Meerdere Unifi sites - hoe kan ik die het beste managen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galileo_Galilei
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-08 16:01
Hallo,

Ik heb op dit moment 5 Unifi sites waar verschillende unifi apparatuur draait. Geen routers want 4 van de 5 sites zijn aangesloten op een landelijk private network. Wel meerdere Switches en A/P's.

Ik heb gekeken naar de Ubiquiti UniFi Cloud Key Gen2 Plus, maar ik zie niet helemaal of die meerdere sites kan bedienen. Daarnaast is er natuurlijk de Unifi Cloud, maar die lijkt in Europa niet beschikbaar te zijn.

Hebben jullie ervaringen met hosted Unifi controllers (ik zie er via google een klein aantal) of eventueel zelfs gewoon zelf-hosten? Het voordeel van een eenmalige hardware aanschaf is natuurlijk dat er naderhand geen licenties meer zijn, aan de andere kant is een cloud oplossing ook wel lekker schaalbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:00
wij hosten het gewoon zelf voor ongeveer 50 sites, draait gewoon in een vm.
Cloudkey kan prima meerdere sites managen.
en anders iets als hostifi.net, hoor ik goede verhalen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galileo_Galilei
Wat voor VM draai je als ik vragen mag? En daar heb je gewoon de Unifi controller software op geïnstalleerd? En hoe connecten alle sites dan naar die server? Ik neem aan dat er allemaal verschillende subnetten en verschillende internet verbindingen in gebruik zijn niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dromer
Draait op een ubuntu vm met het install scrip van glennr https://glennr.nl/s/unifi-network-controller
Meerdere subnetten ed maakt niet uit, je zet iets op in de firewall ( indien nodig ) en je zegt tegen de unifi apparaten via het set-inform commando waar ze zich moeten aanmelden.
Script kan ook netjes certificaat erop zetten voor je e.d.
Vm is niet te zwaar, heeft niet superveel nodig verder.
Camera's kunnen daar overigens niet op, daar heb je altijd een nvr of cloudkey gen2 voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galileo_Galilei
Ok, dan is jouw VM dus een alternatief voor de cloudkey begrijp ik. Als ik een cloudkey zou aanschaffen en de poorten zou forwarden dan zou deze dus ook moeten werken op dezelfde manier als dat jij een VM hebt draaien?

Want dat zou dan eerlijk gezegd mijn voorkeur hebben, dan kost het eenmalig de aanschaf van een apparaatje, maar daarna is er natuurlijk verminderd onderhoud. Ik heb ook een vast IP adres op een van de sites, dus dan kan ik die poorten daar forwarden naar de CloudKey en dan alle andere sites de set-inform geven naar het vaste IP adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
https://support.hostifi.c...multi-site-on-a-cloud-key

Hier staat eigenlijk alles wat je nodig hebt voor je keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dromer
Klopt idd, een cloudkey kan dit ook prima voor je doen.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:35

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik zou Cloudkey willen afraden voor multi-site. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat het RAM bij de CK G2+ te beperkt is, je gaat dan merken dat het ding regelmatig herstart moet worden omdat de web interface onbereikbaar wordt. Neem desnoods een goedkope VPS met 8GB RAM en 2 cores en een kleine SSD voor een paar euro per maand en zet daar alles op.

Edit:

Is dit een optie? Ze bieden nu wel in de EU store hun managed cloud console aan:

https://eu.store.ui.com/e...ys/products/cloud-console

[ Voor 20% gewijzigd door nelizmastr op 10-08-2023 09:40 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galileo_Galilei
Daar staat 'coming soon' bij, wanneer dat dan is weet ik niet...

Nou is €27 pm natuurlijk nog altijd wel wat, maar dat is op zich nog wel te doen.

@nelizmastr, een goedkope VPS met 8GB RAM, welk OS zou je daar op zetten dan? Want het nadeel is natuurlijk dat dat ding ook weer gemanaged moet worden omdat deze direct op het publieke internet zit. Het voordeel van een Cloud Key zou zijn dat alles dicht staat achter een firewall en alleen heel specifieke poorten opengezet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Laatst online: 13:59
Je kan 'm dan toch zelf ook op een fysieke server die achter je eigen firewall hangt draaien? Ik kan niet opmaken uit je post of alle Unifi devices over het internet naar je controller moeten connecten, maar dat maakt voor de controller zelf niet veel uit.

Ik heb zelf een controller op Proxmox draaien (in een LXC container), 2 cores, 4 GB ram, 11 sites (geen hele grote, voornamelijk huis tuin en keuken locaties), ding staat de hele dag te idlen. OS wat je er onder hangt maakt eigenlijk niet zoveel uit. Onderhoud is voor mij niet veel meer dan af en toe een update draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeCee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 21:41
@Galileo_Galilei
Je geeft aan dat je netwerken verbonden zijn via een Landelijk Privaat Netwerk(LPN) en vroeg mij enkel dingen af;
  1. Hoe groot zijn de sites? Over hoeveel Unifi Devices hebben we het hier?
  2. Graat het om sites die altijd up moeten blijven? Back-up nodig?
  3. Hoe zijn de sites verbonden met het LPN?
  4. Moet de Controller ook in dit LPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:10
Ik draai thuis een synology nas met daarop docker en daarin de unifi docker, vanuit die omgeving draai ik ook 5 sites
Draait inmiddels ook alweer jaren als een zonnetje, dus dat kan ook

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galileo_Galilei
PeeCee schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 22:45:
@Galileo_Galilei
Je geeft aan dat je netwerken verbonden zijn via een Landelijk Privaat Netwerk(LPN) en vroeg mij enkel dingen af;
  1. Hoe groot zijn de sites? Over hoeveel Unifi Devices hebben we het hier?
  2. Graat het om sites die altijd up moeten blijven? Back-up nodig?
  3. Hoe zijn de sites verbonden met het LPN?
  4. Moet de Controller ook in dit LPN?
  • Per site zijn het ~ 2 switches en ~2-3 AP. Grootste site heeft 5 A/P's maar dat is met name vanwege muren
  • Gedurende de dag moeten de sites absoluut up blijven, maar daar zorgt een 4G backup verbinding voor
  • Via een Cisco router
  • Nee, die moet daarbuiten omdat het netwerk geen inbound connecties toe laat en niet alle sites binnen het netwerk staan.
Ik heb de docker geprobeerd maar die kreeg ik niet werkend. Dat is dan denk ik ook meteen het probleem met een soort van exotische fix, het werkt natuurlijk prima, maar als er problemen zijn dan moet ik vrij diep in bepaalde logica's gaan waar ik niet in thuis ben. Vandaar dat een hardware oplossing mij goed in de oren klinkt want ik kan zelf de software niet aanpassen als het wat exotischer wordt.

Daarnaast is betalen voor een oplossing ook geen enorm probleem, maar Hostifi vraag wel weer meteen heel erg veel en dat is dan weer onlogisch. Het concept van de Unifi suite is volgens mij dat je met een hele mooie prijs hele serieuze hardware kan krijgen die heel goed werkt. Het management daarvan zou eigenlijk logischerwijs een soortgelijke oplossing moeten hebben, veel voor weinig, maar dat kan ik dus nog niet zo makkelijk vinden.

Ik denk dat de voorkeur op dit moment uitgaat naar een Cloud Key, de genoemde maximum devices kom ik voorlopig nog niet aan en als we dat punt gaan benaderen is waarschijnlijk ook de kosten overweging anders.

In ieder geval bedankt allemaal !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeCee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 21:41
Galileo_Galilei schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 23:17:
[...]
  • Per site zijn het ~ 2 switches en ~2-3 AP. Grootste site heeft 5 A/P's maar dat is met name vanwege muren
  • Gedurende de dag moeten de sites absoluut up blijven, maar daar zorgt een 4G backup verbinding voor
  • Via een Cisco router
  • Nee, die moet daarbuiten omdat het netwerk geen inbound connecties toe laat en niet alle sites binnen het netwerk staan.
Ik heb de docker geprobeerd maar die kreeg ik niet werkend. Dat is dan denk ik ook meteen het probleem met een soort van exotische fix, het werkt natuurlijk prima, maar als er problemen zijn dan moet ik vrij diep in bepaalde logica's gaan waar ik niet in thuis ben. Vandaar dat een hardware oplossing mij goed in de oren klinkt want ik kan zelf de software niet aanpassen als het wat exotischer wordt.

Daarnaast is betalen voor een oplossing ook geen enorm probleem, maar Hostifi vraag wel weer meteen heel erg veel en dat is dan weer onlogisch. Het concept van de Unifi suite is volgens mij dat je met een hele mooie prijs hele serieuze hardware kan krijgen die heel goed werkt. Het management daarvan zou eigenlijk logischerwijs een soortgelijke oplossing moeten hebben, veel voor weinig, maar dat kan ik dus nog niet zo makkelijk vinden.

Ik denk dat de voorkeur op dit moment uitgaat naar een Cloud Key, de genoemde maximum devices kom ik voorlopig nog niet aan en als we dat punt gaan benaderen is waarschijnlijk ook de kosten overweging anders.

In ieder geval bedankt allemaal !!
Heb je nagedacht over hoe je gaat verbinden naar de cloud-key vanaf de verschillende locaties? Immers is de cloud-key niet meer dan een linux distro met hierop de controller (en andere dingen van unifi) in een kant-en-klaar doosje.
Pagina: 1