR5

Ik zoek een? CPU koeler - mini-ITX AM5

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur, maar een zwarte look lijkt me wel mooi..omdat ik 1 zijkant wellicht ooit voor een transparant window wil vervangen.
- Noctua NH-L9a AM5
- be quiet! Pure Rock LP

https://tweakers.net/pricewatch/compare/1888282;1904564/

Overige hardware (blijft hetzelfde):
Case: Dan A4 v2 - SFX
PSU: Silverstone 450w SFX
SSD: Samsung 980 1TB
SSD: Crucial MX500 1TB
GPU: RTX 3070 Eagle

De Noctua wat groter en schijnt (?) omslachtiger te zijn qua montage, maar wat zijn jullie ervaringen, tips en tricks? Of zouden jullie totaal iets anders doen?

Beste antwoord (via RegurBellej op 22-08-2023 17:29)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 08:43
RegurBellej schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:50:
Thanks voor je bericht, die Alpenfohn was ik nog niet van op de hoogte, ziet er ook wel mooi uit.
Helaas - lijkt deze volgens specificaties - niet geschikt voor AM5 processors..?
Ik ben liever voor praktijk voorbeelden ipv specificaties.

Alpenföhn Black Ridge fits on AM5. Toevallig hetzelfde moederbord.

Het is echt een mooie koeler. Zie ook
YouTube: Alpenfohn Black Ridge | The Best Air Low Profile Cooler for the DAN ...
YouTube: Low Profile Noctua Killer? Alpenfohn Black Ridge

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
Misschien de uitvoering: Alpenföhn Black Ridge nemen? Die koeler is speciaal gemaakt voor deze kast. Wel de fan vervangen voor de uitvoering: Noctua NF-A9x14 HS-PWM chromax.black.swap, 92mm.

[ Voor 36% gewijzigd door Djarune op 12-08-2023 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegurBellej
Thanks voor je bericht, die Alpenfohn was ik nog niet van op de hoogte, ziet er ook wel mooi uit.
Helaas - lijkt deze volgens specificaties - niet geschikt voor AM5 processors..?

Heb inmiddels wat meer research gedaan en ik denk dat beide koelers meer dan prima zijn, de Noctua lijkt net iets beter te presteren.
Verschil lijkt overigens minimaal.., hier zijn ze getest en vergeleken.

https://www.igorslab.de/en/bequiet-pure-rock-lp-im-test-2/3/

Mochten er nog andere invalshoeken zijn dan hoor ik het wel!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
RegurBellej schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:50:
Ik ben liever voor praktijk voorbeelden ipv specificaties.

Alpenföhn Black Ridge fits on AM5. Toevallig hetzelfde moederbord.

Het is echt een mooie koeler. Zie ook
YouTube: Alpenfohn Black Ridge | The Best Air Low Profile Cooler for the DAN ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 17:13
Let er wel op dat een topdown koeler in zo'n kast niet goed samengaat met een glazen paneel. Hij wil het liefst de lucht rechtstreeks van buiten. Het zou wel kunnen met een 240 aio waterkoeler. Die past volgens mij ook in de Dan A4.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
ZatarraNL schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 14:26:
Het zou wel kunnen met een 240 aio waterkoeler. Die past volgens mij ook in de Dan A4.
Het gaat hier om de Dan SFX die nog een slag kleiner is dan de Dan A4. De enige aio die in de Dan SFX past is een 92mm aio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegurBellej
Moet zeggen dat dit me toch enigzins verrast en de filmpjes trekken me wellicht wel over de streep. Bedankt voor deze tip!!!
Ben alleen niet super handig op dit gebied en weet niet of de installatie teveel gedoe gaat zijn...

Plus, het wordt dan wel een dure koeler combinatie:
- Alpenfohn Black Ridge +50e
- Noctua A9x14 Chromax Black +20e
- Thermal Grizzly's short backplate +15e (waarom volstaat de Black Ridge backplate niet? of zonder backplate?)

Ben niet voornemens te gaan overklokken, de huidige CPU heeft een TDP van 65 watt.. is deze koeler configuratie dan geen overkill voor de betreffende CPU?

Helaas bestaat er nog geen VLP DDR5 in dezelfde snelheid als de BBG.. anders lijken de koelprestaties nog beter te worden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
RegurBellej schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:27:
[...]
Ben niet voornemens te gaan overklokken, de huidige CPU heeft een TDP van 65 watt.. is deze koeler configuratie dan geen overkill voor de betreffende CPU?
De 7600 is 65W TDP en 95W PPT. Bovendien zijn Ryzen’s standaard erg heet dus overkill vind ik het zeker niet. Duur is ie wel. De Noctua koeler is ook oké, maar net wat minder.

Als je de kast nog jaren wil gebruiken zou ik het wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegurBellej
Super, denk dat ik dit wel ga doen!

Wellicht domme vraag (wordt door het filmpje van optimum tech getriggerd).. de fan van de blackridge moet dus omgedraaid worden naar INTAKE, is mijn aanname correct dat als ik de Noctua fan installeer dat daarvoor hetzelfde geldt en deze dus ook lucht moet aanzuigen van buiten de kast, door de heatsink en naar het moederbord toe moet blazen?

Laat 'm nog even open staan voor het geval er andere reacties komen, maar dan deel ik even een foto van het resultaat en sluit ik 'm!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
RegurBellej schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:56:
Wellicht domme vraag (wordt door het filmpje van optimum tech getriggerd).. de fan van de blackridge moet dus omgedraaid worden naar INTAKE, is mijn aanname correct dat als ik de Noctua fan installeer dat daarvoor hetzelfde geldt en deze dus ook lucht moet aanzuigen van buiten de kast, door de heatsink en naar het moederbord toe moet blazen?
Inderdaad, de fan moet lucht aanzuigen zodat er verse lucht door de heatsink en in de kast komt. Is beter dan andersom met deze koeler.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RegurBellej
Het was aardig passen en meten, maar het is uiteindelijk gelukt, dankjewel voor deze tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
RegurBellej schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:30:
Het was aardig passen en meten, maar het is uiteindelijk gelukt, dankjewel voor deze tip!
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een foto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 17:13
Ik eigenlijk ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RegurBellej
Uiteraard, zie onderstaande!

Wat je op de foto's niet ziet:
Noctua NF-A9x14
Thermal Grizzly AM5 short backplate
B650E-I mobo met daarop een Ryzen 5 7600

2 nadelen van deze setup (tov van de vorige i5-8400 met Cryorig C7):
- De M2 SSD op de voorkant vervangen betekent waarschijnlijk dat de koeler er af moet
- Ondanks dat de heatsink van de M2 heb verwijderd lijkt de koeler - het is miniscuul, maar toch - toch een klein beetje scheef te zitten.

Temperatuur volgens Armoury Crate: 50-55 graden met enkel webserven (geen idee of dit goed is?)
Zie jullie feedback/reactie graag tegemoet uiteraard!

PS. cable management kan ongetwijfeld nog iets beter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1A-S_g7xhDPDcQwSzBLfoRBqBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9IdbnLE4B27eNCdFvvVXq4Jn.jpg?f=fotoalbum_large
Hier wordt het "scheve" wel iets zichtbaar.
Er waren geen andere opties.. ik heb de huidige AM4 bevestigings kit voor de koeler naar MOBO gebruikt.
Had eigenlijk de indruk dat ik een licht kortere beugel voor AM5 nodig had (2 tot 3mm).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMkWZWBAQ_gF-cGqn6VurQEzCmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4mqvfApGwNAASbwPs2EiB1ox.jpg?f=fotoalbum_large
Achter aanzicht naar voorkant kast - zodat te zien is dat er echt weinig ruimte is tussen setup en zijpaneel, het zijpaneel raakt de koeler net niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wfBtaYBHxJKkQPUlldN-7CWzw5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pnD6kBnZESG2TNhrXkARHgPp.jpg?f=fotoalbum_large
kast op de kop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Heel mooi zo’n grote heatsink in zo’n klein kastje!

Jammer dat in Dan A4-SFX al jaren niets meer gebeurt. Heeft deze koeler ook nog niet in gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegurBellej
Ben zelf ook blij met hoe het er uit ziet!

Toch vermoed ik dat ik ergens een fout heb gemaakt qua montage.
Temperatuur met enkel browsen is al ruim 50 graden.
In game - bv Warzone - loopt de CPU temp op richting de 86 graden (rood gekleurd in Armoury Crate).
De koeler maakt dan ook echt beduidend meer lawaai dan de vorige Cryorig C7 i.c.m. de i5 8400k.

De i7-8700k in dit filmpje (6:00) wordt zon 67 graden...lijkt me een vergelijkende processor.

Is de CPU dan toch te hoog geklokt voor deze build?

Heb de kast ook al een keer losgehaald omdat ik twijfelde over de AM4 bevestigingsbeugels (voor mijn gevoel te lang) maar de koeler maakt wel goed contact met de CPU..

De kast staat zo'n 5 cm van de wand af, (CPU gedeelte), ik zal eens kijken of het helpt als ik deze een kwart slag draai.. maar dan komt de GPU kant richting de muur.

Iemand suggesties?

Zal het ook eens in het Dan A4 forum posten.. thanks voor de link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Ik heb al gereageerd in het andere topic. Je zit goed hoor met deze temperaturen. Dat was met een andere koeler in zo’n kastje niet beter geworden.
Pagina: 1