Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Lang verhaal kort. Ik heb een i5 3570K, 16GB DDR2, GTX 1070 als 2e desktop. Deze wordt gebruikt door familie en vrienden voor gezellig potje coöp geweld. Dit beestje mag wat mij betreft met pensioen (of een 3de leven)
Wat mag het systeem gaan kosten
Ik overweeg een budget van €1000 te hanteren voor het nieuwe systeem. Ik plan om het zelf samen te stellen en waar mogelijk gebruik te maken van componenten die ik al in mijn bezit heb of tweedehands heb aangeschaft.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
• Case: Fractal Design Define R4
• Voeding: Corsair TX650M
• Netwerk: Asus PCE-AC68 WiFi adapter (PCIE)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU. MOBO, MEM, GPU, SSD
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeur. Hoewel ik neig naar een AMD CPU vanwege de prijs/prestatieverhouding, sta ik open voor advies als een Intel-build kosteneffectiever en sneller blijkt te zijn.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Dit systeem moet geleidelijk te upgraden zijn, vergelijkbaar met mijn vorige systeem dat bijna 12 jaar in verschillende rollen heeft gefunctioneerd. Waar ik naar op zoek ben is dus een best bang for buck upgrade game systeem. Eentje die z'n rol op 1080P kan vervullen en na verlop van tijd een upgrade krijgt om bv 1440p mee te komen.
Ga je overklokken?
Nee, ik ben zelfs van plan de CPU in de eco-modus te draaien om het verbruik te beperken tot 65W in plaats van 105W.
Wat verwacht je van ons?
Hieronder staat mijn beoogde build. Ik heb enkele twijfels vanwege de combinatie van oudere en nieuwere componenten/
Lang verhaal kort. Ik heb een i5 3570K, 16GB DDR2, GTX 1070 als 2e desktop. Deze wordt gebruikt door familie en vrienden voor gezellig potje coöp geweld. Dit beestje mag wat mij betreft met pensioen (of een 3de leven)
TLDR: Dit systeem gaat primair gebruikt worden om te gamen.
xWat mag het systeem gaan kosten
Ik overweeg een budget van €1000 te hanteren voor het nieuwe systeem. Ik plan om het zelf samen te stellen en waar mogelijk gebruik te maken van componenten die ik al in mijn bezit heb of tweedehands heb aangeschaft.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
• Case: Fractal Design Define R4
• Voeding: Corsair TX650M
• Netwerk: Asus PCE-AC68 WiFi adapter (PCIE)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU. MOBO, MEM, GPU, SSD
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeur. Hoewel ik neig naar een AMD CPU vanwege de prijs/prestatieverhouding, sta ik open voor advies als een Intel-build kosteneffectiever en sneller blijkt te zijn.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Dit systeem moet geleidelijk te upgraden zijn, vergelijkbaar met mijn vorige systeem dat bijna 12 jaar in verschillende rollen heeft gefunctioneerd. Waar ik naar op zoek ben is dus een best bang for buck upgrade game systeem. Eentje die z'n rol op 1080P kan vervullen en na verlop van tijd een upgrade krijgt om bv 1440p mee te komen.
Ga je overklokken?
Nee, ik ben zelfs van plan de CPU in de eco-modus te draaien om het verbruik te beperken tot 65W in plaats van 105W.
Wat verwacht je van ons?
Hieronder staat mijn beoogde build. Ik heb enkele twijfels vanwege de combinatie van oudere en nieuwere componenten/
- Het geschatte stroomverbruik ligt rond de 469W, dus ik vermenigvuldig dit met 1.5 en kom uit op 704W. Mijn TX650M-voeding is een 650W 80 Plus Gold-model. Is dit voldoende of moet ik overwegen om een tweedehands 750W-voeding aan te schaffen voor ongeveer €50-70? Dit zou invloed hebben op het budget voor de videokaart, waardoor ik zou moeten kiezen tussen een RTX 3060 en 3070. Aangezien ik de CPU wil draaien op 65W in de eco-modus, zou de 650W-voeding voldoende moeten zijn voor een RTX 3070 (vraagteken
.
- Wat denk je van een tweedehands RTX 3070 voor €300? Is dit de beste prijs-kwaliteitverhouding, of zijn er betere opties te vinden tussen -50 of +50 euro? Ik overweeg als alternatief een nieuwe RX 6700 XT(12GB), maar dat valt buiten budget en presteert volgens mij iets minder
- Ik heb overwogen om een goedkopere AM4-build samen te stellen, maar dit zou het geplande upgrade-pad ondermijnen.[/li]
- Het moederbord met 3 M.2-slots is mijn keuze vanwege de toekomstige uitbreidingsplannen met goedkope 2TB of grotere NVMe-opslag in de nabije toekomst. Ik vind deze echter wel wat aan de dure kant. Is hier en een alternatief voor?
- Laat me weten of je iets opvalt. Ik ben niet volledig op de hoogte van recente ontwikkelingen.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 7600X Boxed | € 242,96 | € 242,96 |
| 1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B650-PLUS | € 183,90 | € 183,90 |
| 1 | Videokaarten | Inno3D GeForce RTX 3070 TWIN X2 OC LHR | 2e hands | € 300 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define R4 Pearl Black | in bezit | € 0,- |
| 1 | Netwerkadapters | Asus PCE-AC68 | in bezit | € 0 |
| 1 | Processorkoeling | Gelid Solutions Tranquillo Rev.5 | € 31,85 | € 31,85 |
| 3 | Ventilators | Gelid Solutions Silent 14 Black, 140mm | € 8,50 | € 25,50 |
| 1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32 | € 105,90,- | € 105,90,- |
| 1 | Voedingen | Corsair TX650M | in bezit | € 0,- |
| 1 | Solid state drives | Kingston KC3000 2TB | € 120 | € 120 |
| Totaal | € 1.010,11,- | |||
[ Voor 19% gewijzigd door seez op 09-08-2023 17:13 ]
:strip_exif()/f/image/SatPFIXIgwan4pttLJsPnpe0.jpg?f=fotoalbum_large)