Zigbee Trekkoord

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StoOker
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-06 11:31
Mijn Zigbee schakelaars zitten niet in de buurt van het bed, waardoor ik nu de lichten niet aan/uit kan doen vanuit bed.
Het zou wel kunnen via Google Home en praten, maar als ik 's nachts wakker word heb ik nog niet zo veel zin om te praten ;)

Zijn er "ouderwetse" Zigbee Trekkoordjes ergens? Op Google kan ik niets vinden... :+
Of heeft iemand nog een ander idee hiervoor?

Beste antwoord (via StoOker op 10-08-2023 11:09)

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-06 19:53
Koop 2 IKEA switches en plak ze op de muur, vlak boven je bed of whatever.

Afbeeldingslocatie: https://www.ikea.com/nl/nl/images/products/tradfri-draadloze-dimmer-smart-wit__0710157_pe727359_s5.jpg?f=xl

Kosten zijn laag met 8 euro per knop en moeite is ook laag. Ook dimmogelijkheid....

[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 09-08-2023 16:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

waarom niet gewoon een zigbee knop op batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StoOker
de Peer schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 16:28:
waarom niet gewoon een zigbee knop op batterij?
Die heb ik al, maar dat werkt niet fijn. Ligt op het nachtkastje, maar neemt te veel ruimte in aangezien er ook een telefoon ligt, e-reader, etc... Ik moet dan ook weer 2 knoppen hebben, voor beide nachtkastjes...
Klinkt een beetje zeikerig he, maar misschien is er een andere oplossing.

Vandaar dat ik dacht aan het touwtje in het midden van het bed, lekker makkelijk :)
Nog andere ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkus7
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-06 23:16
Een standaard trekschakelaar in combinatie met een Philips Hue schakelmodule is misschien een optie. https://tweakers.net/pric...wandschakelaarmodule.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-06 09:29
StoOker schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 16:41:
[...]

Die heb ik al, maar dat werkt niet fijn. Ligt op het nachtkastje, maar neemt te veel ruimte in aangezien er ook een telefoon ligt, e-reader, etc... Ik moet dan ook weer 2 knoppen hebben, voor beide nachtkastjes...

Vandaar dat ik dacht aan het touwtje in het midden van het bed, lekker makkelijk :)
Nog andere ideeën?
Volgens mij beschrijf je nu alleen maar het probleem wat optreed omdat je die knop op één van de nachtkastjes hebt liggen... Puur de locatie van de knop dus.
Niet een probleem door het gebruik van een knop op zichzelf.

Waarom monteer je die knop niet gewoon op de plek waar je anders het touwtje zou hebben hangen?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-06 19:53
Koop 2 IKEA switches en plak ze op de muur, vlak boven je bed of whatever.

Afbeeldingslocatie: https://www.ikea.com/nl/nl/images/products/tradfri-draadloze-dimmer-smart-wit__0710157_pe727359_s5.jpg?f=xl

Kosten zijn laag met 8 euro per knop en moeite is ook laag. Ook dimmogelijkheid....

[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 09-08-2023 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:30

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Een Zigbee switch module met input zou je kunnen gebruiken (een module met N is ook zonder lamp te gebruiken als die al anders schakelt). Of als je puur input wilt inderdaad de Hue wall module.

Andere kant, die Ikea knoppen geven je ook veel mogelijkheden. Maar dan inderdaad één per kant en opplakken :)

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 09-08-2023 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ik zou een sensor onder je matras maken.
Deze moet dan je aanwezigheid defecteren,.

bij voor het eerst detectie na bv 2100 uur gaat de verlichting na 3 min uit.
en wanneer er na detectie niks meer gedetecteerd wordt gaat de verlichting aan (tussen bv 2200 en 0500)

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

StoOker schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 16:41:
[...]

Nog andere ideeën?
Ik bedoelde ook eigenlijk dat je die knop in het midden boven hoofdeinde plakt. Kun je er beiden bij.
werkt hier al jaren prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

jack zomer schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:31:
ik zou een sensor onder je matras maken.
Deze moet dan je aanwezigheid defecteren,.

bij voor het eerst detectie na bv 2100 uur gaat de verlichting na 3 min uit.
en wanneer er na detectie niks meer gedetecteerd wordt gaat de verlichting aan (tussen bv 2200 en 0500)
En als je een boekje in bed wilt lezen? Of andere dingen..
dat werkt in de praktijk niet zo lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:21:
[...]

En als je een boekje in bed wilt lezen? Of andere dingen..
dat werkt in de praktijk niet zo lekker.
drukknop/.

1 druk voor licht aan
2xdruk voor romantische stand

[ Voor 9% gewijzigd door jack zomer op 09-08-2023 18:27 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• StoOker
Tsja, als er geen Zigbee trekkoord is dan zullen we het inderdaad met de switches moeten oplossen :)

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-06 21:12
een trekkoord is in principe gewoon een schakelaar natuurlijk. Je kunt daar een zigbee modula (al la fibaro oid) achter monteren.

Nadeel is dat je dan wel eerst een normale trekschakelaar moet plaatsen en aansluiten dus niet echt een optie als die er nog niet zit.

Anderzijds kun je natuurlijk elke mogelijke draadloze schakelaar op batterij plaatsen waar je maar wilt. Plak hem aan de zijkant van je bed, op de muur, tegen je nachtkastje. Het hoeft dus geen ruimte op je nachtkastje in te nemen bedoel ik maar te zeggen.

Je hebt ook hele kleine schakelaars/drukknoppen als dat je voorkeur heeft.

Veel knoppen hebben ook de functie dat je er meerdere zaken mee kunt sturen. 1x drukken, 2x drukken, ingedrukt houden etc.
Pagina: 1