Advies wifi nieuwe woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duuc-nl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-04-2024
Goedemiddag,

Onlangs heb ik een nieuwe appartement gekocht op de begane grond en het beslaat ongeveer 80m2. We hebben T-mobile thuis en gister heb ik de Zyxel T-50 aangezet (ouder model, mee van vorige woning). Nu staat dit modem in de meterkast onder een trappengat en aangezien de slaap- en werkkamer aan de andere kant van de woning zitten is de wifi daar niet goed. Gezien de oude huizen in Amsterdam is er geen UTP kabel gelegd naar andere delen van het huis.

Nu vroeg ik mij af wat de beste optie is voor het verbeteren van de wifi in mijn woning. Ik heb al een wifi extender gebruikt die ik nog had liggen maar dat werkt niet goed (en ik lees ook veel op tweakers dat dat niet de goede oplissing is). Wifi zal gebruikt worden door 2 personen voor TV, internet op laptops en af en toe wat gamen.

Ik begreep dat er 2 goede opties zijn om het te verbeteren:

Acces Point: Nu begreep ik dat hier extra UTP kabels voor gelegd moeten worden. Gezien de stenen muren in mijn huis levert dit veel extra werk op.

Mesh Wifi: Ik heb gekeken naar de volgende: https://www.bol.com/nl/nl...NOLQ.2_75.77.ProductImage

Graag hoor ik of een bovenstaande oplossing via de Deco M4 mesh voldoende oplossingen geeft of dat ik toch moet kijken of extra UTP kabels aan te leggen.

[ Voor 26% gewijzigd door Duuc-nl op 09-08-2023 14:52 . Reden: Te vroeg op publiceren gedrukt. ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Definieer "voldoende"...

Oude woningen in Amsterdam zijn meestal vrij transparant voor WiFi. Goede nieuws is dat mesh repeaters dan redelijk signaal hebben onderling. Slechte nieuws is dat alle signalen van buren net zo sterk binnen komen en je dus behoorlijk last kunt hebben van interferentie.

Komt bij dat je een verouderd, low-end mesh apparaat bekijkt (zie de '2018' - we leven inmiddels 5 jaar verder :o ) en je kunt weinig performance van zo'n set verwachten en stabiliteit is ook niet zeker, des te meer omdat TP-Link in de 5GHz alleen gebruik maakt de van de eerste - en drukste - 80MHz kanaal, waardoor je extra kans loopt op verstoring.

Nu, als je niets meer wilt dan beetje web browsen of low-bitrate Youtube streams kijken zou dat voldoende kunnen zijn. Wil je meer, dan moet je alsnog overwegen de boel te bedraden en/of een wat meer modern en mogelijk hogere spec apparaat te kiezen.

Ik zou sowieso aanraden om diagnose te stellen van exact waarom het mis gaat in de slaap- en woonkamer. Is dat puur te weinig signaal? Of komt het vooral door interferentie?

Als je een Windows laptop hebt, probeer eens als het slecht is het volgende te draaien:
code:
1
netsh wlan show interface

Post resultaat daarvan hier, dan kunnen we inschatting maken wat oorzaak is en wat beste oplossingsrichting is. Geef dus ook aan wat je verwachtingen zijn.

Oslik blyat! Oslik!

• Duuc-nl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-04-2024
dion_b schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 15:58:
Definieer "voldoende"...

Oude woningen in Amsterdam zijn meestal vrij transparant voor WiFi. Goede nieuws is dat mesh repeaters dan redelijk signaal hebben onderling. Slechte nieuws is dat alle signalen van buren net zo sterk binnen komen en je dus behoorlijk last kunt hebben van interferentie.

Komt bij dat je een verouderd, low-end mesh apparaat bekijkt (zie de '2018' - we leven inmiddels 5 jaar verder :o ) en je kunt weinig performance van zo'n set verwachten en stabiliteit is ook niet zeker, des te meer omdat TP-Link in de 5GHz alleen gebruik maakt de van de eerste - en drukste - 80MHz kanaal, waardoor je extra kans loopt op verstoring.

Nu, als je niets meer wilt dan beetje web browsen of low-bitrate Youtube streams kijken zou dat voldoende kunnen zijn. Wil je meer, dan moet je alsnog overwegen de boel te bedraden en/of een wat meer modern en mogelijk hogere spec apparaat te kiezen.

Ik zou sowieso aanraden om diagnose te stellen van exact waarom het mis gaat in de slaap- en woonkamer. Is dat puur te weinig signaal? Of komt het vooral door interferentie?

Als je een Windows laptop hebt, probeer eens als het slecht is het volgende te draaien:
code:
1
netsh wlan show interface

Post resultaat daarvan hier, dan kunnen we inschatting maken wat oorzaak is en wat beste oplossingsrichting is. Geef dus ook aan wat je verwachtingen zijn.
Hi Dion, dank voor je uitgebreide reactie. Wij wonen met z'n 2en in het appartement, en de WiFi zal voornamelijk gebruikt worden voor het volgende:

- Normaal internetgebruik op 2 telefoons en 2 laptops (hele huis)
- Streamen (Netflix, HBO etc.) op tv/telefoons (hele huis)
- Tv kijken op smart TV (woonkamer)
- 3 dagen per week thuiswerken (normaal office gebruik, online meetings, verbinden met server werk etc.) (werkkamer)
- Af en toe gamen op playstation (zou het vervelend vinden als er slechte verbinding is) (woonkamer)

Heb je code in de slaapkamer en in de werkkamer gedraaid. Onderstaande zijn gedraaid met de oude wifi extender in de woonkamer actief (woonkamer zit tussen de meterkast waar het modem staat en de slaap- en werkkamer).

Mocht je een suggestie hebben voor een beter/nieuwer Mesh apparaat hebt hoor ik het graag (of tips waar ik op moet letten bij het aanschaffen van zo'n apparaat). Verder is er binnenkort (aankomend jaar) de optie om in mijn wijk over te gaan op glasvezel, graag hoor ik wat dit voor effecten heeft op de keuze van de apparatuur.

Veel dank voor de hulp!

Werkkamer
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
There is 1 interface on the system:

Name                   : Wi-Fi
    Description            : Intel(R) Wi-Fi 6E AX211 160MHz
    GUID                   : dbdf068a-766e-4835-8b1c-6fff3c602ff1
    Physical address       : 74:04:f1:ef:c2:7f
    State                  : connected
    SSID                   : TMNL-D579F1
    BSSID                  : 50:c7:bf:b9:af:f3
    Network type           : Infrastructure
    Radio type             : 802.11n
    Authentication         : WPA2-Personal
    Cipher                 : CCMP
    Connection mode        : Auto Connect
    Channel                : 6
    Receive rate (Mbps)    : 270
    Transmit rate (Mbps)   : 270
    Signal                 : 67%
    Profile                : XXX

Hosted network status  : Not available

Slaapkamer
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21

Receive rate (Mbps)    : 300
    Transmit rate (Mbps)   : 300
    Signal                 : 84%

[ Voor 2% gewijzigd door Duuc-nl op 10-08-2023 10:01 . Reden: glasvezel ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Duuc-nl schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:55:
[...]

Hi Dion, dank voor je uitgebreide reactie. Wij wonen met z'n 2en in het appartement, en de WiFi zal voornamelijk gebruikt worden voor het volgende:

- Normaal internetgebruik op 2 telefoons en 2 laptops (hele huis)
- Streamen (Netflix, HBO etc.) op tv/telefoons (hele huis)
- Tv kijken op smart TV (woonkamer)
- 3 dagen per week thuiswerken (normaal office gebruik, online meetings, verbinden met server werk etc.) (werkkamer)
- Af en toe gamen op playstation (zou het vervelend vinden als er slechte verbinding is) (woonkamer)

Heb je code in de slaapkamer en in de werkkamer gedraaid. Onderstaande zijn gedraaid met de oude wifi extender in de woonkamer actief (woonkamer zit tussen de meterkast waar het modem staat en de slaap- en werkkamer).

Mocht je een suggestie hebben voor een beter/nieuwer Mesh apparaat hebt hoor ik het graag (of tips waar ik op moet letten bij het aanschaffen van zo'n apparaat). Verder is er binnenkort (aankomend jaar) de optie om in mijn wijk over te gaan op glasvezel, graag hoor ik wat dit voor effecten heeft op de keuze van de apparatuur.

Veel dank voor de hulp!

Werkkamer
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21

Receive rate (Mbps)    : 270
    Transmit rate (Mbps)   : 270
    Signal                 : 67%

Slaapkamer
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21

Receive rate (Mbps)    : 300
    Transmit rate (Mbps)   : 300
    Signal                 : 84%

Ik zie hier meerdere problemen, maar ze hebben geen van allen rechststreeks met dekking te maken:

- je signaal is "67%" danwel "84%". MS gebruikt afwijkende notatie, dit komt overeen met -67dBm cq -58 dBm. -67dBm is meer dan goed genoeg, -58dBm is juist erg sterk. Zat signaal dus,
- je bent met 2.4GHz verbonden ondanks dat zowel je Zyxel router als je Intel AX210 NIC 5GHz ondersteunen.
- je 2.4GHz netwerk staat ingesteld op 40MHz kanaalbreedte ipv best practice 20MHz. Met 20MHz breedte krijg je er 3dB signaal (=1.5% in Windows notatie) bij en verlaag je interferentie met minstens factor 2, en overlast ervan nog veel meer (reden is beetje technisch ingewikkeld, maar komt neer op '40MHz in 2.4GHz = zeer slecht idee, en naarmate het drukker is evenredig veel slechter'

Stel dus kanaalbreedte in 2.4GHz in op 20MHz. Met 20MHz in 2.4GHz hou je zat snelheid over voor jouw lichte toepassingen (waar je nu 270Mbps bruto, theoretisch 180Mbps netto overhoudt zou dat 144Mbps bruto, 92Mbps netto worden, ex airtime gebruikt door andere netwerken), en zal stabiliteit stukken beter zijn.

Maar je hoort helemaal niet op 2.4GHz te zitten met deze combinatie. Met 5GHz zal je signaal iets zwakker zijn, maar nog steeds - zeker in de slaapkamer - meer dan goed genoeg. Heb je zelfde SSID in 2.4GHz en 5GHz? Zo niet, verbind eens met de 5GHz SSID. Zo ja, probeer ze juist te scheiden en met 5GHz te verbinden. Werkt het prima, dan is het gelijk mooi.

Edit:
Nog een toevoeging, de Zyxel T-50 is helemaal niet zo'n 'ouder model' - het heeft behoorlijk hoge specificaties, met WiFi-5 (ac) en 2x2 MIMO in 2.4GHz en 4x4 MIMO in 5GHz. Dat is zelfde generatie als de Deco M4 waar je naar linkt, en twee keer de specs in de 5GHz. Het is dus qua performance/specs prima apparaat dat hooguit op een onhandige plek staat en zeker niet een inherent problematisch apparaat.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 10-08-2023 13:45 ]

Oslik blyat! Oslik!